خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شغل دغدغه مهم مردم است بر این اساس هر اقدامی در مسیر اشتغالزایی ارزشمند خواهد بود اما کارآفرینی یک مبلغ، ارزش بیشتری دارد زیرا هم الگوسازی است و هم دلگرمی برای مردم دارد.


اقتصاد مقاومتی و ارتباط آن با اشتغال و کارآفرینی و توسعه این روزها در کلام برخی مسئولان بیشتر به یک شعار تبدیل شده و اغلب ادارات، برنامه‌های عادی و روال همیشگی خود را تنها با یک برچسب «اقتصاد مقاومتی» به عنوان گزارش کاری در این راستا، ارائه می‌دهند.

تقریبا در کمتر ارگان و دستگاهی بندهای اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، مورد مطالعه قرار گرفته و کمتر مدیری برنامه‌ای برای این منظور ارائه داده است.

نیاز به تلاش همگانی برای تحقق نسخه شفابخش اقتصادی
البته اقتصاد مقاومتی تنها ویژه دستگاه‌ها و ادارات نیست و آحاد مردم در تحقق آن نقش اساسی دارند و همه باید تلاش کنند تا به سهم خود در مسیر تحقق این نسخه شفابخش اقتصادی قدم بردارند.

اقشار تاثیرگذار جامعه نظیر جامعه روحانیت نیز به سهم خود نقشی مهم در این زمینه ایفا می‌کنند و به طور قطع کوچکترین حرکتی از سوی آنها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، می‌تواند الگویی برای مردم باشد، مردمی که این روزها بیشتر شاهد شعار، سخنرانی و گزارش‌دهی هستند، تشنه اقدامی و الگویی عملی برای اقتصاد مقاومتی هستند.
به طور قطع نقش جامعه روحانیت نیز در این زمینه اثرگذار است زیرا این قشر نزد مردم دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و زمانی که مردم این قشر را در حال تلاش و فعالیت برای بهبود شرایط اقتصادی ببینند، به خوبی الگوگیری می‌کنند.

این اقدامات هر چند هم کوچک و به اصطلاح اقتصادیون خرد باشد، اما زمانی که تعدد پیدا کند، به طور قطع به نتایج قابل قبولی خواهد رسید.

 



کشاورزی برای پر کردن زمان پس از سخنرانی و تبلیغ
این گزارش بر آن است تا تلاش یک روحانی در یکی از روستاهای منطقه سبزدشت بافق، روستایی که کیلومترها از مرکز استان یزد و حدود ۶۰ کیلومتر از مرکز شهرستان بافق، برای کارآفرینی در روستا را به نمایش بگذارد.

حجت‌الاسلام علی اسفندیاری از روحانیونی است که برای تبلیغ دینی عازم روستای شیطور در شهرستان بافق شده اما در آنجا تنها به کار تبلیغ نپرداخته بلکه تلاش کرده با کشاورزی و دامپروری، سهم خود را برای کارآفرینی در روستا انجام دهد.

علی اسفندیاری که پیش از کسوت روحانیت نیز تجربه کار کشاورزی را داشته، در کنار تبلیغ و سخنرانی که تنها ساعاتی از روز او را پر می‌کرده به تولید مشغول شده و به گفته اهالی روستا، فعالیت و پویایی را در شیطور زنده کرده است.

پیدا کردن او در روستا کار چندان دشواری نبود و از هر یک از اهالی روستا که سراغ حاج آقا اسفندیاری را که می‌گرفتی، نشانی دقیقی از او در مزرعه‌اش می‌داد.

بالا زدن آستین همت برای رفع مشکلات مسیر کارآفرینی
مزرعه او گرچه هنوز برای بهره‌برداری کامل مشکلاتی دارد و باید مسیری طولانی را بپیماید، اما او با عشق و علاقه و با بالا زدن آستین همت، کار را آغاز کرده است.

می‌گوید: وقتی رهبر معظم انقلاب مسائلی در مورد اقتصاد مقاومتی مطرح کردند و مستمر بر این موضوع تاکید داشتند، تصمیم گرفتم به سهم خودم کاری انجام دهم و من نیز در نقشه راه بهبود شرایط اقتصادی قرار گیرم.

آقای اسفندیاری می‌گوید: با توجه به اینکه تجربه کار کشاورزی را داشتم و می‌توانستم در کنار تبلیغ و سخنرانی، اوقات بیکاری خود را به تولید مشغول شوم، تصمیم گرفتم در این منطقه نیز به کار کشاورزی بپردازم.

وی می‌افزاید: اسفند ۹۳ که وارد روستای شیطور شدم، تصمیم گرفتم همچون گذشته به کار کشاورزی مشغول شوم، البته پیش از این نیز بسیار به فکر انجام کار کشاورزی بودم اما وقتی به این منطقه آمدم متوجه شدم در اینجا زمین برای کشاورزی آماده است به همین دلیل یک طرح ۷۰ صفحه ای در رابطه با کشت زرشک نوشتم که اکنون نزد بخشدار است و منتظریم که تحویل دهند تا کار را آغاز کنیم.

این روحانی کارآفرین کشت زعفران در این منطقه را بسیار پربازده می‌داند و می‌گوید: خوشبختانه یکی از اهالی روستا حدود ۸۰۰ متر زمین در اختیارم قرار داد و تابستان ۹۵ تصمیم گرفتم زعفران بکارم و این زمین را زیرکشت زعفران بردم که انشاءالله امسال محصول خواهد داد.
اسفندیاری در رابطه با فعالیت همسرش نیز می‌گوید: ۹۰ درصد فعالیت در زمینه کاشت بر عهده همسرم بود و ایشان در این زمینه بسیار زحمت کشیدند و اگر تلاش همسرم نبود، شاید من نمی‌توانستم این کار را به سرانجام برسانم.

حاج‌آقای روستای شیطور حالا دیگر مشوق مردم شیطور برای کشت زعفران شده و بسیاری از مردم وقتی تلاش او را برای توسعه کشت زعفران دیدند، از او تبعیت کردند.

وی از اینکه مشوق مردم روستا برای کشت زعفران شده، احساس رضایت‌مندی می‌کند و می‌گوید: بعد از اینکه این زمین‌ها را زیر کشت زعفران بردم، مردم نیز تشویق شدند تا زعفران بکارند بنابراین به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم و درخواست پیاز زعفران دادیم و حدود ۱۷ تن پیاز زعفران از منطقه بیرجند خریداری شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

 



تلاش برای کشت گل محمدی و راه‌اندازی کارگاه گلابگیری
اما کار به کشت زعفران و تلاش برای به نتیجه رسیدن کشت زعفران محدود نشده و این روحانی روستای شیطور برای کشت گل محمدی نیز تلاش‌های بسیاری انجام داده است.

این روحانی کارآفرین می‌گوید: از آنجا که به گل محمدی علاقمند هستم، تصمیم گرفتم در کنار زعفران، یک باغ گل محمدی نیز ایجاد کنم، البته در این زمینه تحقیقاتی نیز انجام دادم.
وی‌ می‌افزاید: نهال‌های گل محمدی را از جهاد کشاورزی بهاباد تهیه کردم و زمینی با مساحت ۲ هزار و ۶۰۰ متر را زیر کشت نهال گل محمدی بردم و در نهایت حدود ۳۵۰ نهال در این زمین کاشته شد که منتظریم در بهار، این بوته‌ها به گل بنشیند.

نیاز به همدلی و مشارکت مردم روستا برای رقم خوردن توسعه شیطور
اسفندیاری امیدوار است با رفع مشکل آب و همراهی مردم، این باغ گل محمدی مقدمه‌ای برای راه‌اندازی کارگاه عرق‌گیری و ایجاد اشتغال برای حداقل ۱۰ نفر از اهالی روستا باشد و می‌گوید: برای رسیدن به این نقطه به سهم خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم اما امیدوارم مردم روسا نیز مانند همیشه همراه و همدل باشند تا با کمک هم، اشتغال پایدار در روستا ایجاد کنیم.

او البته طرح‌هایی برای دامپروری در این روستا نیز دارد اما در انتظار به نتیجه رسیدن طرح‌های کشاورزی است و امیدوار است که به زودی بتواند طرح‌های دامپروری را نیز با توجه به شرایط روستا و ظرفیت‌ها و امکانات آن، اجرایی کند.

این روحانی کارآفرین همراهی دهیار و اهالی شورای روستا را نیز برای آغاز این کار و رسیدن به هدف بسیار اثرگذار می‌داند و همچنان امیدوار است با رفع مشکل آب، بتواند جوانان روستای شیطور را به کار و تلاش و زندگی در این روستای زیبا امیدوار کند.


منبع: خبرگزاری مهر
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید