خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.50 (7 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کوچه باغ های روستاهای گیلان مملو از گیرایی طبیعت و آئین است و در این میان زوج کار آفرین گیلانی گاومیش های وحشی را بر اساس علم،ایده و تلاش رام کرده و با اصلاح نژاد، صنعتی نوین از دامداری را در روستای هفت دغنان رضوانشهر رقم زده و بعنوان الگویی در کشور مطرح شده اند.

طبیعت غرب گیلان محل گذار اسب های وحشی و گاو میش های رهاست که بصورت سنتی نگهداری می شوند؛ اما محمد نیکوکار دانش آموخته علوم دامی که دوره های آموزشی‌ مرتبط را در کشور ایتالیا و ایران گذرانده است به همراه همسرش فاطمه دریساوی ، مدیر عامل نخستین شرکت تعاونی گاومیش داران گیلان و تنها تعاونی ثبت شده در سطح کشور توانسته با ارائه شیوه نوین، اصلاح نژاد انجام داده و گاو میش هایی رام شده با تولید لبنی و سلامت بیشتر پرورش دهند.

 

شیر گاومیش درمان طبیعی پوکی استخوان



شیر به عنوان کامل ترین غذایی که بشر در دوران خود کشف کرده، همیشه به عنوان منبع غنی از انواع ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و کلسیم در زندگی انسان ها مطرح بوده و از میان شیر انواع حیوانات که مورد مصرف انسان است، شیر گاومیش جزو کامل ترین و مقوی ترین هاست؛ از برتری های مهم شیر گاومیش نسبت به شیر گاو، می توان به درصد بالای کلسیم پروتئین و همچنین دارا بودن انواع ویتامین های گروه ب اشاره کرد.
لازم به ذکر است که شیر گاومیش بر خلاف شیر گاو که دارای طبعی سرد است دارای طبعی گرم بوده و هضم آن برای کودکان، بانوان، بانوان باردار و افرادی که دارای معده حساس هستند بسیار آسان است؛ کلسیم فراوان و پروتئین این فرآورده عامل اصلی جلو گیری از پوکی استخوان و وعده غذایی بسیار کامل برای ورزشکاران است.

 


نیکوکار و دریساوی پذیرای گروه ایرنا در پیچا پیچ جاده روستایی هفت دغنان رضوانشهر می شوند و دروازه چوبی دامداریشان را در حالی می گشایند که بار تفاله های مرکبات برای خوراک گاو میش ها تازه رسیده و عطر شیر و پوست پرتقال گویا شامه گاو میش ها را نوازش داده و همه آنها سر از آخور برداشته و در انتظار غذای تازه هستند.

مدیر عامل نخستین شرکت تعاونی گاومیش داران استان گیلان در گفت و گو با گروه ایرنا توضیح می دهد: در ابتدا کار خود را با تعداد اندکی گاومیش و بصورت سنتی در سال 1380 آغاز کردم تا اینکه با فرا گیری دانش اصلاح‌نژاد و بمنظور افزایش تولید شیر و ارتقا سطح کیفی دام ها هم اکنون این واحد دامداری را با‌ 50 راس گاومیش اصلاح نژادی و با روش‌های نوین به صورت نیمه صنعتی مدیریت می کنم.

 


دریساوی می افزاید: با توجه به‌ اهمیت گاومیش در صنعت دامپروری و‌ تولید گوشت و فرآورده های لبنی و‌ معرفی شدن گاومیش به عنوان دام هزاره سوم از سوی فائو، با همکاری مرکز اصلاح نژاد دام کشور، جهاد کشاورزی گیلان و سازمان تعاون روستایی استان برای اولین بار در کشور ‌شرکت تعاونی گاومیش داران استان گیلان با مرکزیت رضوانشهر در سال 1395 تاسیس و ‌آغاز به کار کرد .
وی جدا سازی فعالان صنعت پرورش گاومیش از دامداران به منظور دریافت حمایت های ویژه از سوی مراکز اصلاح نژاد کشور و صدور شناسنامه برای گله های تحت پوشش سهامداران، اشتغال زایی و کار آفرینی به منظور توسعه روستاها، ایجاد کارگاه های کوچک روستایی به منظور فعالیت زنان در بخش تولید فراورده های لبنی گاومیش، عقد قرار داد به منظور فروش گاومیش های بومی و اصلاح نژاد شده در داخل و خارج کشور، جمع آوری شیر و عرضه شیر گاومیش به قیمت واقعی ( چرا که گاومیش 3 تا 4 برابر ارزشمند تر از شیر گاو بوده اما گاه به قیمت یکسان با شیر گاو فروخته می شود)را از اهداف شرکت تعاونی گاومیشداران عنوان کرد.

 


محمد نیکوکار نیز در این رابطه توضیح داد: دام های مولد همگی با دستگاه های شیر دوش دوشیده و سپس گوساله ها با پستانک شیر می خورند‌؛ تمامی گاومیش ها دارای شناسنامه هستند که در سایت مرکز اصلاح نژاد کشور به ثبت رسیده اند ‌و این شناسنامه بیان گر خلوص ژنتیکی دام هاست.

وی ادامه داد: گاومیش ‌حیوانی کم توقع توصیف می شود بطوری که از قدرت جذب بالایی در زمینه مواد غذایی برخوردار است و نیازی به جیره غذایی خاص ندارد و در این واحد دامداری از تفاله های پرتقال، سیلوی ذرت، سبوس برنج برای تامین خوراک دام ها استفاده می شود که خروجی آن شیری با کیفیت و پروتئین بالاست.

وی اظهار کرد: همچنین دیگر فرآورده های لبنی گاومیش همچون پنیر با کیفیت تحت مدیریت همسرم تولید و علاوه بر شهر های گیلان به استان های اصفهان ، البرز و تهران ارسال می شود؛ همچنین گوساله های نر اصلاح نژاد شده به منظور جفت گیری و تهیه اسپرم برای باروری به استان هایی از قبیل اردبیل، البرز، اصفهان فرستاده می شوند.

نیکوکار در توضیح فرآیند کاری خود ادامه داد: سال 1394 با همکاری مرکز اصلاح نژاد کشور اولین انتقال جنین در این گله با هدف داشتن نژاد خالص گاومیش ایتالیایی در ایران انجام شد که نتیجه این طرح، تولد اولین گوساله های نر و ماده در استان گیلان از مرغوب ترین گونه های ایتالیایی در است که به منظور جفتگیری با سایر‌ دام های مولد مورد استفاده قرار می گیرد.

 


در زمان حاضر رکورد شیر گله منتخب گیلان بعد از فعالیت 15 ساله اصلاح نژادی به 15کیلو در روز افزایش یافته در حالیکه متوسط شیر دهی در گاومیش بومی 10 کیلو است و در زمینه تلقیح مصنوعی و پرورش گاومیش اصلاح‌نژاد ، استان گیلان و بویژه شهرستان رضوانشهر پیشگامان این صنعت نوین و نو پا در سطح کشور و دارای رتبه اول در ایران است.

زوج کارآفرین گیلانی گلایه هایی نیز مطرح کردند که بارزترین آنها بروکراسی پر پیچ و خم اداری و صرف وقت بسیار برای انجام یک کار کوچک اداری است؛ فاطمه دریساوی می گوید: اجازه تغییر کاربری زمین نیازمند بازنگری ویژه است و متاسفانه پس از این همه فعالیت و معرفی کشوری، هنوز موفق به دریافت پروانه صنعتی نشده ایم.
کوچه باغ های روستاهای گیلان مملو از گیرایی طبیعت و آئین هاست و در این میان زوج کار آفرین گیلان گاو میش های وحشی را بر اساس علم ، ایده و تلاش رام کرده و با اصلاح نژاد ، صنعتی نوین از دامداری را در روستای هفت دغنان رضوانشهر رقم زده و بعنوان الگویی در کشور مطرح شده اند و برای توسعه کارآفرینی و اشتغال روستایی خواستار همکاری بیشتر مسئولان دراین زمینه هستند.

علاقمندان برای ارتباط بیشتر با این زوج کارآفرین به سایت gavmishdaran.blog.ir مراجعه نمایند.

گزارشگر: مرضیه ضامن
منبع: ایرنا
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید