خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دانشجوی دختر اسفراینی که در یکی از روستا‌های اسفراین ساکن است، اقدام به راه‌اندازی یک شغل خانگی کرده و پس از ۶ ماه از پیشرفت‌ها، مشکلات و شیرینی‌های دوران کاری خود می‌گوید.


در شرایط کنونی کشور، یکی از روش‌های مهمی که می‌تواند باعث رشد کشور شود، افزایش کارآفرینی‌های جزئی است. از سوی دیگر با توجه به فرهنگ پشت میز نشینی که در بین جوانان به وجود آمده، باید تسهیلات ویژه‌ای برای افرادی که قصد دارند وارد فضای کسب و کار غیر دولتی شوند، فراهم آید.

افرادی که به تنهایی کسب و کاری راه می‌اندازند و در این زمینه فعالیت می‌کنند، یقینا از همت و پشتکار ویژه‌ای برخوردارند. یکی از این افراد زهرا منصوری، دانشجوی رشته مدیریت صنعتی دانشگاه پیام نور اسفراین است. این دانشجو که در روستای سست شهرستان اسفراین ساکن است، ضمن تحصیل اقدام به پرورش گل و گیاه کرده و اینک توانسته برای خود شغلی دست و پا کند و از این طریق درآمدی را فراهم کند.

زهرا منصوری، دانشجوی کارآفرین اسفراینی درخصوص نحوه شروع به کار خودش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: بی کاری و نداشتن شغل در شرایط اقتصادی نامطلوب باعث شد تصمیم بگیرم یک کار خانگی را راه اندازی کنم. آغاز کار من از جایی بود که مسئول صندوق قرض الحسنه مشاغل خرد خانگی مردم دار و مردم یار سپاه به روستای ما آمد و صندوق قرض الحسنه مشاغل خرد خانگی را در روستا راه اندازی کرد و توانستیم بعد از ۴ ماه شروع به وام دهی کنیم. در این صندوق ماهانه مبلغ اندکی از اعضای صندوق اخذ می‌شود و سپس طبق اولیت به مردم وام دهی انجام می‌شود.

 

منصوری ادامه داد: این فرد سپس نمایشگاهی در شهرستان اسفراین برپا کرد و ما در کلاس آموزش مشاغل خانگی که به صورت رایگان برگزار شد، شرکت کردیم و من پس از بررسی‌هایی که انجام دادم، شغل خانگی پرورش گل را که به آن علاقه‌مند نیز بودم انتخاب کردم و وارد این فضا شدم. مشاغل دیگر مانند صنایع دستی نیز وجود داشت، اما نیاز به سرمایه اولیه بیشتری داشت.

 

این دانشجوی کارآفرین خاطرنشان کرد: این مسئول سپس در محل نمایشگاهی که دایر کرده بود، غرفه‌ای به بنده دادند و من تولیدات خودم را در این نمایشگاه به فروش می‌رسانم. این نمایشگاه حدود ۶ ماه است که فعالیت می‌کند و امیدوارم در سال جدید پیش رو نیز این نمایشگاه به کار خود ادامه دهد تا بتوانم محلی برای فروش اجناسم داشته باشم. میزان بازدید کننده‌ها از این غرفه که توسط سپاه ایجاد شده مناسب است.

وی با بیان اینکه با کمک مادرش مشغول به پرورش انواع گل‌ها است، افزود: من در حدود ۶ ماه است که این فعالیت را آغاز کرده ام و در این مدت به لطف خداوند درآمد نسبتا مناسبی نیز داشته ام که کمک خانواده ام است.

منصوری با اشاره به وجود برخی مشکلات در این زمینه گفت: با وجود مشکلات مالی و شرایط اقتصادی کنونی، رسیدن به هدف دشوار است. از سوی دیگر به دلیل نداشتن فضای گلخانه ای، مجبور هستم گل هایم را در خانه رشد دهم که این موضوع باعث شده است حجم قابل توجهی از گل‌ها به ثمر ننشیند. شاید با حدود ۲۰ میلیون تومان بشود یک گلخانه مناسب احداث کرد، اما اکنون این سرمایه را ندارم.

این کارآفرین تصریح کرد: به دلیل نداشتن فضای مناسب نمی‌توانم تعداد گل‌های زیادی تولید کنم و مجبورم صرفا مقداری تولید کنم که بتوانم در نمایشگاهی که در اختیار دارم بفروشم. آرزو دارم شغلم را گسترش دهم، اما سرمایه‌ای برای این کار در دست ندارم.

وی به پیشرفت کارش در این مدت اشاره کرد و افزود: ابتدا من ۲۰ گل پرورش دادم و در بین خانواده و آشنایان به فروش رساندم؛ اما اکنون این حجم بسیار بالاتر شده و اقداماتی مانند قلمه زدن را نیز خودم انجام می‌دهم و این باعث شده شرایط بسیار مناسب تری را تجربه کنم. پیشرفت کارم چشمگیر بوده و به لطف خداوند روند خیلی بهتر نیز خواهد شد.


منصوری درخصوص خواسته‌های خود نیز گفت: امیدوارم بتوانم یک باب مغازه را راه اندازی کنم تا در یک محل ثابت شغلم را پیش بگیرم که به این صورت برای خودم شغل ثابتی فراهم کنم.

این بانوی کارآفرین خطاب به مسئولان مربوطه نیز گفت: از مسئولان می‌خواهم به مشاغل خانگی توجه بیشتری کنند. این افراد با کمترین هزینه برای خود شغل آبرومند ایجاد کرده اند، اما نیاز به حمایت‌های بیشتری نیز است. مسئولان باید ما غرفه داران را به شهر‌های دیگر معرفی کنند تا اجناسمان را در شهر‌های دیگر نیز به فروش برسانیم.

وی در پایان همت و توکل را رمز موفقیت خود عنوان کرد و گفت: امیدوارم توجه‌ها به مشاغل غیر دولتی بیشتر شود و جوانان به سمت راه اندازی شغل برای خود حرکت کنند.

پرواضح است افزایش مشاغل خرد که با هزینه‌های بسیار اندک نیز پتانسیل فعال شدن را دارند، می‌توانند نقش مهمی را در بهبود شرایط اقتصادی ایفا کنند. این موضوع دو بال دارد؛ یک بال حمایت مسئولان برای افزایش این مشاغل بوده و بال دیگر نیز تغییر روحیه‌ جوانان است. اینک اکثریت جوانان به دلایل اقتصادی ترجیح می‌دهند به کار دولتی مشغول شوند که این امر ضمن کاهش تولید کشور، مانع خلاقبت جامعه نیز می‌شود.

 


گزارش از حسین اکبری
منبع: خبرگزاری دانشجو
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید