خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حسن لطفی، یک تولیدکننده کفش زنانه در همدان است که درباره نحوه فعالیت خود می‌گوید: ۲بار با شکست مواجه شدم، اما به دلیل هدفی که داشتم تسلیم نشدم و دوباره به تلاش خود ادامه داده تا اینکه اکنون یک کارگاه بزرگ تولید کفش را اداره می‌کنم.


ایران ازجمله کشورهایی است که از دیرباز در زمینه تولید کفش دستی بر آتش دارد. تقریباً می‌توان گفت که کشور ما جزو اولین کشورهایی بوده که کیف و کفش تولید و صادر می‌کرده اما با روند صنعتی شدن جهان مقام اول صادرات از ایران گرفته شد و به سمت کشورهای دیگر رفت. هرکدام از شهرهای ایران در تولید یک محصول قدمت فراوان دارند و همدان به تولید کفش باکیفیت معروف است. سابقه این شهر تاریخی در تولید کفش نشان می‌دهد جزو اولین شهرهایی بوده که در این زمینه ورود کرده و همچنان توانسته عنوان بالاترین کیفیت کفش‌های دست‌دوز تولیدی را از آن خود کند.


اما متأسفانه معضل واردات باعث شد تا این محصول باکیفیت و قدیمی از تب و تاب بیفتد و جای خود را به محصولات بی‌کیفیت و ارزان بدهد. کفش ایرانی هم مانند برخی محصولات دیگر مانند پوشاک به دلیل بی‌مهری و بی‌توجهی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که جبران آن و بازگشت به جایگاه اولیه می‌تواند چندین سال به طول بینجامد. وقتی کفش‌های  بی‌کیفیت در سبد واردات ایران قرار گرفت، هر روز اوضاع و احوال تولید کفش ایران را تهدید کرد و همین موضوع باعث شد تا تولیدکنندگانی که در این صنعت مشغول به کار بودند به دلیل بالا بودن هزینه‌ها از این کار دست بکشند و به کار دیگری مشغول شوند اما برخی دیگر این سنگر تولیدی را با قدرت حفظ کردند تا بتوانند بر محصولات خارجی غلبه کنند.

حسن لطفی، یک تولیدکننده کفش زنانه در همدان است که درباره نحوه فعالیت خود می‌گوید: در طول سال‌های گذشته مقام معظم رهبری همواره سال‌ها را اقتصادی نامگذاری می‌کردند تا دولت‌های وقت به این موضوع توجه کنند و اقدامات خود را بر این اساس پیش ببرند اما آنطور که انتظار می‌رفت این اقدامات بخش اجرایی پیش نرفت.


تسلیم نشدم
این تولیدکننده 41 ساله از سن 20 سالگی فعالیت خود را در این صنعت آغاز کرده و 2بار با شکست مواجه شده اما به دلیل هدفی که داشته تسلیم نشده و دوباره به تلاش خود ادامه داده تا اینکه اکنون یک کارگاه بزرگ تولید کفش را اداره می‌کند.

لطفی درباره کار خود توضیح می‌دهد: تولید کفش زنانه در طول مدت سال انجام می‌شود اما فروش آن به صورت فصلی است. در طول 20 سال فعالیتم 2بار شکست خوردم به طوری که با کلی بدهی مواجه شدم اما دستانم را روی زانویم گذاشتم و با ذکر یا علی دوباره کار را آغاز کردم. در سال 86 دوباره شکست خوردم اما باز هم تسلیم نشدم و در همان زمان تصمیم گرفتم کار بزرگی انجام دهم تا دیگر با کوچک‌ترین نوسان بازار کارگاه ما با نوسان همراه نشود. در سال 90 یک کارگاه بزرگ تأسیس کردم و به صورت تمام وقت در آنجا به تنهایی حضور داشتم. وقتی توانستم سفارش‌های زیادی بگیرم اقدام به جذب یک نیرو کردم و روال کار در همین مسیر پیش رفت. تا جایی که اکنون 7 نفر به صورت مستقیم در کارگاه مشغول به کار هستند و از این راه ارتزاق می‌کنند.


با بی‌پولی ساختیم
این تولیدکننده کفش زنانه در همدان می‌گوید: زمانی که سفارش‌ها افزایش یافت جذب نیرو انجام شد اما در پایان ماه پولی برای پرداخت حقوق آنها نداشتم. به بانک‌های زیادی مراجعه کردم اما با در بسته روبه‌رو شدم تا اینکه سازمان بسیج سازندگی استان همدان به من اعلام کرد که اگر نیاز به تسهیلات دارید می‌توانیم طبق شرایطی به شما پرداخت کنیم.

این کارآفرین موفق در همدان می‌افزاید: وقتی یک سازمان اجتماعی این‌طور از یک تولیدکننده حمایت می‌کند فرد صنعتگر با پشتکار بیشتری کار خود را ادامه می‌دهد. هنوز به ما تسهیلات را پرداخت نکرده بودند که انگیزه ما برای تولید بالا رفت و درست در زمانی که نیاز به پول داشتیم مبلغ 15 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد. زمانی که پول ما به محصول تبدیل و روانه بازار می‌شود 3ماه طول می‌کشد تا پول و سود به دست ما برسد. در همین راستا به شدت به تسهیلات 15 میلیون تومانی نیاز داشتیم که در سال 95 این رقم توسط سازمان بسیج سازندگی استان تأمین شد. این در حالی است که برای دریافت یک تسهیلات 10 میلیون تومانی از بانک هزار شرط و شروط برای ما گذاشتند و درنهایت پرداختی صورت نگرفت. اکنون هم پرداخت حقوق به صورت ماهیانه انجام می‌شود و هم بازپرداخت اقساط وام دریافتی و ما به همین راضی هستیم.

حسن لطفی می‌گوید: بازار کفش زنانه در زمان‌های خاصی مشتری دارد. روزهای نزدیک به نوروز، ماه اول پاییز زمان بازگشایی مدارس، ماه ابتدایی تعطیلات تابستان و زمستان بازار کفش زنانه را تشکیل می‌دهد. البته بیشتر فروش محصولات ما در زمان بازگشایی مدارس و زمستان است که دانش آموزان اقدام به خرید می‌کنند.


سرمایه در گردش معضل بزرگ تولید
وی با اشاره به  مشکلات واحدهای تولیدی می‌گوید: یک واحد تولیدی علاوه بر پرداخت هزینه‌های بالای گاز و برق با مشکل مالیات و سرمایه در گردش مواجه است که حل هر کدام از اینها می‌تواند تولیدکننده را نسبت به ادامه راه باز دارد. اکنون سازمان بسیج سازندگی با پرداخت تسهیلات و حمایت‌هایی که از بخش تولید در استان همدان می‌کند توانسته سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را فراهم کند و آنها نیز از این طریق هزینه‌های حامل‌های انرژی را می‌پردازند اما در پرداخت مالیات گلایه‌هایی وجود دارد که هر چه به سازمان‌های مختلف مربوط به این حوزه مراجعه می‌کنیم باز هم موفق به بیان مشکلاتمان نمی‌شویم.

این کارآفرین به شعار سال 97 «حمایت از کالای ایرانی» اشاره و تاکید می‌کند: اکنون مشکل اصلی کشور اشتغال است که بنگاه‌های تولیدی کوچک در شهرهای مختلف می‌توانند بخشی از آنها را پوشش دهند اما متاسفانه همه امکانات برای بنگاه‌های تولیدی بزرگ است که نه کارایی کافی دارند و نه می‌توانند در اقتصاد ثمر مناسبی داشته باشند. اگر چرخ اقتصادی بنگاه‌ها  بچرخد هم فضا برای اشتغال باز می‌شود و هم می‌توان مشکلات کشور را حل کرد.


منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید