خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اینکه کارکنان یک سازمان یا شرکتی به استقلال کاری علاقه‌مند باشند، مقوله جدیدی نیست. زیرا ما در عصر کارآفرینی زندگی می‌کنیم و این بدان معناست که در چنین محیطی به‌یقین بسیاری از کارکنان شما و هم‌تیمی‌هایتان در حال کار کردن روی ایده‌های خودشان هستند، آن‌ها خود را لیدر و رهبر خلاق حوزه کاری خود تلقی کرده و تصور نمی‌کنند که تنها پیچ و مهره‌های منفعل یک مجموعه بزرگ‌تر باشند.


تحقیقات نشان می‌دهد که دادن استقلال کاری به کارکنان، می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر موفقیت سازمان داشته باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کارکنانی که از استقلال بیشتری در محل کار برخوردارند و به آن‌ها بیشتر اعتماد می‌شود، سطوح بالاتری از رضایت شغلی را از خود نشان می‌دهند.

در یک سازمان یا شرکت، زمانی که فردی دارای ایده‌های خوب و کارآمد است به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا ایده‌های خود را عملیانی کنند. به چنین افرادی این امکان داده می‌شود که نقش یک کارآفرین را در سازمان اجرا کرده و به اجرای کارهای خلاقانه بپردازند. عکس این قضیه هم صادق است و زمانی است که کارکنان احساس می‌کنند درزمینه فعالیت خود دارای محدودیت‌های بسیار بوده و خلاقیت آن‌ها سرکوب می‌شود. در چنین صورتی راندمان کار و رضایت کارکنان به‌شدت کاهش می‌یابد.

ایجاد حس استقلال و تفکر کارآفرینی در کارکنان به آن‌ها احساس قابل‌اعتماد بودن می‌دهد. آن‌ها احساس می‌کنند مالک کاری هستند که خودشان درون سازمان در حال انجام آن بوده و این امر درنهایت به تقویت کارآفرینی سازمانی یا Intrapreneurship منتهی می‌شود.

کارآفرینی سازمانی فرآیندی در کارآفرینی است که سازمان طی می‌کند تا همه کارکنان سازمان بتوانند در نقش کارآفرین انجام‌وظیفه کنند و تمام فعالیت‌های فردی یا گروهی را به‌طور مستمر، سریع و راحت در سازمان مرکزی به ثمر برسانند. هنگامی‌که فعالیت کارآفرینی توسط فرد یا گروه کارآفرین در داخل یک سازمان انجام بگیرد به آن کارآفرینی سازمانی گویند.

از شکوفا شدن ایده‌ها نترسید
 شاید برای بسیاری، توسعه کارآفرینی سازمانی یا دادن استقلال به کارکنان تا حدود زیادی امری ترسناک باشد، زیرا بسیاری از صاحبان کسب‌وکار می‌ترسند که بخشی از اقتدار خود را به اشتراک بگذارند. در مواردی مدیر یک شرکت مبادرت به استخدام برخی نیروها می‌کند و بعد از مدتی متوجه می‌شود که این نیروها از خود او قدرتمندتر و مستعدتر شده‌اند. بنابراین باید بر خودخواهی بنیادین خود غلبه کرده و به آن‌ها اجازه مدیریت در بخشی را دهد که در آن خوب فعالیت می‌کنند.

به نیروهای خود اجازه مستقل کار کردن دهید. با این کار آن‌ها را وادار می‌کنید تا ایده‌های خود را عملیاتی کرده و غریزه کارآفرینی خود را شکوفا سازند و بدین ترتیب به رضایت شغلی برسند.


چگونه تفکر کارآفرینی سازمانی را در شرکت خود تقویت کنیم؟
در اینجا به سه راهکار عمده برای تقویت روحیه کارآفرینی سازمانی و استقلال کارمندان اشاره می‌شود.

۱. گوش کنید و سوال بپرسید
به‌عنوان مدیر شرکت یا سازمان نباید آزادی خلاقانه را به‌یک‌باره در اختیار کارکنان قرار دهید. تجربه نشان داده است که آزادی موردنیاز برای فعالیت خلاقانه را می‌بایست به‌تدریج در اختیار کارکنان قرار داد تا به‌مرور با آن تطابق پیدا کنند.

نشست‌های طوفان فکری را تدارک ببینید و در این نشست‌ها به‌طورجدی به ایده‌های مطرح‌شده گوش فرا دهید. اگر کسی ایده‌ای مطرح می‌کند خوب گوش‌داده و سپس از او سوال کنید که چگونه می‌خواهد ایده خود را عملیاتی سازد. این امر هزینه‌ای برای مدیر شرکت به همراه ندارد اما به کارکنان شما احساس مهم بودن را القا می‌کند. اگر زمانی ایده‌ای نامناسب از یکی از کارکنان صادر شد برافروخته نشوید، بلکه تلاش کنید با پرسیدن سوال‌های مناسب ایده فرد را در مسیری درست قرار دهید.

تحقیقات نشان داده است برگزاری نشست‌های طوفان فکری، به کارکنان یک شرکت اجازه می‌دهد تا به میزان ۳۷ درصد شانس بیشتری داشته باشند تا ایده‌های مناسب و خلاقانه خود را مطرح کنند. به یاد داشته باشید این کارکنان توانمند و خلاق هستند که اتفاقات خوب را در شرکت شما رقم می‌زنند لذا بستر را برای طرح و اجرای ایده‌های آن‌ها فراهم‌سازید.


۲. بگذارید همه از خوردن یک کیک بزرگ منتفع شوند
مدیران شرکت‌ها تصور می‌کنند که شرکت آن‌ها یک شیرینی بزرگ است که اگر آن را قطعه‌قطعه کنند و به هرکس سهمی بدهند درنهایت سهم کوچکی برای خودشان باقی می‌ماند. این تصور غلط و مخرب است.

به کارکنان خود به‌عنوان افرادی دارای ایده‌های مترقی نگاه کنید که اگر به آن‌ها سهمی می‌دهید به معنای کاهش سهم شما نخواهد بود، بلکه آن‌ها با ایده‌های نوآورانه خود منجر به بزرگ‌تر شدن هر چه بیشتر شرکت یا همان شیرینی استعاره‌ای شده و باعث می‌شوند که همه از این کیک بزرگ منتفع شوند.

به‌عنوان یک مدیر کسب‌وکار، باید توجه داشته باشید که روحیه کارآفرینی در کشورهای مختلف، درجات مختلفی دارد و  این وجود روحیه کارآفرینی در میان افراد و کارکنان یک سازمان امری طبیعی و غیرقابل‌اجتناب است. باید بجای سرکوب این روحیه به آن فضای لازم را داد تا درنهایت به تقویت کل سازمان کمک کند.

۳. محیطی جذاب ایجاد کنید
محیط کاری را از حال خشک و بی‌روح خارج کنید زیرا در محیط‌های جذاب، امکان شکل‌گیری ایده‌های خلاقانه بیشتر خواهد بود. اگر شرایط را برای ایجاد محیط‌های با رسمیت کمتر و جذابیت بیشتر فراهم کنید به‌یقین امکان شکل‌گیری تفکرات خلاقانه در کارکنان بیشتر خواهد شد.

اگر به کارکنان خود اجازه استقلال و خلاقیت ندهید و فقط از آن‌ها انتظار انجام فعالیت‌های تکراری داشته باشید، درواقع شرکت خود را از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی محروم کرده‌اید. به‌عنوان مدیر یک شرکت می‌توانید این حقیقت را برای خود جا بیندازید که شرکت شما متشکل از ذهن‌های قدرتمند است که در یکجا جمع شده‌اند و این شما هستید که می‌توانید این ذهن‌های قدرتمند را به سمت توسعه روحیه کارآفرینی سازمانی سوق دهید و با این کار دستاوردهایی را برای شرکت و سازمان خود رقم بزنید که هرگز با انجام فعالیت‌های تکراری روزمره به آن‌ها نخواهید رسید.


منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا برگرفته از سایت entrepreneur.com





نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید