خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بازار کاغذ گلاسه در ایران یک بازار کاملا وارداتی است، طوری که ۱۰۰درصد نیاز بازار از کشورهایی مثل چین، اندونزی و کره تامین می شود.

 

سالانه ۴۰هزار تن کاغذ گلاسه در ایران مصرف می شود و همین حجم کم مصرف و بازار محدود باعث شده هیچ تولیدکننده ای به سمت تولید در این حوزه نرود و واردات بر تولید ترجیح داده شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز، بازار مقوا اما بازار بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری تلقی می شود،  گرچه عمده این بازار نیز دست واردات است و تنها ۳۰درصد بازار را تولیدکنندگان ایرانی تامین می کنند. برای آگاهی از مهم ترین بازار دنیا که قیمت آن تحت تاثیر بازار جهانی است، گفت و گویی را با ابوالفضل روغنی، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا داشته ایم که در ادامه می خوانید.

حجم کم تولید و قیمت بالا،  دلیل بی انگیزه بودن سرمایه گذاران

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در رابطه با تولید کاغذ گلاسه در ایران می گوید: ۱۰۰درصد کاغذ گلاسه موجود در کشور وارداتی است. در واقع هیچ گونه تولیدکننده ای در این حوزه فعالیت نمی کند. دلیل این موضوع هم حجم کم مصرف بازار داخلی است و همین مسئله باعث شده استقبالی برای تولید داخل وجود نداشته باشد.

وی با بیان این جملات می افزاید:  حجم کم بازار مصرف باعث شده است کاغذ گلاسه با قیمت های بالایی در بازار عرضه شود. این نوع کاغذ، بازار خاص خود را دارد و برای مجلات شیک و بسته بندی های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد.

روغنی با اشاره به اینکه کاغذ نیز مثل خیلی از محصولات قیمت جهانی دارد، ادامه می دهد: این بازار نیز تحت تاثیر بازار جهانی تغییر قیمت می دهد،  البته چند سالی است قیمت کاغذ گلاسه کاهش داشته است. در حال حاضر میانگین قیمت هر بند کاغذ تحریر در بازار تهران ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان و میانگین بهای هر کیلو کاغذ گلاسه نیز ۳هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۵۰تومان است.

 وی با بیان اینکه این واردات عمدتا از کشورهای اندونزی،  چین، کره و کشورهای اروپایی انجام می شود،  می گوید: به دلیل اینکه کشور ما یک کشور واردات پذیر است،  اگر تولیدی هم در این حوزه در کشور رخ دهد،  با استقبال مواجه نخواهد شد. طبیعی است زمانی که واردات صورت می گیرد قیمت های فروش هم مناسب نخواهد بود،  زیرا رقابتی برای آن وجود ندارد.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا با بیان این جملات می افزاید: تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای این خط تولید باید وارد شود که  این واردات نیز معمولا از کشورهای صنعتی پیشرفته مثل کره و ژاپن صورت می گیرد. در رابطه با قیمت این تجهیزات باید بگویم به دلیل اینکه برآوردی برای تولید در داخل نداشته ایم، قیمت دقیق ماشین آلات مورد نیاز را در اختیار نداریم. روغنی می گوید: سالانه ۴۰ هزار تن کاغذ گلاسه مورد نیاز کشور است، به همین جهت هیچ تولیدکننده ای انگیزه ای برای تولید در این حوزه ندارد.

تولید در این بخش مانند این است که شما یک اتوبوس بخری و بدانی روزانه ۱۰ نفر مسافر بیشتر نداری. وی ادامه می دهد:  تجهیزات این خط تولید بسیار هزینه بردار است و تولید کاغذ گلاسه در ایران به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد، مگر اینکه این خط تولید به منظور صادرات شکل گیرد.

کشوری واردات پذیر و خارجی پسند هستیم

روغنی در رابطه با بازار مقوا می گوید: بازار مقوا بازار بسیار مناسبی به جهت سرمایه گذاری و تولید است. در حال حاضر یک واحد تولیدی در اصفهان در این حوزه مشغول به کار است که سالانه ۱۰۰ هزار تن مقوا تولید می کند، در صورتی که ظرفیت و کشش بازار ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تن در سال است. اما چیزی که در این بازار هم مثل بازار کاغذ گلاسه شایان توجه است حجم بالای واردات است، به گونه ای که ۷۰درصد نیاز بازار وارد شده و تولیدکنندگان داخلی تنها ۳۰درصد بازار را تامین می کنند.

وی با بیان این جملات می افزاید: بازار ایران ظرفیت بالایی برای تولید مقوا دارد، اما در این بین باید به چند نکته توجه داشت؛ اول اینکه بازار داخلی ما  خارجی پسند است و میل بالایی به مصرف گرایی داریم. دیگر اینکه اقتصاد ما اقتصاد شفافی نیست و وضعیت ارز متغیر است. همین شرایط مزیت سرمایه گذاری این حوزه را کاهش می دهد.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا با اشاره به اینکه قاچاق در این حوزه به دلیل ارزش پایین محصول رایج نیست،  می گوید: معمولا کم اظهاری یا بد اظهاری هایی در این بخش رخ می دهد اما با قاچاق عمده ای در این حوزه مواجه نیستیم. وی در رابطه با آسیب های سرمایه گذاری در این حوزه می گوید: مهم ترین مشکل این صنعت کمبود مواد اولیه در کشور است. دیگر اینکه واحدهای کاغذسازی به آب بسیار زیادی نیاز دارند و همین مسئله باعث شده انگیزه ایجاد چنین واحدهای تولیدی کاهش یابد.

روغنی با بیان این جملات می افزاید: حجم سرمایه گذاری در این حوزه بسیار بالا بوده، در صورتی که بازده سود آن بسیار پایین است.  این دلیل و مجموع دلایل ذکر شده باعث می شود مزیت سرمایه گذاری در این حوزه کاهش یابد.

این فعال صنفی در رابطه با انواع مقواهای موجود در بازار می گوید: مقواهای پشت طوسی،  پشت نخودی و پشت سفید از جمله مقواهای موجود در بازار هستند که این واژه ها اصطلاحات بازاری هستند. گفتنی است تفاوت آنها در بازار مصرف آنهاست. مواد اولیه مقواها ویرجین و خمیر سفید است که این خمیر سفید به صورت کامل وارد می شود. بخش بازیافت این مقواها نیز در داخل وجود دارد اما در این حوزه نیز با کمبودهایی مواجه هستیم.

روغنی با اشاره به وارداتی بودن ماشین آلات تولید مقوا  می گوید: تجهیزات مورد استفاده در این صنعت به ویژه مقواهای پشت طوسی،  به طور ۱۰۰درصد از کشورهایی مثل  کره،  چین، ژاپن و کشورهای اروپایی وارد می شود. قیمت این دستگاه ها نیز بستگی به ظرفیت تولید،  تنوع و عرض بیشتر از ۸۰ میلیون یورو شروع می شود که این کمترین قیمت موجود برای چنین دستگاه هایی است.

سرمایه اولیه

در رابطه با میزان سرمایه  اولیه برای راه اندازی یک واحد تولیدی کاغذ گلاسه باید درنظر داشت که هیچ گونه واحد تولیدی در داخل در این حوزه فعالیت نمی کند و۱۰۰ درصد کاغد گلاسه مورد مصرف کشور وارداتی است؛ به همین جهت هیچ گونه برآورد قیمتی برای راه اندازی یک واحد تولیدی وجود ندارد.

اما برخی کارشناسان معتقدند برای راه اندازی یک واحد تولیدی این چنینی داشتن حداقل ۸۰ میلیون یورو ضروری است. مواد اولیه مورد نیاز این صنعت خمیر سفید است که هم در داخل و هم از کشورهایی مثل چین،  کره و اندونزی وارد می شود. ماشین آلات نیز از ۶ میلیاردتومان گرفته به بالا (بسته به ظرفیت تولید) از کشورهای اروپایی، کره و ژاپن وارد می شود. برای شروع فعالیت در یک واحد ۱۷ هزار متر مربعی، داشتن ۱۵۰ نیروی کار ضروری به نظر می رسد که از این تعداد باید ۱۰۰ نفر آنها نیروی متخصص و با مهارت های کافی باشند.

مجوز و ریسک ها

برای گرفتن مجوز در این حوزه،  همانند تمام صنایع، مراجعه به سازمان صنایع برای اخذ مجوز ضروری است. اما از آن جا که این صنعت با پسماند در ارتباط است اخذ مجوز از سازمان محیط زیست و داشتن تعاملاتی با این سازمان طبیعی به نظر می رسد. گرچه ۷۰ درصد بازار مقوای ایران وارداتی است اما باید درنظر داشت این بازار کشش و ظرفیت های قابل توجهی به منظور سرمایه گذاری دارد.

فعالان این صنعت واردات بی رویه در این حوزه را یکی از مهم ترین مشکلات موجود در این بخش عنوان می کنند. علاوه بر این مورد، کمبود مواد اولیه مورد نیاز این بخش و مصرف بالای آب در این صنعت از ریسک های سرمایه گذاری در این حوزه محسوب می شود.

گفتنی است یکی از مشکلات دیگری که این صنعت با آن مواجه است مصرف گرا بودن مردم و عدم حمایت های آنان از کالاهای تولید داخل است. تمام این موارد می تواند مزیت سرمایه گذاری در این حوزه را کاهش دهد.

ارزش ۴۸٫۲۱ میلیارد دلاری بازار کاغذ گلاسه تا سال ۲۰۲۰

کاغذ گلاسه از جمله کاغذهای موجود و کاربردی در بازارهای جهانی است که به دلیل پوشش براقی که روی آن کشیده شده، سطحی صاف و هموار داشته و در عین حال نسبت به انواع دیگر کاغذ مقاوم تر نیز است. کتاب های عکس دار، مجلات، روزنامه ها، کارت ویزیت و… از جمله موارد کاربرد این نوع کاغذ است.

از طرفی در سال های اخیر، صنعت بسته بندی نیز به موارد کاربرد کاغذ گلاسه اضافه شده و خصوصا به دلیل کیفیت بالایی که این کاغذ دارد، سهم قابل توجهی نیز در صنعت مذکور به دست آورده است. به طور کلی کاغذ گلاسه جزو انواع مرغوب کاغذ به شمار می رود که کیفیت چاپ روی آن بهتر نمود پیدا کرده و در نتیجه تقاضای زیادی در سطح جهان نسبت به این نوع کاغذ دیده می شود.

چشم انداز جهانی بازار کاغذ گلاسه تا سال ۲۰۲۰

طبق آمار ارائه شده از سوی محققان اقتصادی، بازار کاغذ گلاسه در سال های اخیر با رشد قابل توجهی رو به رو بوده و انتظار می رود که در سال های آتی نیز روند رشد مناسب و رو به رشدی را تجربه کند. در سال ۲۰۱۳ ارزش بازار این کاغذ ۳۶٫۹۴میلیارد دلار برآورد شده بود و این درحالی است که پیش بینی می شود ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۰ به مبلغی معادل ۴۸٫۲۱میلیارد دلار برسد.

نرخ رشد سالانه این تجارت نیز در فاصله سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ حدود ۳٫۹درصد تخمین زده شده است. این آمار نشان دهنده رشد قابل توجهی است که در بازارهای جهانی نسبت به این نوع کاغذ در سال های پیش رو رقم خواهد خورد.

چالش ها و فرصت های این بازار

از دلایل عمده این رشد نیز می توان به کیفیت بالای این کاغذ، براق و شفاف بودن و همچنین انعطاف پذیری آن در صنعت بسته بندی اشاره کرد که بسیاری از رسانه های چاپی و دیگر صنایع کاربردی جهان سعی در استفاده از این نوع کاغذ خواهند داشت. البته بازار کاغذ گلاسه با چالش هایی نیز رو به رو است که تا حدی رشد این بازار را با محدودیت هایی مواجه کرده اند.

پوشش های پلاستیکی و کاغذهای معمولی و بدون پوشش، به دلیل در دسترس بودن و کارایی بالایی که دارند و همچنین به دلیل مقرون به صرفه تر بودن نسبت به نوع کاغذ گلاسه، توجه برخی بازارهای جهانی را به سوی خود جلب کرده و در بازار کاغذ گلاسه چالش هایی را موجب شده اند، اما به طور کلی باید گفت که کیفیت بالای کاغذ گلاسه، باعث شکل گیری و رشد این بازار شده و روند رشد آن نیز حتی با چالش هایی که پیش رو دارد، روند مناسب و قابل توجهی است.

سهم ۵۵درصدی کاغذ گلاسه مرغوب

البته باید توجه داشت که کاغذ گلاسه نیز انواع مختلفی داشته و با توجه به کیفیتی که هر یک از این انواع دارند، درجه بندی می شود. با اینکه کاغذ گلاسه مرغوب، قیمت نسبتا بالاتری نسبت به انواع پایین تر آن دارد، اما کیفیت این نوع کاغذ باعث شده که کماکان حجم بیشتری از سهم بازار کاغذهای گلاسه را به خود اختصاص دهد، به طوری که در سال های اخیر، میزان سهم کاغذ گلاسه مرغوب در بازار این کاغذ، بیش از ۵۵درصد بوده است.

سهم ۴۵درصدی کاغذ گلاسه در صنعت بسته بندی

کاغذ گلاسه کاربرد متعددی دارد که مهم ترین آنها در صنعت چاپ و بسته بندی غذایی دیده می شود. با توجه به اهمیتی که بسته بندی، خصوصا بسته بندی صنایع غذایی در زمینه سلامت و بهداشت افراد جامعه ایفا می کند، کاربرد کاغذ گلاسه در این صنعت بیش از دیگر بخش های کاربردی آن است، چراکه کیفیت بالای این نوع کاغذ و مقاوم  بودن آن، در صنعت بسته بندی اهمیت زیادی دارد.

طبق آمار ارائه شده توسط محققان اقتصادی، در سال های اخیر صنعت بسته بندی حدود ۴۵درصد سهم را در بازار جهانی کاغذ گلاسه از آن خود کرده است. البته کاغذهای گلاسه در صنعت چاپ نیز کاربرد قابل توجهی دارند، اما با توجه به کمتر بودن هزینه کاغذهای بدون پوشش و معمولی، نرخ رشد کمتری در زمینه صنعت چاپ برای کاغذهای گلاسه پیش بینی می شود و این در حالی است که محققان پیش بینی می کنند، بازار کاغذ گلاسه در صنعت بسته بندی، طی سال های آتی رشد بیشتری نیز پیدا کند.

آسیاپاسیفیک؛ بیشترین سهم در بازار جهانی

به لحاظ جغرافیایی، در سال های اخیر منطقه آسیاپاسیفیک بیشترین سهم را در بازار جهانی کاغذ گلاسه از آن خود کرده است. دلایلی مانند رشد تبلیغات و به تبع آن صنعت چاپ در کشورهای نوظهوری مانند چین، اندونزی و هند، همچنین افزایش صنایع بسته بندی در این کشورها باعث شده است که سهم کاغذ گلاسه در این منطقه تا ۳۳درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

از طرفی محققان اقتصادی پیش بینی می کنند که این روند رشد در سال های آتی نیز در این منطقه دیده خواهد شد و تا سال ۲۰۲۰، بیشترین میزان تقاضا برای صنعت کاغذ گلاسه در منطقه آسیاپاسیفیک خواهد بود.

بازاری که می خواهد سهم خود را بگیرد / می توانیم بازار داخل را تامین کنیم

واردات بی رویه در حوزه کاغذ و مقوا این صنف را دچار مشکلاتی کرده است، گرچه تولیدکنندگان این صنعت مدعی اند می توانند بازار داخل را تغذیه کنند اما شواهد نشان می دهد ۷۰ درصد نیاز بازار ایران از طریق واردات تامین می شود.

برای بررسی بازار مقوا گفت و گویی را با علی اصغر رضایی، مدیر بازرگانی شرکت تولیدی کـاغذ و مقوای یاران داشته ایم که در ادامه می خوانید.

کیفیت و قیمت، دلایل واگذاری بازار به خارجی ها

رضایی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از کاغذ و مقوای مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود،  می گوید: چین،  کره و  اندونزی کشورهای عمده تامین کننده بازار ایران هستند. این کشورها از طریق دو مزیت رقابتی، کیفیت و قیمت توانستند گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی بربایند.

وی ادامه می دهد: اگرچه تولیدکنندگان خوبی در این حوزه در داخل فعالیت می کنند و ممکن است کیفیتی بهتر از کاغذهای وارداتی نیز به بازار عرضه کنند اما عامل قیمت باعث می شود خریداران داخلی به سمت کالاهای وارداتی کشیده شوند.

وی در رابطه با تجهیزات مورد نیاز این صنعت می گوید: اکثر تجهیزات این حوزه از خارج و کشورهایی مثل ایتالیا،  آلمان و کشورهای شرق آسیا وارد می شود. البته نباید از ذکر این نکته غافل شد که شرکت هایی در داخل کشور نیز در حوزه ورق سازی و. . . مشغول هستند.

رضایی با بیان این جملات می افزاید: عمده فعالیت شرکت های داخلی در زمینه تامین قطعات و لوازم یدکی دستگاه های وارداتی است. همین مسئله باعث شده دستگاه های ایرانی و تولید داخل قابل رقابت با ماشین آلات وارداتی نباشند. این تفاوت سطح ماشین آلات، سطح قیمتی آنها را نیز متفاوت کرده است.

به عنوان مثال اگر دستگاه های تولید داخل ۲میلیارد تومان قیمت داشته باشد، همان ظرفیت تولید در یک ماشین خارجی ۶میلیارد تومان خواهد بود.

این فعال بازار مقوا در رابطه با میزان فضا و تعداد پرسنل مورد نیاز یک واحد تولیدی می گوید: برای شروع این کار داشتن یک سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی ضروری به نظر می رسد.  شرکت یاران مقوا در حال حاضر در فضایی به مساحت ۱۷۸۰۰ مترمربع در سه طبقه تولیدی و سه طبقه اداری مشغول فعالیت است. این شرکت ۱۵۶ پرسنل دارد که از این تعداد ۱۱۱نفر نیروی متخصص این حوزه هستند.

رضایی همچنین در رابطه با تامین مواد اولیه می گوید: اساس کار این شرکت اینطور است که از مواد بازیافتی و باقی مانده ضایعات صحافی ها و چاپخانه ها برای تولید کاغذ و مقوا استفاده کند که به محیط زیست و چرخه آن کمکی کرده باشد، اما امکان استفاده از خمیر سفید هم به عنوان مواد اولیه بکر وجود دارد.

وی با بیان این جملات می افزاید: این خمیر سفید هم در داخل کشور تولید و هم از خارج وارد می شود.

به تناوب صادرات داریم

مدیر بازرگانی شرکت تولیدی کـاغذ و مقوای یاران در رابطه با صادرات این شرکت می گوید: این شرکت به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، ارمنستان و تاجیکستان، افغانستان و پاکستان به طور دائم صادرات دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولیدی این شرکت ۱۰۰۰ تن در سال است، می گوید: در تلاش هستیم ظرفیت تولید خود را به ۸۰ تن در روز برسانیم. رضایی در رابطه با دریافت مجوز برای شروع فعالیت در این حوزه می گوید: قطعا سازمان صنایع و معادن به عنوان اصلی ترین نهاد برای دریافت مجوز در این بخش عمل می کند، اما دریافت مجوزهایی به دلیل پسماند و فاضلاب این صنعت، از سازمان محیط زیست نیز طبیعی به نظر می رسد.

وی در رابطه با مهم ترین مشکلات و آسیب های این حوزه می گوید: مشکل عمده فعالیت در این بخش، مشکل واردات است. باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از ورود کاغذهایی که در داخل قادر به تامین آن هستیم جلوگیری به عمل آید.

رضایی نداشتن همبستگی و اتحاد بین اعضای این صنف را یکی دیگر از موانع رشد این صنعت در داخل کشور معرفی می کند و می افزاید: متاسفانه اعضای فعال در این صنف چه به لحاظ قیمت گذاری در خرید مواد اولیه و چه در فضای فروش دچار رقابت منفی شده اند.

این رقابت ناسالم باعث می شود کیفیت کاغذهای تولیدی خوب نباشد و شرکت ها برای گرفتن بازار، محصولات تولیدی خود را با قیمت و کیفیتی پایین تر عرضه کنند. از دیگر مهم ترین چالش های این صنعت کمبود اپراتور و نیروی متخصص است.

این فعال بازار مقوا در ادامه می گوید: حمایت مصرف کنندگان داخلی نیز از محصولات تولید داخل بسیار پایین است. مردم ما مصرف گرا هستند و ترجیح آنها خرید کالاهای وارداتی است. امیدواریم خریداران از تولید محصولات داخلی حمایت کنند




مرجع: اقتصاد آنلاین

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید