خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارآفرین گلستانی پس از آنکه بعد از 30 سال به وطن بازگشت، با پشتیبانی یک موسسه خیریه با احیا و توسعه صنایع دستی ترکمن، به دنبال ایجاد اشتغال برای ۱۰۰۰ نفر در ترکمن صحراست.

قربان محمد شاه‌نظری یک کارآفرین ترکمن است که پس از ۳۰ سال زندگی در خارج از کشور به دیار خود بازگشته و آرزوی توانمندسازی اقشار مستمند ترکمن صحرا را در سر دارد. او معتقد است کسی که هنری دارد و از توانایی جسمی برخورد است، نباید بیکار بماند و چشم به کمک افراد دیگر داشته باشد.

او سال ۹۴ با مؤسسه خیریه «ترکمن آرکا» که در زمینه کمک به بیماران خاص فعالیت داشت آشنا و مشغول به همکاری با آنها شد و بعد از مدتی با تفکراتی که در سر داشت فعالیت‌های این مجموعه را به سمت کمک به بیماران نیازمند و اشتغال زایی نیز سوق داد.

شاه‌نظری در گفت وگو با ایسنا، در خصوص علت پیگیری موضوع اشتغال پس از بازگشت به گلستان، گفت: در حال تلاش هستیم تا افرادی که توانایی زیادی ندارند، توانمند شوند، در این راستا اشتغالزایی را در زمینه صنایع دستی با همکاری مؤسسه خیریه ترکمن آرکا در دستور کار قرار دادیم. بدین منظور در سال ۹۵ فعالیت‌مان را آغاز کردیم و ۱۳ روستا که از نظر محرومیت از گمیشان و آق قلا و مناطق دیگر شرایط سخت‌تری داشتند شناسایی کردیم.

وی تصریح کرد: در ابتدا ۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با همکاری همسرم از بانک گرفتم و در اختیار ۲۵ خانواده در روستاهای این شهرستان قرار دادم. با این تسهیلات لوازم مورد نیاز برای تولید پارچه و مواد اولیه خریداری شد، این خانواده‌ها ماهانه ۱۰۰ متر پارچه می بافند و ما به نرخ روز و یا کمی بیشتر از آنها خریداری می‌کنیم. در ازای دریافت مبالغی هم که به خانواده‌ها پرداخت شده در صورت توانایی خانواده در آن ماه، مبلغی بین ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان از آنها دریافت می‌شود.

نایب رئیس مؤسسه خیریه ترکمن آرکا با اشاره به اینکه شعار ما "مستمند مالی، توانمند کاری" است، گفت: هدف ما کمک به کسانی است که توانایی جسمی انجام کار و هنری دارند اما به دلایلی با وجود مشکلات مالی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند.



شاه‌نظری با بیان اینکه مواد اولیه را از منطقه خودمان تأمین می‌کنیم، تصریح کرد: دامداران در منطقه ترکمن صحرا تا سال گذشته پشم را دور می‌ریختند و یا آتش می‌زدند اما با آنها صحبت کردیم تا پشم را در اختیار ما قرار دهند. هدف از این کار اشتغالزایی برای تعداد بیشتری از خانواده‌ها در فرایند فرآوری و متضرر نشدن در مشکلات ارزی است.

وی با بیان اینکه تمامی فرایند تبدیل پشم به نخ، دستی انجام می‌شود، گفت: می‌توانیم با استفاده از دستگاه حلاجی در مدت کمی مقدار زیادی پشم را تبدیل به نخ کنیم اما با این کار چند خانواده از چرخه خارج می‌شود. تولیدات ما در رسته پارچه، گلیم، نمد و فرش است.

شاه‌نظری با اشاره به اینکه در بین ترکمن‌ها، صنایع دستی تنها در دست زنان است، بیان کرد: همکاری با ما به صورت خوشه و متمرکز انجام می‌شود. از خانواده‌ها درخواست کردیم در صورت تمایل در کارگاه‌های متمرکز فعالیت کنند و کسانی هم که مشکل دارند در خانه با ما همکاری داشته باشند. تمامی شیوه‌های مورد نیاز را به افراد آموزش می‌دهیم. پس از تولید پارچه آن را تبدیل به کیف، مانتو، رو میزی، پرده و… می‌کنیم و بعد به فروش می‌رسانیم.

وی اظهار کرد: برای فروش تولیداتمان مغازه‌ای در بازارچه اسکله بندرترکمن در اختیار گرفتیم و در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف سطح کشور نیز شرکت می‌کنیم.

شاه‌نظری یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ نفر در شهرستان‌های ترکمن نشین استان از جمله کلاله، گنبدکاووس و مراوه تپه با ما همکاری می‌کنند. اگر این افراد دچار بیماری شوند از طرف خیریه مجانی درمان می‌شوند.

این کارآفرین در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد ۴۰۰ شغل در گمیشان توسط این مجموعه، گفت: تاکنون ۲۵۰ نفر شناسایی شدند و عده‌ای شروع به کار کردند. این افراد در زمینه تولید پارچه، گلیم، نمد و فرش و همچنین نخ ریسی، حلاجی و رنگ رزی فعالیت خواهند کرد. صحبت‌هایی هم شده که این تعداد به ۶۰۰ نفر افزایش یابد.

وی بیان کرد: بعد از وقوع سیل به مدت ۲ ماه ۲۴ ساعته در اختیار سیل زدگان بودیم و کمی از برنامه‌هایمان عقب افتادیم. در این مدت مقاوم سازی دیوار سه روستای گمیشان با همکاری مردم بر عهده ما بود و پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دادیم. بعد از فروکش کردن سیل برنامه‌ریزی شده تا با سرعت بیشتر اشتغالزایی این افراد را دنبال کنیم. در سال جاری به دنبال این هستیم اشتغالزایی در این مجموعه را به ۱۰۰۰ نفر برسانیم.

شاه‌نظری در پایان گفت: بعد از بازگشت به ایران از خداوند ۱۰ سال عمر خواستم و هر روزی هم برابر سه روز فعالیت می‌کنم تا بتوانم ۳۰ سالی که ایران نبودم را جبران کنم.

 

 


منبع: خبرگزاری ایسنا
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید