خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

استراتژی از آن موضوعات جذابی است که همه دوست دارند دستی در آن داشته باشند. استراتژی یک زاویه‌ی دید و یک نوع نگاه بلندمدت و ژرف و عمیق به زندگی و کسب و کار است. تفکر استراتژیک رو به آینده دارد و چیزی است غیر از کارهای روزمره‌ی زندگی. برای همین اگر می‌خواهید “استراتژیک فکر کنید” لازم است به شیوه‌ی اندیشیدن‌تان تکانی بدهید و کارهایی را انجام بدهید که به شما در ایجاد آن دیدگاه بلندمدت کمک می‌کنند. چطور باید این کار را بکنید؟با ایجاد عادت! عادت‌ها همیشه بد نیستند. عادت‌ها یعنی رفتارها و کارهایی که ما معمولا به‌صورت خودکار و ناآگاهانه آن‌ها را انجام می‌دهیم.

بنابراین ایجاد عادت‌های درست یکی از راه‌های موفقیت در زندگی است. اگر به بررسی رفتار خود بپردازیم در می بابیم که لازم است انتخاب‌ها، رفتارها و سرانجام، عادت‌های جدیدی آغاز کنیم که در نهایت، شما را در مسیر رسیدن به بزرگ ترین آرزوهایتان قرار می‌دهند.
حذف یک عادت بد، یعنی برچیدن یکی از رویه‌هایتان. ایجاد عادت‌های جدید و کارآمد، مجموعه ای از مهارت‌های کاملا متفاوت می‌خواهد. شما در واقع درختی را می‌کارید، آن را آبیاری می‌کنید، به آن کود می‌دهید و اطمینان پیدا می‌کنید که درست ریشه کرده است. انجام این کارها، تلاش، زمان و ممارست می‌خواهد.

کارشناس خبره‌ی رهبری، جان سی ماکسول می گوید:« شما نمی‌توانید زندگی خودتان را تغییر دهید مگر اینکه چیزهایی را تغییر دهید که هر روز انجامش می‌دهید. راز موفقیت شما در رویه‌های روزمره‌تان نهفته است.»

طبق پژوهش‌هایی که انجام شده، لازم است یک رفتار جدید را ۳۰۰ بار انجام دهید تا بتوانید آن عادت جدید را به تکراری ناخودآگاه تبدیل کنید؛ که این حدود یک سال تمرین روزانه است! خوشبختانه، می‌دانیم بعد از سه هفته تمرکز سخت کوشانه، شانس بیشتری برای ایجاد یک عادت جدید در زندگی خودمان داریم. یعنی اگر برای سه هفته‌ی اول، روزانه توجه ویژه‌ای را به یک عادت جدید داشته باشیم، شانس خیلی بیش‌تری خواهیم داشت که آن را به یک رویه‌ی مادام‌العمر تبدیل کنیم.
واقعیت این است که ممکن است یک عادت را در یک ثانیه تغییر دهید یا اینکه حتی بعد از ده سال هنوز هم در تلاش باشید تا آن را ریشه کن کنید. اولین باری که یک بخاری داغ را لمس کردید، فوری به این قضیه پی بردید که هرگز این کار عادتان نمی‌شود! آن شوک و درد آن قدر شدید بود که برای همیشه آگاهی شما را عوض کرد؛ شما فهمیدید که برای باقی عمرتان، وقتی اطراف یک بخاری داغ هستید، باید مواظب باشید. کلیدش این است که متوجه باقی بمانید. اگر واقعا می خواهید یک عادت خوب را حفظ کنید، مطمئن شوید حداقل روزی یک بار به آن توجه می کنید و به این شکل، احتمال موفقیت شما بیشتر می شود.

حالا به بررسی تکنیک‌های لازم برای ایجاد عادت خوب در خود می‌پردازیم:


۱. خودتان را برای موفقیت آماده نگه دارید
هر عادت جدیدی باید با زندگی و شیوه‌ی زندگی خودتان مطابق باشد. اگر عضو یک باشگاه ورزشی بشید که کیلومترها با منزل شما فاصله دارد، شما به آن جا نخواهید رفت.
اگر عصرها وقت ورزش کردن دارید اما آن باشگاه ورزشی ساعت ۶ غروب تعطیل شود، مطمئنا برای شما مناسب نیست. باشگاهی که انتخاب می‌کنید باید نزدیک و مناسب بوده و با زمان بندیتان هم متناسب باشد.
اگر می‌خواهید غذاهای سالم تری بخورید و وزنتان را کم کنید، مطمئن شوید که یخچال و آشپزخانه شما با انتخاب‌های سالم پر شده‌اند. می‌خواهید مطمئن شوید وقتی دچار گرسنگی نیم روزی می‌شوید، سراغ هله هوله ها نمی‌روید؟ در کشوی میز کارتان، آجیل و میان وعده‌های سالم نگه دارید. بدترین راه برای برطرف کردن گرسنگی، استفاده از کربوهیدرات‌های خالی است. به همراه داشتن پروتئین مانند تکه‌های گوشت مرغ که پخته شده و در یک بسته‌بندی قرار می‌گیرد، می‌تواند در طول یک هفته استفاده شده و راه خوبی برای جلوگیری از گرسنگی باشد.

یکی از عادت های خیلی بد و مخرب، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و مخصوصا این روزها تلگرام و اینستاگرام و حتی جی‌میل است. اگر مراقب نباشیم، هر روز ممکن است ساعت‌های متمادی را با سیل عظیمی از پیام‌ها و سایر چیزهایی که برای ما ارسال می شود تلف کنیم. برای ایجاد عادتی جدید می‌توانیم در هر روز فقط سه بار آن‌ها را چک کنیم، همه‌ی هشدارهای دریافت پیام را خاموش کرده و سه بازه زمانی را برای چک کردن آن ها مشخص کرده و به بررسی آن‌ها بپردازیم.
این تنها راه برای نجات از گردابی است که باعث هدر رفتن وقت ما شده و برای توسعه کار شخصی و سازمانی که در آن مشغول به کار هستیم بسیار خطر ایجاد می‌کند و سبب گرفتاری می شود.

۲. به اضافه کردن فکر کنید، نه کم کردن
مونتل ویلیامز در مصاحبه با مجله موفقیت گفته به خاطر بیماری ام اس که به آن مبتلاست؛ رژیم بسیار دقیقی را می‌گذراند. مونتل خود را با چیزی به نام"اصل افزودن" وفق داده بود. این اصل برای هر کسی با هر هدفی، ابزاری فوق العاده اثر بخش است.
در واقع این اصل درباره این نیست که تلاش کنید چیزی را از رژیم غذایی خودتان حذف کنید. بلکه در این باره است که چه چیزی را اضافه و جایگزین می کنید.

چگونه می توان عادت بد تلف کردن وقت خیلی زیاد در پای تلویزیون را از بین برد؟
به این موضوع فکر کنید که اگر سه ساعت وقت آزاد داشته باشید دوست دارید چه کارهایی انجام دهید؟

اگر پدر باشید حتما انتخاب شما بازی با فرزند کوچکتان خواهد بود!
اگر مجرد باشید ورزش و تفریح را ترجیح خواهید داد!

اگر مدیر باشید مطالعه و تحقیق را ترجیح می‌دهید!
و سایر چیزها…

به این فکر کنید اگر یک پدر بودید و به عکاسی علاقه داشته باشید چه کارهایی می‌توانستید انجام دهید تا وقت خود را پای تلویزیون هدر ندهید؟!
ترجیح من این است که یک دوربین پیشرفته عکاسی داشته و با شادمانی به گردش‌های زیادی همراه با خانواده خود رفته و از فرزندم عکس های فوق العاده‌ای می‌گرفتم. بعد، در ساعت‌هایی از شب، آن عکس‌ها را ویرایش می‌کردم و با کنار هم قراردادنشان، نمایش اسلایدی و آلبوم عکس برای خانواده‌ام درست می کردم.
 آن وقت با گذراندن وقت خود درکنار خانواده خاطراتی به یاد ماندنی درست می‌کردم و چون بر عکاسی تمرکز می‌کردم، دیگر وقت این را نداشتم که شب ها پای تلویزیون مشغله‌های کاری روزانه خود را کم کنم! با جایگزین کردن عادت جدید بازی کردن با فرزندم و عکاسی کردن از آن، تماشای تلویزیون به خودی خود از زندگی روزمره حذف می شد. چرا که با عکاسی و بازی با فرزندم بازدهی خیلی خیلی بیشتری را تجربه خواهم کرد.

حالا به این موضوع فکر کنید که چه چیزهایی را می‌توانید به زندگی خودتان اضافه کنید تا به کمک آن ها تجربیات زندگیتان را غنی‌تر کنید؟

۳. کارهای خودتان را به دیگران بگویید: اجرای یک نمایش عمومی از مسئولیت پذیری شما
یک مقام دولتی را در حال سوگند کاری‌اش تصور کنید. «من سوگند می خورم که…» و بعد، سخنرانی‌اش را این طور ادامه می‌دهد که چگونه به قول‌های کمپین انتخاباتی‌اش عمل می‌کند. وقتی مقابل رسانه‌های عمومی سوگند می‌خورد و قول می‌دهد، می‌داند که مسئول و جوابگوی هر کاری خواهد بود که او را از قول‌هایش دور می‌کنند و برای هر پیشرفتی در راه رسیدن به اهدافش، تحسین می‌شود.

آیا می‌خواهید آن عادت جدید را در خود نهادینه کنید؟

از ناظر کبیر خودتان بخواهید که مراقب شما باشد. با وجود این همه رسانه‌های اجتماعی که امروزه در دسترس هستند، این کار هرگز به این راحتی نیست. خانمی تصمیم می‌گیرد با وبلاگ نویسی درباره هر پولی که خرج می‌کند،کنترل مسائل مالی اش را به دست بگیرد. اعضای خانواده، دوستان و خیلی از همکارانش، عادت خرج کردن او را دنبال می‌کردند و به‌خاطر چشم‌های زیادی که او را زیر ذره بین داشتند، درباره ی مسائل مالی‌اش بسیار مسئولیت پذیرتر و منظم‌تر شد.

به خانواده‌تان بگویید. بگذارید دوستان شما بدانند. روی شبکه های اجتماعی خودتان بنویسید. بگویید تغییر کرده اید و از این به بعد، شما رئیس خودتان هستید.

۴. یک همراه موفقیت پیدا کنید
چیزهای خیلی کمی هستند که به قدرتمندی دو آدمی باشند که بازوهایشان را در هم قفل کرده‌اند و به سمت هدف مشابهی گام بر می‌دارند. برای این که احتمال موفقیت خودتان را بالا ببرید، یک همراه موفقیت پیدا کنید؛ کسی که موقع نهادینه کردن یک عادت جدید، وقتی وسوسه می‌شوید به عادت قبلیتان برگردید، شما را مسئولیت پذیر نگه خواهد داشت.کسی که در طول روز یک مکالمه تلفنی با یکدیگر داشته باشید که در آن پیروزی‌ها، شکست‌ها، اصلاحات و افسوس‌هایتان را با یکدیگر مطرح کرده و از طرف مقابل بازخوردی را طلب کنید که احتیاج بوده و شما را مسئولیت‌پذیر نگه دارد.

پس همگی شما ممکن است برای پیاده‌روی‌ها، دویدن‌ها، رفتن به باشگاه ورزشی یا بحث و تبادل کتاب‌های بهبود شخصی به یک همراه موفقیت احتیاج داشته باشید.

۵. رقابت و رفاقت
برای برانگیختن روحیه‌ی رقابتی و غوطه‌ور کردن خودتان در یک عادت جدید، هیچ چیزی مثل یک رقابت دوستانه نیست. تصور کنید اگر مردم هر روز فقط هزار قدم بیشتر بردارند، زندگی خودشان را دگرگون خواهند کرد. رقابت منطقی و دوستانه بین انسان‌ها باعث ایجاد یک حس اجتماعی شگفت انگیز در آن‌ها خواهد شد و باعث می‌شود تجربه و دوستی را در مراوداتشان به اشتراک بگذارند.

حال از خود بپرسید چه نوع رقابت دوستانه‌ای را می‌توانید با دوستان، همکاران یا هم تیمی‌هایتان سازماندهی کنید؟
چگونه می‌توانید رقابتی مفرح و یک روحیه ی رقابتی را به عادت‌های جدید خودتان تزریق کنید؟

۶. جشن بگیرید!
کار مداوم بدون تفریح و سرگرمی، سربازان را کسل و بی‌حوصله می‌کند و این آغازی برای سرپیچی از فرمان است. در طول مسیر باید زمان‌هایی برای جشن گرفتن و لذت بردن از بعضی دستاوردها و پیروزی‌هایتان وجود داشته باشد. شما نمی‌توانید با سختی کشیدن و بدون هیچ پاداشی، به راه خودتان ادامه دهید.
شما باید جوایزی هرچند کوچک پیدا کنید که هر ماه، هر هفته یا هر روز به خودتان بدهید؛ حتی چیزی خیلی کوچک برای قدردانی از خودتان به خاطر چسبیدن به یک رفتار جدید. شاید زمانی برای قدم زدن به خودتان بدهید، در وان حموم لم دهید یا چیزی را فقط برای سرگرمی بخوانید. برای مراحل مهم‌تر و بزرگ‌تر، یک ماساژ برای خودتان رزرو کنید یا در رستورانی که دوست دارید، شام بخورید.
 
در پایان: صبور باشید
وقتی با موضوع ریشه کن کردن عادت‌های بد قدیمی و شروع عادت‌های جدید سر و کار دارید، یادتان باشد که صبور باشید. اگر بیست، سی یا چهل سال یا بیشتر را صرف تکرار رفتارهایی کرده‌اید که حالا سعی در تغییرشان دارید، باید انتظار داشته باشید مدت زمان طولانی و تلاش زیادی را صرف کنید تا این‌که نتایج نهایی نمایان شوند.
 مطالعات علمی نشان داده‌اند الگوهای فکری و رفتاری که بارها تکرار شده‌اند، چیزی به نام شیار عصبی ایجاد می‌کنند که مجموعه‌ای از نورون‌های عصبی متصل شده به هم هستند و الگوهای فکری یک عادت خاص را حمل می‌کنند. توجه، عادت را تغذیه می‌کند. وقتی توجه مان را متوجه یک عادت می‌کنیم، شیارهای عصبی را فعال می‌کنیم و اندیشه‌ها، آرزوها و کارهای مرتبط با آن عادت را آزاد می‌کنیم. خوشبختانه، مغز ما منعطف است. اگر توجه به آن عادت بد را متوقف کنیم، آن شیارها ضعیف می‌شوند. وقتی عادت‌های جدیدی را شکل می‌دهیم، با هر تکرار، شیارهای جدید را عمیق‌تر می‌کنیم تا سرانجام بر شیارهای قبلی غلبه کنند.
ایجاد عادت‌های جدید (و شکل دادن شیارهای جدید در مغز) کاری زمان‌بر است. اگر از مسیرتان منحرف شده‌اید، به خودتان بیایید (خودتان را سرزنش نکنید) و دوباره به مسیر درست برگردید. اشکالی ندارد. همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم. فقط دوباره تلاش کنید و استراتژی دیگری را امتحان کنید، تعهد و پایداری‌تان را تقویت کنید. وقتی به تلاشتان ادامه دهید، نتایج بزرگی می‌گیرید.

خب در اینجا به ۶ استراتژی برای ایجاد عادت‌های خوب در شما اشاره شد. گفتنی است، بخش‌هایی از این مقاله برگرفته از کتاب « اثر مرکب، آغاز جهشی در زندگی، موفقیت و درآمد شما » نوشته‌ی دارن هاردی بوده است.
امیدواریم با مطالعه و به کارگیری این استراتژی‌ها کمک زیادی در راستای موفقیت در مسیر کاری شما شده باشد.

منبع: batisapp.ir
محمدرضا عباسپور رُکنی

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید