خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 2.67 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رضا سواری از کارآفرینان برتر که تنها با دو هزار تومان سرمایه اولیه و یک دستگاه موتورسیکلت کار خود را آغاز کرده امروز از صاحبان بزرگ زنجیره کامل صنعت مرغداری کشور است.


رضا سواری مدیر عامل شرکت کیوان مرغ پرطلای مهاباد متولد سال ۱۳۴۴ در یک خانواده متوسط کشاورز ودامدار در روستای گرده‏ رش مهاباد است که در سال ۶۳ با یک دستگاه موتور سیکلت و دو هزار تومان سرمایه اولیه فعالیت خود را آغاز کرده امروز یکی از کارآفرینان برتر و نیز از صاحبان بزرگ زنجیره کامل صنعت مرغداری کشور به شمار می رود.

تولید ۳۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه، ۹ هزار تن گوشت سفید به همراه ۱۰۰ هزارتن خوراک دام و طیور تنها گوشه ای از  فعالیت های این کارآفرین نمونه کشوری است که توانسته زمینه اشتغال مستقیم ۷۲۳ خانواده به صورت مستقیم و هزاران نفر به صورت غیرمستقیم فراهم کند.

سواری که در سال ۶۳ تنها با یک دستگاه موتور سیکلت، یک قفس طلایی و دو هزار تومان سرمایه اولیه فعالیت خود را آغاز کرده ضمن آنکه بیش از ۱۱ بار مرغدار نمونه کشوری شده، سال ۸۵ کارآفرین برتر ملی و سال ۸۷ به عنوان مدیر نمونه ملی انتخاب و نشان ملی بهره وری اولین المپیاد بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۵ را از آن خود کرده است و هنوز با گذشت بیش از ۳۴ سال فعالیت قله های ترقی را همچنان طی می کند.

با اینکه سواری به موفقیت های زیادی در صنعت مرغداری کشور کسب کرده اما همچنان به صورت مستقیم و شبانه روزی هر روز مشغول فعالیت در واحدهای تولیدی ایجاد شده اش است و می گوید پشتکار شاه کلید همه موفقیت هایش بوده است.

سواری توانسته است با ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ خانواده آن‌ها را تحت پوشش بیمه خود قرار دهد و برای همه آن‌ها آپارتمان سازی کند. او که روزی با درآمد مرغ فروشی‌اش توانسته بود فقط یک مرغداری ساده در یکی از روستاهای مهاباد خریداری نماید در حال حاضر بیست واحد پیشرفته مرغداری صنعتی و مطابق با استانداردهای جهانی دارد و چندین بار مرغدار نمونه کشوری و جهان شده است.

کسی واقعا فکر نمی‌کرد که تولد یک جوجه و دو هزار تومان سرمایه و یک موتور سیکلت بتواند روزی سرنوشت یک منطقه محروم را تغییر دهد. رضا سواری که در سال ۶۳ با دو هزار تومان پول و یک قفس خالی و یک موتورسیکلت کار مرغ فروشی را در سطح کوره‌های آجرپزی و روستاهای مهاباد آغاز کرد با پشتکار و جهاد اقتصادی و کوشش و تلاشش توانسته بیشتر از ۳۰۰ عنوان جایزه و افتخار در سطح بین اللملی و داخل کشور به‌دست بیاورد و به عنوان یکی از کارآفرینان برتر و نخبه اقتصادی کشور و مرغدار و کشاورز نمونه از دست همه روسای جمهور کشور و وزرا و مقامات بلند پایه لوح و مدال افتخار دریافت کند.



در ادامه گفتگوی صمیمی را با آقای رضا سواری در مورد اینکه چگونه با سرمایه اندک تبدیل به کارآفرینی موفق شد، ترتیب داده شده است که توجه شما را به آن جلب می نماییم:
 


- ضمن اشاره به نحوه فعالیت های خود بگویید چطور شد به عنوان یکی از صاحبان صنعت مرغداری کشور مطرح شده اید؟
پس از سپری شدن دوره سربازی ام با توجه به تأثیرپذیری از شغل برادرم که مرغ فروش بود و علاقه شدید خود با یک قفس خالی و مبلغ دو هزار تومان موجودی و یک دستگاه موتورسیکلت شغل مرغ‏ فروشی سیار در سطح شهر مهاباد و منطقه راشروع کردم.

در آن زمان مرغداری در شهرستان مهاباد بسیار اندک بود و جهت خرید مرغ باید به شهر‏های ملکان، مراغه، آذرشهرو…. می‏رفتم، کار من می‏ طلبید به درب هر مرغداری بکوبم و با خرید قفس و قفس هایی با شغل حساس مرغداری بیش از پیش آشنا شوم.

با توجه به شرایط سخت اقتصادی و بالا بودن تعداد بیکاران و نبود شغل مناسب روز بروز در این فکر بودم تا بلکه روزی بتوانم مجموعه بزرگی از بیکاران منطقه را گردهم آورده و در مجموعه‏ ای از مجتمع به همراه هم گردهم آییم که این مهم به لطف خداوند و با عزم و اراده واعتقاد به خودباوری و توانمندی و تلاش شبانه‏ روزی میسر شد و توانستم یک واحد مرغداری پنج هزار قطعه‏‏ ای را با دو نفر پرسنل در سه ‏راهی محمدیار سروسامان داده و رسما“ بنام مرغدار شروع بکار کنم.

 


- هم اکنون گسترده فعالیت هایتان در چه زمینه هایی ادامه دارد؟
در حال حاضر با عنایت خداوند و حمایت خانواده، پرسنل و پشتکارم یک زنجیره کامل در بخش صنعت مرغداری و کشاورزی را دارا هستم و در کنار ایجاد واحدهای مرغداری، مرغ مادر، مرغ گوشتی، کارخانه جوجه کشی،واحد تولید خوراک و دام و نیز کشتارگاه در زمینه کشاورزی و باشگاه داری نیز فعالیت می کنم ودر زمان حاضر با شش واحد مرغ گوشتی به ظرفیت ۳۲۵هزار قطعه وتولید سالیانه ۹ هزار تن گوشت سفید و پنج واحد مرغ مادر به ظرفیت ۲۰۵ هزار قطعه مرغ مادر و تولید ۳۵ میلیون تخم مرغ نطفه دار در دوره و یک واحد جوجه‏ کشی با تولید سالیانه ۳۰ میلیون قطعه جوجه ‏یک روزه و یک کارخانه خوراک دام و طیور آبزیان به ظرفیت ۶۰هزار تن در سال و دو واحد کشتارگاه صنعتی به ظرفیت ۱۸ هزار قطعه در ساعت و یک واحد سردخانه زیر و بالای صفر به ظرفیت ۴۵۰۰ تن در سال و تأسیساتی بالغ بر ۸۰ هزار متر مربع در زمین هایی به مساحت ۱۰۰ هکتار که همگی به فضای سبز و باغات نمونه تبدیل شده‏ اند، فعال هستم.

در زمینه اشتغال نیز به طور مستقیم برای ۷۲۳خانواده(حدود ۲۰۰۰ نفر عائله) و به طور غیر مستقیم در زیر بخش مربوطه و انواع شغلها و صنوف به تعداد تقریبی (۳۵۰۰) خانواده افتخار همراهی دارم، ضمناً باشگاه ورزشی برای پرسنل شرکت و عموم مردم فهیم شهرستان در مساحت ۵۴۰ متر مربع، با بهترین امکانات ایجاد کرده‏ ام و در زمینه فوتبال نیز تیم فوتبال شرکت کیوان مرغ در حال حاضر امتیاز لیگ برتر استان و دسته سه کشوری را دارد.

ایجاد یک واحد گلخانه هیدرو پونیک پرورش گل رز هلندی با تولید سالیه یک میلیون شاخه به همراه ایجاد یک سردخانه دو منظور بخش دیگری از فعالیت های بنده در شهرستان مرزی مهاباد است که افتخار خدمت به مردم استان و شهرستان و نیز کل کشور را دارم.


- اگر بخوایید به رمز موفقیت خود را به عنوان توصیه به جوانان جویای کار در جامعه اشاره کنید چه می گویید؟
تا به امروز توانسته‌ام ۱۱ بار مرغدار نمونه کشوری شوم و از دست تمام روسای جمهور از جمله آقایان رفسنجانی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی لوح تقدیر دریافت کردم. همچنین در سال ۸۵ کارآفرین برتر ملی و در سال ۸۷ مدیر نمونه ملی شناخته شدم و در سال ۲۰۰۴ به عنوان واحد نمونه جهانی انتخاب شدم.

تا به امروز حتی یک ریال هم از پدرم پول دریافت نکردم زمانی که دست‌های پینه بسته پدرم را می‌دیدم به هیچ وجه نمی‌توانستم از او پولی را بخواهم و امروز تمام زمین‌های کشاورزی میراثی پدرم را به خواهرها و برادرهایم داده‌ام.

امروز عده‌ای از جوانان معتقدند که در کار پیدا کردن بدشانس هستند یا اصلا کاری مناسب و در خور آنها پیدا نمی‌شود من اصلا به شانس اعتقاد ندارم، این انسان است که برای خودش شانس را می‌سازد. به نظر شما می‌شود در خانه بنشینیم و بخواهیم از پشت بام برای ما خانه و ماشین بیاید؟ هر کسی باید هدفی داشته باشد و برای رسیدن به آن تلاش کند.

معتقد هستم نباید جوانان فقط به فکر کار اداری باشند یا اگر پول هنگفتی به عنوان سرمایه اولیه برای کسب و کار انگیزه اصلی آنها باشد تنها شاه کلید موفقیت به نظر من پشتکار و همت خود فرد است که می تواند رسیدن به قله های ترقی را هموار کند من با اینکه هم اکنون در سن ۵۴ سالگی قرار دارم و از دید اجتماع یه فرد موفق و ثروتمندی محسوب می شوم اما همچنان در طول شبانه روز شخصا در محل فعالیت های خود حاضر شده و به امور رسیدگی می کنم چرا که اگر این پشتکار و تلاش نباشد نمی توانم به موفقیت برسم به جوانان عزیز توصیه می کنم اما همت و پشتکار را سرلوحه قرار دهند و سراغ شغل مورد علاقه خود باشند چرا که این دو عامل موفقیت به شمار می رود.


- چه سختی و مشکلاتی در مسیر کار و زندگی تجربه کرده اید و با چه شیوه ای با آنها برخورد کردید؟
آنقدر در زندگی‌ام شکست‌خورده ام اما هیچ گاه امید، پشتکار و توکل به خداوند را فراموش نکرده ام چرا که اگر انسان در مسیر زندگی با مشکلات و شکست روبرو نشود نمی توان به قله ترقی و موفقیت برسد.

در حال حاضر خودم یک زنجیره یکپارچه از تولید دارم که شامل واحد مرغ مادر، تولید مرغ گوشتی، کارخانه خوراک دام و طیور است تمام این موارد به تنهایی و بدون همت به دست نیامده در این مسیر با مشکلات زیادی روبه رو شده و همچنان نیز مواجه هستم اما اگر انسان هدف مشخصی در زندگی داشته باشد و کمی همت را چاشنی کارش کند قطعا موفق می شود.


- چه حمایت هایی از سوی دولت و نهادها در مسیر فعالیت خود داشته اید؟
همه می دانیم که رسیدن به آرمان های ملی همچون خودکفایی و رهایی از وابستگی اقتصادی، رفع بیکاری و ارتقاء سطح زندگی و درآمد ملی نیازمند عزم ملی است عزمی که تلاش و پشتکار و ارادۀ قوی تلاشگران واقعی را می طلبد.

هر چند در طول فعالیت های کاری ام حمایت های دولتی زیادی را تجربه نکرده ام تنها پشتکار خودم، حمایت خانواده و پرسنل وفادار و سخت کوشم عامل مهم موفقیت هایم به شمار می روند.


- در حال حاضر چه مسایل و مشکلاتی پیش روی فعالیت صنعت مرغداری در کشور وجود دارد؟
مجوزهای بی‌رویه برای مرغداری و عدم سیاستگذاری مناسب باعث مشکل صنعت مرغداری به همراه واردات در مقاطع زمانی موجب بروز مشکلاتی در این صنعت شده اما از مهمترین مشکلات موجود وجود بروکراسی های پرپیچ و خم ادارای است که کار را با مشکل مواجه می سازد.

 


- حکایت قرار دادن موتورسیکلتی که با آن فعالیت خود را آغاز کرده اید در سر در واحد تولیدی خودتان چیست؟
این موتورسیکلت را پشت شیشه و در ورودی کارخانه گذاشته‌ام که هیچ‌وقت فراموش نکنم از کجا کارم را شروع کردم و احساس غرور نداشته باشم؛ همیشه یادم باشد که رضا سواری کارش را با یک موتور، دو هزار تومان پول و یک قفس شروع کرد؛ علاوه براین قصه این موتور به خیلی از جوان‌هایی که مثل چندسال پیش من بودند می‌تواند این امید را بدهد که از صفر هم می‌توان شروع کرد و فقط باید انگیزه داشت و کار و تلاش کرد و ایمان داشت.


گزارش از سکینه اسمی
منبع: خبرگزاری مهر
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید