خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.36 (7 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دوران کودکی و تجربیات جهادی؛ زمینه ساز کارآفرینی

(درس هایی از بانوی ترکمن کارآفرین صنعت فرش– قسمت نخست)

در دوران خدمتم در جهاد، وقتی خانم های بافنده فرش را می دیدم که اسیر قیمت گذاری های ناعادلانه دلالان شده اند، با خودم می گفتم:

"خدایا به من امکانات و سرمایه ای بده تا بتوانم معیشت این زنان محروم و شریف را تأمین کنم"

این جمله چشم‌انداز خانم قربان تاج پوری (مدیرعامل شرکت تولیدی و صادرات فرش و صنایع‌دستی سولماز آق‌قلا) است که در سال 1395 به‌عنوان کارآفرین برتر استان گلستان انتخاب شده و از سوی وزیر کشور به عنوان نماینده ایشان برای پیگیری مشکلات و رفع موانع فعالان در حوزه کاری خود انتخاب شده است.

خانم "پوری" چهار هزار نفر (4000 نفر) از زنان بیکار و بی‌سرپرست و بدون درآمد از 95 روستای کشور ، توابع استان گلستان تا خراسان شمالی را با آموزش قالی‌بافی و سایر صنایع‌دستی بومی صاحب شغل و درآمد نموده است. شاغلین تحت پوشش ایشان، اکثراً از طبقات محروم جامعه و در مناطق دورافتاده و روستاهای فاقد امکانات لازم هستند و با تدابیر این بانوی کارآفرین، با دست رنج خود قادر به تأمین هزینه‌های روزانه زندگی خانواده خویش می‌باشند. ایشان می‌گوید:

"زنانی که با ما کار می‌کنند شبکه‌ای را در مناطق مختلف جغرافیایی تشکیل داده‌اند؛ ما سفارش را که می‌گیریم بعد به آن‌ها سفارش می‌دهیم و الان دیگر فقط قالی‌های نقش ترکمن نمی‌بافیم، هر مدلی که به ما سفارش بدهند می‌بافیم، مهم این است که بتوانیم شرایط اشتغال را برای اعضای شبکه خود فراهم کنیم. حقوق‌ این زنان زیاد نیست و به‌طور متوسط چند صد هزار تومان است، اما با همین هم آن‌ها بسیار راضی هستند و داشتن شغل برای آن‌ها خیلی مهم است."

یکی از روش‌های ترویج کارآفرینی در میان زنان و روستاها، استفاده از الگوی نقش زنان موفق بومی است. این سلسله مقالات به بررسی زندگی پر فراز و نشیب این کارآفرین برتر ایرانی و مسیر شکل‌گیری کارآفرینی ایشان اختصاص دارد.

تأثیر دوران کودکی و پدر در روحیات کارآفرینانه

من از سن کودکی با مشکلات فراوانی آشنا شدم بسیار کوچک بودم که پدر بزرگم فوت کرد و پدرم را با 8 خواهر و 3 برادر که سرپرستی آنها با دو مادر بود به پدرم سپرده شد . با این که ایشان سن زیادی هم نداشت ولی آن ها را باید سرپرستی می کرد . ما خودمان هم 4 خواهر و 4 برادر بودیم و پدرم سرپرست بیست و چند نفر بود. چون همنام مادر بزرگم بودم انس پدرم به من بیشتر بود و با من درد دل می کرد و من از همان زمان کودکی با مشکلات آشنا شدم.

مادر بزرگم؛ مادر خوانده ، پدرم را دوست نداشت و من وقتی به پدرم می گفتم بابا چرا مادر بزرگ شما را دوست ندارد ؟ پدرم در جواب می گفت من مادر ندارم باید ایشان را دوست داشته باشم؛ ولی مادر بزرگ پسر دارد می تواند من را دوست نداشته باشد و وقتی معترض می شدم ازاین که پدرم بیش از حد به ایشان محبت و توجه می کرد پدرم می گفت اگر من به ایشون محبت نکنم و او بچه هایش را رها کند و برود من چه کنم ؟ پس بهتر این هست که من به ایشان توجه کنم. لذا راحت پیمودن راه سخت و ناهموار را از پدرم آموختم و همیشه هم پدرم پشت من بود.

مطالعه آثار و زندگی زنان موفق

زمانی بود که منِ ترکمن وقتی می خواستم به تهران سفر کنم انگار دارم به آمریکا سفر می روم چون آق قلا یک بخش بسیار کوچک از استان گلستان بود و ما هم درآنجا با فرهنگ خاص خودمون رشد کرده بودیم با محدودیت های فرهنگمون و شاید به ظاهر 15 کیلومتر با گرگان فاصله داشتیم اما از نظر فرهنگ 50 سال  فاصله بود . ولی در آق قلا کرد و لر در کنار هم به راحتی زندگی می کردیم. من زیاد نتوانستم درس بخوانم چون برای پدرم سخت بود که من و خواهرم و 3 عمه ی دیگرم را بفرستد گرگان که درس بخوانیم ، لذا .تحصیلات من  تا 5 ابتدایی هست.

من خیلی به درس و کتاب خوانی علاقه داشتم . خیلی کتاب می خواندم به خصوص کتاب های روانشناسی و علاقه زیادی به کتاب های خانم کارن هورنای داشتم.

الگوگیری از شغل و تجربیات پدر

پدرم دوستان خوبی درتهران و شهرهای بزرگ داشت و چون در زمینه فرش فعالیت داشت من هم با ایشان همراه بودم. پدرم در زمینه فرش ترکمن و پشتی فعالیت می کرد و من همیشه همراه پدر در حال کسب تجربه و از گفته های ایشان درس می گرفتم و در همه جا شهر خودم  آق قلا را با جاهای که سفر می کردم مقایسه می کردم. و سعی در تجربه چیزهای جدید داشتم. به هنرعلاقه زیادی داشتم و هیچ وقت مثل اکثر خانم های هم سطح خودم علاقمند به طلا و لباس یا روسری مد روز نبودم. و هیچ وقت به دنبال لباس مد روز نبودم چون از مد بیفته دیگه قابل استفاده نیست.

کسب مهارت، فعالیت در جهاد و مربی گری؛ مقدمات کارآفرینی

در حال حاضر در 42 رشته هنری فعالیت دارم که 10 نوع از این رشته ها را به صورت تخصصی مهارت دارم و کار می کنم که شامل بافتن فرش و قیچی کاری حجمی بافی برجسته کاری و دوخت لباس های سنتی دوخت کت و مانتو و طراحی و پیکر تراشی و گرافیک و منجوق دوزی مکرومه بافی و خراطی و گلیم و جاجیم و فرش دو رو و کلا نساجی و همچنین در صنعت غذایی تسلط به پخت انواع غذا و شیرینی و مربا و ترشیجات دارم. من به صورت آکادمیک طراحی را یاد گرفتم از طریق استادان دانشگاه و دو دوره ی مربی گری فرش رو طی کردم و 8 سال به عنوان کارشناسان امور زنان جهاد سازندگی خدمت کردم و این مدتی که در جهاد سازندگی بودم به عنوان مربی در مدارس کار و دانش فعالیت داشتم در تمامی رشته های فرش و به مدت دو سال هم در آموزش پرورش  به عنوان مربی آموزش دوخت های تزینی مثل خیاطی و گلدوزی فعالیت داشتم . و به عنوان مشاور و مربی در کلاس های کمیته امداد به صورت افتخاری دارالمنفعه خدمت می کردم.

انعطاف در بازاریابی و فروش

من ترکمن هستم و در منطقه ای زندگی می کنم بسیار زیبا با هنرهای بسیار جالب و متنوع. استان گلستان منطقه 72 ملت است . ترک ها – علی آبادی – سیستانی ها – فارس ها – کردها – بلوچ ها و روستاهای زیارت هر کدام با یک فرهنگ خاص ... به طور مثال لباس علی آباد کتول با لباس شاه کو فرق دارد در صورتی که هر دو فارس زبان هستند. یا گویش ها و فرهنگ های متفاوت. قالی ترکمن اصالت خاص خود را دارد. تعداد نقش‌های قالی ترکمن بین 800 تا1000 نقش ذکر شده است، اما ساریق گل در میان نقش‌های ترکمن جایگاه منحصر به فردی دارد و زنان ترکمن این نقش‌ها را در حافظه خود ضبط و ثبت دارند.

فرش ترکمن 811 طرح بنام دارد که در دنیا به اسم فرش ترکمن بافته میشه و معدن آن هم در ترکمنستان هست. با نقوش و طرح هایی که از فرش ترکمن احیا کرده بودم ، من حدودا 50 طرح جدید رو احیا کردم و بافته شد و در نمایشگاه دهکده جهانی دبی شرکت کردم.

 متاسفانه درآنجا متوجه شدم که اسم فرش ترکمن ایرانی در دنیا خراب شده که یک لیوان آب روی فرش ریخته بشه رنگ قاطی می کنه و من نتوانستم فرش های خودم را بفروشم تا اینکه یک آقای بلوچ در نمایشگاه حاضر شد فرش های من را بخرد، مشروط به این که 24 ساعت در آب نگه دارند و اگر رنگ نداد به همراه فرش های خودشان بفروشند. و من در آنجا فرش های خودم رو به نام فرش بلوچ فروختم.

استفاده از مشاور

 به محض برگشت از نمایشگاه دوبی، به گرگان نرفتم و مستقیما به اصفهان سفر کردم  برای دیدن استاد جامی که ایشان یکی از اساتید بزرگ من بودند و همچنین استاد قشقایی جهت مشورت که چه کنم ؟ و آنها گفتند که شما باید گره فرش ها را نجات بدهی اگر می خواهی فرش رو نجات بدی باید گره فرش رو از رنگ دادن نجات بدهی.دراین میان بافنده های فرش ترکمن گرایش پیدا کرده بودند به کشاورزی و شالی کاری چون این هنر برای انها دیگرسودی نداشت .به دنبال راه حلی برای جذب دوباره بافندگان فرش بودم تا این که با آقایان رضا و حمید ذوالنواری آشنا شدم که آنها مصاحبه های من را در دو مجله خوانده بودند. در آنجا بود که من با کمک این دو آقا تونستم تولید گبه را در استان شروع کنم .با شروع تولید گبه 30 روستا تحت پوشش من به 60 روستا ارتقا پیدا کرد.و مسولین را قوی تر کردم و تولید گبه بسیار موفق پیش رفت.

ایجاد ساختار سازمانی و تفویض اختیار

من دو تا ماشین داشتم یکی مزدا یکی پیکان وانت که برای سرکشی و نظارت به روستاها ازآنها استفاده می کردم  که بعد ها یک استیشن آهو هم به آنها اضافه شد ..من سه تا خانم زبده و ماهر که بافنده قدیمی فرش بودند کسانی که در حد عالی فرش می بافتند رو انتخاب کردم و آموزش های لازم رو دیدند و این سه خانم جهت نظارت و سرکشی بوسیله اون ماشین ها به روستاها می رفتند و ما ماهی یکبار جلسه ترتیب می دادیم که تمام 60خانم دور هم جمع می شدند و از طریق این سه خانم رفع اشکال می کردند و آموزش حرفه ای می دیدند و من هم نظارت بر کار اون سه خانم داشتم.

کارآفرینی اجتماعی

برنامه ی ما بیشتر در روستاهای دورافتاده بود و همیشه کتاب هم در برنامه داشتیم حتی برای خانم هایی که دو کلاس سواد داشتند اما علاقه به کتاب داشتند هم کتاب تهیه می کردیم از کتاب های داستان های کودکانه تا کتاب های مورد علاقه خودشان تهیه می کردیم. حتی در مواردی بافنده در حین در خواست نخ درخواست کتاب هم می کرد که این نشان می داد که آنها به کتابخوانی علاقه پیدا کردند.

خانم هایی بودند که حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند اما بسیار زیبا طراحی چهره انجام می دادند. دخترانی بودند که کاملا بی سواد بودند و در حال حاضر دانشجو هستند و تحصیل می کنند.  وقتی بال پرواز در کسی می دیدم با  تمام توانم کمکش می کردم که راهش را پیدا کند.

رضا قندی، صادرکننده نمونه فرش
دکتر مهدی کنعانی ، مدرس دانشگاه و مشاور کارآفرینی

ادامه دارد ...

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید