خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.75 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دانشگاه محل کسب علم است اما می تواند نقطه آغازی هم برای ورود به بازار کار باشد، موضوعی که زمینه اش در دانشگاه ایلام فراهم و تعدادی دانشجو گام در این مسیر گذاشته اند.


دانشگاه ها محل کسب علم و دانش هستند و یکی از اهداف مهم این مراکز آموزش عالی، علم آموزی به افرادی است که پس از فارغ التحصیلی به راحتی وارد بازار کار و تولید شوند ویا خود دست به کار شده و کارآفرینی کنند تا ضمن ایجاد اشتغالزایی برای خود و چند نفر دیگر و همچنین کسب درآمد، به علمی که در دانشگاه آموخته اند جامه عمل بپوشانند.

دانشگاه ایلام یکی از این دانشگاه هاست که دوسالی است به دانشجویانش اعتماد کرده و زمینه تولید اقتصادی برای آنان فراهم کرده است. زیر ساخت های لازم فراهم شده، امکانات مورد نیاز در اختیار دانشجو قرار داده شده تا دانشجویان آنچه که در کلاس های تئوری و نظری فراگرفته اند را عملی کرده و به تولیدی مبتنی بر علم دانشجویی با چاشنی راهکارهای علمی برای تولید بهتر، بهره بگیرند.

از پرورش ماهی تا گل و گیاه
سمیه منصوری دانشجوی کارشناسی علوم باغبانی دانشگاه ایلام یکی از دانشجویان موفق این عرصه است که در سال گذشته با ثبت شرکت تعاونی دانشجویی توانسته برای خود و ۳۵ دانشجوی رشته کشاورزی زمینه تولید فراهم کند.

وی گفت: در ابتدا خیلی ها فکر می کردند که کار کردن به تحصیل و علم آموزی در دانشگاه لطمه می زند اما ما با راه اندازی این شرکت دانشجویی و تولید محصولات مختلف نشان دادیم که در کنار تحصیل هم می شود در دانشگاه درآمدزایی داشت.

این دانشجوی کارآفرین که خود مدیرعامل تعاونی دانشجویی است، بیان داشت: برای شروع هر کاری باید سختی کشید اما وقتی حاصل دست رنج خود را به دست می آوری و می بینی که به علمی که آموختی جامه عمل پوشاندی، می توان یک نفس راحت کشید و از کار انجام شده خوشنود بود.

منصوری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ دانشجو عضو این تعاونی هستند، تصریح کرد: هر کدام از دانشجویان به اندازه سهمی که برای خرید وسایل مورد نیاز و تولید محصول داشته باشند و پای کار بیایند به همان اندازه در سود این کار سهیم خواهند بود.

وی گفت: شروع کار این تعاونی دانشجویی که در سال گذشته با حمایت های رئیس سابق دانشکده کشاورزی به ثبت رسید، با پرورش ماهی های گرمابی همراه بود. در آغاز سه نوع ماهی کپور، فیت فاک و آمور تولید و به مرحله فروش رسید.

این دانشجوی موفق با اشاره به اینکه این تعاونی دانشجویی، ۷ عضو اصلی دارد، تصریح کرد: در هر طرحی که شروع می کنیم دانشجویان رشته های مختلف هم به تیم ۷ نفره ما افزوده می شوند تا کار به صورت تخصصی و علمی انجام شود و هر کدام از آن ها در درآمد فروش محصولات سهم خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون پرورش و تولید ماهی های گرمابی، پرورش گل و گیاهان آپارتمانی و زینتی و پرورش قارچ خوراکی به مرحله فروش رسیده است، تصریح کرد: تاکنون ۵۰ میلیون ریال از فروش این محصولات درآمد زایی داشتیم که اگر حمایت های دانشگاه بیشتر شود و امکانات مورد نیاز در اختیار این تعاونی دانشجویی قرار گیرد، این درآمد زایی به بیش از یکصد میلیون ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

 


احداث گلخانه در دانشگاه
علاوه بر این دانشجوی موفق، دانشجویان دیگری هم هستند که در زمینه تولید در دانشگاه فعالیت دارند. یکی از این دانشجویان، طاهره چامه دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش گیاهان زینتی است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد اظهار داشت: حدود یک سالی است که به صورت حرفه ای در گلخانه دانشگاه مشغول فعالیت شده و علاه بر خود برای یکی دیگر از دانشجویان نیز اشتغالزایی داشته است.
طاهره چامه افزود: طی شش ماه تعداد ۸۰۰ گلدان انواع گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی تولید کردیم که قرار است در ۶ مرکز آموزش عالی در شهر ایلام به فروش برسد و از فروش این محصول، درآمدی بالغ بر ۷۰ میلیون ریال کسب خواهیم کرد.

کارآفرینی راه اصلی برای اشتغال در بین دانشجویان
مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ایلام هم کارآفرینی را راه اصلی برای اشتغال در بین دانشجویان دانست و گفت: یکی از مشکلات اصلی دانشجویان ما این است که پس از فارغ التحصیلی به دنبال آزمون های استخدامی می روند و سال ها وقت خود را برای این آزمون ها هدر می دهند در صورتیکه با کارآفرینی های کوچک هم می شود درآمدزایی خوبی داشت.

مهدی صیدی افزود: با راه اندازی سامانه کارورزی و کارآموزی، دانشجویان می توانند در این سامانه عضو شوند و با فراگیری آموزش های مورد نیاز برای ورود به بازار کار آماده شوند.

وی تصریح کرد: بعضی ادارات و نهادهای دولتی برای جذب نیروی کارورز و کارآموز، از همین افرادی که در این سامانه عضویت دارند و توسط دانشگاه ها معرفی می شوند استفاده می کنند، پس یکی از راه های ورود به بازار کار، عضویت در این سامانه و فراگیری دوره های آموزشی مختص هر رشته و گرایش است.

حمایت از دانشجویان کارآفرین
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام نیز با بیان اینکه این دانشکده تمام تلاش خود را برای حمایت بیشتر از دانشجویان کارآفرین رشته مهندسی کشاورزی به کار خواهد گرفت، افزود: در حال حاضر تعداد ۶۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که در رشته مهندسی کشاورزی مشغول به تحصیل هستند در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی مشفول هستند.

محمود رستمی نیا با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از درآمد حاصل از فروش محصولات کشاورزی به خود دانشجو برمی گردد، تصریح کرد: بیش از ۱۰ نوع محصول مختلف کشاورزی همچون؛ تولید سبزی، قارچ خوراکی، گل و گیاهان زینتی، ماهی های گرمابی، گل نرگس و ... در طرح های کارآفرینی دانشجویی این دانشکده تولید می شود.

با حمایت بیشتر از دانشجویان و فراهم کردن زمینه های تولید اقتصاد محور در دانشگاه، ضمن افزایش اشتغالزایی و تولید محصولات مختلف در حوزه های مختلف تولیدی در خود دانشگاه، دانشجویان برای ورود به بازار کار و تولید آماده تر خواهند شد.


گزارش از : وحیدحاجیان
منبع: خبرگزاری مهر

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید