خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آیلر سلا (Ilir Sela) فروشنده‌ای پرانرژی است که با احداث پلت‌فرم «اسلایس» از فرصت ارتباط دادن دیجیتالی مشتریان با پیتزافروشی‌های کوچک استفاده کرده و به درآمد چند میلیون دلاری رسیده است.
 


سلا خودش را «نسل سوم» مهاجران آلبانیایی می‌داند که در آمریکا پیتزافروشی دارند. وقتی او کسب‌وکار خودش را که پلت‌فرمی به نام «اسلایس» بود در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی کرد تا به کمک تکنولوژی به این شغل ادامه دهد، اولین کاری که کرد این بود که اعضای فامیل و دوستانش را عضو کند. یکی از آنها برلیم مارکو، از اقوام دور سلا بود که پیتزافروشی Pizza Club را در نیوجرسی مدیریت می‌کرد. پیتزافروشی او به روش قدیمی سفارش‌گیری تلفنی و دلیوری کار می‌کرد و این در حالی بود که پیتزافروشی‌های چند شعبه‌ای مثل دومینو با سفارش آنلاین به موفقیت قابل توجهی رسیده بودند. مشکل این بود که پیتزافروشی‌های کوچک به اندازه کافی تکنولوژی‌محور نشده بودند تا سیستم‌های سفارش‌دهی آنلاین متناسب‌سازی شده راه‌اندازی کنند.


وقتی سلا روشی ارزان برای سفارش‌گیری دیجیتالی را به فامیلش توصیه کرد، مارکو از آن استقبال کرد و نتیجه این بود که فروش Pizza Club که پیش از آن چنگی به دل نمی‌زد، ناگهان بالا رفت و حالا با کمک اسلایس مبلغ فروش به یک میلیون دلار در سال رسیده است؛ آن هم در جایی که پیتزا دومینو به عنوان یک رقیب قدر فعالیت می‌کند.امروز Pizza Club یکی از ۸۲۰۰ پیتزافروشی در ۲۲۰۰ شهر آمریکا است که از پلت‌فرمی که سلا ساخته استفاده می‌کند. پلت‌فرم سفارش پیتزای اسلایس به پشتوانه تامین مالی ۲۰ میلیون دلاری به سرعت در حال رشد است و حدود ۱۰۰ میلیون دلار دلیوری پیتزا را در سال گذشته پردازش کرده است. نشریه فوربس پیش‌بینی کرده با میزان سفارش‌های مورد انتظار ۲۵۰ میلیون دلاری امسال، درآمد اسلایس به ۲۵ میلیون دلار برسد.

این کسب‌وکار پتانسیل بزرگ‌تر شدن هم دارد. به طور کلی فروش پیتزا در آمریکا بازاری ۴۵ میلیارد دلاری دارد. اما با توسعه رستوران‌های زنجیره‌ای دیجیتالی، پیتزافروشی‌های محلی از رقابت عقب افتاده‌اند. پیتزا دومینو به طور خاص، مدل کسب‌وکارش را به‌عنوان یک شرکت تکنولوژی بازسازی کرده و فروش آنلاین را به بیش از نیمی از کل فروش در آمریکا رسانده است. سلا معتقد است مصرف‌کنندگان، پیتزافروشی‌های محلی را حتی با اینکه ممکن است مواد تازه‌تر و طعم بهتر داشته باشند، کنار گذاشته‌اند، چون توانایی مدیریت سفارش با موبایل را ندارند.خانواده سلا از شهر کوچکی به نام دبار در مرز مقدونیه و آلبانی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند؛ جایی که مردم دیوانه‌وار پیتزا دوست دارند و حالا حداقل ۵۰ پیتزافروشی در جاهای مختلف آمریکا باز کرده‌اند. علاقه مفرط سلا به پیتزا باعث شد تا برای او انگیزه ایجاد کند و تصمیم بگیرد در حوزه تکنولوژی تحصیل کند. در سال ۲۰۰۳ بعد از گرفتن مدرک علوم کامپیوتر از کالج استیتن آیلند، شرکت طراحی وب Nerd Force را راه‌اندازی کرد و در سال ۲۰۰۸ آن را به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار فروخت.

سلا این پول را برای راه‌اندازی پلت‌فرم Mypizza استفاده کرد که بعدا به اسلایس تغییر نام داد. این پلت‌فرم دو مزیت برای پیتزافروشی‌های محلی داشت. اول اینکه فروش دیجیتال، حجم سفارش را بالا می‌برد، چون مشتری تشویق می‌شود آیتم‌های سودآور دیگری مثل پنیر کبابی یا نوشابه هم سفارش بدهد. سلا می‌گوید حجم سفارش مشتریان او با این پلت‌فرم به طور میانگین از ۱۸ دلار در هر تلفن به ۳۰ دلار افزایش پیدا کرده است. دوم آنکه فروش آنلاین، داده‌هایی را در اختیار فروشنده‌ها می‌گذارد که باعث می‌شود رستوران‌های محلی بهتر بتوانند با روش‌هایی مثل برنامه‌های وفاداری و تخفیف‌های ویژه به مشتریان هدف خود خدمات بدهند.

اوایل در شرکت اسلایس فقط خود سلا و یک مهندس نرم‌افزار که روی وب‌سایت کار می‌کرد حضور داشتند. او بودجه بازاریابی چندانی نداشت و بنابراین بنرهایی دور ماشین خودش زده بود و آن را جلوی پیتزافروشی‌ها پارک می‌کرد، به امید اینکه آنها ببینند و عضو شوند. او می‌گوید: «این کار به ما  اعتبار می‌داد و آنها فکر می‌کردند فعالیت ما بزرگ‌تر از آن چیزی است که واقعا بودیم.» این بازاریابی چریکی به اسلایس کمک کرد بدون تامین مالی خارجی و با حداقل نیروی کار، بیش از ۸۰ رستوران را در نیویورک عضو کند. او توانست با راه‌اندازی یک دفتر کار اداری در شهر کوچک پدری‌اش در مقدونیه هزینه‌ها را به حداقل برساند و حالا ۳۰۰ کارمند دارد که کار وارد کردن داده‌ها و مدیریت حساب‌های کاربری را انجام می‌دهند.

مزیت اسلایس در برابر دیگر پلت‌فرم‌های سفارش‌دهی در قیمت آن است. این شرکت به ازای هر سفارش و صرف نظر از اینکه سفارش چه حجم و مبلغی دارد، ۹۵/ ۱ دلار کارمزد می‌گیرد که خیلی کمتر از کارمزدهای ۱۲ تا ۳۵ درصدی سرویس‌هایی مثل Grubhub، Postmates و Uber Eats است.سلا معتقد است «پیتزا یک محصول ارزشی است و اگر یک پیتزافروشی کوچک محلی بخواهد بابت سفارشی که از طریق پلت‌فرم ما می‌گیرد ۲۵ درصد کارمزد بپردازد، باید قیمت یک پیتزای بزرگ را از ۱۲ دلار به ۱۶ دلار افزایش دهد و این باعث می‌شود مصرف‌کننده به پیتزا دومینو روی بیاورد.» بعضی از پیتزافروشی‌ها با اضافه کردن استیکرهای مخصوص روی جعبه یا تخفیف قائل شدن برای سفارش‌هایی که از طریق اسلایس صورت می‌گیرند، مشتریان را به سمت استفاده از این پلت‌فرم سوق داده‌اند.سلا فروشنده‌ای پرانرژی است که از فرصت ارتباط دادن دیجیتالی مشتریان با پیتزافروشی‌های کوچک استفاده کرد و حالا می‌خواهد کسب‌وکارش را خارج از آمریکا توسعه دهد.


منبع: روزنامه دنیای اقتصاد برگرفته از سایت Forbes
نویسنده: Amy Feldman
مترجم: مریم رضایی








نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید