خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک روحانی با استفاده از وام اشتغال‌زایی ۳۰ میلیون تومانی به کار پرورش ماهی پرداخت. این طلبه کارآفرین ماهانه 6 میلیون تومان سود خالص دارد و این کار را به سود سپرده‌گذاری در بانک ترجیح می دهد.

 

حجت الاسلام رحیم جعفری با تسهیلات 30 میلیون تومانی اشتغال زایی در کنار درس حوزوی به پرورش ماهی روی آورده است.

وی درباره واکنش مردم به پرورش ماهی قزل آلا توسط یک روحانی می گوید: "من شغل دولتی را هم تجربه کردم، اما اداره محل کارم برای من مثل یک زندان بود، لحظه شماری می‌کردم تا پایم به استخر ماهی باز شود.

مردم وقتی می بینند که من شخصا وارد استخر می شوم و فضولات ماهی ها را پاک می کنم یا خودم شخصا ماهی ها را در بازار می فروشم تعجب می کنند. آن ها عادت ندارند یک نفر با لباس روحانی را در کار تولیدی ببینند.

با این وجود استقبال می کنند و با خیال راحت ماهی می خرند و مطمئن هستند که من ماهی مرده و تلف شده به آن ها نمی فروشم."

کار و کوشش برای تولید ثروت و پیشرفت اقتصادی جامعه از جمله مهمترین آموزه های اسلام است. تولید، آباد سازی و تلاش برای به گردش انداختن ثروت در جامعه علاوه بر اینکه در کلام معصومین مورد تمجید قرار گرفته، توسط آن بزرگواران در عرصه عمل نیز به احسن وجه به اجرا در آمده است.

با این وجود مدت هاست که جامعه ایرانی از فرهنگ کار و تلاش دور مانده، بسیاری از آحاد جامعه اگر هم قرار باشد کار کنند، پشت میزنشینی و استخدام در نهاد های دولتی را ترجیح می دهند.

حجت الاسلام رحیم جعفری، یکی از پرورش دهندگان موفق ماهی قزل آلا در استان آذربایجان شرقی است.

او با وجود برخورداری از شغل دولتی، کار تولیدی را ترجیح داده و در روستای محل تولدش سالانه 20 تن ماهی قزل آلا تولید می کند.

تعجب از اشتغال یک روحانی در امر تولید کاملا طبیعی و در عین حال گویای آن است که بخش قابل توجهی از روحانیون نیز مانند مردم عادی پشت میزنشینی و اشتغال دولتی را ترجیح می دهند.

 


هسته های خرمایی که امیر المومنین (ع) از زمین جمع می کرد
حجت الاسلام رحیم جعفری تجربیاتش از اشتغال در کار تولیدی را با خبرنگار ما در میان گذاشته است. او درباره علت ورودش به عرصه تولید ماهی قزل آلا، می گوید: "مطالعه درباره اقتصاد اسلامی از جمله حوزه هایی است که به آن علاقمند بودم.

در جریان مطالعاتم مرتبا با روایات و احدایث ائمه معصومین (ع) درباره اهمیت کار و تولید اقتصادی مواجه می شدم و در نهایت تصمیم گرفتم وارد یک عرصه تولیدی شوم. از آنجایی که ماهی به طور کلی بازار مناسبی در کشور دارد و برادر بزرگترم نیز در این عرصه تجربیاتی داشت، پرورش ماهی قزل آلا را انتخاب کردم."

جعفری با اشاره به برخی سفارشات اقتصادی اهل بیت (س)، خاطرنشان می کند: "قنبر که غلام امیرالمومنین (ع) است، می گوید وقتی مردم خرما را می خوردند، هسته اش را روی زمین می انداختند.

یک بار دیدم حضرت امیر (ع) مشغول جمع کردن هسته های خرما از روی زمین است، از ایشان پرسیدم علت این کار چیست؟ حضرت فرمودند، مردم نمی دانند، می خواهم این هسته ها را بکارم تا در آینده نخل خرما شوند.

بر اساس یافته های من حضرت امیر (ع) با آن همه مشغله و ماموریت مهم، نزدیک به 200 هکتار باغ خرما ایجاد کرده و در اختیار مردم قرار داده است. محاسبات من از تبدیل سکه آن روز به ریال امروز نشان می دهد این مجموعه ماهانه 8 میلیارد تومان ارزش اقتصادی تولید می کرده که حضرت امیر (ع) به صورت عام المنفعه در اختیار مردم قرار داده است."

 


معنای انسان کامل
طلبه کارآفرین می افزاید: " حالا اگر تصور کنیم این نخل ها سال ها پس از شهادت حضرت امیر (ع) نیز به مردم منفعت رسانده، متوجه می شویم که چه ثروت عظیمی توسط آن حضرت ایجاد شده و علاوه بر آن چه خدمت عظیمی به محیط زیست شده است.

ما در حفاظت از محیط زیست هیچ الگویی بهتر از امیرالمومنین نداریم. حفر چاه آب و وقف کردن آن برای استفاده مردم هم یکی دیگر از فعالیت های اقتصادی امیرالمومنین (ع) بوده است."

این فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به نمونه ای دیگر در این زمینه، اظهار می کند: "در زمان امام موسی کاظم (ع)، فردی درویش مسلک که برای عبادت خانواده اش را ترک کرده بود، روزی مشاهده کرد که در گرمای خرماپزان مدینه، آن حضرت به همراه چند کارگر مشغول برداشت خرما هستند.

پیش خودش گفت پسر رسول خدا این همه می گوید دنیا را رها کنید اما خودش را چقدر برای دنیا به زحمت انداخته، باید او را نصیحت کنم! اما از امام کاظم(ع) شنید که اگر در همین حال که مشغول کار هستم، از دنیا بروم، در راه خدا مرده ام.

اهل بیت (س) انسان های کامل بودند و این در حالی است که بدون تولید و کار هیچ انسانی کامل نیست. امیرالمومنین (ع) عالم ترین فرد به قرآن کریم، نوزاشگر ترین پدر برای ایتام، بهترین جنگجوی عرب و بهترین اقتصاددان است، معنای انسان کامل همین است."

 


ماهانه 6 میلیون تومان سود خالص
حجت الاسلام رحیم جعفری می گوید: "برای خرید زمین مناسب، پول کافی نداشتم. به همین دلیل از دو برادر و شوهر خواهرم برای مشارکت دعوت کردم و زمین مناسبی در روستا تهیه کردیم.

در حال حاضر در هر دوره 12 تن ماهی تولید می کنیم و در اهر و اردبیل به فروش می رسانیم. 50 درصد از پول حاصل از فروش ماهی قزل آلا سود خالص است و ما ماهانه 6 میلیون تومان سود می کنیم. اصل طبقه بندی در فعالیت تولیدی بسیار حائز اهمیت است. با ابتکاری که به خرج دادیم، ماهی ها را بر اساس اندازه و وزنشان در استخرهای جداگانه طبقه بندی کردیم، در نتیجه به هر استخر بر اساس وزن و اندازه ماهی ها غذا می دهیم، این مساله علاوه بر اینکه بهره وری ما را در مصرف کنستانتره ماهی بسیار بالا برد، موجب شد تا هر روز ماهی برای فروش داشته باشیم و بازار را از دست ندهیم."

 


وقتی فضولات ماهی را پاک می کنم، مردم تعجب می کنند
او درباره واکنش مردم به پرورش ماهی قزل آلا توسط یک روحانی می گوید: "من شغل دولتی را هم تجربه کردم اما اداره محل کارم برای من مثل یک زندان بود، لحظه شماری می کردم تا پایم به استخر ماهی باز شود. مردم وقتی می بینند که من شخصا وارد استخر می شوم و فضولات ماهی ها را پاک می کنم یا خودم شخصا ماهی ها را در بازار می فروشم تعجب می کنند. آن ها عادت ندارند یک نفر با لباس روحانی را در کار تولیدی ببینند. با این وجود استقبال می کنند و با خیال راحت ماهی می خرند و مطمئن هستند که من ماهی مرده و تلف شده به آن ها نمی فروشم."

جعفری که استخر ماهی اش را با دریافت وام 30 میلیون تومانی از بسیج سازندگی احداث کرده، می افزاید: "یک بار یکی از اقوام به من تشر زد و گفت از اقتصاد سر در نمی آورم.

او به من و سه شریکم ثابت کرد اگر سرمایه مان را به جای خرید زمین و پرورش ماهی در بانک می گذاشتیم، ماهانه 12 میلیون تومان سود دریافت می کردیم که دو برابر سود فعلی حاصل از فروش ماهی است. او درست می گفتم اما اشکال کار این بود که این چرخه مغایر با اقتصاد اسلامی است.

به او گفتم وقتی من در کار تولید ماهی سرمایه گذاری می کنم، کارخانه تولید کنستانتره ماهی برای محصولش مشتری پیدا می کند، کارگران آن کارخانه حقوق می گیرند، راننده وانتی که برای من بار می آورد، کسب در آمد می کند و این می شود اقتصاد اسلامی. اگر همه پولشان را در بانک بگذارند معلوم است که اقتصاد قفل می شود و در نهایت همه ضرر می کنیم، همچنان که امروز شاهدش هستیم.



منبع: پایگاه اطلاع رسانی هلدینگ کشاورزی حامی (مرکز اقتصاد مقاومتی)
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید