خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آشنایی با شغل آمارگر
آشنایی با شغل آمارگر

آشنایی با شغل آمارگر
آمار
آمار به عنوان یک موضوع علمی، امروزه شامل مفاهیم و روشهائی است که در تمام پژوهش هایی که مستلزم جمع آوری داده ها به وسیله یک فرآیند آزمایش و مشاهده،

و انجام استنباط و نتیجه گیری به وسیله تجزیه و تحلیل این داده ها هستند ، اهمیت بسیار دارند. آمار هنر و علم جمع آوری، تعبیر و تجزیه و تحلیل داده ها و استخراج تعمیمهای منطقی در مورد پدیده های تحت بررسی است.

معادل کلمه آمار در زبان انگلیسی Statistics است که از لحاظ تاریخی، از کلمه لاتین status مشتق شده و یکی از معانی کلمه اخیر، دولت است. در طول چندین دهه، آمار فقط با بیان اطلاعات و مقادیر عددی درباره اقتصاد، جمعیت شناسی و اوضاع سیاسی حاکم در یک کشور، سر و کار داشت. حتی امروز، ‌بسیاری از نشریات و گزارشهای دولتی که توده ای از آمار و ارقام را در بر دارند و تحت عناوینی از قبیل « آمار تولید مزارع» و «آمار کارگران» منتشر میشوند، معنی اولیه کلمه آمار را در ذهن زنده می کنند. اکثر افراد معمولی هنوز این تصور غلط را درباره آمار دارند که آن را منحصر به ستونهای عددی سرگیجه آور و گاهی یک سری شکلهای مبهوت کننده می‌دانند. بنابراین، یادآوری این نکته ضروری است که نظریه و روشهای جدید آماری، از حد ساختن جدولهای اعداد و نمودارها بسیار فراتر رفته اند. نمایشهای عددی به صورت جنبه ای فرع از آمار درآمده اند.
آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط، و توسعهٔ دانشهای تجربی انسانی با استفاده از روش‌های گردآوری، تنظیم، پرورش، و تحلیل داده‌های تجربی (حاصل از اندازه گیری و آزمایش) دانست. زمینه‌های محاسباتی و رایانه‌ای جدیدتری همچون یادگیری ماشینی، و کاوش‌های ماشینی در داده‌ها، در واقع، امتداد و گسترش دانش گسترده و کهن آمار است به عهد محاسبات نو و دوران اعمال شیوه‌های ماشینی در همه‌جا.
در صورتی که شاخه‌ای علمی مد نظر نباشد، معنای آن، داده‌هایی به‌شکل ارقام و اعداد واقعی یا تقریبی است که با استفاده از علم آمار می‌توان با آن‌ها رفتار کرد و عملیات ذکر شده در بالا را بر آن‌ها انجام داد. بیشتر مردم با کلمه آمار به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به کار می‌رود آشنا هستند. ولی این مفهوم منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست. آمار عمدتاً با وضعیتهایی سر و کار دارد که در آنها وقوع یک پیشامد به طور حتمی قابل پیش بینی نیست. در طول چندین دهه آمار فقط با بیان اطلاعات و مقادیر عددی درباره اقتصاد، جمعیت‌شناسی و اوضاع سیاسی حاکم در یک کشور سر و کار داشت. حتی امروز بسیاری از نشریات و گزارشهای دولتی که توده‌ای از آمار و ارقام را در بردارند معنی اولیه کلمه آمار را در ذهن زنده می‌کنند. اکثر افراد معمولی هنوز این تصویر غلط را در باره آمار دارند که آن را منحصر به ستونهای عددی سرگیجه آور و گاهی یک سری شکلهای مبهوت کننده می‌دانند .بنابراین، یادآوری این نکته ضروری است که نظریه و روشهای جدید آماری از حد ساختن جدولهای اعداد و نمودارها بسیار فراتر رفته‌اند. آمار به عنوان یک موضوع علمی، امروزه شامل مفاهیم و روشهایی است که در تمام پژوهشهایی که مستلزم جمع آوری داده‌ها به وسیله یک فرایند آزمایش و مشاهده و انجام استنباط و نتیجه گیری به وسیله تجزیه و تحلیل این داده‌ها هستند اهمیت بسیار دارند.
علم آمار
علم آمار، خود مبتنی است بر نظریه آمار. در نظریهٔ آمار، اتفاقات تصادفی و عدم قطعیت توسط نظریهٔ احتمالات مدل‌سازی می‌شوند. در این علم، مطالعه و قضاوت معقول دربارهٔ موضوع‌های گوناگون، بر مبنای یک جمع انجام می‌شود و قضاوت در مورد یک فرد خاص، اصلاً مطرح نیست.
از جملهٔ مهم‌ترین اهداف آمار، می‌توان تولید «بهترین» اطّلاعات از داده‌های موجود و سپس استخراج دانش از آن اطّلاعات را ذکر کرد. به همین سبب است که برخی از منابع، آمار را شاخه‌ای از نظریه تصمیم‌ها به شمار می‌آورند.
این علم به بخش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی تقسیم می‌شود. از طرف دیگر می‌توان آن را به دو بخش آمار کلاسیک و آمار بیز تقسیم بندی کرد. در آمار کلاسیک، که امروزه در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها تدریس می‌گردد، ابتدا آزمایش و نتیجه را داریم و بعد بر اساس آن‌ها فرض‌ها را آزمون می‌کنیم. به عبارت دیگر ابتدا آزمایش انجام می‌شود و بعد فرض آزمون می‌گردد. در آمار بیزی ابتدا فرض در نظر گرفته می‌شود و داده‌ها با آن مطابقت داده می‌شوند به عبارت دیگر در آمار بیزی یک پیش توزیع داریم-توزیع پیشین- و بعد از مطالعه داده‌ها و برای رسیدن به آن تئزیع پیشین توزیع پسین را در نظر می‌گیریم.
عمل آماری
شامل برنامه‌ریزی و جمع‌بندی و تفسیر مشاهدات غیر قطعی است به‌شکلی که :
اعداد نمایندهٔ واقعی مشاهدات بوده، غیر واقعی یا غلط نباشند.
به‌نحو مفیدی تهیه و تنظیم شوند.
به‌نحو صحیح تحلیل شوند.
قابل نتیجه‌گیری صحیح باشند.
روش‌های آماری
مطالعات تجربی و مشاهداتی هدف کلی برای یک پروژه تحقیقی آماری، بررسی حوادث اتفاقی بوده و به ویژه نتیجه گیری روی تأثیر تغییرات در ارزش شاخص‌ها یا متغیرهای غیر وابسته روی یک پاسخ یا متغیر وابسته‌است. دو شیوه اصلی از مطالعات آماری تصادفی وجود دارد: مطالعات تجربی و مطالعات مشاهداتی. در هر دو نوع از این مطالعات، اثر تغییرات در یک متغیر (یا متغیرهای) غیر وابسته روی رفتار متغیرهای وابسته مشاهده می‌شود. اختلاف بین این دو شیوه درچگونگی مطالعه‌ای است که عملاً هدایت می‌شود. یک مطالعه تجربی در بردارنده روش‌های اندازه گیری سیستم تحت مطالعه‌است که سیستم را تغییر می‌دهد و سپس با استفاده از روش مشابه اندازه گیری‌های اضافی انجام می‌دهد تا مشخص سازد که آیا تغییرات انجام شده، مقادیر شاخص‌ها را تغییر می‌دهد یا خیر. در مقابل یک مطالعه نظری، مداخلات تجربی را در بر نمی‌گیرد. در عوض داده‌ها جمع آوری می‌شوند و روابط بین پیش بینی‌ها و جواب بررسی می‌شوند.
یک نمونه از مطالعه تجربی، مطالعات Hawthorne مشهور است که تلاش کرد تا تغییرات در محیط کار را در کمپانی الکتریک غربی Howthorne بیازماید. محققان علاقه مند بودند که آیا افزایش نور می‌تواند کارایی را در کارگران خط تولید افزایش دهد. محققان ابتدا کارایی را در کارخانه اندازه گیری کردند و سپس میزان نور را در یک قسمت از کارخانه تغییر دادند تا مشاهده کنند که آیا تغییر در نور می‌تواند کارایی را تغییر دهد. به واسطه خطا در اقدامات تجربی، به ویژه فقدان یک گروه کنترل محققاتی در حالی که قادر نبودند آنچه را که طراحی کرده بودند، انجام دهند قادر شدند تا محیط را با شیوه Hawthorne آماده سازند. یک نمونه از مطالعه مشاهداتی، مطالعه ایست که رابطه بین سیگار کشیدن و سرطان ریه را بررسی می‌کند. این نوع از مطالعه به طور اختصاصی از شیوه‌ای استفاده می‌کند تا مشاهدات مورد علاقه را جمع آوری کند و سپس تجزیه و تحلیل آماری انجام دهد. در این مورد، محققان مشاهدات افراد سیگاری و غیر سیگاری را جمع آوری می‌کنند و سپس به تعداد موارد سرطان ریه در هر دو گروه توجه می‌کنند.
احتمالات
در زبان محاوره، احتمال یکی از چندین واژه‌ای است که برای دانسته یا پیشامدهای غیر مطمئن به کار می‌رود و کم و بیش با واژه‌هایی مانند ریسک، خطرناک، نامطمئن، مشکوک و بسته به متن قابل معاوضه‌است. شانس، بخت، امتیاز و شرط بندی از لغات دیگری است که نشان دهنده برداشت‌های مشابهی است. همانگونه که نظریه مکانیک به تعاریف دقیق ریاضی از عبارات متداولی مثل کار و نیرو می‌پردازد، نظریه احتمالات نیز تلاش دارد تا مفاهیم و برداشت‌های مربوط به احتمالات را کمّی سازی کند.
واژگانی که درک مفهوم آن‌ها در علم آمار مهم است عبارت‌اند از :
جمعیت
نمونه
متغیّر
مقیاس‌های اندازه‌گیری
مقیاس اسمی
مقیاس ترتیبی
مقیاس فاصله‌ای
مقیاس نسبتی
آمار رشته وسیعی است که راههای جمع آوری، خلاصه سازی و نتیجه گیری از داده‌ها را مطالعه می‌کند. این علم برای طیف وسیعی از علوم دانشگاهی از فیزیک و علوم اجتماعی گرفته تا انسان‌شناسی و همچنین تجارت، حکومت داری و صنعت کاربرد دارد.
هنگامی که داده‌ها جمع آوری شدند چه از طریق یک روش نمونه برداری خاص یا به وسیله ثبت پاسخ‌ها در قبال رفتارها در یک مجموعه آزمایشی (طرح آزمایش) یا به وسیله مشاهده مکرر یک فرایند در طی زمان (سری‌های زمانی) خلاصه‌های گرافیکی یا عددی را می‌توان با استفاده از آمار توصیفی به دست آورد.
الگوهای موجه در داده‌ها سازمان بندی می‌شوند تا نتیجه گیری در مورد جمعیت‌های بزرگ‌تر به دست آید که این کار با استفاده از آمار استنباطی صورت می‌گیرد و تصادفی بودن و عدم قاطعیت در مشاهدات را شناسایی می‌کند. این استنباط‌ها ممکن است به شکل جوابهای بله یا خیر به سؤالات باشد (آزمون فرض)، خصوصیات عددی را برآورد کند(تخمین)، پیش گویی مشاهدات آتی باشد، توصیف ارتباط‌ها باشد (همبستگی) و یا مدل سازی روابط باشد (رگرسیون).
شبکه توصیف شده در بالا گاهی اوقات به عنوان آمار کاربردی اطلاق می‌شود. در مقابل، آمار ریاضی (یا ساده تر نظریه آماری) زیر رشته‌ای از ریاضی کاربردی است که از نظریه احتمال و آنالیز برای به کارگیری آمار برروی یک پایه نظریه محکم استفاده می‌کند.
مراحل پایه برای انجام یک تجربه عبارت‌اند از:
برنامه ریزی تحقیق شامل تعیین منابع اطلاعاتی، انتخاب موضوع تحقیق و ملاحظات اخلاقی برای تحقیق و روش پیشنهادی. طراحی آزمون شامل تمرکز روی مدل سیستم و تقابل متغیرهای مستقل و وابسته. خلاصه سازی از نتایج مشاهدات برای جامعیت بخشیدن به آنها با حذف نتایج (آمار توصیفی). رسیدن به اجماع در مورد آنچه مشاهدات درباره دنیایی که مشاهده می‌کنیم به ما می‌گویند (استنباط آماری). ثبت و ارائه نتایج مطالعه.
سطوح اندازه گیری
چهار نوع اندازه گیری یا مقیاس اندازه گیری در آمار استفاده می‌شود. چهار نوع یا سطح اندازه گیری (ترتیبی، اسمی، بازه‌ای و نسبی) دارای درجات متفاوتی از سودمندی در بررسی‌های آماری دارند. اندازه گیری نسبی در حالی که هم یک مقدار صفر و فاصله بین اندازه‌های متفاوت تعریف می‌شود بیشترین انعطاف پذیری را در بین روش‌های آماری دارد که می‌تواند برای تحلیل داده‌ها استفاده شود. مقیاس تناوبی با داشتن فواصل معنی دار بین اندازه‌ها اما بدون داشتن میزان صفر معنی دار (مثل اندازه‌گیری بهره هوشی یا اندازه‌گیری دما در مقیاس سلسیوس) در تحقیقات آماری استفاده می‌شود. صفت آماری – هر ویژگی مربوط به هر واحد جامعه را یک صفت آماری یا به اختصار یک صفت برای آن واحد آماری است. اگر یک واحد آماری یک انسان باشد، گروه خون، وزن، میزان سواد، میزان درآمد، درجه حرارت بدن و تعدادخانوار هر کدام یک صفت آماری برای آن واحد است. صفتهای آماری دو دسته کلی هستند. ۱- صفت مشخصه ۲- صفت متغیر
ماهیت کار
علم آمار کاربرد علمی مبانی ریاضی برای جمع آوری , تجزیه وتحلیل و ارائه اطلاعات ارقامی میباشد.
آمار گران با بکار بردن دانش ریاضیشان در طراحی مطالعات وتحقیقات ؛ جمع آوری , پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات ؛ و تفسیر نتایج ؛ در پژوهشهای علمی شرکت میکنند. متخصصین آمار اغلب دانششان در روشهای آماری را در علوم گوناگونی مانند زیست شناسی , اقتصاد , مهندسی , پزشکی , بهداشت عمومی , روانشناسی , بازار یابی , آموزش و ورزش بکار میگیرند . بسیاری از امور، به عنوان مثال , طراحی روشهای آزمایشی برای تایید دارویی جدید از طرف دولت , بدون بهره گیری از روشهای آماری قابل اجرا نمی باشند. نمونه گیری یکی فنونی است که آمار گران از آن بهره می گیرند. نمونه گیری یعنی جمع آوری اطلاعات درباره گروهی از مردم یا مجموعه ای از چیزها توسط بررسی قسمت کوچکی ازکل مجموعه. به عنوان مثال سرویسهای رتبه بندی برنامه های تلویزیونی , به منظور تخمین تعداد بینندگان برنامه ای خاص , به جای مطالعه تمامی بینندگان تنها به بررسی چند هزار خانواده می پردازند . امار گران تصمیم می گیرند که ازکجا و چگونه داده ها را جمع آوری کنند , نوع و تعداد گروه های نمونه را مشخص می کنند و به تهیه پرسشنامه های تحقیقی یا فرمهای گزارشی میپردازند . آنها همچنین دستورالعملهائی برای کارکنانی که بهجمع اوری و جدول بندی اطلاعات می پردازند ، تهیه میکنند . در نهایت آمارگران با بکارگیری نرم افزارهای رایانه ای به تجزیه و تحلیل , تفسیر و جمع بندی اطلاعات می پردازند.
در تجارت و صنعت ، آمارگران نقش مهمی را در کنترل کیفیت وایجاد و بهبود تولیدات ایفا می کنند. به عنوان مثال در یک شرکت خودرو سازی به منظور تخمین زمان از کار افتادن موتورهایی که در معرض شرایط آب و هوایی نا مساعد قرار می گیرند, آمارگران آزمایشاتی برنامه ریزی می کنند و موتورها را به صورت منفرد تا از کار افتادن کامل ، تحت این شیوه آزمایشی به کار می اندازند. متخصصین آماری که برای شرکتهای دارو سازی کارمیکنند به منظور تخمین ایمنی و اثربخشی داروهای جدید به ارزیابی نتایج آزمایشات کلینیکی می پردازند .و در شرکتهای تولید نرم افزارهای رایانه ای , آمارگران در ساخت بسته های نرم افزاری که در تجزیه وتحلیل دقیقتر و مؤثرتر داده ها کاربرد دارند همکاری میکنند علاوه برتولید و آزمایش محصولات , گروهی ازآمارگران در تصمیم گیری برای نوع محصولی که باید ساخته شود، تعیین قیمت واینکه این محصولات به چه کسانی باید فروخته شوند دخیل میباشند . آمارگران همچنین با تعیین خطرهای احتمالی و میزان بازگشت و سودآوری سرمایه گزاریهای خاص , مدیریت سرمایه ها و بدهکاری ها را به عهده دارند.
شمار کثیری از آمارگران نیز توسط بخشهای دولتی استخدام می شوند . گروهی از متخصصین آماردولتی به طراحی مطالعاتی برای اندازه گیری میزان رشد جمعیت , هزینه های مصرف یا بیکاری می پردازند. دیگران در بخشهای علمی , محیط زیست و کشاورزی کار می کنند و ممکن است مقدار مواد آفت کش موجود در آب آشامیدنی , گونه های در معرض خطرکه در نواحی خاص زندگی می کنند و یا تعداد افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند را تعیین کنند . گروه دیگری نیز توسط بخشهای دفاع ملی به منظور تعیین دقت سلاحهای جدید و استراتژیهای دفاعی استخدام می شوند.
از آنجایی که متخصصان آمار در بخشهای مختلفی مشغول بکارند , متخصصانی که علم آمار را بکار می برند غالبا” سِمَت های کاری متفاوتی دارند. به عنوان مثال در یک شرکت خودرو سازی به منظور تخمین زمان از کار افتادن موتورهایی که در معرض شرایط آب و هوایی نا مساعد قرار می گیرند, آمارگران آزمایشاتی برنامه ریزی می کنند و موتورها را به صورت منفرد تا از کار افتادن کامل ، تحت این شیوه آزمایشی به کار می اندازند.
فرصتهای شغلی در رشته آمار
آمارگران در بخشهای تجاری , کشاورزی و بهداشتی مشغول به کار می شوند. اکثر مشاغل باقی مانده به صنایع خصوصی بالاخص به سرویسهای آزمایشی و تحقیقاتی ، مدیریتی و روابط عمومی مربوط می شود. گروهی دیگر به آموزش آمار مشغول میشوند.
بیشتر سازمان‌های‌ دولتی‌ از آمار برای‌ ارائه‌ ارقام‌ و اعدادی‌ که‌ مربوط‌ به‌ فعالیت‌های‌ واحدهایشان‌ می‌شود، استفاده‌ می‌کنند و چون‌ این‌ کار را چندان‌ تخصصی‌ نمی‌دانند به‌ جای‌ به‌ کارگیری‌ کارشناسان‌ آمار از افرادی‌ بهره‌ می‌برند که‌ آشنایی‌ مختصری‌ با این‌ علم‌ دارند. در حالی‌ که‌ اکثر برنامه‌ریزی‌های‌ زیربنایی‌ کشور را می‌توان‌ با استفاده‌ از روش‌های‌ پیشرفته‌ آمار انجام‌ داد. البته‌ گمنام‌ بودن‌ علم‌ آمار و کاربردهای‌ آن‌ در جامعه‌، مانع‌ از جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ آمار نشده‌ است‌ بلکه‌ بسیاری‌ از استادان و دانشجویان‌ این‌ رشته‌ معتقد هستند که‌ فارغ‌التحصیلان‌ آمار کمتر با مشکل‌ بیکاری‌ روبرو می‌شوند. فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ می‌توانند در سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، مرکز آمار ایران‌، بانک‌ها، ادارات‌ بیمه‌، مراکز صنعتی‌ و کارخانجات‌ ، واحدهای‌ آماری‌ وزارتخانه‌های‌ مختلف‌ همچون‌ جهاد کشاورزی‌، کار، بهداشت‌، اقتصاد و امور دارایی‌، فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و به‌ طور کلی‌ در هر مرکزی‌ که‌ نیاز به‌ جمع‌آوری‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ آمار و اطلاعات‌ دارد، مشغول‌ به‌ کار شوند.
آموزش و ادامه تحصیل
اکثر مشاغل آماری نیاز به مدرک در رشته ریاضیات یا آمار دارند. تدریس و تحقیقات در مراکز آموزش عالی نیز نیازمند درجه کارشناسی و ترجیحا دکترای آمار میباشد. در بخش تحقیقات صنعتی , مدرک کارشناسی ارشد و تجربه کاری چند ساله از موارد مورد نیاز برای شروع به کار می باشد.
چشم انداز آینده
فرصتهای شغلی برای دارندگان مدرک آمار مساعد می باشد هر چند بسیاری از این مشاغل با عنوان ” آمار گر ” شناخته نمی شوند. این مسئله بخصوص درمورد مشاغلی است که با تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های به دست آمده از علوم دیگر مانند اقتصاد , زیست شناسی , روانشناسی یا مهندسی سروکار دارند ، صدق میکند. در میان فارغ التحصیلان لیسانس یا فوق لیسانس رشته آمار , افرادی که در رشته های مربوطه مانند امور مالی , مهندسی یا رایانه ای از آشنایی کاملی بر خوردار باشند ،در یافتن مشاغل مربوط به رشته ی تحصیلیشان از شانس بالاتری برخوردار هستند.شرکت های دولتی آمارگران را در رشته های جمعیت شناسی و سرشماری نفوس،کشاورزی،بررسی های مربوط به مصرف کننده و تولید کننده،تامین اجتماعی،مراقبت های بهداشتی و کیفیت محیط زیست استخدام می کنند.
آمارگران فوق لیسانس یا دکتری به منظور کنترل کیفی تولیدات گوناگون مانند تولیدات دارویی ، وسایط نقلیه موتوری , مواد شیمیایی و غذایی توسط شرکتهای تولیدی استخدام می شوند. سازندگان وسایل نقلیه به منظور ارتقای کیفیت خودرو , کامیون و دیگر تولیدات و رقابت در صحنه بین المللی با کمک آمارگران طرحهای آزمایشی را اجرا می کنند. آمار گرانی که در علوم مهندسی و فیزیکی اطلاعاتی دارند می توانند در امور تحقیقات و توسعه با همکاری دیگر دانشمندان ومهندسین به بهبود طرح وتولید پرداخته و کیفیت ثابتی را برای تولیدات جدید تضمین کنند . بعضی از آنان در ارتباط با تولید برنامه های نرم افزاری آماری در شرکتهای تولید نرم افزارهای رایانه ای , فرصتهای شغلی مناسبی را می یابند.
در شرکتهای تجاری به منظورپیش بینی میزان فروش , تحلیل شرایط تجاری و حل مسائل مدیریتی به منظور افزایش سوددهی به کارمندانی که در علوم أمار سر رشته داشته باشند اعتماد زیادی می شود. در ضمن , مراکز مشاوره ای به صورت روز افزونی خدمات آماری پیشرفته ای را به دیگر مشاغل ارائه می دهند . به علت کار برد وسیع رایانه در این رشته , آمارگران تمام صنایع باید در برنامه نویسی رایانه ای مهارت کافی داشته و دربه کارگیری نرم افزارهای آماری از دانش خوبی بر خوردار باشند.
تقریبا تمامی مراکز دولتی و خصوصی برای انجام برنامه‌ریزی و ارائه گزارش فعالیتهای خود نیازمند تهیه اطلاعات صحیح و به کارگیری تجزیه و تحلیل آنها هستند. از این‌رو، اغلب ادارات و نهادهای دولتی بخصوص وزارت برنامه و بودجه ، مراکز آمار ایران، بانکها ، وزارت آموزش و پرورش ، مراکز تحقیقی، مراکز بیمه و سایر موسسات دولتی و خصوصی از عمده مراکز جذب کارشناسان این رشته‌اند.
البته گمنام بودن علم آمار و کاربردهای آن در جامعه، مانع از جذب فارغ‌التحصیلان رشته آمار نشده است بلکه به گفته بسیاری از اساتید و دانشجویان این رشته، فارغ‌التحصیلان آمار کمتر با مشکل بیکاری روبرو می‌شوند. خوشبختانه فارغ‌التحصیلان آمار هنوز دچار آفت بیکاری نشدند و در سازمانهای دولتی و خصوصی یا دانشگاهها فعالیت می‌کنند. و به دلیل نیاز جامعه به فارغ‌التحصیلان آمار و نیز آشنایی آنها با کامپیوتر در حد نیازهای اجرایی و خدماتی، فارغ‌التحصیلان آمار تاکنون براحتی جذب بازار کار شده‌اند. در حال حاضر متاسفانه در کشور ما علم آمار و کاربردهای آن بخوبی معرفی نشده است و حتی مسؤولین نمی‌دانند که فارغ‌التحصیلان این رشته چه توانایی‌هایی دارند.
بیشتر سازمان‌های دولتی از آمار برای ارائه ارقام و اعدادی که مربوط به فعالیتهای واحدهایشان می‌شود، استفاده می‌کنند و چون این کار را چندان تخصصی نمی‌دانند به جای به کارگیری کارشناسان آمار از افرادی بهره می‌برند که آشنایی مختصری با این علم دارند. در حالی که اکثر برنامه‌ریزی‌های زیربنایی کشور را می‌توان با استفاده از روش‌های پیشرفته آمار انجام داد. اکثر فارغ‌التحصیلان رشته آمار در محیط کار از تخصصهای خود که در دوران تحصیل فرا گرفته‌اند، بهره نمی‌برند چرا که هنوز از آمار به عنوان یک ابزار قوی در تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده نمی‌شود.

منبع: http://iranestekhdam.ir

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید