خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ممکن است ایده‌ی خیلی درخشانی برای راه‌اندازی استارت آپ خودتان داشته باشید و یک مدل تجاری خوب برای آن طرح کرده و تحقیقات بازار را به خوبی انجام داده باشید ولی اگر تمرین تیم سازی نداشته باشید و هنگام شبکه سازی برای اجرای ایده‌تان از افراد درستی استفاده نکنید، به زودی استارت آپ شما با شکست مواجه خواهد شد.

در بسیاری از اوقات، موفقیت یک استارتاپ (کسب و کار نوپا) بستگی زیادی به تیم آن دارد. در کل می‌توان گفت موفقیت یک کسب و کار، شدیداً به این موضوع بستگی دارد که افرادی که در تیم حضور دارند، کار خود را به نحو احسن انجام دهند. هر کسب و کار، برای اینکه بتواند موفقیت آمیز باشد، از همان ابتدای کار به یک تیم قوی و بامهارت نیاز دارد.
بنابراین، یک تیم استارتاپی خوب، تیمی است که افراد حاضر در آن بتوانند اکثر عملیات اصلی را انجام بدهند. برای این کار، به ترکیبی از مهارت ها و دانش افراد تیم نیاز است.
 تیم سازی صحیح و اصولی می‌تواند تعیین کننده‌ی راه شما باشد و بیشتر از هر چیزی روی خروجی شرکت و درآمد شما مؤثر باشد. در این نوشتار می‌خواهیم ۹ مورد از  اصلی‌ترین مواردی را که باید در شبکه ‌سازی رعایت شود بررسی کنیم:

ایجاد اعتماد میان اعضای گروه
زمانی که اعضای تیم استارت آپ کنار هم جمع می‌شوند، باید بتوانند با یکدیگر وارد صحبت شوند و با هم کار را پیش ببرنند. در شبکه سازی برای راه‌اندازی یک استارت آپ، پیش از هر چیز باید جو صمیمانه بین اعضا ایجاد کرد. افراد تیم با گفتگوی صمیمانه و جمعی شناخت بهتری از یکدیگر پیدا می‌کنند. مهم‌ترین اصل در تیم سازی این است که حس اعتماد، امنیت و ارتباط خوب میان اعضای تیم وجود داشته باشد و یا ایجاد شود.

همکاری
فرایند تیم سازی با مشارکت همراه است و برای ایجاد این حس، باید افرادی را کنار هم جمع کنید که تفاوت‌های اخلاقی و شخصی زیادی نداشته باشند و تا حدودی به هم شبیه باشند. در این شرایط راحت‌تر می‌توانند حرف یکدیگر را بپذیرند و بر سر مسائل مهم تعامل و همکاری داشته باشند.

آمادگی و تمایل به مشارکت
در یک استارت آپ افراد باید با میل و اشتیاق مشغول به کار باشند. هنگام تیم سازی خیلی مهم است کسانی را کنار هم جمع کنید که واقعاً به هدف شما علاقه‌مند باشند و با علاقه کنار بقیه‌ی اعضا قرار بگیرند. تمایل به برقراری رابطه‌ی عالی با دیگر اعضای تیم داشته باشند و به این ترتیب به تحقق اهداف استارت آپ کمک کنند.

توانایی سازش با دیگران
به وجود آمدن ناراحتی و سوءِ تفاهم در هر گروهی اجتناب‌ناپذیر است. افراد دچار مشکل می‌شوند و گاهی اعتمادها خدشه‌دار می‌گردد. در تیم سازی باید به این نکته دقت شود که افرادی انتخاب شوند که بتوانند به راحتی برای مشکل‌ها راه‌حل پیدا کنند و پس از هر دلخوری و ناراحتی توانایی عبور از شرایط و برگشت به آرامش را داشته باشند.

تفریح
برای کنار هم نگه داشتن افراد تیم، باید با فراهم کردن و تدارک لحظات جالب و فعالیت‌‌های هیجان‌انگیز، می‌توانید به کاهش فشار روی افراد تیم کمک کنید. از طرفی معمولاً انسان‌ها در هنگام تفریح به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و این همان چیزیست که در استارت آپ خود به آن نیاز دارید.

برابری میان افراد تیم
می‌گویند بهترین گفتگوها زمانی انجام می‌شود که درجه‌ها رو میز قرار بگیرند. یعنی هر کسی بدون در نظر گرفتن رتبه‌اش با دیگران از یک مرتبه سخن بگوید. شبکه سازی با غرور و خود بزرگ‌‎بینی به درستی پیش نخواهد رفت.

ایجاد احساس امنیت
دقت کنید داشتن گروه به معنی شبکه سازی نیست. بسیاری تصور می‌کنند در حال تیم سازی هستند ولی در واقع یک گروه ناکارآمد را دور هم جمع کرده‌اند. تفاوت یک گروه و یک تیم در حس امنیتی است که به خاطر اعتماد و صداقت بین اعضای تیم به وجود آمده است. لازم است رهبر تیم با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد، این احساس امنیت را به وجود آورد.

احترام
در فرایند شبکه سازی عوامل زیادی دخالت دارند اما هیچ‌کدام به اندازه‌ی داشتن حس احترام متقابل اهمیت ندارند. احترام متقابل قلب تپنده‌ی هر نوع رابطه‌ایست و رابطه‌ی بین اعضای یک استارت آپ از این قاعده مستثنا نیست. ممکن است شما از یکی از اعضای تیم، خوشتان نیاید اما اگر برای او احترام قائل باشید، می‌توانید مدت‌های طولانی بدون هیچ مشکلی با یکدیگر همکاری داشته باشید.

در مورد اهداف استارت آپ شفاف باشید
سؤالی که برای بسیاری از افراد در تیم پیش می‌آید این است که ما واقعاً برای چه اینجا هستیم؟ در فرایند تیم سازی  شفاف باشید و کاملاً توضیح دهید که هدف تیم شما چه می‌تواند باشد. در غیر این صورت همواره افراد تیم‌تان را در شک و ابهام از مسیرشان قرار می‌دهید و این اصلاً به کمک شما نخواهد آمد.

در انتخاب افرادی که تا پایان کار با شما خواهند بود دقت کنید. بعضی اوقات افراد برای تیم سازی، آشنایی قبلی را معیارشان در انتخاب افراد قرار می‌دهند. آن‌ها می‌گویند ما مدتی است که یکدیگر را می‌شناسیم و همکاری هم داشته‌ایم. اما این معیار صحیحی نیست. با راه‌اندازی استارت آپ و شرکت جدید، با اتفاقاتی در مسیر رو به رو می‌شوید که ممکن است افراد را وادار به واکنش‌های متفاوتی کند. به یاد داشته باشید که انسان‌ها در محیط و شرایط متفاوت، مستعد بروز رفتارهای غافلگیرکننده‌ای هستند. روابط اعضا در یک تیم عالی با اعتماد و احترام همراه است و تک تک آن‌ها با شور و اشتیاق به پیش امور کمک می‌کنند و تیم را از استعدادهای منحصر به فرد خود بهره مند میسازد. اگر تیم سازی را به درستی انجام داده باشید تیم شما یک هدف مشترک دارد و همه برای تحقق آن تلاش می‌کنند. افراد یکدیگر را در دانسته‌هایشان شریک میکنند و با هم رشد می‌کنند.


منبع: nanoecoforum.ir

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید