خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ضرورت توجه به تلاش کارآفرینان و چالش‌های پیش رو - بخش نخست

در تعریف جدید سواد آمده که افراد باسواد، باهوش و خلاق کسانی هستند که توانایی ایجاد شغل برای خود را دارند.

البته این تعریف به معنای نادیده گرفتن نقش دولت در ایجاد بسترها و اعطای تسهیلات به کارآفرینان نیست؛ اتفاقا وظیفه دولت در قبال این افراد که دارای توانایی‌های بالقوه هستند، دو چندان است.
کارآفرین تازه‌وارد بودن، ممکن است چالش‌برانگیز و خسته‌کننده به نظر برسد، ولی در عین حال می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و ارزشمند نیز باشد.
 در مسیر کارآفرینی ارتباط با افراد و خلق چیزهای مورد علاقه‌تان گاهی شما را به وجد و هیجان می‌آورد. البته نتایج به دست آمده از یک پژوهش نشان می‌دهد،87 درصد کارآفرینان جوان، فعالیت اقتصادی خود را بعد از 5 سال یا کمتر تعطیل می‌کنند. به نظرتان چرا این اتفاق می‌افتد؟

برای تداوم حرکت در مسیر کارآفرینی باید به این نکات دقیقا توجه داشته باشید:
- کاری را شروع کنید که مشتاق آن هستید.
- مطمئن شوید که برای ایده‌تان بازار مناسبی وجود دارد.
- تا جایی که می‌توانید سعی کنید بودجه به‌دست آورید.
- خیلی دقیق مراقب امور مالی‌تان باشید.


شکوفایی اقتصادی در باغ کارآفرینی
- کارشناسی ارشد روانشناسی دارد. ایده‌های کارآفرینانه‌ او اما تا آنجا پیش رفت که در سال 78 مجتمع آموزشی در شهر اهواز تاسیس کرد، و در سال 1381به عنوان کارآفرین نمونه‌ استان خوزستان انتخاب شد. خانم یارعلی اکنون مدیرعامل شرکتی درجنوب است که با استخدام بیش از بیست کارمند ثابت و متغیر، در زمینه‌ آموزش، مشاوره و پژوهش در حوزه‌های فن‌آوری اطلاعات، مدیریت و کارآفرینی فعالیت دارد.

- مدیر فروشگاهی در روستای پاشاکلای آمل است و در نانوایی روستای شاهاندشت آمل به پخت نان مشغول است. فروشگاه و نانوایی را در سال 1386و با کمک همسرش تاسیس کرده و همزمان در رشته‌ کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مشغول تحصیل است.

- متولد 1367و دانشجوی کارشناسی رشته‌ مدیریت بازرگانی است. او پس از تجربه‌اندوزی از فعالیت در برخی شرکت‌های خصوصی، در سال 89وب ‌سایتی را تاسیس کرد که همچنان مدیریت آن را نیز بر عهده دارد. این وب سایت  که در زمینه‌ خرید و فروش آنلاین کالا فعالیت می‌کند، برای چهارنفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

- فوق دیپلم کارگردانی دارد. او بر خلاف وجود مشکلات بسیار در راه تحصیل، زندگی و کارش، توانسته است رویاهایش را- که تنها الهام‌بخش موفقیت‌هایش بوده است- به واقعیت تبدیل کند. اکنون عضو هیئت مدیره‌ یک موسسه فرهنگی است که چهار نفر را در اشتغال دارد.

- گرافیست و طراح لباس است. ایشان که دارای فوق دیپلم گرافیک است، پیش از آغاز کسب و کار خود به عنوان طراح سایت و مسئول تبلیغات در یک شرکت گرافیکی مشغول به کار بود، اما آن‌چنان که باور دارد «خلاقیت در آزادی عمل شکوفا می‌شود» و همین او را به عرصه‌ کارآفرینی و ایجاد کسب و کاری جدید کشاند. ایشان هم‌چنین در مدرسه‌ خلاقیت - که خود ایجاد کرده- به آموزش خلاقیت به کودکان مشغول است.

- در 22سالگی طرح خلاقانه‌ آموزش رایانه به کودکان را ثبت و اجرا کرده است. همچنین همت و پشتکارش باعث شد تا به عنوان کارآفرین برتر کشور (سال 89) و کارآفرین برتر اجتماعی استان فارس (سال 90) از او تقدیر شود. کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات است و اکنون در 28سالگی، مدیرعامل شرکتی است که خود در سال 1379آن را تاسیس کرده است. در شرکت او 16نفر به صورت ثابت یا پیمانکار مشغول به کار هستند.

آنچه در بالا خواندید تنها نمونه‌های موفق کوچکی از خیل زحمتکشان کارآفرین در اقصی نقاط کشور است.

باید توجه داشت که افراد عادی دارای چند ویژگی هستند که مانع ثروتمند شدنشان می‌شود از جمله: تاکید بسیار بر پس‌انداز و صرفه‌جویی دارند، در حالی که تلاش کافی در کسب کردن درآمد ندارند. آن‌ها آغاز به سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. وابسته به یک درآمد ثابت و مشخص هستند. دست به خرید‌هایی می‌زنند که قادر به پرداخت آن نیستند. به دنبال رویاهای شخص دیگری هستند، نه رویاهای فردی خودشان. آن‌ها به ندرت از محدوده آسایش خود خارج می‌شوند. برای سرمایه خود هدفی در نظر نگرفته‌اند. در ابتدا درآمد خود را خرج می‌کنند و آنچه را که باقی بماند، پس‌انداز می‌کنند. فکر می‌کنند که ثروتمند شدن برایشان غیر‌ممکن است.

پنج گام برای بازاریابی کسب و کار جدید
مهرداد مرشدی یک کارشناس ارشد رشته اقتصاد چند گام را برای رونق کسب و کار شخصی پیش رویمان قرار می‌دهد.
 وی برایمان توضیح می‌دهد: «گام اول: مخاطبین خود را تعریف کنید. سریعا یک پروفایل برای مخاطبین خود بنویسید. ویژگی‌های مخاطب: جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و ... و ارزشی که برای آن‌ها ایجاد می‌کنید. نوشتن این دو مورد، شما را در داشتن دیدگاهی صریح و واضح بر روی این که مشتریان شما چه کسانی هستند و به دنبال چه چیز می‌گردند، کمک می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد: «گام دوم: یک برنامه بازاریابی مقدماتی بنویسید. نیازی نیست که حتما یک برنامه بازاریابی جامع و رسمی باشد، همین‌ که شما صریحا بدانید به کجا می‌خواهید بروید و چگونه می‌خواهید به هدف خود برسید؟ کفایت می‌کند. لیستی از چند هدف واضح و ساده خود را تهیه کنید. وقتی که اهداف خود را لیست کردید، برای هر یک چندین نکته که بیان می‌کنند چگونه می‌خواهید به هر یک از اهداف برسید یادداشت کنید.»

این دانش‌آموخته علم اقتصاد در توجیه گام‌های بعدی می‌گوید: «گام سوم: نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازید. اکثر کسب‌ و ‌کار‌های تازه بر اساس انتقال نام دهان به دهان و معارفه‌ها توسعه می‌یابند. بنابراین در مورد صحبت درباره کسب و کار جدید خود در میان مردم خجالت نکشید، به خانواده و دوستان خود بگویید و از آن‌ها بخواهید که به دیگران هم بگویند. اینکه یک تجربه خوب را برای مشتریان جدید خود بیان کنید، واقعا مهم است، چرا که آن‌ها نیز در توسعه نام شما بسیار مؤثرند.    
                   
گام چهارم: اینترنتی شوید. هیچ کسب و کاری نمی‌تواند بدون حضور در اینترنت، ادامه بقاء دهد. این مورد به شما کمک می‌کند تا یک اقبال عمومی پیدا کرده و تصویری فراتر از یک فروشگاه از شما می‌سازد.                                                                                                          

گام پنجم: انعطاف‌پذیر و خلاق باشید. در بازاریابی باید انعطاف‌پذیر باشید و برای وقوع هر اتفاقی که آن را پیش‌بینی نمی‌کردید، آماده باشید. بنابراین مخاطبین خود را همیشه در ذهن داشته باشید، همانند آنان فکر کنید و در امور بازاریابی خود خلاق باشید.»

واردات بی‌رویه ممنوع!
بدون شک یکی از راه‌های حمایت از تولید داخلی و رونق کارآفرینی، جلوگیری از واردات کالاهای خارجی مشابه است.
مجلس و دولت می‌توانند با وضع تعرفه‌های سنگین اجازه ندهند تا کالاهای غیر ضروری به راحتی وارد کشور شوند. اما اکنون وضع به گونه‌ای است که حداقل 800 قلم کالای غیرضروری با تعرقه‌های پایین وارد می‌شوند. واردکنندگان این کالاها با سودهای میلیاردی و در غفلت مسئولان کمر به نابودی تولید و تولیدکننده ملی بسته‌اند. برخی از این اقلام غیرضروری عبارتند از:
- در 11 ماهه سال 96 حدود 378 تن سنجاق قفلی به ارزش بیش از 974 هزار دلار از پنج کشور جهان به ایران وارد شده است.
- در همین مدت زمان حدود 278 تن کالسکه به ارزش بیش از هفت میلیون و 700 هزار دلار به ایران وارد شده است.

موارد زیر جزو واردات بی‌رویه‌اند:
- بیش از 801 تن سس به ارزش یک میلیون و 133 هزار و 790 دلار.
- بیش از 432 تن سگک به ارزش یک میلیون و 478 هزار دلار از 9 کشور.
- بیش از 105 تن چکش و پتک به ارزش 319 هزار و 876 دلار از ترکیه، چین و کویت.
- حدود 558 تن انواع فندک جیبی و قطعات به ارزش دو میلیون و 580 هزار دلار.
- بیش از 16 هزار تن توتون و تنباکو به ارزش 117 میلیون و 997 هزار دلار.
- حدود 118 تن دستگیره در و پنجره به ارزش تقریبی 548 هزار دلار.
- 998 تن فلاسک به ارزش دو میلیون و 216 هزار دلار.
- 578 تن در و پنجره آلومینیومی به ارزش یک میلیون دلار.


کاریکاتور: نعیمه زرین قلم
نویسنده: گالیا توانگر

منبع: کیهان

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید