خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اریس یک کارآفرین بسیار موفق است. شرکت تکنولوژیک او در 5 سال گذشته به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای رشد داشته است. او یک پایگاه مشتری قوی دارد و تیمی متشکل از هشت کارمند را مدیریت می‌کند.

اما مانند بسیاری از کارآفرینان، اریس یک نقطه تاریک در زندگی‌اش دارد: او هر شب درحالی‌که به شدت احساس خستگی و ناراحتی می‌کند به خانه می‌رود. او همواره مضطرب است و احساس می‌کند از نظر فیزیکی و احساسی کم آورده است و دیگر نمی‌تواند به خوبی بخوابد یا طی روز تمرکز خود را حفظ کند. او تصور می‌کند این کارش دیگر به اندازه قبل برایش لذت‌بخش نیست، بنابراین انگیزه و عملکرد او کاهش یافته است.

 اریس یک مثال کلاسیک از افسردگی بین موسسان و کارآفرینان است. معمولا با علائمی مانند غم و فقدان انگیزه در فعالیت‌ها، افسردگی موسس شرکت می‌تواند از چندین جنبه به یک شرکت صدمه وارد کند. چرا که موسسان افسرده توانایی خود را برای عملکرد موثر در فعالیت‌های روزانه از دست می‌دهند. این افسردگی موجب می‌شود کارمندان و سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به توانایی رهبری مدیر شرکت از دست بدهند؛ این امر خود موجب ایجاد شک و تردید نسبت به آینده شرکت خواهد شد. همچنین سلامتی و تندرستی موسس شرکت نیز با خطر مواجه خواهد بود. طبق تحقیقات انجام شده، کارآفرینان 30 درصد بیشتر از همتایان غیرکارآفرین خود، افسردگی را تجربه می‌کنند. اکثر افراد معتقدند که افسردگی مدیران به‌خاطر جهان پیچیده و به شدت رقابتی ایجاد می‌شود. تکنولوژی و جهانی‌سازی، مدیریت استارت‌آپ‌ها را ریسکی‌تر و استرس‌زاتر کرده است و آنگاه شکست امری معمول خواهد بود. اما استرس یک استارت‌آپ تنها دلیلی نیست که چرا کارآفرینان دچار افسردگی می‌شوند. برخی مدیران ممکن است به این دلیل افسرده شوند که برای کارآفرین شدن به خودشان فشار می‌آورند در صورتی که در واقعیت ممکن است شخصیت آنها برای انجام این کار مناسب نباشد. تحقیقات نشان می‌دهد کارآفرینان موفق شخصیت خاصی دارند.

اول اینکه آنها از تجربه استقبال می‌کنند و دارای قوه تخیل قوی‌تر، خلاق‌تر و کنجکاوتری نسبت به مدیرانی هستند که خودشان شرکت‌هایشان را تاسیس نکرده‌اند. آنها همچنین با وجدان‌تر و بیشتر به دنبال سطوح بالاتر موفقیت، انگیزه و برنامه‌ریزی هستند. موسسان عموما بیشتر برون‌گرا و کمتر عصبی هستند. هر فردی شخصیت لازم برای تبدیل شدن به یک موسس را ندارد؛ اما افراد بیشتر و بیشتری شرکت‌های خود را باز می‌کنند، چرا که کارآفرینی به شدت به عنوان یک مسیر شغلی جذاب و با پرستیژ دیده می‌شود. در حقیقت، امروزه تقریبا 66 درصد بزرگسالان به موسس شدن علاقه‌مندند. همین‌طور معقولانه است که بگوییم همه افراد ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی مورد نیاز برای موفق شدن و شاد بودن در مشاغل خود را در اختیار ندارند. برای برخی موسسان، ممکن است یادگیری چگونگی مدیریت استرس استارت‌آپ‌ها دیگر کافی نباشد. برای غلبه بر افسردگی، آنها باید بیاموزند که چگونه شخصیت خود را مدیریت و کنترل کنند. در اینجا چند نکته برای کمک به رفع افسردگی کارآفرینان ارائه شده است.

شخصیت خود را بشناسید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید: پیش از اینکه بتوانید شخصیت خود را مدیریت کنید، باید آن را به خوبی بشناسید. آزمون IPIP -NEO یکی از آزمون‌های پیشرو آنلاین در شخصیت‌شناسی است. این آزمون با بیش از نیم میلیون پاسخ، ابزار معتبر و قابل‌ اطمینانی به نظر می‌آید. با انجام این آزمون، شما می‌توانید ببینید که چگونه به چهار ویژگی ذکر شده در بالا امتیاز بدهید. بالاترین و پایین‌ترین امتیازهای شما چیست؟ تصور کنید کدام فعالیت‌های استارت‌آپ ممکن است برای شما به‌طور خاص دشوار باشد. به عنوان مثال، اگر امتیاز بسیار کمی در برون‌گرایی دارید، می‌توانید انتظار داشته باشید که شبکه‌سازی در سازمان یا افزایش سرمایه به شدت استرس‌زا باشد. این موضوع به شما کمک می‌کند با کارآفرینان در صنعت خود در مورد بزرگ‌ترین عوامل استرس‌زا صحبت کنید.

افرادی استخدام کنید که ویژگی‌های شخصیتی شما را تکمیل می‌کنند: رهبران سازمان نیاز دارند کارمندانی را انتخاب و استخدام کنند که شخصیت‌های مشابه آنها داشته باشند. اما موسسان باید عکس این قضیه عمل کنند: یک شریک تجاری انتخاب کنید که آن دسته از ویژگی‌های شخصیتی را داشته باشد که شما فاقد آن هستید. به این ترتیب، آنها می‌توانند نقاط ضعف شما را برطرف کنند و از کاری لذت ببرند که ممکن است شما آن را استرس‌زا بدانید. این امر زمان شما را برای انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید آزاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر امتیاز بسیار پایینی در پذیرش تجربه کسب کرده‌اید، ممکن است فی‌نفسه به‌کار خلاقانه علاقه نداشته باشید. بنابراین کسی را بیابید که به‌کار ابتکاری علاقه داشته باشد. آنگاه برای انجام کاری که به‌جای دلسرد کردن بیشتر به شما انرژی دهد، زمان بیشتری خواهید داشت.

یک «کنج نیروبخش» برای کاهش استرس ایجاد کنید: موسسان نمی‌توانند همیشه از کاری که دوست ندارند اجتناب کنند. با وجود بهترین تلاش‌ها، برخی موسسان خودشان را در حال انجام کاری می‌یابند که به شدت مغایر شخصیت آنهاست. به‌عنوان مثال، موسسان در مراحل اولیه استارت‌آپ، شب و روز خود را در حال شبکه‌بندی می‌بینند؛ حتی از روابط اجتماعی با افراد لذت نمی‌برند. روانشناسان ایجاد یک «کنج احیاگر» را پیشنهاد می‌دهند؛ یک زمان و مکان مجزا که در آن هر کسی می‌تواند استرس را از خود دور کند و به خود واقعی‌اش رجوع کند. این گوشه‌ها می‌توانند به موسسان کمک کنند دوباره انرژی به‌دست آورند و توازن روانی را پیش از اینکه مدیریت آن دشوار شود بازیابند.

علایم افسردگی را بشناسید: نشانه‌های بسیاری برای افسردگی وجود دارد. جدا از احساس غم، افسردگی می‌تواند فرمی از یک فقدان قابل‌توجه از لذت یا علاقه در کارهایی باشد که شما باید از آنها لذت ببرید. علایم دیگر شامل یک افزایش یا کاهش ناگهانی خواب، وزن، اشتها یا انرژی به علاوه احساس بی‌ارزش بودن، گناه یا خودنکوهی است. موسسان باید با این نشانه‌ها آشنا باشند؛ به این ترتیب می‌توانند زمانی که این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند آنها را تشخیص دهند و به دنبال کمک حرفه‌ای باشند. آنها می‌توانند از یک دوست معتمد یا یک عضو خانواده درخواست کمک کنند تا در شناسایی این نشانه‌ها به آنها یاری رسانند؛ به‌خصوص موسسانی که غرق در کار شده‌اند، می‌توانند گاهی علایم اخطار اولیه را از دست بدهند. تنها به این دلیل که شما شخصیت تبدیل شدن به یک کارآفرین را ندارید به این معنا نیست که نمی‌توانید شرکت خود را بیابید. اما این امر به آن معناست که باید از ریسک‌های سلامت روانی آگاه باشید و متعاقبا شخصیت خود و پیرامون آن را مدیریت کنید. با پیروی از ترفندهای ذکر شده در بالا، می‌توانید برای تبدیل شدن به یک موسس شادتر و راضی‌تر یک گام به جلو بردارید.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید