خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

فیل سفید
فیل سفید

فیل سفید
فیل سفید ( White elephant ) ,استعاره ای است در ادبیات مدیریت کسب و کار برای موضوعاتی که هزینه زیادی برای آنها شده است ولی هیچ فایده ای ندارند و فقط صرف اینکه روزی هزینه زیادی برای آن پرداخت شده است آن را کنار نمی گذارند. در واقع آن دسته از پروژه های

سرمایه گذاری که گران بدست می آیند ولی کم مصرف و بی فایده هستند. همچنین در مباحث رفتار سازمانی، خطای ادراکی که تحت عنوان تشدید تعهد (Escalation of commitment) شناخته می شود، مشابه با استعاره فیل سفید است. در اثر این خطای ادراکی، بر روی تصمیمات اشتباهی که گرفته شده است پافشاری می شود فقط به این دلیل که برای آنها هزینه زیادی پرداخت شده است.

شرحی بر حکایت فیل سفید
حکایت فیل سفید به سال ۱۸۵۱ بر می گردد, در آن زمان پادشاه کشور سیام ( تایلند امروزه ) به پادشاه کشور همسایه اش به فیل سفید رنگی را به عنوان هدیه می دهد. فیل سفید گونه ای کمیاب در آن کشور بود، که مظهر عدالت و قدرت شناخته می شد و برای مردم بسیار با ارزش و قابل احترام بود. درباریان و اطرافیان چابلوس پادشاه که به دیدار فیل سفید می آمدند , برای خوش خدمتی در جلوی پادشاه شروع به تمجید و تحسین از فیل سفید می کردند, به طوریکه پادشاه تحت تاثیر حرف های اطرافیانش دستور ساخت خانه ای بسیار زیبا برای این هدیه با ارزش را داد و چندین نفر مسئول تیمار و نگهداری از حیوان قرار داد. برای تهیه خوراک فیل سفید از بهترین مواد موجود در کشور استفاده می شد, به طوریکه پادشاه مجبور به تحمل هزینه های بسیاری برای نگهداری از این حیوان با ارزش شده بود.
عمر فیل نزدیک به ۹۰ سال است, با این تفاصیل این هدیه گرانبها به نسل بعد از آن پادشاه هم به ارث رسید و آنها بدون آنکه بدانند این حیوان به چه دردی می خورد و برای چه از آن نگهداری می شود، متحمل پرداخت هزینه های سنگین مراقبت و نگهداری از فیل سفید شده بودند. تا اینکه روزی مرد خردمندی به آن سرزمین آمد و وارد دربار پادشاه شد. او دید که پادشاه با وجود اینکه کشورش دارای مشکلات مالی بسیاری است و به سختی از پس هزینه های اداره کشورش برمی آید، هزینه بسیاری را برای نگهداری از فیل سفید می پردازد.مرد خردمند از درباریان در مورد آن حیوان سوال پرسید، که این حیوان برای شما چه سود و منافعی دارد که اینقدر برای نگهداری آن هزینه می کنید در حالیکه برای اداره کشور با مشکلات مالی بسیاری روبرو هستید. هیچ کس از افراد دربار نمی دانست که فایده نگهداری از فیلم به چه علت است و فقط به این علت که به پادشاه جوان این حیوان به ارث رسیده است از آن نگهداری می شود. مرد خردمند رو به پادشاه جوان کرد و گفت: بهتر نیست که این حیوان را در طبیعت رها کنید و هزینه ای که برای نگهداری آن می پردازید را در محل دیگری که برای شما سود و منفعت دارد خرج کنید.

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید