خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

چند سال پیش به همراه خانواده ام در فرانسه مشغول رانندگی بودم، مجذوب صدها گاوی شديم که در مرتع زیبایی در کنار جاده می چریدند. از پشت شیشه اتومبیل، به این منظره چشم دوختیم و از این همه زیبایی لذت می بردیم.

پس از بیست دقیقه، همه چیز رنگ باخت. گاو های جدید به طور کامل شبیه به گاوهای قبلی بودند و چیزی که تا پیش از این سرگرم کننده بود، دیگر عادی شده بود. بدتر از عادی، کسالت آور شده بود.

گاوها پس از مدتی که آن ها را می بینید، خسته کننده می شوند. ممکن است گاو های بسیار خوب و جذابی باشند، گاو هایی خوش اخلاق یا سالم تر، اما باز کسالت آورند. ولی یک گاو بنفش می تواند جالب باشد.

آنچه خواندیم نوشته ست گادین نویسنده کتاب گاو بنفش بود. او می گوید باید “گاو بنفش” داشته باشیم تا بتوانیم توجه دیگران را به خودمان و محصولمان جلب کنیم. به زبان دیگر چیز «چشم گیر» چیزی است که ارزش دارد در مورد آن حرف زده شود، شایسته توجه است، چیزی است استثنایی، جدید و جالب. کالاهای متعارف (همانند گاوهای قهوه ای) کسالت آورند و به چشم نمی آیند.

تکنیک گاو بنفش هم در زندگی شخصی کاربرد دارد، هم در موفقیت سازمان ها و کشورها. شما برای اینکه از بین هزاران فرد مشابه انتخاب شوید، یا سازمان شما برای آن که از بین صدها مورد مشابه در ذهن مردم برجسته شود یا کشورتان برای آن که از بین ۱۹۶ کشور جهان، مورد انتخاب یک توریست یا سرمایه گذار قرار گیرد باید بنفش باشد.

پس موضوع بنفش دست مردم بدهید! ويژگی، محصول و خدمتی ارائه کنید که مردم بایستند، گوش کنند و خودشان بصورت خود خواسته داستانی که از شما کشف کرده اند را با دیگران در میان بگذارند.


گاو بنفش شما باید دارای این ویژگی ها باشد:


۱- قابل توجه بودن (بنفش بودن) به معنای بالاترین کیفیت یا بهترین بودن نیست. تنها کافیست آنقدر متفاوت و یکتا باشید که برای شروع یک مکالمه بین مشتریان ارزشمند باشید و بتوانید ذهن دیگران را درگیر خود کنید. فراموش نکنید یک گاو بنفش نه بهتر از یک گاو قهوه ای است و نه بدتر از آن. فقط اگر ساده بیان کنیم: کاملا متفاوت است. آنقدر متفاوت که ارزش آزمایش شدن گفتگو کردن و پرداختن توسط دیگران را دارد.



۲- اگر کاری که دیگران می کنند را انجام دهید، و یا ويژگی ای که دیگران دارند را کپی کنید، هیچگاه به گاو بنفش نخواهید رسید.



۳- هرگز همه افراد خوشحال نخواهند بود! اگر خاص و قابل توجه بشوید، احتمالا عده ای از مردم دیگر شما را دوست نخواهند داشت. این قسمتی از معنای خاص بودن است. می توان برای همه برجسته بود اما نمی توان برای همه قابل قبول و دوست داشتنی بود.



چرا که نه؟ تقریبا هیچ دلیل خوبی برای اکثر آن چیزهایی که انجام نمی دهیم ، نداریم! و این عدم نوآوری، نتیجه ترس از ادامه ندادن مسیر دیگران است. ذهن خود را باز بگذارید و پیرو نباشید.

اگر مدام در ذهن خود تکرار کنید: روش انجام فلان کار این است، چون همیشه همین طور انجام شده و همه همین کار را می کنند، فرصت های زیادی را از دست خواهیم داد! مثلا یک تغییر رویه ساده در بسته بندی می تواند یک بازار کاملا جدید ایجاد کند: تا زمان زیادی تولید کننده های رنگ از قوطی های فلزی، که حتی باز کردن درب آن ها سخت بود، استفاده می کردند، و هیچ کس حتی سوال نمی کرد، چرا؟ چون همه با خود می گفتند حتما دلیلی دارد! تا اینکه فردی بجای سطل های فلزی، رنگ را در اسپری ریخت؛ یک بسته بندی جدید! و بازار وفادار و بزرگی را برای خود دست و پا کرد. پس بعضی موقع ها بد نیست از خود بپرسیم، چرا این روش؟ به خلاف آن فکر کنیم و از خود بپرسیم چرا که نه؟

به این سوال مهم فکر کنیم، چرا دیده نمی شویم؟ آیا من اصلا موضوع بنفشی به دیگران داده ام که مورد توجه آنان قرار گیرم؟ چرا دیگران باید من/سازمان من/کشور من را انتخاب کنند؟ چگونه می توان یک گاو بنفش خلق کرد؟



چند نمونه گاوهای بنفش کسب و کار شما که برای رسیدن به آن داشتن توانایی ارتباط برقرار کردن با مشتری خیلی مهم است:


پیگیری و خدمات پس از فروش
بعد از اینکه محصولتون رو فروختید با مشتری تماس بگیرید و ازش بپرسید که مثلا : آیا تونستی تلویزیون رو نصب کنی ؟ آیا سیم آنتن جواب داد ؟

 هدف اینه که شما به مشتری بفهمونید که حواستون بهش هست و هواش رو دارید .
برای اینکه بتونید خیلی راحت تر خودتون رو خاص بکنید باید رقابتون رو آنالیز بکنید .

مثلا فرض کنید که شما لباس میفروشی . دقت کن ببین رقبای شما چه کارهایی انجام نمیدنند تو همون رو انجام بده .


به عنوان مثال : اگه من بوتیک داشتم یا هر مغازه دیگه ای اول از همه یه کانال تلگرام درست میکردم که وقتی محصولات جدید آوردم تو مغازه بتونم اطلاع رسانی کنم  .

به ایده ها خوب دقت کنید و توی کسب و کار خودتون ازش استفاده بفرمایید .

 


گرفتن اطلاعات از مشتری ها
شماره تلفن ، تاریخ تولد ، ایمیل ، محل سکونت ، آیا ازدواج کرده؟ ، بچش چند سالشه؟ ، کجا کارمیکنه؟ و … هر که اطلاعاتش بیش فروشش بیشتر.

اگه بدونی تاریخ تولد مشتری چه زمانیه اونوقت میتونی بهش پیامک بدی یا ایمیل بزنی و با  تخفیف و پیشنهاد  خوبی که بهش میدی ازش بخوای که از تو خرید کنه .

اگر سلیقه مشتری رو بدونی طبق سلیقش بهش پیشنهاد میدی .

فقط کافیه یه سر به وب سایت دیجیکالا یا بامیلو بزنید و از چند نمونه محصولشون دیدن کنید و خرید نکنید ، بعدا میبینید که خیلی شیک و مجلسی طبق چیزهایی که شما دیدید و نخریدیدی بهتون پیشنهاد خرید میدهند.

نکته : قرار نیستش که تو چشمای مشتری نگاه کنی و بگی این اطلاعات رو به من بده ! اگه بلد باشی ارتباط برقرار کنی از لابه لای صحبت هاش میفهم.

 


آنالیز کردن رقبا
اگر  همسایه ای داری که خیلی بد اخلاقه و با مشتری خوب صحبت نمیکنه فقط کافیه که تو خوش اخلاق باشی و با لبخند با مشتری حرف بزنی.
اگه رقیب شما کار مشتری رو دیر تحویل میده شما زود تر تحویل بدید.
اگر رقیب کسب و کاری شما ارزون فروشِ و فکر میکنید که نمیتونید باهاش رقابت کنید فقط کافیه که یکم خلاق باشید .
به جای تکیه کردن بر قیمت روی ارزش محصول یا خدماتتون تکیه کنید .
رقبای کسب و کار و سازمان خودتون رو آنالیز کنید و نقطه ضعف های اون ها رو شناسایی کرده و سعی کنید ضعف های اونها رو تو کسب و کار خودتون پوشش بدید .
فقط کافیه که چند تا مشتری از شما راضی باشند اونوقت آوازه ی خوب بودن شما و کسب و کارتون شما مثل ویروس پخش میشه .

 



منابع:
 spbc.ir
payamnaderi.com

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید