خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 Gamification و بازاریابی
Gamification و بازاریابی

گیمیفیکیشن(Gamification) و بازاریابی
گیمیفیکیشن چیست و چگونه به بازاریابی شما کمک میکند؟
گیمیفیکیشن مفهوم کاربرد مکانیک بازی و تکنیک های طراحی شده برای آن بازی جهت ایجاد تعادل و انگیزه در افراد برای رسیدن به اهدافشان است. به قولی گیمیفیکیشن هنر استخراج تمامی عناصر و خو دادن آنها از یک

بازی و اضافه کردن آنها به دنیای واقعی و مولد است. گیمیفیکیشن چیزی است که می توان آن را یک طراحی انسان محور در مغایرت با طراحی تابع متمرکز نام برد، سیستمی که در آن فرایند طراحی برای انسان بهینه سازی شده است.

در صورت لزوم می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اصطلاح، کتاب بازی کاری(شکل گیری مفهومی نو در فضای مجازی) را دانلود کنید.
حال چرا به آن گیمیفیکیشن می گوییم ؟
اگر بخواهیم گیمیفیکیشن را به معادل فارسی تبدیل کنیم می شود (بازی گونه، بازی طوری) اما بهتر است این کار را انجام ندهیم چرا که این یک نام خاص و تک بوده و مفهوم را به خوبی می رساند و اینکه امروزه در بازاریابی و برندینگ همه تحت گیمیفیکیشن از آن استفاده می کنند. دلیل دیگر این است که بازی اولین صنعتی بود که در خصوص تمرکز انسان طراحی های کارشناسانه انجام داد.
بازی به غیر از اینکه از درون انسانها را شاد و خشنود کند. در بازی ها اهدافی از جمله شکست غول ها و نجات دادن پرنسس ها وجود دارد که همه آنها بهانه های سادگی برای سرگرم نگه داشتن آنها می باشد. زمانی که بازی ها ده ها سال برای شناخت و تسلط برروی انگیزه و مشغولیت وقت صرف کردند، حال ما از بازی ها یاد می گیریم و این همان دلیلی است که آن را گیمیفیکیشن عنوان میکنیم. اما متاسفانه بیشتر بازی ها آنطور که باید و شاید منفعتی جز بازی و وقت تلف کردن ندارند و به دور از واقعیت هستند و به جز سازندگان آنها برای اشخاص سودی در بر ندارند. تصور کنید که یک بازی اعتیاد آوری وجود دارد و هرچه زمان بیشتری برای آن صرف می کنید، برای شما پر بار تر و مفید تر هم خواهد بود. مسلما تمام طول روز مشغول آن خواهید بود و از آن لذت خواهید برد و مقام تان به رشد می رسد، درآمد بیشتری نسیبتان می شود در خانواده روابط بهتری خواهید داشت و در جامعه نیز مفید خواهید بود و حل مشکلات سخت برایتان کاری نخواهد داشت. این همان هدفی است که می توان برایش تلاش کرد و پتانسیلی است که گیمیفیکیشن می تواند عرضه می کند.
حالا گیمیفیکیشن واقعاً چه کاری انجام میدهد؟
گیمیفیکیشن خود بازی را شامل نمی شود، بلکه عامل جذب کننده عناصر سرگرم کننده بازی به برنامه های دنیای واقعی است. تا حالا به گوی آبی رنگی که در لینکداین که در صفحه پروفایل شما قرار دارد توجه کرده اید؟ همان عملکردهایی را که شما انجام می دهید تا آن گوی پر شود خود یک گیمیفیکیشن محسوب می شود. در واقع اگر شما بتوانید چیزی را به عنوان یک بازی به شکل طبقه بندی شده در آورید، آن ندرتا یک گیمیفیکیشن خواهد بود.
امروزه بیشتر بیمارستان ها و شرکتها و مدارس برای ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبین خود، به طور مشتاقانه از مفاهیم بازی (رقابت ، پاداش ، وضعیت ، موفقیت ، یادگیری )استفاده می کنند. این امکان وجود دارد که به این پی ببرید که مخاطبین شما تمایل داشته باشند تا در یک محیط مجازی به فضا رفته و مشغول به جمع کردن امتیازات شوند و یا شما بسادگی به دنبال راهی باشید تا از طریق آن، آنها را جهت بهرهمند شدن از امتیازات برای صرف آن جهت دریافت خدمات ارسال رایگان درگیر سازید. گیمیفیکیشن برند شما را قادر خواهد ساخت تا با ترکیب روابط احساسی طبیعی که مشتریان شما با بازی دارند ، شما را به اهداف بازاریابی خود برساند. شما می توانید از تاکتیک های گیمیفیکیشن برای آموزش دادند تعامل و افزایش وفا داری مشتریان خود استفاده کنید .
چه اهداف بازاریابی را گیمیفیکیشن می تواند بر آورده کند؟
گیمیفیکیشن اساسا در جذب مخاطب و درگیر ساختن وی موثر خواهد بود. ابتدا بیاید این جمله را شفاف تر کنیم .منظور از مشغول کردن مخاطبین این است که سطح شناخت مشتری از سرمایه گذاری عاطفی و رفتاری در تعاملات تجاری خاص. چنین سطح وسیع تعامل مشتری از هیجان و احساس مستقیم داشتن به برند و یا پیام آن از لحاظ هوش بازاریابی، بازخورد قوی و ارزشمندی محسوب می شود که منجر به موارد ذیل می گردد:
• رضایت.
• وفاداری و حفظ آن.
• تبلیغ دهان به دهان.
• اثربخشی ارتباطات (آگاهی).
• مجزا کردن اطلاعات.
• رفتار شناسی از شکایات.
• اطلاعات بازاریابی.
با توجه به اولویت تعاملات، سازمان ها می توانند در بالاترین سطح مشتریان خود را به اشتراک گذاشتن روند پیشرفت خود و یا دعوت کردن دیگر دوستانشان و دریافت جوایز و مدال ها و … تشویق کنند. این انگیزه ها به بازگشت مجدد مشتری به سایت کمک بسزایی میکند و همچنین باعث وابستگی مثبت با برند، گسترش میزان رضایت از محصول و خدمات ارائه شده و همچنین طولانی شدن این روند از طریق تعامل با آنها می گردند.
با بازدید کنندگان خود تعامل داشته باشید
در راستای رسیدن به هدف خود که مشغول کردن مخاطبان تان مهمترین آن است، بازی را به برند خود بیاورید. شما می توانید با اضافه کردن سرگرمی در قسمت دریافت امتیاز بابت خرید شان آنها را بیشتر ترغیب کنید تا هم خرید بیشتر و هم آن را با دوستان خود در میان بگزارند و به اشتراک قرار دهند.
بازی Magnum Pleasure Hunt یکی از بهترین مثال هایی است که می توان به عنوان راه حلی گیمیفیکیشن و تاثیر گزار در این بخش عنوان کرد. این بازی کاربران را در یک دنیای مجازی قرار می دهد که بایستی در آن معماها. پازل هایی را حل کنند که در نهایت نیز امتیازات خود را می گیرند. با خلق این بازی سرگرم کننده و جالب، Magnum موفق شد تا بیش از ۲۰ میلیون بازی را انباشته کند، شایعه ای را ترویج داده و محصولات اصلی خود را نیز در مرکز عمل قرار دهد .
مشتریان خود را آموزش دهید
هیچ دلیلی وجود ندارد که یادگیری نمی تواند سرگرم کننده باشد. به عنوان مثال میتوان دستورالعمل ها را طوری طراحی نمود که توضیح دهد چگونه می توان محصول شما را به عنوان یک بازی طوری تشریح کند که از طریق آن کاربران میتوانند با راهنمایی های آن عملیاتی را که دلخواه آنهاست انجام دهند.
انجمن گردشگری سنگاپور به عنوان مثال در اینجا بیان می گردد. این انجمن قصد داشت تا برای تشویق اعضای خود (جلسات ، همیش ها ، کنوانسیون ها، نمایشگاه ها و … )بیشتری را به عنوان میزبان در سنگاپور برگزار کند. به همین منظور شرکتی برای این انجمن Gamification تحت نام “تور” طراحی و عرضه نمود که در آن تمامی جاذبه های دیدنی و طبیعی و مناظر زیبای آن را تحت قالب عکس و فیلم به همراه توضیحات آموزشی ارائه نمود که تنها در ۲ ماه توانست بیش از ۵۰۰۰ جلسه را برای این انجمن در سنگاپور رقم بزند.
از گیمیفیکیشن در جهت افزایش وفاداری استفاده کنید
My Starbucks Reward، برنامه وفاداری تحت موبایل استار باکس است که در جهت تشویق مشتریان فعلی و جدید خود تا از طریق این برنامه خرید های خود را انجام دهند، در خود از نشانگر میله پیشرفت، سطح پیشرفت و پاداش استفاده نموده است.
مشتریان نیز از امتیازات ویژه و همچنین بدج های چهار ضلعی سفارشی به ازای استفاده از این برنامه، همچنین چک کردن آن در دیگر فروشگاه های استارباکس دریافت خواهند کرد. در سال ۲۰۱۱ طی گزارشی استارباکس اعلام کرد که به ازای هر ۴ نفر در حال سفارش نوشیدنی، یکی از آنها در حال استفاده از برنامه آن بودند.
تقریبا هر شرکتی می تواند با تکنیک خاص و استفاده از گیمیفیکیشن، استراتژی های ارتقا دهنده در خصوص ترکیب و تعامل بهتر و آموزش مشتریان شان ارائه دهند. با نگاهی به کمپین های ضعیف برگزار شده گذشته و یا اهداف بازاریابی که شما به دنبال آنها هستید تا به انجام برسانید، و از خود بپرسید که آیا گیمیفیکیشن می تواند کمک کند و یا خیر؟ اگر شما متوجه آمار ضعیف فعالیت ، نرخ تغییر پایین ، نرخ پایین برگشت مشترک و یا معارفه پایین شوید، نیاز به آن خواهید داشت تا یک راه حل بهتر در جهت در ارتباط بودن و تعامل با مشتریان خو د پیدا کنید.
یک نگاه عمیق به مخاطبینی که میخواهید به برند خود بکشانید و به آنها معرفی کنید بیندازید و آنها را مورد مطالعه قرار دهید و سپس تعیین کنید که چه تاکتیک گیمیفیکیشنی می تواند برای برند شما منطقی و مناسب باشد و پس از آن شروع کنید و دل به کار دهید.

 

منبع: http://www.isfahanplus.ir

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید