خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مهدی هاشمی، جوان جویای کار شهرکردی که با اندیشه خلاق و دستان پر توانش توانست از طریق شغل پدرش کارآفرینی کند.


شیر خام به عنوان یک ماده غذایی پر مصرف و همچنین مهم‌ترین ماده اولیه تولید انواع فراروده‌های لبنی در زمره پراهمیت‌ترین فرآورده‌های خام دامی قرار می‌گیرد در حالی که ماست و لبنیات به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین اقلام غذایی محسوب می‌شود همچنان فعالیت عمده واحدهای ماست‌بندی در استان بدون ضوابط علمی و بهداشتی است.

تحقیقات زیادی در مورد اثرات درمانی و پیشگیرانه‌ ماست و باکتری‌هایی که در تولید آن به کار رفته‌اند بر بیماری‌هایی مانند سرطان، عفونت‌ها، اختلالات دستگاه گوارش و آسم انجام شده است و این نظریه وجود دارد که افزایش مصرف ماست، به خصوص در افراد دارای اختلال ایمنی مانند افراد مسن، پاسخ ایمنی و مقاومت به بیماری‌های مرتبط با آن را افزایش می‌دهد.

توزیع شیر و فرآورده‌های مربوطه از طریق واحدهای ماست‌بندی محلی با استفاده از وسایل و روش‌های قدیمی نه فقط محصولاتی با ارزش غذایی پایین و نامطلوب ارائه می‌کنند، بلکه سبب شیوع انواع بیماری‌های مشترک انسان و دام در جامعه می‌شوند.

بسیج سازندگی ناحیه شهرکرد در راستای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی با آموزش و مشاوره در خصوص راه‌اندازی طرح‌های زود بازده و با حمایت و اعطای تسهیلات به افراد جویای کار جهت راه اندازی مشاغل خانگی سهم بسزایی را در اقتصاد شهرستان ایفا می‌کند این امر بزرگ به عنوان یک فرهنگ کار و تشویق افراد جامعه و سوق به سمت تولید داخلی می‌تواند از اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بسیج سازندگی ناحیه شهرکرد به منظور کاهش خروج سرمایه از این استان است

مهدی هاشمی شهرکی فارغ التحصیل رشته کامپیوتر جوان جویای کار بود و از آنجایی که می‌دانست نباید به فکر کار دولتی باشد خودش دست به کار شد و کارش را از سال 94 کارش را با تولید لبنیات سنتی آغاز کرد.جرقه این کار با توجه به فراهم بودن مواد اولیه تولید لبنیات از دامداری پدرش زده شد و به فکر این افتاد که در ابتدا با یک سرمایه 5 میلیون تومانی وارد این شغل شود و رفته رفته با تولید 20 نوع از محصولات لبنی درآمد خوب و رضایت بخشی دارد.

هاشمی می‌گوید: شیر با داشتن ویژگی‌ها و صفات ممتاز غذایی در مقابل امراض گوناگون محیطی بسیار آسیب پذیر است و اگر بهداشت آن در مراحل مختلف شیردوشی، جمع آوری، حمل و نقل، تبدیل و فرآوری در کارگاه، توزیع و مصرف رعایت نشود می‌تواند باعث بیماری‌های مانند سل، حصبه، تب مالت، اسهال خونی و ... شود که به وسیله نگهداری شیر در شیر سرد کن و پاستوریزه کردن می توان بار میکروبی شیر را کاهش داد.


ریسک پذیری و تشویق‌های برادرم
جوان کارآفرین می‌گوید که پشتکار من در این کار، روحیه ریسک پذیری و از طرفی تشویق‌های برادرم و دعای خیر پدر و مادرم بود و با اطمینان کامل قدم در این راه نمودم و از آنجایی که این کار با هزینه و سرمایه گذاری پایین قابل اجرا بود با شروع اولیه در یک مغازه کوچک 20 متری مشغول به کار شدم و تصمیم گرفتم از وام‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ناحیه شهرکرد به مبلغ 30 میلیون تومان استفاده کنم و کارگاه تولیدی خود را به 120 متر مربع گسترش بدهم و خدا را شکر روزانه با حجم ورودی 400 لیتر شیر با 3 نفر اشتغال مستقیم و 2 نفر غیر مستقیم مشغول به کار هستم.

وی گفت: محصولات لبنی از نظر سلامت، امنیت غذایی و سود اقتصادی از جایگاه خوبی برخوردار هستند بنابراین تداوم کار و تولید محصول با کیفیت با توجه به ظرفیت و پتانسیل این شهرستان در نگهداری دام و تعداد بالای مجتمع‌های دامداری می‌تواند به عنوان یک قطب تولیدی فرآورده‌های لبنی در سطح این شهرستان معرفی شود.

هاشمی افزود: تولید شیر نیازمند صنایع تبدیلی و کارگاه‌های فرآوری لبنیات می‌باشد تا با قیمتی بهتر و بسته‌بندی مناسب قابلیت فروش و صادرات داشته باشد و از خام فروشی جلوگیری شود هر چند در حال حاضر مشکلاتی از جمله نبود صنعت فرآوری در روستاها و همچنین مراحل دشوار در اخذ برند برای کارگاه‌های تولیدی یک دغدغه فکری شده است ولی باید با حمایت‌ها و راهکارهای مؤثر این مشکلات را حل کرد تا این تولید کنندگان بتوانند سهمی از تولیدات داخلی کشورشان را به خود اختصاص بدهند.

جوان کارآفرین می‌گوید: نقش تولیدات دامی در تغذیه انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است علم تغذیه ثابت کرده است که انسان برای حفظ سلامتی خود روزانه احتیاج به میزان معینی پروتئین به خصوص نوع حیوانی آن دارد علاوه بر تولید مواد غذایی فرآورده‌های حاصل از پرورش دام نظیر پوست و پشم و... در تامین نیازمندی‌های جوامع بشری اهمیت به سزایی دارد.

وی گفت: این شهرستان به دلیل دارا بودن مراتع و علوفه کافی قابلیت این را دارد که در راستای اقتصاد مقاومتی به منظور راه‌اندازی مشاغل خانگی در طرح‌های دامداری(پرورش دام سبک و سنگین) پیشرفت خوبی داشته باشد و به دنبال آن از شیر تولید شده در دامداری‌های شهرستان بتواند در مشاغل ماست بندی سرمایه گذاری کند.

هاشمی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان شهرکرد یک منطقه دام خیز می‌باشد و از تعداد بالایی از مجتمع‌های دامداری و تعداد راس دام برخوردار است و به دنبال آن مقدار بالای شیر تولید می‌شود که در همین راستا حرفه ماست بندی و تولید فرآورده‌های شیر جزء مشاغلی بوده که در زمان‌های قدیم به صورت سنتی در بین روستائیان رواج داشته و هم اکنون این شغل در بین مردمان شهرستان شهرکرد ادامه دارد.

وی بیان کرد: شیر تولید شده در سطح شهرستان شهرکرد یکی از مرغوب‌ترین شیر استان محسوب می‌شود فروش شیر خام در روستاها یکی از معضلات بوده و این موضوع نیز نوعی آسیب برای این عرصه محسوب می‌شود، بسیج سازندگی ناحیه شهرکرد با ورود به این عرصه و حمایت از دامداران در جهت افزایش شیر تولیدی و همچنین صنعت فرآوری شیر و جلوگیری از خام‌فروشی توانست گام موثری در راستای حمایت از این شغل بردارد.

هاشمی از دلایل موفقیت کارش می‌گوید: یکی از دلایل موفقیتم این بوده که با این شغل آشنایی داشتم و شیر مورد نیاز کارگاه را با توجه به شغل پدرم خودم تأمین می‌کنم و با توجه به تولید محصول با کیفیت فروش خوبی دارم و یکی دیگر از عوامل موفقیتم رعایت نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات کامل صنایع تبدیلی است.


منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید