خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.93 (7 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

صفت های شخصیتی موثر در موفقیت کسب و کارپنج ویژگی شخصیتی موثر

پنج صفت شخصیتی مهم در روانشناسی کسب و کار
بسیاری از روانشناسان معتقدند که ساخت اصلی شخصیت آدمی به وسیله پنج صفت کلی، نشان داده می شود که عبارتند از: 1. برونگرایی، 2. خوشایندی، 3. وظیفه شناسی( با وجدان بودن)

، 4. ثبات هیجانی، 5. صداقت برای تجربه کردن.  این صفات تا حدودی به دلیل تمایلهای ذاتی و تا حدی نیز به دلیل پرورش یافتن در یک محیط خاص، در مردم شکل می گیرند. برای مثال، ممکن است یک شخصیت تمایل طبیعی برای مطبوع یا مطلوب بودن را داشته باشد و به دلیل پرورش در محیطی که مطبوع و مطلوب بودن تشویق می شود، این صفت در وی شاخص تر شود.

آشنایی با پنج صفت شخصیتی اصلی از آن جهت در روانشناسی کسب و کار اهمیت دارد که همه این صفات در عملکرد شغلی افراد، اثر گذار می باشد.تعبیر و تفسیر و معانی این عوامل شخصیتی باعث می شود زمینه های مهم "رشد شخصی" را مورد توجه خاص قرار دهیم.هر چند بخشی از این ویژگی ها ارثی هستند، اما بیشتر مردم می توانند این ویژگیها را در خود، تقویت کنند.

  1. برونگرایی:

صفات همراه این عامل شخصیتی عبارتند از: اجتماعی، جمع گرا، با جرأت، سر و زبان دار و فعال بودن. معمولا به افراد خونگرم، "برونگرا" و به افراد خجالتی، "درونگرا" گفته می شود.

  1. ثبات هیجانی:

صفات همراه این عامل عبارتند از: عاری بودن از اضطراب، افسردگی، خشم، پرخاشگری، خجالت زدگی، دستپاچگی، نگرانی، هیجانهای تند و در مقابل، آرام، متین، مؤدب، شاد، خوش رو و خوش برخورد بودن. معمولاً به شخصی که ثبات هیجانی او کم است، "روان نژند" یا غیر برخوردار از ثبات هیجانی، گفته می شود.

  1. خوشایندی:

شخص خوشایند یا مطلوب، رفتاری دوستانه و همکارانه دارد.صفات شخصیتی همراه با عامل خوشایند یا مطلوب بودن عبارتند از: مؤدب و با نزاکت، قابل انعطاف، قابل اعتماد، خوش فطرت، همکار، بخشنده، رقیق القلب و متحمل بودن.

  1. وظیفه شناسی/ با وجدان بودن:

هر چند معانی گوناگونی را می توان به این عامل شخصیتی نسبت داد، ولی آنچه از این عامل می توان استنباط کرد، قابل اتکا بودن است. صفاتی که با این عامل همراه هستند عبارتند از: سنجیده، دقیق، مسئول و منظم بودن و همچنین برنامه داشتن. صفات مرتبط دیگر عبارتند از: پر کار بودن، علاقمند بودن به پیشرفت و پشتکار داشتن.

  1. صداقت برای تجربه داشتن:

افرادی که نمره آنان در این عامل بالاست، از نیروی عقلانی و خردمندی قابل توجهی برخوردار هستند. صفات شخصیتی که معمولاً همراه این عامل هستند عبارتند از: تخیلی و خلاق، با فرهنگ، کنجکاو، متکبر، فهمیده و روشنفکر، باهوش و از حیث هنری نیز حساس بودن.

هر یک از عوامل شخصیتی پنج گانه که در فوق معرفی شدند، می توانند برای موفقیت در کار یا شغل معینی، مهم باشند. همانطور که قبلاً نیز گفته شد، وظیفه شناسی یا با وجدان بودن برای تصدی بسیاری از مشاغل، واجد اهمیت است. یکی دیگر از نتایج تحقیقاتی مهم آن است که برونگرایی با موفقیت مدیران و نمایندگان فروش، همبستگی دارد. در توجیه این نتیجه تحقیقاتی نیز باید گفت که لازمه کار مدیریت و فروشندگی، تعامل عمیق با مردم است.

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید