خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اجرای ایده‌های بزرگ به‌تنهایی لذت‌بخش است؛ حتی تصورش هم خوب است. حال اگر بتوان یک ایده اقتصادی را به نتیجه رساند و از آن درآمد کسب کرد که چه‌بهتر؛ روزهای خوش از راه می رسد!


اینکه بتوانی صاحب کسب‌وکار خودت باشی، رؤیایی است که بسیاری از افراد جامعه در سر می‌پرورانند؛ رؤیایی که البته چندان هم دور از دسترس نیست. در این گزارش از یک مرکز کارآفرینی سراغ گرفته‌ایم که با تبدیل ایده‌های اقتصادی به ۱۰۰ کسب‌وکار موفق برای بیش از ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

 


ایده‌ها از کجا می‌آیند؟
ایده‌های کارآفرینی معمولاً محصول ذهن جوان‌ترهاست. از حال و هوای جوان‌ترهای این دوره و زمانه هم می‌توان فهمید بیشتر ایده‌هایشان در حوزه فناوری دیجیتال و فضای مجازی است. فروش اینترنتی و برندینگ به همراه ابداعات و ایده‌های نوین در حوزه رباتیک، خودرو، سلامت و محیط‌زیست رکورددار ایده‌های کارآفرینی هستند و بالطبع کسب‌وکارهای موفق در همین زمینه‌ها شکل‌گرفته‌اند. حدود ۱۰ درصد ایده‌ها نیز با اختراعات و نوآوری‌هایی همراه بوده‌اند که احتمال موفقیت آن‌ها را بالا برده است.

از اوایل دهه ۹۰ که فعالیت مرکز رشد و توسعه کارآفرینی شهرداری منطقه ۱۵ به‌طورجدی آغاز شد بیش از ۸۰۰ ایده به این مرکز معرفی و از میان آن‌ها ۱۵۰ ایده برگزیده‌شده است. از این میان ۱۰۰ ایده به موفقیت رسیده و کسب‌وکاری جدید برای صاحب ایده و همچنین افراد جویای شغل ایجاد شده است.
 


روال کار چگونه است؟
هرکسی ایده‌ای برای کارآفرینی داشته باشد، می‌تواند ارائه دهد. «محمدباقر فتحی» استاد فیزیک دانشگاه خوارزمی و کارشناس ارشد کارآفرینی در این مرکز است و درباره روال کار توضیح می‌دهد: «برای پذیرش ایده‌ها یک آیین‌نامه مفصل داریم. جلسه‌ای از افراد مسئول و کارشناسان مرتبط دعوت می‌شود تا فرد متقاضی بتواند ایده‌اش را مطرح و از آن دفاع کند. حدود ۱۰ کارشناس مشاور داریم که بنا به ماهیت ایده‌ها از آنان برای شرکت در جلسات دعوت می‌شود. در بهترین حالت ایده در یک جلسه پذیرفته می‌شود ولی درصورتی‌که ایده به تکمیل بیشتر و دریافت مشاوره نیاز داشته باشد کار به جلسه دوم و سوم هم می‌کشد. البته گاهی به دلایل مختلف برای بررسی یک ایده حتی ۶ جلسه هم برگزار شده است. ایده‌هایی که پذیرفته شوند در یکی از ۳۲ واحد اداری یا کارگاهی واقع در مرکز رشد و توسعه کارآفرینی، اجرایی می‌شوند. درواقع صاحب ایده یک دفتر یا کارگاه و امکانات اداری و فنی و پشتیبانی دریافت می‌کند تا بتواند بر اساس ایده‌اش یک کسب‌وکار راه‌اندازی کند.»

 


به‌این‌ترتیب ایده‌های اقتصادی با کمترین هزینه و گاه بدون هزینه عملی می‌شوند. البته این امکانات موقتی هستند و پس از یک سال با بررسی میزان رشد و موفقیت کسب‌وکارها برای تمدید یا توقف ارائه آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. پس صاحبان ایده‌ها باید دست بجنبانند و تا فرصت هست کسب‌وکارشان را به مرحله درآمدزایی برسانند و بتوانند برای خودشان محل کار مناسبی مهیا کند. درواقع هدف از ارائه امکانات در این مرکز کمک به صاحبان ایده‌هاست تا بتوانند کسب‌وکاری نوپا را به مرحله‌ای برسانند که بتواند به‌طور مستقل به فعالیت ادامه دهد.


از دفاتر کوچک تا شرکت‌های بزرگ
هر هفته ۵ تا ۸ ایده در این مرکز بررسی و هرماه به‌طور متوسط ۲ کسب‌وکار جدید در واحدهای اداری یا کارگاهی راه‌اندازی می‌شوند. در میان کسب‌وکارهایی که طی این سال‌ها در مرکز رشد و توسعه کارآفرینی متولد شده ایده‌های درخشان و موفقیت‌های بزرگ کم نیستند. فتحی دراین‌باره می‌گوید: «یک کسب‌وکار درزمینهٔ توسعه قابلیت‌های کوادکوپترها داشتیم که همین‌جا رشد کرد و حالا یک شرکت بین‌المللی شده است. کارآفرینانی بودند که به ساخت دستگاه‌های بدیع با فناوری پیشرفته در حوزه‌های فیزیک، شیمی و متالوژی می‌پرداختند و حالا در سطح ملی فعالیت می‌کنند. این افراد دستگاه‌های متنوع می‌سازند و به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌فروشند. یک کسب‌وکار درزمینهٔ رباتیک نیز داشتیم که حالا به یک شرکت موفق تبدیل‌شده است و به ارائه محصولات، خدمات و آموزش در این حوزه می‌پردازد. نمونه دیگر، ایده‌ای برای ترویج زبان فارسی معیار و ارائه خدمات آموزشی و تحقیقاتی مرتبط ازجمله خدمات ویراستاری آنلاین بود که در این مرکز رشد یافت و حالا به راه‌اندازی یک شرکت معتبر و اشتغال ۱۵نفر منجر شده است.»

 


تمرکز و پشتکار
مهم‌ترین دلیل موفقیت یک کسب‌وکار نوپا به نظر فتحی تمرکز جدی و هدفمند بر یک فعالیت مشخص است؛ در مقابل سردرگمی درباره حوزه فعالیت، نداشتن پشتکار و بی‌ارادگی را مهم‌ترین دلایل شکست می‌داند. در حوزه کلان نیز نبود حمایت نظام‌مند از کارآفرینی را ضعفی بزرگ می‌داند و می‌گوید گاهی یک ایده به کسب‌وکاری بزرگ و بین‌المللی تبدیل می‌شود و بعد می‌بینیم در مراحل پیشرفتش هیچ‌گاه از حمایت دولتی برخوردار نبوده است. وی همچنین توسعه بسترهای قانونی و فرهنگی برای حمایت از کارآفرینان را برای رشد اقتصاد کشور ضروری می‌داند.

 



موفقیت در چند ماه
«علیرضا احدی» با ایده راه‌اندازی یک وب‌سایت آموزشی و خدماتی در حوزه مشاغل خانگی به این مرکز آمد و حالا کسب‌وکاری موفق را اداره می‌کند. وی کارشناس ارشد رشته تکنولوژی آموزشی است و درباره این کسب‌وکار نوپا یا به قول خودش استارت آپ می‌گوید: «از بهمن سال ۹۶ با معرفی یکی از دوستانم به این مرکز آمدم. ایده‌این کار جدید از تجربه‌هایم در یک کسب‌وکار شکست‌خورده حاصل شد و خدا را شکر این بار موفق شدم. برای علاقه‌مندان به راه‌اندازی مشاغل خانگی خدمات آموزش حضوری و مجازی ارائه می‌دهم و از این خدمات به‌خوبی استقبال می‌شود. علاوه بر آن از طریق وب‌سایت محصولات آموزشی متنوعی برای کمک به ایجاد و رشد مشاغل خانگی عرضه می‌کنم.»

 


معطل نکنید...
اگر ایده‌ای برای کارآفرینی دارید که در حوزه تحصیلات یا دانش و آگاهی‌های شماست و می‌توانید تمام‌وقت برای موفقیت آن تلاش کنید، معطل نکنید و با شماره ۳۳۴۳۵۰۰۹ تماس بگیرید یا به مرکز رشد و توسعه کارآفرینی در خیابان خاوران، خیابان اعظم نظامی بروید. پیش از آن ایده‌تان را در قالب یک طرح کارآفرینی بنویسید و معرفی کنید. اگر هم این کار را بلد نیستید، نگران نباشید. می‌توانید از طریق کارشناسان همین مرکز برای تهیه طرح کارآفرینی ایده تان مشاوره بگیرید.

 


منبع: مجله فارس پلاس
گزارش از امین رحیمی

* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید