خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حتما برای شما هم پیش آمده است که صبح با شور و شوقِ شروعِ یک روز کاری از خواب بیدار بشوید اما شب با این احساس که روز مفیدی نداشته‌اید به رختخواب بروید. چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ شاید مسئله کاری که انجام می‌دهید نیست بلکه زمان انجام آن است. مثلا ممکن است تمام ساعت‌های صبح‌ را با پاسخ دادن به ایمیل‌ها گذرانده باشید و بنابراین برای کارهای خیلی مهمِ بعد از ظهر انرژی‌ای برایتان باقی نمانده باشد. در این مقاله چند پژوهش علمی درباره‌ی بهترین زمان برای انجام هرکاری را مرور می‌کنیم. این مقاله را بخوانید و شروع به تنظیم یک برنامه‌ی ‌زمانبندی تمام عیار برای خودتان کنید.


ورزش: پیش از صبحانه
می‌خواهید چند کیلویی وزن کم کنید؟
پس با لباس‌های ورزشی بخوابید، با دوستی قرار بگذارید که با هم ورزش کنید، در یک باشگاه ورزشی عضو شوید. خلاصه اینکه هرکاری از دست‌تان برمی‌آید برای بیدار شدن و ایجاد انگیزه‌ی ورزشِ صبحگاهی انجام بدهید.
پژوهش‌ها می‌گویند که ورزش صبحگاهی- به خصوص قبل از صبحانه- بهترین نوع ورزش برای کاهش وزن است. ارین برادوین می‌گوید که ظاهرا علت تأثیر ورزش صبحگاهی در کاهش وزن و افزایش انرژی این است که بدن شما از صبح روی سوزاندن چربی تنظیم می‌شود.


نوشیدن قهوه یا چای: بعد از ساعت ۹:۳۰
اگر به محض بیدار شدن یا بلافاصله بعد از ورود به دفتر به سراغ فنجان قهوه‌ یا لیوان چای‌تان می‌روید شاید بد نباشد این رویه را تغییر دهید.
یک دانشجوی دکترای عصب‌شناسی در این مصاحبه می‌گوید که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه بعد از ساعت ۹:۳۰ صبح است چرا که هورمون استرس، یعنی کورتیزول که مسئول تنظیم انرژی بدن است معمولا بین ساعت ۸ و ۹ صبح در اوج خود قرار دارد بنابراین شما نیازی به تحریک آن ندارید.


انجام کارهای نیازمند تمرکز: دربهترین زمان بیولوژیکی بدن
بهترین زمان بیولوژیک بدن (BPT) عبارتی است که توسط سم کارپنتر، نویسنده‌ی کتاب «از سیستم کار بکشید» ابداع شده است. این اصطلاح به زمانی از روز اشاره دارد که بدن شما دارای بیشترین انرژی است. BPT افراد با هم متفاوت است.
اگر می‌خواهید بدانید BPT شما چیست از کلکی که کریس بیلی، نویسنده‌ی کتاب «پروژه‌ی بهره‌وری» ابداع کرده است استفاده کنید. بیلی، کافئین و الکل را از رژیم غذایی خود حذف کرد، میزان شکر دریافتی بدنش را به حداقل رساند و تنظیم زنگ هشدار برای بیدار شدن را کنار گذاشت. بعد به مدت سه هفته سطح انرژی خود را در هر ساعت یادداشت کرد. این آزمایش به او نشان داد که BPTهای او اغلب بین ساعت ۱۰ صبح تا ظهر و ۵ تا ۸ بعد از ظهر هستند.

بعد از تعیین BPT خودتان می‌توانید (تا حدی که محدودیت‌های شغلی‌تان اجازه می‌دهد) برنامه روزانه‌ی خود را تغییر دهید به طوری که مهم‌ترین و سخت‌ترین کارها را در طول ساعت‌های BPT انجام دهید.


زنگ تفریح: اواسط صبح
اخیرا تحقیقی انجام شده که می‌گوید بهترین زمان برای زنگ تفریح اواسط صبح است. علت این مسئله آن است که منابع ذهنی شما معمولا بعد از بیداری در بالاترین سطح خود هستند. این منابع به تدریج در طول روز مصرف می‌شوند. به این ترتیب هرچه زنگ تفریح به ابتدای روز کاری نزدیک‌تر باشد تجدید قوا آسان‌تر است.
به علاوه، این پژوهش‌ می‌گوید که نیازی نیست در مدت زنگ تفریح لزوما فعالیت «غیرکاری» داشته باشید. همین که کاری را انجام دهید که دوست دارید و خودتان انجام آن را انتخاب کرده‌اید کافی است.
از بین شرکت‌کنندگان در این پژوهش، آنهایی که در ساعاتی نزدیک‌تر به صبح زنگ تفریح داشتند و در طول آن فعالیت‌هایی را که برایشان ارجحیت داشت انجام داده بودند تنش فیزیکی کمتر و احساس رضایت شغلی بیشتری را گزارش کرده‌اند.


چرت روزانه: بین ساعت ۲ تا ۳ بعد از ظهر
براساس پژوهشی که توسط کلینیک مایو انجام شده است، میانه‌ی بعد از ظهر به دو دلیل بهترین زمان برای چرت روزانه است. اول اینکه، همه‌ی انسان‌ها معمولا بعد از ناهار کمی احساس خواب‌آلودگی یا کاهش هوشیاری دارند. دوم اینکه، احتمال تداخل خواب روزانه با خواب شبانه در این ساعت‌ها از ساعت‌های دیگرِ بعد‌ از ظهر کمتر است.
کلینیک مایو پیشنهاد می‌کند که زمان چرت زدن بیشتر از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه نباشد وگرنه با خستگی و خمودی بیدار خواهید شد.


انجام امور خلاقانه: وقتی خسته هستید
احتمالا شما هم فکر می‌کنید کارهای خلاقانه را باید برای زمانی که هوشیار و پرانرژی هستید بگذارید اما تحقیقات خلاف این را نشان می‌دهند.
پژوهشی که اخیرا روی دو گروه از دانشجویان دوره‌ی کارشناسی انجام شده نشان می‌دهد گروهی که درگیر بازی کامپیوتریِ نیازمند به تمرکز بیشتر بودند نسبت به گروهی که بازی ساده‌تری را انجام می‌دادند خلاق‌تر بودند.
نویسندگان این پژوهش می‌گویند علت این مسئله آن است که تمرکز کردن نیروی بازدارندگی ذهن شرکت کنندگان را از بین می‌برد و ذهن آنها را برای پالایش اطلاعات غیر ضروری از ناخودآگاهشان توانمند می‌کند.


فرستادن ایمیلی که می‌خواهیم حتما خوانده شود: صبح یک روز تعطیل
ساعات کاری معمول و سنتی از گذشته تا به حال از صبح شنبه تا عصر روز چهارشنبه بوده است. اما اگر می‌خواهید ایمیلی بفرستید که به سرعت خوانده شود، بهتر است صبح یک روز تعطیل آن را بفرستید. طبق تحقیقات انجام شده توسط Yesware و بررسی ۵۰۰،۰۰۰ ایمیل مختلف، اکثر ایمیل‌ها در روزهای تعطیل باز می‌شوند. علت این موضوع نیز آن است که معمولا در روزهای تعطیل ایمیل‌های کمتری فرستاده می‌شوند پس احتمال باز شدن ایمیل‌ها بیشتر است و در واقع ایمیلی که روز تعطیل و آخر هفته می‌فرستید با ایمیل‌های کمتری رقابت می‌کند!
البته برای استفاده از نکته‌ای که همین حالا به دانسته‌های‌تان اضافه شد لزومی به افزایش ساعات کاری خود و کار کردن در روزهای تعطیل ندارید. کافی است از اپلیکیشن‌هایی مثل Letter Me Later استفاده کنید و به کمک آن‌ها ایمیل‌های خود را برنامه ریزی کنید تا در روز و ساعتی خاص به طور خودکار فرستاده شوند.
 


فرستادن ایمیلی که می‌خواهید پاسخ داده شود: صبح زود و بین ساعات ۶ تا  ۸ صبح
در صورتی که می‌خواهید حتما برای ایمیل خود پاسخی دریافت کنید بهتر است صبح زود و بین ساعات ۶ تا  ۸ صبح آن را بفرستید. طبق تحقیقات تعداد ایمیل‌هایی که صبح زود پاسخ داده می‌شوند حدود ۴۵٪ بیشتر است. ایمیل‌های کمتری صبح زود و در آغاز ساعات کاری فرستاده می‌شوند که این احتمال باز شدن و پاسخ داده شدن به آن‌ها را افزایش می‌دهد. بر طبق تحقیقات Yesware این درصد در تمامی روزهای کاری هفته یکسان است. پس لازم نیست برای فرستادن ایمیل خود منتظر روز به خصوصی باشید؛ فقط کافی است به ساعت مناسب توجه کنید.
 


برنامه‌ریزی جلسات کاری: ساعت ۳ بعد از ظهر روز سه‌شنبه
در بیشتر شرکت‌ها جلسات کاری مهم صبح روز اول هفته برگزار می‌شوند و این زمان مهمترین ساعات کاری در کل هفته محسوب می‌شود. اما آیا تا به حال دقت کرده‌اید که بازده این جلسات از آنچه توقع دارید کمتر است و بسیاری نیز در این جلسات حضور نمی‌یابند؟ سازمان خدمات برنامه‌ریزی آنلاین WhenIsGood.net درمورد علت این اتفاق تحقیق کرده و نتایج خود را این گونه منتشر کرده است:‌ «اگر جلسه‌ای ساعت ۹ صبح برگزار شود، کارمندان باید شب قبل خود را برای آن جلسه آماده کنند و یا اصلا خود را آماده نکنند.» واضح است که در چنین جلسه‌ای کارمندان یا آمادگی لازم را ندارند و یا در جلسه شرکت نخواهد کرد.
برای آنکه افراد بیشتری در جلسات شرکت کنند و جلسات بازده بیشتری داشته باشند بهتر است آن‌ها را حدود ساعت ۳ بعد از ظهر روز سه‌شنبه برگزار کنید. بهترین روز هفته برای برگزاری جلسات کاری و به طور کلی برای کار مفید، بعد از ظهر روز سه‌شنبه است چرا که تا مهلت روز آخر هفته فاصله بسیاری دارد و از اول هفته که زمان انجام کارهای جا مانده از هفته گذشته است نیز فاصله کافی دارد.
 


گرفتن یک تصمیم مهم و سخت: پس از خوردن غذا
احتمالا این را می‌دانید که هنگام گرسنگی بهتر است به فروشگاه نروید. تحقیقات نشان داده که بهتر است هنگام گرسنگی از گرفتن تصمیمات مهم نیز بپرهیزید! تصمیم‌گیری انرژی زیادی می‌خواهد، پس بهترین زمان برای تصمیم‌گیری بعد از غذا خوردن است؛ هنگامی که سیر شده و انرژی زیادی دارید. مثلا صبح زود پس از صبحانه و یا بعد از خوردن ناهار.
پس اگر در طول ساعات کاری نیاز به گرفتن تصمیم مهم و سختی دارید بهتر است این کار را پس از اینکه سیر شدید انجام دهید.
 


تقاضای افزایش حقوق: اوایل صبح
اگر تصمیم به درخواست برای افزایش حقوق دارید بهتر است این تصمیم را صبح با مدیرتان مطرح کنید؛ چرا که افراد هنگام صبح دید بازتر و پذیرش بیشتری دارند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که افراد در هنگام صبح بیشتر به امور اخلاقی پایبند هستند و خویشتن‌داری آنان نیز بیشتر است. شما می‌توانید به سادگی از این ویژگی انسان‌ها برای درخواست افزایش حقوق استفاده کنید. اگر فرض کنیم که واقعا شایستگی حقوق بالاتر را داشته باشید، مدیرتان هنگام صبح به این موضوع توجه بیشتری نشان خواهد داد. هرچه از ساعات اولیه روز بیشتر می‌گذرد ذهن افراد خسته‌تر می‌شود و خستگی باعث می‌شود که کمتر منصف باشند!
 


انجام یک مصاحبه شغلی: ساعات اولیه روز
اگر در جستجوی شغلی جدید هستید بهترین زمان برای مصاحبه کاری ساعات اولیه روز است. بر اساس نتایج مطالعات، از میان متقاضیانی که در سطح یکسانی قرار دارند و در یک روز قرار مصاحبه دارند، نفرات آخر شانس کمتری برای استخدام شدن پیدا می‌کنند. به  این اتفاق «narrow bracketing» می‌گویند. این اتفاق به این صورت است که اگر شخصی به طور متوالی به چند نفر یا چند اثر نمرات خوبی بدهد به طور ناخودآگاه نمی‌تواند به نفر بعدی نیز نمره خوبی بدهد؛ حتی اگر آن شخص استحقاق نمره بالا را داشته باشد. پس بر طبق این واقعیت بهتر است از مصاحبه‌های کاری بعد از ظهر دوری کنید و تا حد امکان صبح‌ها به مصاحبه کاری بروید.
 


ایجاد طوفان ذهنی (Brainstorming) برای ایده‌های جدید: ساعت ۶ بعد از ظهر
اگر اهل صبح زود بیدار شدن هستید ممکن است فکر کنید که بهترین ساعات برای کار مفید شما ساعات اولیه روز هستند، اما طبق نتایج تحقیقات دانشگاه میشیگان، اگر می‌خواهید خلاق باشید بهتر است کمی صبر کنید و صبح زود برای ایده دادن دست به کار نشوید. در این تحقیقات از شش دانش‌آموز خواسته شد تا چندین مسئله را در ساعات مختلف روز حل کنند. محققان دریافتند که خلاقانه‌ترین روش حل مسئله در ساعت ۶ بعد از ظهر به دست آمده است؛ هنگامی که دانش‌آموزان خسته بودند. البته این مسئله برای کسانی که شب‌ها بازده بیشتری دارند کاملا برعکس است. درواقع بهترین زمان برای فکر کردن و ایده‌های خلاقانه زمانی است که شما کاملا خسته هستید و نمی‌توانید به خوبی کار کنید.
 
در ضمن به یاد داشته باشید که زمان‌هایی که تمرکز بالایی دارید را به کارهایی که به دقت و تمرکز نیاز دارند اختصاص دهید نه برای فکر کردن و ایجاد خلاقیت. چرا که یک ذهن پریشان و خسته همیشه بهترین و نوآورانه‌ترین ایده‌ها را دارد.
پس حواسمان باشد که آن چه به صورت پیش فرض می‌دانیم همواره درست نیست و با تغییر عادت‌ها درمورد انجام کارهای مهم و تغییر ساعات کاری خود می‌توانیم به میزان بیشتری کار مفید دست پیدا کنیم و بازده خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم.
 
شما مهمترین کارهای روزتان را چه زمانی از روز انجام‌ می‌دهید؟

منابع: chetor.com
jobinja.ir

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید