خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در مسیر کسب و کار خود، به احتمال زیاد زمانی فرا می‌رسد که به یک سرمایه‌گذار نیاز خواهید داشت؛ مگر اینکه برنامه‌ی شما فراهم کردن سرمایه‌ی مورد نیاز کسب و کار جدید، از حساب بانکیتان باشد.


صرف نظر از اینکه کسب و کار شما چقدر خوب است، اگر نتوانید فرد (یا افرادی) را قانع کنید تا برای شروع و یا رشد کسب و کارتان سرمایه‌ای جذب کنید، شرکت شما شانس موفقیت چندانی نخواهد داشت.

سرمایه گذاران زیادی در دنیا وجود دارند که به دنبال موقعیت های خوب برای سرمایه گذاری هستند و اکثر کارآفرینان نیز دوست دارند که سهمی از سرمایه آنها داشته باشند. اما تعداد کمی از آنها قادرند سرمایه گذاران را قانع کنند که استارت آپ شان ارزش سرمایه گذاری دارد. هوش مصنوعی، ماشین های پرنده و بیوتک تنها موضوعات داغی نیستند که این روزها مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرند.

شرین شرماک (Shereen Shermak)، سرمایه‌گذار، کارآفرین و مدیر اجرایی Launch Angels، بارها و بارها در سمت مدیر سرمایه در جلسات ارائه‌ی ایده‌های کسب و کار حضور داشته‌است. او می‌گوید رمز موفقیت و کلید اصلی تاثیرگذاری روی سرمایه‌گذاران بالقوه، توانایی پاسخ‌دهی آگاهانه به تمامی سؤالاتی است که می‌پرسند.

به گفته‌ی شرماک، در جلسات ارائه‌ی ایده‌های کسب و کار، کارآفرین و صاحبان ایده، باید آماده‌ی پاسخ‌گویی به این شش سؤال باشد:

۱. چشم‌انداز کلی رقابت شما چگونه است؟ ورای جایی که کسب و کارتان مشغول فعالیت و رقابت است!
کارآفرینان باید نشان بدهند که محیط رقابتی که در آن فعالیت می‌کنند را درک می‌کنند و به آن احترام می‌گذارند. باید بتوانند توضیح دهند که چه چیزی آنها را از رقبا متمایز می‌کند؟ می‌خواهم ببینم شرکت‌ها افزایش و کاهش روندهای رقابتی خود را درک می‌کنند؟ بالا یا پایین رفتن روند تقاضای آنچه مربوط به محصول یا خدمات آنهاست را پیگیری می‌کنند؟ بخشی مهم از درک چشم‌انداز رقابتی، فهم حیطه‌هایی است که کارآفرینان در آنها رقابت نمی‌کنند. هم‌چنین باید به خوبی توضیح بدهند که چرا تصمیم گرفته‌اند سراغ این حیطه‌ها نروند. دانستن اینکه با توجه به توانایی‌های محدود فعلی، کجاها نباید رقابت کرد نیز نشانگر سطح بالایی از خودآگاهی است.

۲. مزیت رقابتی شما چیست؟
یک کارآفرین باید همیشه آماده‌ی صحبت درباره‌ی اینکه چرا راه حل او بهتر، سریع‌تر یا ارزان‌تر از راه‌های موجود است باشد. به‌علاوه، او باید توضیح دهد که راه‌حل خلاقانه‌ی او، چه‌ میزان بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر از سایر راه‌حل‌هاست؟ او باید توانایی تعیین کمّی ارزشی که برای مشتریان خود خلق می‌کند را داشته باشد، و قادر باشد بهتر بودن راه‌حل ارائه شده‌اش را توجیه کند. هم‌چنین باید با فراهم نمودن داده‌های لازم اثبات کند که محصول یا خدمات کسب و کارش از نظر مشتریان مهم و معنی‌دار است.

۳. دستاوردها و نقاط عطف شما چیست؟
آیا اهداف در حال عملی شدن هستند؟ آیا شرکت در مسیری صحیح برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده قدم بر‌می‌دارد؟ آیا شکست‌هایی بوده‌اند که باعث تحمیل تغییراتی در برنامه‌ها شده باشند؟ اگر چنین بوده از آن‌ها چه دروس و تجاربی یاد گرفته شده‌است؟ من همچنین به نقاط عطف و چالش‌های پیش روی کسب و کارها نیز علاقه‌مندم. چگونه یک سرمایه‌گذار برای رسیدن به آن نقاط کمک خواهد کرد؟ بزرگترین چالش‌ها، نقاط ضعف و موانع کدامند؟ چگونه به آنها پرداخته و غلبه می‌شود؟ مثال‌های زیادی شامل استخدام‌های کلیدی، تغییر مدل درآمد یا استراتژی فروش وجود دارد.

۴. ریسک‌های موجود کدامند؟
بهتر است کارآفرینان در جلسات ارائه‌ی ایده‌ها، محصول یا خدمات کسب و کار خود، درباره‌ی ریسک‌هایی که شرکتشان پیش رو دارد با سرمایه‌گذاران بالقوه صحبت کنند. این کار علاوه بر این‌که باعث ایجاد حس اعتماد می‌شود و سطح خودآگاهی فرد و کسب و کار را نشان می‌دهد، نگاهی واقع بینانه درباره‌ی نیروهایی که ممکن است بر شرکت اثر بگذارند فراهم می‌کند.

۵. استراتژی‌های خروج کدامند؟
سرمایه‌گذاران تمایل دارند درباره‌ی استراتژی‌های خروج از هر کسب و کار نیز صحبت کنند. آن‌ها مایلند بدانند ارائه‌کنندگان ایده و صاحبان کسب و کارهای نوپا درک بالایی از استراتژی‌های خروج از کسب و کار مربوطه دارند. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، من شخصاً دوست دارم در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنم که بازگشت مثبت سرمایه در مدت زمانی کوتاه تا متوسط، مثلاً سه تا هفت سال، خواهند داشت. استارتاپ‌ها نیازمند سرمایه‌اند، و من (به عنوان یک سرمایه‌گذار) نیازمند سود و بازگشت سرمایه‌ای مثبت هستم. می‌خواهم بدانم که آیا فرد (افراد) متقاضی جذب سرمایه، درباره‌ی این تعادل نیاز دو طرفه فکر می‌کند؟ آیا بنیان‌گذاران و صاحبان کسب و کارهای نوپا، فعالانه مشغول توسعه‌ی محصول، شراکت، و شبکه‌سازی‌اند؟ آیا آن‌ها هدف و انگیزه‌ی ادغام و تغییر مالکیت شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف، که فرصت خروج در آینده را تسهیل می‌کنند می‌دانند؟

۶. چرا من؟
می‌خواهم بدانم چگونه سرمایه‌گذاری من می‌تواند برای یک سازمان ارزش‌آفرینی کند و به آن کسب و کار کمک کند تا به نقاط عطف تعیین شده دست یابد؟ به نظر من کارآفرین باهوش مشق خود درباره‌ی سرمایه‌گذاران بالقوه را انجام داده و با یک استراتژی من را به دلیل یا دلایل خاص هدف قرار داده است؛ پس باید آن دلایل را به روشنی بیان کند.

منبع: روزآفرین

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید