خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک زن استرالیایی عروسک‌هایی با چهره‌ها و سبک زندگی مصنوعی را از فروشگاه‌های دست‌دوم می‌خرد و به آن‌ها یک زندگی جدید می‌بخشد.


سونیا سینگ یک زن استرالیایی است که عروسک‌ها را از فروشگاه‌های دسته دوم می‌خرد و به آن‌ها یک زندگی جدید می‌بخشد. صورت آرایش کرده آنان را به چهره‌هایی طبیعی تغییر می‌دهد، اگر پاها و کفش‌هایشان خراب شده باشد، آن را دوباره قالب می‌زند و با مواد ساده آن را می‌سازد. لباس عروسک‌ها را مادرش با حوصله و ظرافت می‌دوزد یا می‌بافد و تمام این‌ها سبک زندگی این عروسک‌ها را از یک دنیای لوکس و مد زده به یک حالت معمولی و طبیعی تبدیل می‌کند. سبکی که بچه‌ها می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و دوستش داشته باشند.


عروسک‌هایی که کودکی آدم را می‌سازند
سونیا و خواهرش بچگی‌شان را با عروسک‌های دست‌دوم یا عروسک‌هایی که خودشان درست کرده بودند، در طبیعت زیبای جزیره تاسمانی استرالیا گذرانده‌اند و ‌می‌گوید عاشق احساس رضایتی است که موقع تعمیر و استفاده دوباره از وسایل پیدا می‌کند. سپتامبر 2014 بخاطر کاهش بودجه دولت استرالیا برای پروژه‌های علمی، کارش بعنوان کارشناس پژوهشی را از دست می‌دهد و از همان موقع پروژه عروسکی کوچک خودش را شروع می‌کند.

 


سونیا‌ می‌گوید همیشه یک فرد خلاق بوده و دنبال پروژه‌های خلاقانه  می‌گردد. زمانی که دنبال کار می‌گشت و در حین مراقبت از دختر کوچکش، شروع می‌کند به پیدا کردن عروسک‌های مد دست دوم یا غیرقابل استفاده از فروشگاه‌های فروش لوازم اسقاطی. او با عروسک‌های دسته دوم بزرگ شده؛  دخترانش هم همین طور. همین باعث می‌شود به این فکر کند که می‌تواند عروسک‌ها را بازیابی کند و آن‌ها را از پلاستیک‌های دورانداختنی به عروسک‌های منحصربفردی تبدیل کند که بچه‌ها می‌توانند دوست‌شان داشته باشند و با آن‌ها بازی کنند. همانطوری که او در دوران بچگی بیرون از خانه با عروسک هایش بازی می‌کرد و ماجراهای فوق العاده‌ای با آن داشت.


آرایش‌ و لباس عروسک‌ها شباهتی به دختران واقعی نداشت
اولین کاری که می‌کند این است که چهره عروسک‌ها که به شکلی افراطی آرایش شده‌اند را پاک کند و آن‌ها را با طرح هایی از چهره‌های واقعی و معمولی دوباره نقاشی کند. معتقد است این آرایش سنگین روی صورت عروسک‌ها با صورت طبیعی زنان و دختران بسیار متفاوت است و هم بچه‌ها نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و هم الگوی نامناسبی برای کودکان‌شان است. چهره‌هایی که مدل‌ها و مانکن‌ها را نشان می‌دهد و شباهتی به دختران معمولی ندارد.

لباس عروسک‌ها که بر اساس مد دوخته شده و سبکی اشرافی و غیرمعمولی داشت را نیز تصمیم می‌گیرد عوض می‌کند. برای اولین گروه از عروسک‌ها خودش لباس‌های ساده و معمولی درست می‌کند اما مادرش که یک خیاط و بافنده حرفه‌ای است پیشنهاد می‌دهد دوختن و بافتن لباس‌ها رو او برعهده بگیرد. ساعت‌های طولانی با صبر و حوصله می‌نشیند و لباس‌هایی ظریف و زیبا شبیه به لباس معمولی دختران استرالیایی می‌دوزد. سونیا تعمیراتی که عروسک‌ها نیاز دارند را هم خودش انجام می‌دهد؛ اگر پا نداشته باشند، برایشان قالب می‌گیرد و می‌سازد و موهایشان که مانند آرایش و لباس‌شان غیرطبیعی است را با برس زدن،‌کوتاه کردن و مدل دادن به شکل موهای طبیعی دختران در آورد. عکس‌هایی که از عروسک‌ها می‌گیرد و در اینستاگرام و فیس بوک قرار می دهد، دیگر در یک محیط لوکس و ساختگی نیستند؛ در همان محیطی قرار دارد که بچه‌ها حضور دارند و بازی می‌کنند.

 



عروسک‌های تغییریافته گفتمانی بین‌المللی ایجاد کرده‌اند
سونیا برای معرفی کارهایش از اینترنت کمک می‌گیرد و همین باعث شده محبوبیت زیادی نه فقط در استرالیا بلکه در کشورهای مختلف دنیا پیدا کند. بعد از اینکه تعدادی از عروسک‌های تغییر یافته را در باغچه خانه‌شان به نمایش گذاشت و عکس‌های آنان را در وبلاگش قرار داد،‌ خیلی زود مورد توجه قرار گفت و متوجه شد کارش در اینترنت دارد منتشر می‌شود. «در طی روزهای بعد خبرنگارانی از سرتاسر دنیا می‌خواستند مصاحبه کنند و هزاران پیام از افرادی دریافت کردم که می‌خواستند عروسک‌ها را بخرند.»

یک شبکه تلویزیونی معروف استرالیایی با آن‌ها تماس می‌گیرد و توافق می‌کنند که یک گزارش تصویری در مورد عروسک‌ها بسازند. زمانی که تازه یک صفحه فیس بوک ایجاد کرده بود، عروسک هایش ۱۰ هزار لایک گرفتند که کاملا سوفیا را غافلگیر می‌کند. گزارش تصویری ساخته شد و بعد از آنکه از تلویزیون پخش شد، چند روز بعد در فضای مجازی منتشر شد و در فیس بوک حدود ۲۵ میلیون بار دیده شد. سونیا می‌گوید این استقبال و انعکاس در رسانه‌ها نشان می‌دهد کارش خیلی بیشتر از ساخت چند عروسک است و یک گفتمان بین‌المللی درباره مناسب بودن عروسک‌ها و سبک آرایش و لباس آن‌ها شروع کرده است.



عروسک‌هایی که داستان دارند
سونیا حالا کارش را گسترش داده و دارد لباس‌هایی زیبا برای عروسک‌ها می‌دوزد و در فروشگاه مجازی‌اش به فروش می‌رساند. گاهی عروسک‌ها را خانوادگی می‌سازد و برای فروش در اینستاگرامش می‌گذارد. عروسک‌هایی که برای خودشان داستان دارند و حتی گاهی لباس‌شان را با هم ست می‌کنند. یک جا عروسک‌ها خواهرهایی هستند که لباس‌شان را با هم ست کرده‌اند و جای دیگر دخترعموهایی هستند که بهترین دوست هم هستند که می‌گوید نسخه عروسکی دخترش با دخترعمویش است که به درخواست خود او ساخته است.

روند تغییر چهره افراطی عروسک‌ها به یک چهره طبیعی را در پست‌هایش توضیح می‌دهد تا دنبال‌کننده‌هایش بتوانند خودشان چهره عروسک‌هایشان را درست کنند. یک بخش اختصاصی در وبسایت را نیز به ویدیوهایی اختصاص داده که مرحله به مرحله این کار را آموزش می‌دهد.


کسب و کاری برای انگیزه دادن و کمک به خلاقیت
سونیا  تصمیم گرفته پروژه‌اش را به یک کسب و کار خلاقانه کوچک تبدیل کند تا بتواند مهارت هایش و از آن مهم تر عشقش  به بازیابی عروسک‌های غیرقابل استفاده را با دیگران به اشتراک بگذارد. اسم این کسب و کار را "Tree Change Doll" گذاشته و امیدوار است منابعی برای افرادی ایجاد کند که می‌خواهند خودشان این کار را امتحان کنند و همه تجربیات و ایده‌های خلاقانه‌ای که این کار به او بخشید را با دیگران در میان بگذارد. از همه مهمتر اینکه این کسب و کار خانوادگی است و علاوه بر مادرش،‌ همسر و دخترانش نیز به او کمک می‌کند.

سونیا دیگران را تشویق می‌کند عروسک‌های غیرقابل استفاده خودشان را به همین شکل بازیابی کنند و امیدوار است همیشه خلاقیتش را حفظ کند برای اینکه بتواند با بقیه افراد خلاق همکاری کند و همینطور برای اینکه بچه ها را تشویق کند خودشان عروسک‌هایی که دوست دارند را بسازند. امیدوار است بتواند به هر کسی که نگاهی نو به وسایل دورانداختنی دارد،‌ همکاری کند و کارهای مشابه این را انجام دهد.


گزارش از سیده راضیه حسینی
منبع: خبرگزاری فارس


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید