خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حل مسئله پیچیده‌ترین بخش هر عملیات فکری تصور می‌شود، که نیازمند مهار یک سری مهارت‌‌های بنیادین است. حل مسئله وقتی مطرح می‌شود که یک موجود زنده یا سامانه‌ی هوش مصنوعی برای رفتن از یک موقعیت به موقعیت دیگر باید مسیری را بپیماید. این مهارت را می‌توان اصلی‌ترین مهارت یک کارآفرین دانست، شما به‌عنوان مؤسس یک سازمان و رهبر تیمی که خودتان آن را شکل داده‌اید، مسئول شناسایی و حل مسائل مرتبط با مشتریان، شرکا، کارکنان و به‌طورکلی مسائل سازمان خود هستید.

در واقع اگر فردی این مهارت را در خود تقویت نکند، زیر بار مشکلاتی که برایش پیش خواهد آمد، دوام نیاورده و نخواهد توانست اوضاع را به حالت ایده‌آل خود درآورد.
 فارغ از اینکه مهارت حل مسئله در کارآفرینان، ذاتی یا اکتسابی است، رویکرد کارآفرینان به فرآیند حل مسئله، با رویکرد اغلب افراد متفاوت است.
اکنون این سؤال ممکن است مطرح شود که آیا کارآفرینان موفق به‌ طور ذاتی از مهارت حل مسئله برخوردارند یا اینکه بر اثر سال‌ها تجربه به این مهارت رسیده‌اند.
به راستی شیوه‌های کارآفرینان برای حل مسئله چه تفاوتی با شیوه‌های دیگران دارد و چه ویژگی‌هایی آنها را از افراد عادی متمایزکرده است؟
وقتی صحبت از حل مسئله می‌شود، به طورکلی می‌توان کارآفرینان را با ویژگی‌های زیر از دیگران متمایز کرد:

1. کارآفرینان ابتدا مسئله را شناسایی می‌کنند
برخی افراد گمان می‌کنند کارآفرینان به حدی از نوآوری رسیده‌اند که می‌توانند با در اختیار داشتن یک بوم نقاشی، محصولی بیافرینند که همه آن را دوست داشته باشند.
واقعیت اما بسیار متفاوت از این است؛ موفق‌ترین کارآفرینان کسانی هستند که ابتدا یک مشکل کلیدی در بازار را شناسایی می‌کنند و سپس برای حل آن مشکل وارد عمل می‌شوند.

2. کارآفرینان آرامش خود را حفظ می‌کنند
نتایج مطالعات مؤسسه TalentSmart نشان می‌دهد که 90 درصد از کارآفرینان موفق می توانند در زمان‌هایی که استرس شدید به آنها وارد می‌شود، احساسات خود را به‌ خوبی مدیریت کنند.
اگر به مشکلات اجازه دهید که بر شما غلبه کنند، بخش منطقی ذهن شما در معرض تهدید قرار می‌گیرد و شما در تصمیم‌گیری دچار انفعال خواهید شد.
در این صورت شما احتمالاً تصمیم ضعیف‌تری خواهید گرفت و در چشم کارکنان خود، مدیری نالایق به نظر خواهید رسید.
البته حفظ آرامش در هنگام مواجهه با مشکلات، بس دشوار است. سال‌ها تجربه و تربیت نفس لازم است تا یاد بگیرید چگونه اجازه ندهید احساسات بر شما غلبه کند.

3. کارآفرینان از کلیات شروع می‌کنند و در نهایت به جزئیات می‌رسند
بسیاری از افراد وقتی شروع به پردازش یک مسئله می‌کنند، در همان ابتدای کار در دام جزئیات گرفتار نیم شوند و پیش نمی‌روند؛ اما کارآفرینان و استراتژیست‌های موفق قبل از اینکه وارد جزئیات شوند، مسئله را به‌صورت کلی بررسی می‌کنند.
به‌عنوان مثال، وقتی خودروی یک کارآفرین در جاده دچار مشکل می‌شود، احتمالاً او قبل از آنکه وقت خود را صرف بررسی اجزای ناشناخته موتور خودرو کند و در نهایت پس از چند ساعت به این نتیجه برسد که کاری از دستش ساخته نیست، همان ابتدا با یک بررسی کلی متوجه می‌شود که خودرو دچار مشکل جدی است و باید تلاش کند قبل از تاریک شدن هوا آن را به کمک خودروهای یدک‌کش به یک تعمیرگاه یا محل امن برساند.
این رویکرد به کارآفرینان کمک می‌کند مسائل پیش رو و پیامدهای آنها را از بالا نگاه کنند و شرایط بهتری برای حل مسئله داشته باشند.

4. کارآفرینان خود را با نیازها و شرایط زمان وفق می‌دهند
کارآفرینان موفق می توانند برای حل مسئله، خود را با نیازها وشرایط زمان وفق دهند. آنها خود را به ایده‌ها، فرآیندها و خطوط فکری خاصی محدود نمی‌کنند.
مثلاً شرکت نوکیا که از سال 1998 تا سال 2012 سلطان مطلق بازار گوشی‌های تلفن همراه بود، ابتدای تأسیس خود (1865 میلادی) در زمینه? تولید کاغذ فعالیت داشت و سپس به دلیل تغییر نیازهای بازار به تولید لاستیک و کابل‌های برق روی آورد و در ادامه وارد حوزه‌های دیگری مانند تولید تلفن‌های بی سیم نظامی شد و پس از آن نیز به یک شرکت مطرح در زمینه? تجهیزات مخابراتی و تلفن همراه بدل شد.
نوکیا در طول حیات بیش از 150 ساله خود چندین بار با در نظر گرفتن منابع در دسترس خود، تقاضای بازار و وضع رقبا ، خود را بازطراحی کرده است.
این شرکت به جای راکد ماندن و تعیین خط قرمزهای متعصبانه برای حل مسائل، خود را با نیازهای بازار وفق داده و حیات خود را در بحران‌های مختلف تضمین کرده است.

5. کارآفرینان حل مسئله را به متخصصان محول می‌کنند
اغلب کارآفرینان می‌پذیرند که آنها همیشه بهترین فرد برای حل مسائل نیستند و ترجیح می‌دهند کار حل بسیاری از مسائل مهم را به متخصصانی که درک بهتری از آن مسائل دارند، محول کنند. وقتی یک کارآفرین با مسئله‌ای دشوار یا شرایطی سخت مواجه می‌شود، معمولاً تصمیم‌گیری در مورد آن مسئله را به یک فرد خبره محول می کند و از کارکنان خود می‌خواهد از هیچ تلاشی برای اجرای راهکار پیشنهادی آن فرد خبره فروگذار نکنند.
کارآفرینان هرگز از اعطای اختیارات به کارکنان تحت امر خود هراس ندارند و در صورت لزوم حاضرند برای حل سریع‌تر و کارآمدتر مسائل به شرکت‌های مشاور متوسل شوند و به آنها هزینه بپردازند.

6. کارآفرینان نتایج را ارزیابی می‌کنند و از آنها درس می‌گیرند
کارآفرینان موفق همیشه کاری بیش از حل مسئله انجام می‌دهند. آنها پس از اجرای راهکار موردنظر برای حل مسئله، با استفاده از ابزارهای تحلیلی نتایج اقدامات صورت گرفته را ارزیابی می‌کنند و از نتایج حاصله درس می‌گیرند.
تجربه‌اندوزی از موفقیت‌ها و شکست‌های گذشته به کارآفرینان کمک می‌کند در آینده تصمیم های بهتری بگیرند.
تغییر شیوه تفکر، بکارگیری سبک‌های جدید رهبری و استقبال کردن از نگرش‌های نو به حل مسئله می‌تواند به شما کمک کند تا مسائل را بهتر حل‌وفصل کنید و در بلندمدت دستاوردهای بهتری داشته باشید.
بنابر گزارش اتاق بازرگانی ایران؛ حتی اگر شما خود یک کارآفرین نباشید، باز هم می‌توانید تاکتیک‌هایی را که کارآفرینان برای حل مسئله به کار می‌برند فرا بگیرید و استفاده کنید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید