خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.79 (7 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارآفرین نمونه اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی از محل پرورش زنبور و تولید عسل به گفته خودش اینک می‌تواند روی درآمد ۱۰۰ میلیونی در سال به صورت حداقلی حساب کند.


 شاید زمانی که صحبت از اشتغال و کسب درآمد می‌شود ذهن تمام ما به این سمت می‌رود که باید حتما در یک آزمون استخدامی شرکت کرد و سپس وارد بازار کار شد و پشت میزنشین شد و کسب درآمد کرد.

اما هستند افراد بسیاری که به قول خودشان از صفر و بعضا از زیر صفر شروع کرده‌اند اما به صورت تجربی و یا با تکیه بر مطالعات شخصی و یا استفاده از نظرات کارشناسان فعالیت خود را پیش برده‌اند و به درآمدهایی مناسب نیز رسیده‌اند.

بهره‌گیری از وام‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی بسیج سازندگی پرداخت می‌شود در این مسیر بسیار موثر بوده و برخی افراد با بهره‌گیری از این وام‌ها فعالیت خود را توسعه داده‌اند.

 مرتضی صداقتی؛ زنبوردار منطقه کاخک گناباد یکی از این افراد است که به قول خودش از صفر شروع کرده؛ می‌گوید از یک کندو دو کندو وارد این کار شده و چون پشتکار داشته آن را ادامه دارد و اینک حدود 400 کندوی زنبور عسل در منطقه کاخک گناباد دارد.

مرتضی اصالتا متعلق به منطقه براکوه گناباد است؛ خودش اصرار دارد حتما نام روستایی که در آن متولد شده در مصاحبه ذکر شود، می‌گوید اصالتا متعلق به روستای «پچ» هستم؛ متولد 20 مرداد سال 63 است و وارد دهه چهارم زندگی‌اش شده اما الگوی موفقی در منطقه خودش در زمینه کارآفرینی و ایستادن روی پای خود محسوب می‌شود.


مرتضی از نخستین روزهای آغاز به کارش در این حرفه می‌گوید: بیش از 7 سال قبل فردی در منطقه ما «زنبورداری» داشت و با وی شریک شدم، حدود 50 کلونی داشت اما چون وی مشهدی بود بعد از مدتی به منطقه ما رفت و آمد نکرد و عنوان کرد رفت و آمد برایش به صرفه نیست؛ من تمام کندوهای وی را خریدم و کارم رونق گرفت.

وی دریافت وام‌های اقتصاد مقاومتی را نقطه‌ای مهم در تحرک بخشیدن به کارش عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: سال گذشته که وام‌های اقتصاد مقاومتی داده شد بلافاصله برای دریافت آن اقدام و عنوان کردم توان دنبال کردن این کار و اشتغال‌زایی را دارم و خوشبختانه وام به من تعلق گرفت.عضو فعال بسیج سازندگی هستم و با همکاران رفت و آمد داشتم و زمانی که متوجه شدم وام‌های اقتصاد مقاومتی اعطا می‌شود خواستار این وام‌ها شدم و واجد شرایط شده و سال گذشته وام را دریافت کردم و کارم را گسترش دادم.

صداقتی بازهم تاکید می‌کند که از صفر شروع کردم و هیچ سرمایه‌ای نداشتم و با دو کندو شروع کردم و کارم را ادامه دادم. یک کندو و دو کندو را رونق دادم و وضعیت نیز بهتر شد؛ البته زنبورداری به شرایط آب و هوایی بسیار بستگی دارد و اکنون حدود 400 کندو دارم.دو نفر به صورت مستقیم در زنبورستان بنده مشغول کار هستند و تعداد زیادی نیز به صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند.

این کارآفرین منطقه کاخک گناباد درباره درآمدی که می‌توان از محل این حرفه به دست آورد هم نقطه نظرات جالبی دارد و ادامه می‌دهد: روی درآمد ماهانه این کار نمی‌توان حساب دقیقی باز کرد؛ زنبور به اصطلاحا به سال و ماه بازمی‌گردد و اگر وضعیت خوب باشد میزان برداشت نیز متفاوت است؛ سال گذشته خشکسال‌تر بود اما بازهم برداشتم خوب بود اما شاید به صورت میانگین بتوانم عنوان کنم در سال یک تن می‌توانم برداشت کنم. سالانه حدود 100 میلیون تومان می‌شود درآمد داشت.

وی بیان می‌کند: خودم زنبور را تکثیر و تعداد کندو را بالا می‌برم و شیرینی این کار اصطلاحا برای من در پرورش «بچه زنبور» است و خیلی روی خود عسل حساب نمی‌کنم.

مرتضی عنوان می‌کند: بعد از اینکه در این کار موفق شدم برای وام‌های بسیج سازندگی 4 نفر را معرفی کردم و تعدادی از دوستانم نیز وارد این کار شده‌اند و معتقد نیستم دست روی دست زیاد می‌شود زیرا به این اعتقاد دارم که خداوند روزی رسان است و امروز کندو درآمدزا است و هر فردی می‌تواند با این وضعیت اقتصادی وارد این عرصه شود و درآمدزایی داشته باشد.

وی می‌گوید: از روزی که وارد این کار شدم علاقه و پشتکار داشتم؛ بارها زمین خوردم و حتی زنبورم تلف شد اما دوباره خرید کردم و کار را ادامه دادم؛ اگر هزار بار زمین بخورم بازهم این کار را ادامه می‌دهم.

کارآفرین منطقه کاخک گناباد گفت: شخصا عقیده دارم همه کار پشت میزنشینی و کار دولتی نیست؛ پدرم نیز گاوداری سنگین دارد و حدود 10 نیرو در آنجا مشغول هستند و ما نیز همین راه را ادامه دادیم و آدمی نیستم که به کار پدرم و یا به سود بانکی دلبسته باشم. همیشه سعی دارم برای دیگر افراد نیز اشتغال‌زایی کنم و اگر این گونه باشد قطعا انسان زمین نمی‌خورد.


منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید