خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


معرفی شغل راهنمای گردشگری 

معرفی شغل راهنمای گردشگری (تور لیدر)
در صورتی که شما توانایی خوبی در برقراری ارتباط با مردم دارید و به تاریخ و هنر علاقمندید این شغل بهترین شغلی است که می توانید داشته باشید. به گزارش ایسنا، سفر یکی از لذت بخش‌ترین سرگرمی‌های امروز در

جهان به شمار می رود. در سفر است که انسان با مناظر جدید، نا آشنا و زیبا رو به رو می‌شود، با فرهنگهای مختلف آشنا می شود و از همه مهمتر، گوشه‌ای از واقعیت هر چیزی را از نزدیک لمس و احساس می کند.

صنعت جهانگردی یک صنعت خدماتی است که از توسعه خدمات و فعالیتها پدیدار شده و از این حیث یک شغل خدماتی محسوب می شود. یکی از فواید اقتصادی جهانگردی در کنار درآمدهای ناشی از خدمات ارائه شده، اشتغالزایی است.
به طور متوسط از هر ۱۱ شغل در سیاره زمین یک شغل مستقیم یا غیرمستقیم با گردشگری در ارتباط است. گردشگری یکی از عمده‌ترین صنایع جهان است و فعالیت های مربوط به آن ۱۱ درصد GDP جهان را تشکیل می‌دهد. به علاوه صادرات این صنعت ۶ الی ۷ درصد کل صادرات کالا و خدمات جهان را شامل می‌شود که از این لحاظ بالاتر از صنایع نفت و خودرو قرار می‌گیرد.
با توجه به ارتباط تنگاتنگی که میان صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال وجود دارد بسیاری از فعالیت های این صنعت کاربر و متکی به نیروی کار هستند.این صنعت به عنوان یک منبع اشتغالزا مطرح است و به اقتصادهای ملی، محلی، منطقه‌ای و توزیع جغرافیایی اشتغال کمک می کند.
مطرح ترین شغل‌های گردشگری چیست؟
بسیاری از شغل‌های این صنعت متنوع بوده و هیچگاه موجب کسل شدن کارکنان این بخش نمی‌شود از برخی مشاغل وابسته به صنعت توریسم یا گردشگری که جزو مطرح‌ترین مشاغل این صنعت به شمار می‌رود، می‌توان به راهنمای گردشگری (تورلیدر)، مدیر جهانگردی، راهنمای طبیعت‌گردی (اکوتوریست) متصدی رزرو بلیت، مدیر کشتی‌های کروز، راهنمای اماکن، موزه‌ها و گالری‌ها، نجات غریق مناطق گردشگری و سواحل دریایی، هتلدار، راننده تاکسی‌های هتل‌ و اتوبوس‌های گردشگری، دستیاران کشتی‌های تفریحی، سرپرست و نگهبان حیوانات و صاحب آژانس‌ خدمات مسافرتی و گردشگری اشاره کرد.
سفر و گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین صنایع جهان در سال گذشته میلادی در مجموع ۷.۲ میلیون اشتغال ایجاد کرده است.
بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، اطلاعات اقتصادی در خصوص نقش صنعت گردشگری در ۱۸۴ کشور و ۲۴ منطقه جهان مورد بررسی قرار گرفته که نقش مستقیم صنعت گردشگری در رشد تولید ناخالص داخلی در مجموع در ۱۲۷ کشور از میان ۱۸۴ کشور سرعتی بیش از رشد تولید ناخالص ملی در این کشورها داشته است.
علیرغم بی‌ثباتی در اقتصاد جهانی و همچنین چالش‌های خاص پیش روی سفر و گردشگری طی سال ۲۰۱۵، صنعت گردشگری حامی ۲۸۴ میلیون شغل در سراسر جهان بوده و در مجموع ۳.۱ درصد رشد داشته و توانسته ۹.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص دهد.
پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۶ میلادی مجموع سهم صنعت سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان ۳/۵ درصد افزایش داشته باشد و برای ششمین سال پیاپی از رشد اقتصاد جهانی پیشی بگیرد.
اهمیت صنعت گردشگری به لحاظ اشتغالزایی و درآمدزایی تا آ‌نجاست که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از هدف‌گذاری ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در ۲۰ رسته شغلی با دو اولویت گسترش ICT در مناطق روستایی و گردشگری در سال ۹۵ خبر داده است.
آنطور که علی ربیعی گفته قرار است با مشارکت وزارت ارتباطات و فن‌ آوری ارتباطات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صندوق توسعه ملی، صندوق کارآفرینی امید و سایر تامین کنندگان منابع مالی و وزارت کار ۱۲۰ هزار شغل در حوزه‌های وابسته به صنعت گردشگری در سال ۹۵ ایجاد شود.
وزیر کار متذکر شد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری جهت گیری‌های اشتغال را به سمت مشاغل خرد و متوسط سوق دادیم و مطالعات نیز نشان می‌دهد که بیشترین ایجاد اشتغال در کارگاههای زیر ۱۰ نفر بوده است و در مشاغلی نظیر” ICT” و گردشگری که هدفگذاری کرده‌ایم بیشترین جذب در کارگاههای زیر ۵۰ نفر بوده است.
به گفته ربیعی سرعت ایجاد شغل در بخش گردشگری ۲.۵ برابر بیشتر از سایر حوزه‌ها است و با مطالعات انجام شده به طور تقریبی در تمام دنیا از هر ۱۰ شغل یک شغل به طورمستقیم یا غیرمستقیم به صنعت گردشگری وابسته شده است.
مزیتهای رشته گردشگری و شرایط انتخاب آ‌ن
صنعت جهانگردی و گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال در سطح ملی می تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی در قلمرو ملی باشد.
بسیاری از کارشناسان، شش عامل را در انتخاب رشته گردشگری و دیگر رشته‌های مرتبط با آن موثر می‌دانند این عوامل به ترتیب شامل جذابیت شغل، پتانسیل و فرصت پیشرفت، امنیت شغل در آینده، دستمزد خوب و مکفی، امکان ارائه خدمت به جامعه و رضایت شغلی است.
بسیاری از کسانی که جهانگردی و رشته‌های مرتبط با آن را انتخاب کرده‌اند به دلیل علاقه به تاریخ و هنر و گردش و سفر بوده است. با همه این تفاسیر باید دانست که گردشگری و هتلداری از جمله مشاغلی است که نیازمند داشتن مهارت در برقراری ارتباط با مردم و ارائه خدمات است.
رشد و پیشرفت این صنعت در گرو آن است که نیروی کار، آموزش دیده و ماهر و متعهد به شغل خود باشد و با نگرش مثبت وارد صنعت گردشگری شود، مهمتر اینکه مسیر شغلی مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته ارائه کند.
با توجه به اینکه مزیتهای رقابتی در صنعت جهانگردی از طریق نیروی کار حاصل می‌شود، بنابراین میزان تحصیلات، مهارتها، آموزشها، تعهد و نگرش مثبت آنها نسبت به شغلشان اهمیت فراوانی دارد و برای استخدام و حفظ نیروی کار در بازار کار درک نیازها و خواسته‌های آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
معرفی شغل راهنمای گردشگری (تور لیدر)
راهنمای گردشگری یا راهنمای تور مسافرتی کسی است که دارای تسلط و اطلاعات کامل درباره میراث طبیعی و فرهنگی هر منطقه است و از این رو قادر است این اطلاعات را به زبان قابل درک برای گردشگران توضیح دهد و یا ترجمه کند. از این نظر یک راهنمای گردشگری شخصی است که غالبا آگاهی و آشنایی ویژه‌ای با خصوصیات فرهنگی، اقلیمی و اجتماعی منطقه و مقتضیات، آداب و رسوم و مقررات مرتبط با این مکانها دارد که در راهنمایی گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
راهنمای گردشگری همراه گروه سفر می کند و در شرایط مختلف مسافران را راهنمایی و اطلاعات مورد نیاز آنها در سفر را در اختیارشان می‌گذارد.
وظایف و حوزه کاری راهنمای گردشگری اگر چه با مدیر تور متفاوت است اما در بسیاری موارد مدیر تور وظایف مربوط به راهنمای گردشگری را نیز انجام می دهد که البته از نظر استانداردهای بین المللی مانعی ندارد.
مدیر تور مسئولیت تور و همه مسافران آن را بر عهده دارد. او بر انجام درست کارها و برنامه‌های تور نظارت می‌کند و مسئولیت مدیریت هزینه‌ها و مخارج تور را بر عهده دارد.
یک راهنمای تور مسافرتی باید حافظه خوبی در به یادسپاری اطلاعات تاریخی، رویدادها، حقایق، اعداد و ارقام داشته باشد. او باید توان مدیریت و سازماندهی خوبی داشته و در موارد لزوم تصمیم‌گیری‌های درستی برای گروه انجام دهد؛همچنین داشتن روابط عمومی بالا،ایجاد ارتباط نزدیک و توأم با احترام با مسافران، داشتن ظاهری آراسته و مسئولیت پذیری بالا از دیگر خصوصیات اصلی راهنمای تور است.
از آنجا که راهنمای گردشگری در سفر همیشه باید در دسترس باشد، بنابراین گاهی از صبح زود تا آخر شب مشغول کار است. حجم کار او در زمان هایی از سال به خصوص تعطیلات بسیار زیاد است.
در بسیاری از موارد راهنمای تور، شغلی پاره وقت برای افراد است و در کنار آن شغل دیگری نیز دارند. تنها تعدادی از راهنمایان تور هستند که به صورت تمام وقت کار کرده و از این راه تمام هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند.
راهنمای تور، زندگی خود را عمدتا در کنار مسافران و توریست ها و اغلب در نواحی توریستی سپری می کند و اغلب در چند منطقه یا کشور دارای مهارت و تجربه های مناسب است. او معمولا با یک آژانس مسافرتی یا برگزار کننده تور کار می کند.
مهارت و دانش مورد نیاز این حرفه و شرایط تحصیل
توانایی برقراری ارتباط با همه افراد در هر سن و موقعیتی، اعتماد به نفس بالا، صبر و مسئولیت پذیری، رفتار مودبانه و محترمانه، ظاهر آراسته و مناسب، علاقمند به مکانهای تاریخی و فرهنگی هنری و داشتن دانش کافی در این حوزه ها، آشنایی با فرهنگهای مختلف، تسلط خوب به یک یا چند زبان خارجی، آگاهی از مسایل ایمنی در سفر، توانایی حفظ آرامش در شرایط اضطراری، داشتن انعطاف در برخورد با مشکلات سفر یا مسافران، داشتن مهارت مدیریت زمان و همچنین توانایی مدیریت مناسب هزینه و مخارج تور از جمله مهارتهای مورد نیاز است.
افراد علاقه‌مند برای ورود به این شغل می‌توانند از راههای مختلفی اقدام کنند.رشته راهنمای گردشگری در شاخه کار دانش وجود دارد که افراد می‌توانند از طریق هنرستانهای کاردانش وارد این رشته شوند و در صورت علاقه‌مندی می‌توانند در رشته مدیریت جهانگردی در دانشگاه علمی کاربردی یا رشته مدیریت گردشگری، تاریخ و باستان شناسی در سایر دانشگاهها ادامه تحصیل دهند.
نکته قابل ذکر آن است که برای داشتن این شغل لزوما نیازی به مدرک دانشگاهی مرتبط نیست. در برخی از موسسات، دوره‌های آموزشی حرفه‌ای در این زمینه برگزار و به افراد گواهینامه داده می شود.
علاقه مندان راهنمای تور اغلب دوره‌های آموزش رسمی یا غیر رسمی را به صورت کارآموزی نزد افراد با سابقه و مجرب در این حوزه می‌گذرانند.
بازارکار و آینده شغلی راهنمای تور و گردشگری
راهنمای گردشگری می‌تواند در آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، موسسات گردشگری و هتل‌ها استخدام شود و با کسب تجربه بیشتر به سمت های مدیریتی برسد.
همچنین می‌تواند به صورت مستقل با تورهای شرکت‌های مختلف همکاری کند و در نهایت با داشتن تجربه و سرمایه لازم یک آژانس مسافرتی و گردشگری تاسیس کند.
در خصوص وضعیت بازار کار و استخدام راهنمای گردشگری اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما به طور کلی بازار کار راهنمای تور ارتباط مستقیمی با صنعت گردشگری دارد و اگر این صنعت رونق فراوانی داشته باشد بازار کار راهنمای تور هم سکه است!
میزان درآمد راهنمای تور گردشگری
اگرچه آمار دقیقی از میزان حقوق و درآمد راهنمای گردشگری در دسترس نیست اما اکثر راهنمایان گردشگری به صورت پاره وقت و در زمان‌های اوج سفر به این کار مشغول هستند و در کنار آن شغل دیگری هم دارند. عده‌ای از آنها در آژانس‌های مسافرتی مشغول به کارند که چون استخدام رسمی نیستند ممکن است حقوق کمتری بگیرند و تنها آن دسته راهنمایان گردشگری که خود اقدام به تاسیس آژانس مسافرتی و خدمات گردشکری کرده یا تمام وقت در این شغل به ارائه خدمت مشغولند مشکلی در تامین هزینه‌های زندگی خود ندارند.
بر اساس آیین نامه‌ راهنمایان گردشگری دریافت دستمزد راهنمایان طبق تعرفه مصوب است.البته نرخ دستمزد راهنما برای هر یک از انواع تورهای گردشگری متغیر است مثلا تعرفه گشت نیمروز با تمام روز و تورهای ۲۴ ساعته با یکدیگر فرق دارد و نرخ دستمزد راهنمای محلی با کسی که تور گردشگران خارجی در ایران را همراهی می‌کند و کسی که تور گردشگری دور ایران را برگزار می کند، متفاوت است.
سال گذشته حداقل دستمزد روزانه یک راهنمای تور برابر قانون کار و تامین اجتماعی بین ۱۲۵ هزار تا ۱۳۰ هزار تومان تعیین شده بود که نرخ پیشنهادی امسال انجمن صنفی راهنمایان تور ۱۴۰ هزار تومان است. هرچند که بسیاری از راهنمایان تور تاکید دارند که این میزان دستمزد روزانه را تنها بابت روزهایی که تور گردشگری برقرار است می‌گیرند نه تمام روزهای سال و حرفه گردشگری بیشتر فصلی است.
میزان درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان
درآمد سالانه این شغل در آمریکا طی سال ۲۰۱۳ میلادی، ۳۰۸۰۰ دلار بوده است.در استرالیا متوسط درآمد سالانه این شغل از مرز ۴۱۰۰۰ دلار گذشته و در انگلستان، متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار، حدود ۲۳۰۰۰ دلار و برای افراد با تجربه ۳۰۵۰۰ دلار است که البته درآمدها در شرکتهای مختلف، متفاوت است.
به گزارش ایسنا، انتخاب رشته گردشگری و شغل راهنمای تور الزاما شخصیت خاصی نمی طلبد اما به گفته کارشناسان این صنعت، تیپ‌های شخصیتی که از انجام کارهای خدماتی لذت می‌برند،‌قابل اعتمادند و دوستدار ارتباط و تماس با مردم و کمک به آنها هستند و به طور کلی عاشق هیجان و تفریح و سفر و کارهای نشاط ‌آورند بهتر و موفق‌تر از عهده انجام این شغل بر می‌آیند.

منبع: http://iranestekhdam.ir

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید