خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.67 (9 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ايجاد طرز فكر كار آفرينانه و آموزش مهارت‌هاي كار‌آفريني در سنين پايين به كودكان باعث ايجاد مهارت پیدا کردن راه‌حل‌هاي منحصر به ‌فرد، ايجاد در آمد بيش‌تر، استفاده از فرصت‌ها، اعتماد به نفس؛ ريسك پذيري و … براي كودكان می شود که منجر به پیدایش رهبران و گرداندگان در آينده مي‌شود.

موارد زیر از مهمترین مهارت های ذهنی و عملی در این زمینه است.



۱- ايجاد استقلال و اعتماد به نفس در کودکان:
این ویژگی در كودكان باعث مي‌شود بچه‌ها براي رسيدن به موفقيت اعتماد به نفس پيدا كنند. سعي كنيد اجازه دهيد تا كودكتان خودش اتاقش را تزئين كند و وسايل مورد نياز را با علاقه و سيلقه خودش تهيه نمايد. شما فقط مي‌توانيد راهنمايي خوبي براي او باشيد، چرا كه با اين كار كودك شما حس استقلال پيدا مي‌‌كند و با اعتماد به نفس در مورد علايق و انگيزه‌هايش با شما صحبت مي‌كند علاوه بر آن از زندگي كودكي خود لذت مي‌برد.
نظر كودكتان را در مورد تهيه اسباب بازي، لباس و وسايل خودش بپرسيد.از آن‌ها بخواهيد را‌ه‌حل‌هايي براي تهيه پول جهت اسباب‌بازي‌هاي مورد علاقه‌شان ارائه دهند. حتي اگر اين راه‌حل‌ها به نظر شما خيلي مسخره بيايند، اما شما ذهن كودكتان را زا ابتدا بر مي‌انگيزيد. فكرهاي خلاقانه و نوآورانه آن‌ها مي‌تواند جرقه‌اي براي ايده‌هاي كار آفرينانه باشد.


۲- شادي بخشيدن به زندگی کودکان:
ايجاد زندگي شاد و لذت بخش‌كردن فعاليت‌هاي كودكان،‌ قدرت تخيل و ايده پردازي را در كودكان بالا مي‌برد.
بازي‌هاي مختلف را با كودكان خود تجربه كنيد. از پاداش و تنبيه به جا براي آن‌ها بهره بگيريد. شرايط بازي‌هاي مشاركتي،‌ بازي‌هاي كسب و كار،‌ بازي‌هايي كه به نوعي قدرت خلاقيت كودكان را بالا مي‌برد را از همان دوران كودكي در محیطی جذاب با نشاط براي كودك فراهم كنيد.


۳- ارتباط مؤثر:
ارتباط مؤثر تمام روبط را بهبود مي‌بخشد .اكثر كودكان امروز جهت برقراري ارتباط چهره به چهره و تلفني به دليل محدويت نداشتن مهارت های لازم، دچار وحشت هستند. در حالي‌كه براي يك كسب و كار موفق نياز است كه مردم با يك‌ديگر صحبت كنند و ارتباط خوبي داشته باشند. آموزش برقراري ارتباط مؤثر براي كودكان، آن‌ها را در روابط شخصي و موفقيت كسب و كار آينده‌شان كمك مي‌كند.

به عنوان مثال در زیر مواردی جهت آموزش برقراري ارتباط مؤدبانه و مؤثر به به كودكان ذکر شده است:
۱- به كودكان بياموزيد كه هنگام صحبت كردن با ديگران، سعي كنند تماس چشمي داشته باشند. (به چشم كودك ، مادر، دوست، و اطرافيان خود نگاه كنند و با او صحبت كنند).
۲- اجازه برقراي تماس تلفني را به آن‌ها بدهيد. در ضمن آموزش دهيد كه هنگام صحبت با تلفن آرام و به وضوح مطالبشان را به ديگران ارائه كنند.
۳- چگونگي ارسال ايميل و برقراري ارتباط پيام از طريق ايميل را به كودكان خود آموزش بدهيد، و از آن‌ها بخواهيد جملات را به صورت صحيح و با رعايت نگارش بنويسند، در نوع نگارش خود در نظر داشته باشند پيام آن‌‌ها كوتاه و رسا باشد تا بتوانند پيام خودشان را به صورت كامل به ديگران منتقل نمايند.
۴- با كودكان به سوپر ماركت و فروشگاهاي بزرگ برويد، از قبل ليست مايحتاج را آماده كنيد و از او بخواهيد در تهيه آ‌ن‌ها به شما كمك كند. و با فروشنده تعامل داشته باشند.


۴- تعيين هدف:
آموزش كودكان براي تنظيم و رسيدن به اهداف خود، به عنوان يك فعاليت سرگرم كننده و هيجان‌انگيز بسیار موثر خواهد بود که البته برای موفقيت در كسب و كار آينده آنها نیز حياتي است.
• براي كودكان داستان‌هاي كوتاه بخوانيد و از آن‌ها بخواهيد تا هدف اصلي داستان را برايتان بيان كنند.
• كودكان را تشويق كنيد تا ده هدف اصلي خود را بنويسند و سپس يك هدف كه تأثير مثبت در زندگي خودشان دارد را انتخاب كنند تا تمركزشان بر روي اين هدف اصلي باشد.
• از كودكان بخواهيد اهدافی كه ممكن است احتمال رسيدن به آ‌ن‌ها بيش از ۸۰% باشد را بيان كنند و به تصوير بكشند.
• نوشتن گام‌هاي لازم براي رسيدن به اين هدف را براي كودكان هيجان‌انگيز كنيد و كودكان را براي برداشتن گام‌ها تشويق كنيد.


۵- خلاقيت بخشي به مهارت‌هاي كودكان:
كودكان ما خلاق به دنيا مي‌آيند، آن‌ها انگيزه بالايي براي يادگيري دارند، علاقمند به موضوعات گوناگون مي‌باشند، بي‌تاب و بي‌قرار هستند، هيجان‌انگيز مي‌باشند. از اين ويژگي‌ها مي‌توانيم استفاده كنيم و مهارت‌هاي كسب و كار را به آن‌ها بياموزيم. يادگيري و آموزش مناسب به ‌عنوان يك فرآيند باز مي‌تواند منجر به پیدا کردن مهارت تخريب خلاق در فرآیندهای مختلف کسب و کار می گردد.
مثلا آموزش كودكان و نوجوانان در مورد بازاريابي يك راه بسيار خوب براي آمادگي آن‌ها جهت جذب مشتريان كسب و كار آينده‌شان است. بدون مشتري، كسب وكارهاي بزرگ نيز با شكست مواجه مي‌شوند و اين يك مهارت بسيار مهم و مفيد براي يادگيري در كودكي و نوجواناني است.


۶- به رسميت شناختن فرصت‌ها:
بسياري از مردم پتانسيل لازم براي استفاده از فرصت‌هايشان را ندارند. زيرا آن‌ها قادر به تشخيص فرصت‌ نمي‌باشند.
به كودكان خود نحوه تشخيص فرصت و اقدام در مورد آن‌ها را بياموزيد؛ چرا كه به طور مستقيم مي‌تواند به موفقعيت آن‌ها در آينده كمك كند.
براي شناساندن مشكلات و نحوه اقدام در مورد آن‌ها زمينه را براي كودكان فراهم كنيد. كودكان را به شکل گیری فكر بكر و ناگهاني جهت حل و فصل مشكلات خودشان را تشويق كنيد و براي تمركز آن‌ها جهت ايجاد راه حل‌هاي مثبت به جاي تمركز بر روي مشكل اقدام كنيد. اين مهارت‌ها به كودكان اجازه مي‌دهد تا بتوانند ايده‌هاي بزرگ براي استفاده از فرصت‌ها و سودآوري كسب و كارشان بيابند.

مثال:
وسايل را در طبقات بالای کمد بچینید. این کار باعث عدم توانايي كودكان براي دسترسي به اقلام میشود وكودكان را بر اين مي‌دارد كه به‌دنبال راه‌هاي گوناگون براي رسيدن به موارد مورد نياز خود باشند و از فرصت‌هاي مختلف بهره بگيرند. مثلا يكي از فرصت‌ها زماني است كه شما در كنار قفسه هستيد از شما خواهش مي‌كنند تا وسايل مورد نيازشان را بدهيد ولی در صورت عدم دسترسي به شما به دنبال راه حل‌هاي مناسب و جايگزيني وسيله ديگري خواهد گشت تا به وسايل مورد نظر برسند.


۷- آموزش سواد مالي:
آموزش كودكان در مورد شناسايي انواع پول از سنين پايين به عنوان يك امر مهم بايد مورد توجه قرار بگیرد.
اين امر را مي‌توانيد با تشويق كودكان به ايجاد كسب و كارهاي كوچك براي خودشان و آموزش نحوه پرداخت براي اولين بار به آن‌ها شروع كنيد.
شما مي‌‌توانيد با چاپ عکس پول‌هاي مختلف ضمن آموزش نحوه نگهداري و مراقبت از پول به عنوان سرمايه ملي به كودكان، بازي‌هاي مختلف كسب و كار و نحوه فروش و دريافت وجه را تجربه كنند و سپس در سرمايه گذاري و نحوه چگونگي پس‌انداز پول خود براي ايجاد پول و در‌آمد بيش‌تر در آينده به آن‌ها آموزش‌هاي لازم را بدهيد.
آن‌ها را براي ايجاد يك حساب بانكي تشویق نمایید تا با نحوه پرداخت و برداشت وجه آشنا شوند. و آنها را با چگونگي بودجه بندي در آمدهاي خودشان آماده سازيد.
كودكان را براي خريد همراه خود ببريد، ليست مايحتاج را تهيه، مقدار بودجه را نيز تعيين كنيد و از آن‌ها براي نحوه صحيح استفاده از پول ايده بگيريد.
براي كودكان كمك هزينه در نظر بگيريد.
اين فعالیت ها به ما كمك مي‌كند تا با كودكان به بحث وتبادل نظر در مورد چگونگي هزينه كردن و اولويت بندي مخارج بپردازيم .


۸- نحوه فروش:
فروش‌ يكي از توانايي‌هاي بسيار قديمي است كه در تمام انواع كسب و كارها مي‌توان از آن بهره برد. آموزش فروش محصولات و خدمات به مشتريان، براي موفقيت كسب و كار آنها در آينده بسیار مفيد می باشد.
در خانه فضايي را ايجاد كنيد تا كودكان اسباب بازي‌ها و وسايل قديمي مورد استفاده خود و یا كالاهاي دست ساز ( مجسمه‌هاي سفالي، كارت پستال‌ها و …) را به فروش برسانند. سعي كنيد كودكان را برانگيزيد تا ارزش واقعي وسايل را دريابند و سپس بر حسب قدمت و نوع كار‌آيي آن ها را قيمت گذاري كنند.
اجازه دهيد كه كودكان خودشان محصولات را تهيه، قيمت گذاري و به فروش برسانند و مشتريانشان را پيدا كنند. اما سعي كنيد در زمان معاملات،‌ فروش آن‌ها را آسان كنيد. تا بتوانند چگونگي تسهيل معاملات را براي فروش محصولات بياموزند.
برای بالا بردن مهارت ارئه و فروش، كودكان را به صحبت‌هاي عمومي و نیز سخنراني در بين دوستان، در مهماني ها، جشن تولد و … دعوت كنيد.


۹- مالكيت كسب و كار:
• موفقيت كار‌آفرينان مشابه را براي كودكان مثال بزنيد تا بتوانيد آن‌ها را براي ايجاد كسب و كار اميدوار كنید.
• از مديران موفق بخواهید در چند دقیقه به كودكتان توصیه هایی در زمینه چگونگی كسب و كارشان داشته باشند و با زبان كودكانه مراحل رشد خود را براي كودكان بيان كنند و به تصوير بكشند.
• آموزش كودكان ۵ سال به بالا جهت آموزش چگونگي تبديل شدن به یک رهبر تصمیم مناسبی می باشد.
• اقدام جهت توسعه اعتماد به نفس و يادگيري ايجاد زندگي موفق، همراه با آموزش مهارت‌هاي كسب و كار و كار آفريني برای کودکان به نوعی سرمایه اصلی آنها در آینده خواهد بود
آموز‌ش‌ها را به گونه‌‌اي برنامه‌ريزي كنيد تا براي كودكان ونوجوانان جهت تبديل شدن به كارآفرينان جوان ايجاد انگيزه‌ کند و چگونگی برنامه ریزی و عمل جهت رسیدن به جایگاه مورد نظرشان را یاد بگیرند.
ازكودكان ايده كسب و كارشان را بپرسيد و كودكان را به‌ عنوان شاگرد در محیط كسب و كار مورد علاقه‌شان قرار دهيد تا با مفاهيم آن كسب و كار آشنا شوند و فرصت‌ ارزشمند تجربه يك كسب و كار را داشته باشند و مهارت‌هاي لازم را به دست آورند.از قبل به مدیر کسب و کار مورد نظر توضیح دهید و از او بخواهید برای کودک وظايفي تعيين كنند و در صورت موفقیت کودک به او پاداش دهد.

از او بخواهید مطالبی مانند موارد زیر را در مورد آن کسب و کار تهیه کند:
۱- ارائه ايده براي كمك به بهبود محصولات با خدمات و یا توليد محصولات جديد تهيه نمایید.
۲- كلمات و عناويني كه براي تبليغات اين محصولات يا خدمت مي‌توان بيان كرد را بنويسيد يا بگويد.
۳- نحوه چگونگي برقراري ارتباط با كودكان ديگر را بيان كند و نحوه تبليغات محصول خود را براي ديگران به خصوص كودكان ديگر معرفي كند.
۴- مزايا يا اهميت محصول یا خدمات را براي ديگران بیان کند
۵- بهترین مکان ها جهت فروش و یا ارائه محصولات و خدمات و زمان و چگونگی آن را بیان کند.
۶- مشكلات و معايت محصول را بیان کند و یا لیستی از نظرات دیگران تهیه کند.
۷- چگونگی بهبود ببخشيدن به محصول يا خدمات را بیان نماید.
۸- مزاياي محصول و یا خدمت را نسبت به کالاها و خدمات موجود بیان کند



۱۰- آموزش شكست پذيري:
در مدارس به ما آموزش داده‌اند كه شكست بد است. در صورتي ‌‌كه در عرصه كار‌آفريني ، شكست مي‌تواند به عنوان يك درس بزرگ و مثبت آموختني براي موفقيت‌هاي آينده باشد.
به كودكان اجازه دهيد تا شكست را تجربه كنند چرا كه به آن‌ها براي رسيدن به راه‌هاي جديد، اهداف خودشان و يادگيري از اشتباهاتشان كمك مي‌كند و با ايجاد اعتماد به نفس در كودكان به آن‌ها مي‌آموزند كه چگونه در برابر شرايط سخت مقاومت كنند و تحمل خود را بالا ببرند.
هنگامي‌ كه كودكان شما شكست مي‌خورند آن‌ها را مجازات نكنيد، بلكه سعي كنيد در مورد عوامل مؤثر در شكست آن‌‌ها بحث و تبادل نظر داشته باشيد و با فكر های جدید راه‌هايي را براي جلوگيري از شكست دوباره در آينده بيابيد.
هميشه به دنبال تشويق آنها جهت يادگيري از شكست‌ها آموختن فرزندان از مشكلات و سختي‌ها باشيد.
از كودكان بخواهيد عوامل مؤثر در موفقيت و شكست را بيابند، آن‌ها را بيان كنند و در صورتي كه هنوز قادر به نوشتن نيستند، آن‌ها را برايشان بنويسيد و گاهي ياد‌آوري كنيد تا به ايده‌هاي جديد دست يابند و راه‌حل‌هاي مناسب را بيابند.


نویسنده: امیر صحرایی
منبع: koodakup

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید