خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رکن آبادی، کارآفرین موفق حوزه تولید چوب در اسفراین ، می گوید: باتوجه به وضعیت اقتصادی که در سال گذشته رقم خورد زیان های زیادی را برای کارگاه متحمل کرد و افزایش قیمت مواد اولیه ادامه روند کار را دشوار می کند.

هنر گره چینی یکی از زیرشاخه‌های صنایع چوب است ، هنری زیبا و اصیل که به دلیل زحمت زیاد هزینه زیادی هم دربردارد. گره چینی چوب از هنرهای ظریفی است که از اوایل دوره اسلامی در ایران رایج بوده‌است. برخی پژوهشگران احتمال داده‌اند استفاده از این هنر از دوران خلفا عباسی آغاز شده و در قرن ۶ تا ۸ هجری قمری در مصر و سوریه متداول شده و از همان زمان به ایران رسیده‌است.

از این سبک کار به‌طور معمول در ساخت درهای اماکن متبرکه، مقابر، منابر و از مشبک در پنجره‌های منازل و کاخ‌ها و نرده‌ها استفاده می‌شده‌است. معرق، منبت، خراطی و گره چینی از هنرهای چوبی ای هستند که هم اکنون در خراسان شمالی شماری از هنرمندان این استان در زمینه این رشته هنرهای چوبی مشغول به کار هستند.

اسماعیل رکن آبادی متولد سال 48 ،اهل شهرستان اسفراین، از سال 66 در کنار درس خواندن کار نجاری را ادامه داد و هم اکنون 23 سال است که به صورت استاد کار ماهر توانسته کارگاه مستقل در دو کیلومتری اسفراین ایجاد کند و باعث ایجاد اشتغال و منبع درآمد برای خانواده های زیادی شود.

 


کارتان را با چند نیرو آغاز کرده اید و اکنون چه تعداد نیرو مشغول به کار دارید؟
در آغاز کار را با یک شاگرد شروع کردم و حدود 17 سال است که حدود پنج نیرو به صورت ثابت و چهار نفر به صورت پاره وقت فعالیت دارند،  هر چند سال تعدادی از نیروها بعد از اینکه در کار استاد می شوند اقدام به تاسیس کارگاه جدید و شغل مستقل می کنند و این خود نوعی گسترش و افزایش اشتغال است.


تولیداتتان در قالب چه محصولاتی است؟
کارهای چوب شامل مبلمان، میز و صندلی ،نرده دوبلکس و پیچیده، کارهای سنتی همچون درب و پنجره، منبر مساجد است.


مواد اولیه موردنیازتان از چه نوع چوب هایی تهیه می شود؟
چوب محلی همچون گردو و سپیدار که از اسفراین تامین می شود،  راش از شهرهای شمالی خریداری می شود و چوب روسی وارداتی است.


فروش تولیداتتان به چه صورت انجام می شود؟
تعدادی نمونه کار در فضای مجازی قرار داده ایم و برخی از سفارشات از این طریق گرفته می شود، تبلیغات خاصی انجام نداده ام و کارهایم خودشان تبلیغ بزرگی برای من بوده اند، هر کس با دیدن نمونه کارها سفارش می دهد.

همچنین در نمایشگاه های دوسال گذشته صنایع دستی در مرکز استان شرکت داشتم و این حضور باعث شد سفارشات زیادی بتوانم دریافت کنم.


استقبال از محصولات تولیدی شما چگونه است؟
حدود پنج سال است که کار در زمینه تولیدات سنتی را گسترش داده ایم و این باعث شده که سفارشاتمان بیشتر شود.


علاوه بر استان، تولیدات برای سایر استان ها هم داشته اید؟
کارهای خاص برای مساجد از جمله درب، پنجره ،منبر سنتی با گره چینی در شهرهای نیشابور، سبزوار، فردوس، شهرستان های خراسان شمالی شامل کارهای کافه سنتی، دانشگاه ها، سالن های آمفی تئاتر، دکوراسیون داخلی انجام داده ایم.


برای ایجاد این شغل برای یک نفر چه میزان سرمایه مورد نیاز است؟
نجاری شغلی بی پایان است و هر روز ابزار جدیدی در کار اضافه می شود، اما برای شروع کار یک فرد تازه کار برای خرید ماشین آلات ابتدایی 30 میلیون تومان مورد نیاز است.
 


مشکلات حوزه کاریتان را بیان کنید؟
 در سال 97 با بالارفتن قیمت اجناس ، مواد اولیه مورد نیاز کار ما گران تر شد و متاسفانه متحمل ضررهای زیادی شدیم، قراردادی که جهت تحویل کار با چوب روسی امضا شده بود، بعد از خرید محصولات با قیمت بالاتر هیچ سودی برای کارگاه نداشت و تمام مبلغ قرارداد صرف خرید مواد اولیه برای تولید سفارش شد و به دنبال تعدادی از این کارهای از پیش گرفته شده،  باعث ضرر 90 میلون تومانی در سال گذشته شدیم.

همچنین به اجبار تعدادی از نیروها را تعدیل کردیم، بعد از دوندگی ها و دریافت وام با هدف توسعه کارگاه و بالابردن اشتغال سالنی جدید با مساحت 640 متر به بنای قبل افزوده شد، ولی باتوجه به بالابودن قیمتها تمامی مبلغ وام صرف ساخت کارگاه شد و اکنون کارگاه خالی از تجهیزات و به صورت راکد درآمده است.
 
همچنین از زمانی که قطع درختان آزاد شده، روزانه حدود 20 کامیون چوب از اسفراین خارج می شود و به کارخانه های گنبد و گرگان برای فروش ارسال می شود، چوب سفیدار اکنون از چوب روسی که وارداتی است گران تر شده و چوبی که قبلا با کیلویی 400 تومان خریداری می شد اکنون به 1200 تومان رسیده ،  با این وضعیت اقتصادی اگر شرایط بهبود پیدا نکند نهایتا تا دو ماه آینده دوام بیاوریم و مجبور می شویم نیروها را تعدیل کنیم.


گزارش از آرزو رحمانی
منبع: عصراترک
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید