خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

‌عبدالرحمن ایرندگانی از کارآفرینان برتر کشوری و منطقه خاش سیستان و بلوچستان با احیای مشاغل سنتی فعالیتهای خود در مباحث توسعه نخلستان، پرورش ماهی، زنبور عسل، تهیه خوراک دام و طیور، تبدیل مواد، کمپوست سازی و اصلاح خاک را رونق بخشید.


‌این کارآفرین و تولیدکننده برتر در شهر ایرندگان شهرستان خاش فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری باغبانی و تولیدات گلخانه ای از دانشگاه جامع علمی کاربردی در خانوده ای روحانی و کشاورز در ایرندگان بدنیا آمده و بدلیل محیط روستایی و شرایط شغلی خانواده با فعالیتهای کشاورزی و دامداری آشنا شده و با کوشش فراوان به یک کارآفرین موفق در سطح کشور تبدیل شده است‌.

ایرندگانی در خصوص معرفی خود به ایسنا گفت: دوران تحصیل ابتدایی را در روستای ایرندگان و دوره راهنمایی و دبیرستان را در خاش و ایرانشهر گذراندم بعد از آن در تربیت معلم پذیرفته و به مدت 14 سال در مدارس ایرندگان به تدریس علوم پایه مشغول بودم و در ایام تعطیلات و تابستان به همراه خانواده در کارهای کشاورزی دامداری و تولیدی فعالیت می کردم، سپس در رشته فیزیک مقطع کارشناسی تحصیلات خود را ادامه و حدود 16 سال در مشاغل اداری، آموزشی و فناوری اطلاعات ارائه خدمت نمودم تا به بازنشستگی نائل شدم و از سال 85 بعد از بازنشستگی به دلیل علاقه و تجربیات قبلی در زمینه کشاورزی و باغداری با همکاری اعضای خانواده و سرمایه گذاری شخصی فعالیت کسب و کار را روی زمین کشاورزی متمرکز نمودم و با نگاه علمی روی طرحها و برنامه ریزی اجرایی از ابعاد مختلف مانند شرایط آب و هوایی، آب، خاک و اقتصادی بودن کارها و بهره وری به این نتیجه رسیدیم که محور اصلی فعالیتمان کشاورزی و باغداری باشد. لذا اقدام به ایجاد نخلستان و در کنار آن فعالیتهای وابسته مثل دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی، پرورش زنبور عسل و ایجاد شرایط لازم برای انجام کارهای وابسته نمودیم و زمینه ادامه فعالیت برای تهیه خوراک دام و طیور و کشت یونجه، گل، گیاهان و احداث محل نگهداری و تامین شرایط اکوسیستم در چرخه تولید، چرخه بازیافت، تبدیل مواد، کمپوست سازی، کود حیوانی اصلاح خاک، بیشترین بهره و استفاده بهینه نیز فراهم آمد‌.

 



وی عوامل تاثیرگذار در موفقیت کار خود را شامل اعتقاد به اهمیت کار، بکارگیری تجربیات گذشته، همکاری و مساعدت خانواده و استفاده از دانش و تحصیلات علمی بویژه تحصیل در رشته مهندسی فناوری باغبانی و تولیدات گلخانه ای در مرکز آموزش عالی علمی کاربردی بمپور ایرانشهر و همکاری جهاد کشاورزی با اجرای آبیاری سیستم های نوین دانست و عوامل مشکل زا در حیطه کار خود را شامل شرایط سخت و بسیار گرم آب و هوایی، خشکسالی، عدم رطوبت کافی برای رشد و نمو گیاهان، حاصلخیز نبودن اراضی و ph قلیایی و شوره و نمک‌های موجود در آب و خاک، عدم ثبات قیمتها، عدم حمایت دولت با خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی، تورم، کنترل بازار توسط دلالان، عدم برنامه ریزی و مدیریت اقتصادی در صادرات و واردات در راستای توسعه و حمایت از کشاورزان دانست .

 



برنامه های اجرا شده توسط کارآفرین نمونه

این کارآفرین برتر کشور تصریح کرد: احداث باغ نخلستان با صدور 500 اصله درخت خرمای پیاروم و 500 اصله ربی، مضافتی، سنگ شکن و هلیله که حدود سی درصد آنها به ثمر رسیده و بقیه در حال رشد هستند، احداث دامداری پرورش گاو و گوسفند حدود 40 راس، احداث جایگاه پرورش مرغ و طیور در انواع مختلف به روش سنتی، احداث جایگاه پرورش زنبور عسل در دو وضعیت زمستانی و تابستانی گذرا، احداث استخر پرورش ماهی از نوع گرم آبی، آماده سازی اراضی و کشت محصولات زراعی حدود 20 هکتار برای کشت یونجه گندم ذرت و ... جهت تامین خوراک دام و طیور، احداث سایت تهیه کود و کمپوست و برنامه حاصلخیزی خاک و اصلاح آن، احداث فضای سبز و درختان غیرمثمر و بادشکن با درختان اوکالیپتوس و گز بیش از دو کیلومتر طول(سه هزار اصله درخت) از دیگر برنامه هایی بوده که به مرحله اجرا رساندیم .



ایرندگانی در خصوص حمایت‌های سایر نهادها اظهار کرد: اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار توسط جهاد سازندگی، تولید و توزیع نهال درختان غیرمثمر توسط منابع طبیعی، احداث بصورت مشارکت استخر پرورش ماهی، استفاده از تسهیلات بانک کشاورزی در اجرای بعضی از طرح‌ها در راستای حمایت ها و پشتیبانی کار بوده‌اند، ولیکن نقش اداره آب و فاضلاب روستایی و امور آب در توسعه روستا بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه در خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بازاریابی، تقویت تولید داخلی، صادرات و واردات سیاست‌های حمایتی وجود ندارد‌.


این تولید کننده محصولات کشاورزی و دامی ادامه داد: در تغییر الگوی کشت و جایگزین محصولات استراتژیک به جای کشت‌های سنتی و غیراقتصادی متناسب با شرایط آب و هوایی و موقعیت‌های جغرافیایی مدیریت برنامه ای اعمال نمی شود و به تنهایی کشاورزان قادر به برنامه ریزی و رعایت همه جوانب و رسیدن به حرفه و صلاح اقتصادی نیستند.



وی از تعداد افراد به کار گمارده شده در کسب و کار خود گفت: در مواقعی که نیاز به کار گروهی باشد، همه اعضای خانواده حضور دارند و در جهت تقویت روحیه و پیشبرد کارها مشارکت دارند ولی در سایر مواقع به نسبت کارهای فصلی حدود 6 نفر اشتغال دارند که سه نفر در حوزه دامی و طیور و سه نفر در حوزه کشاورزی و نخلیات فعالیت دارند.



کارآفرین برتر از جامعه بلوچستان خاش بیان کرد: در حال حاضر در سطح تولید برای رفع نیازهای مصرفی خانواده های شاغل و وابسته فعالیت می کنیم و به مرحله تولید انبوه هنوز نرسیده ایم، مثل تولید عسل، مرغ، تخم مرغ و شیر. در مجموع با در نظر گرفتن روند افزایشی در تولید محصول درختان خرما و ارزش افزوده باغ نخیلات و سایر محصولات زراعی و گیاهی حدود 500 میلیون تومان در سال درآمد داریم.

 



ایرندگانی یکی از عوامل موثر و بسیار تعیین کننده در توسعه پیشرفت کارها، نقش دانش و علم و آگاهی دانست که صاحبان مشاغل باید داشته باشند و گفت: در این راستا مرکز علمی کاربردی تحقیقات جهاد کشاورزی با آموزش‌های دوره ای پودمانی انجام تحقیقات و آزمایشات آب و خاک، بیماری‌ها، آفت‌ها و عناصر مورد نیاز و بذر، کود و برگزاری آموزش کاردانی و کارشناسی بصورت عملی و قابل اطمینان برای بنده بسیار مفید واقع شد و با رویکرد جایگزینی روش‌های علمی و نوین به جای شیوه های سنتی و محدود و غیرکارآمد تحول آفرین بود. بنده با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی منطقه ادامه تحصیل داده و بسیاری از اشکالات و اصلاحات برنامه ها با استفاده از آموخته بهره برداری کرده و توانسته ام در اراضی کشاورزی پیاده کنم.


وی بیان کرد: با توجه به اینکه جامعه کشاورزی غالباً بی سواد یا کم سواد هستند و شیوه های کشاورزی به صورت سنتی اداره می شود و از امکانات جدید تکنولوژی جدید کمتر بهره گیری می شود، لازم است دانشجویان کشاورزی با نوآوری و خلاقیت و استفاده از تسهیلات اشتغالزا و برخورداری از حمایتهای قانونی در راستای تولید و خودکفایی براساس نیاز فیزیولوژیکی و وابستگی حیات بشری به غذا و تولیدات کشاورزی در حوزه های مختلف کارآفرینی فعالیت نموده و با استفاده از دانش تحصیلات تخصصی تلاش برای بکاربردن علم و فناوری در قالب تعاونی ها یا بصورت گروهی یا فردی نقش فعالی داشته باشند و زندگی خود و دیگران را متحول سازند.



این کارآفرین بلوچ خواسته های خود از مسئولان را اینگونه مطرح کرد: مسئولین باید اهمیت خودکفایی غذایی و نقش آن در سلامت جامعه و مقابل با تحریمها و بحرانها را در اولویت قرار دهند و سیاست‌های حمایتی را به صورت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تقویت اقتصاد کشاورزی با تنظیم سیاست‌های صادرات و واردات کالاهای تولید شده داخلی را حمایت کنند. با حمایت و پشتیبانی و تجهیز و گسترش مراکز تحقیقات کشاورزی و دانشگاههای علمی کاربردی نسبت به آموزش کشاورزان اهتمام بیشتری بنمایند و در هر نوع رشته شغلی که طرحی اجرا می شود، آموزش کارکنان و نیروی انسانی به اندازه مورد نیاز جزء شرایط لازم و ضروری برای استفاده از تسهیلات و فعالیت‌ها قرار دهند.


وی در خصوص اینکه آیا این مدل کسب و کار را می توان به عنوان یک منبع واحد دائمی تلقی کرد، افزود: کسب و کارهایی که فعالیت و تولید مبتنی بر نیازهای اساسی و حیاتی جامعه باشد تا زمانیکه نگاه به موضوع استقلال، بقا و حیات جامعه باشد و امکانات آن در کشور فراهم باشد، جزء لاینفک حیات بشمار می رود و نظر به امنیت غذایی از نظر کمیت و کیفیت (محصولات ارگانیک) بعنوان ضرورت مطرح و باید نهادینه و گسترش یابد.

 



این کارآفرین برتر کشوری تصریح کرد: هر چقدر در اثر تعاملات بین المللی و روابط کشورها اگر جامعه ای بخواهد استقلال و پیشرفت و ماندگاری خویش را حفظ کند، باید در نیازهای اولیه و فیزیولوژیک وابستگی خودش را به بیگانگان به حداقل برساند، لذا مسئولین کشور در راستای تحقق سیاستهای استقلال نگر و خودکفا باید سیاست‌های حمایتی تولید غذا در داخل را دنبال و مشاغل مرتبط با این فعالیت‌ها را حمایت و ماندگار نمایند.


ایرندگانی درباره چگونگی نمایش مجموعه طرح‌ها و برنامه های کشاورزی و مشاغل وابسته، پاسخ داد: وقتی که فعالیت کشاورزی و باغداری در جایی انجام می گیرد در این نوع اکوسیستم بصورت کلی یک سری اکوسیستم های کوچکتر قرار می گیرند که زحمات راه اندازی آنها بسیار کم بوده و از اکو سیستم کشاورزی بهره می گیرند، مثل پرورش زنبور عسل که از گل، گیاه و فضای سبز طبیعت و مزارع استفاده می کند و به کشاورزی در گرده افشانی نیز کمک می کند و فعالیت مستقل نیست بلکه بصورت تکمیلی و وابسته است پرورش دام و طیور نیز با استفاده از تولیدات گیاهی انجام می شود و به نوعی استفاده از گیاه برای خوراک است و از کود دام و طیور برای تقویت کشاورزی بهره گیری می شود، این نوع مشاغل بایستی بصورت مکمل و در جوار همدیگر تعریف و اجرا شود.



وی افزود: بنده معتقد هستم جامعه ای مترقی و توانمند است که تمام آحاد و افراد آن جامعه جایگاه کاری و نوع فعالیت مشخص بگونه ای داشته باشند که خود و دیگر افراد آن جامعه به آن فعالیت و تولید محصول حاصل از آن نیاز داشته باشند.


ایرندگانی ادامه داد: نوع محصول و تولید ناشی از فعالیت و کسب و کار هر فرد باید مورد نیاز دیگر افراد جامعه باشد و مورد عرضه و تقاضا قرار گیرد و ارزش اقتصادی هم داشته باشد، این نوع نگاه مشمول همه مشاغل و فعالیت‌های دولتی و غیر دولتی هم می شود.


وی افزود: ارزش هر نوع کسب و کار بستگی به نوع تولید و نوع نیاز انسانی دارد مثلاً نیازهای فیزیولوژیک و حیاتی مثل امنیت غذایی در نتیجه کسب و کارهای مرتبط با تامین نیازهای اساسی از اولویت بیشتری برخوردارترند و پایدارترند.

 


گزارش از: محمد امین میربلوچ زهی
منبع: ایسنا
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید