خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مشاغل زیادی هستند که ما آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم. آدم‌های زیادی هم هستند که هنوز جویای شغل مناسب هستند.تهیه غذا در منزل یکی از مشاغل خانگی است که چندین سال توجه همه را به خود جلب کرده است. شغلی که می‌تواند به اقتصاد خانواده کمک کند.
خانم معصومه نجف وند یکی از این خانم‌هاست که توانسته با اراده ای قوی یک آشپزخانه خانگی راه‌اندازی کرده و به اقتصاد خود و همسایه‌هایش کمک کند.


سال‌هاست غذاهای فست فودی و پیتزا فروشی‌ها بارنگ و طعم تندشان تمام خیابان‌های شهر را تصرف کرده اند. رشد قارچ گونه این نوع غذافروشی‌ها به حدی است که تازه‌کاران کسب و کار اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد راه انداختن یک رستوران فست فود است. اما چند وقتی است که میان این بازار رستوران‌ها و غذاهای پرزرق و برق، رستوران‌های غذای خانگی با اسامی جذاب و جدید سربیرون آورده‌اند. حالا بسیاری از دانشجویان و کارمندان ترجیح می‌دهند به جای خوردن یک غذای سنگین و پرحجم فست فودی دستپخت‌های خانگی بخورند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دنبال یک کاسبی کوچک و سالم می‌گردید که اعضای خانواده‌تان را نیز در آن دخالت دهید حتما این مصاحبه را تا اخر دنبال کنید.

تصمیم گرفتیم به اقتصاد خانواده کمک کنیم
معصومه نجف وند با اشاره به نقش زن در اقتصاد خانواده گفت:  با تعدادی از خانم‌های محل خود در حصارک تصمیم گرفتیم که از وقت آزاد خود استفاده کنیم و با راه اندازی مشاغل خانگی به اقتصاد خانواده نیز کمک کرده باشیم. این شد که با  تحقیقات میدانی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که بهترین کاری که در توان و تخصص ما باشد تهیه غذا در منزل است. تقریبا یک گروه شدیم و شروع کردیم به تهیه وسایل مورد نیاز برای تهیه غذا آنهم در حجمی وسیع‌تر. در ابتدا غذاهای خانگی مثل کوکو سبزی، دلمه، سالاد الویه، کشک بادمجان، آش و سالاد ماکارونی را داشتیم.

به همین منوال چند ماهی گذشت بعد از مدتی مغازه کوچکی را رهن کردیم و مشغول به پخت شدیم اما راضی نبودیم چون برای فروش و بازاریابی فکر خاصی نکرده  بودیم و مضافا محل اولیه مناسب نبود و تصمیم گرفتیم با گذشت زمان محل بزرگتر و در دسترس تری را رهن کنیم این شد که زدیم به بازار و شروع به بازاریابی کردیم. از بازاریابی در مدارس شروع کردیم می‌رفتیم سراغ مدارس و با آنها رایزنی میکردیم که غذاهای ما را تست کنند تا مشتری ما شوند و در صورت رضایت از غذای ما انها به ما سفارش می‌دادند و ما برای آنها غذا تهیه می‌کردیم. چون غذاهای ما خوشمزه بود اکثر مدارس پیشنهاد همکاری ما را قبول می‌کردند. استقبال دانش‌آموزان نیز خیلی خوب بود. البته رضایت بهداشت را نیز جلب کرده بودیم و موارد بهداشتی را نیز کاملا رعایت کرده بودیم.

بازاریابی شرط اصلی موفقیت است/ بازاریابی خوب نباشد جنس روی دستتان می‌ماند
او می‌افزاید: بازاریابی یکی از شروط موفقیت در عرصه تولید است. اگر ما تولید خوب هم داشته باشیم اما بازاریابی خوبی نداشته باشیم تمام اجناس در دست ما خواهد ماند. یکی از مشکلات حال حاضر در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی فروختن و بازار فروش این محصولات است.

در بعضی از استان‌ها تولیدکنندگان ناراضی هستند و می‌گویند جنس روی دستمان مانده است در حالی که شاید در استان همسایه همان محصول مورد نیاز است.  باید بتوانیم راه حلی برای این معضل پیدا کنیم یا مثلا فعالان اقتصاد مقاومتی زنجیر وار بهم وصل باشند در شبکه خاصی و از کمبودهای استان خود صحبت کنند تا دیگر فعالان در جریان کمبودهای استانها قرار گیرند و محصولات خود را راهی استان‌های نیازمند به آن محصول کنند.

از کجا شروع کنیم؟
اگر مغازه از خودتان است و می‌خواهید از مشتریانتان همان جا پذیرایی کنید. باید آن را تجهیز کنید. اگر می‌خواهید غذا را همان جا تولید کنید، نیاز به یک آشپزخانه با تجهیزات کامل دارید. اما بهتر است توجه داشته باشید بیشتر کسانی که وارد این کار شدند غذاهایشان را در محل دیگری مانند خانه به صورت نیم‌پز و حتی کاملا پخته تولید می‌کنند و فقط در محل کارشان آن را گرم می‌کنند. پس داشتن یک گرم کن و یک یخچال که آن را شرکت‌های نوشابه‌سازی به شما به صورت رایگان خواهند داد، کافیست. اما اگر می‌خواهید فقط در حد یک «تحویل غذای ساده» عمل کنید و تنها غذا را به دست مشتریانتان برسانید آشپزخانه خانه خودتان برای شروع کار کافیست و بهتر است به فکر بسته‌بندی محصولاتتان باشید. بسته بندی‌های جذاب تر مشتریان بیشتری هم با خود می‌آورند. اما بهتر است کم‌کم در حیاط خلوت، پارکینگ و یا حیاط بساط تازه‌ای به پا کنید.

چه طور غذا درست کنید؟
هرچه دور ریز غذاهایتان کمتر باشد. به نفع شماست. پس بدانید روز اول کسی شما را نمی‌شناسد پس باید با تعداد غذاهای کمتری شروع کنید و آرام آرام کار را گسترش بدهید. اگر مغازه دارید تعداد مشتریان شما روز اول بیشتر است و سرعت اضافه شدن آنها سریع تر اتفاق می‌افتد. پس به نظر می‌رسد روزی 30 تا 50 غذا برای روزهای اول منطقی تر به نظر برسد. غذاها باید از شب قبل آماده و یا حتی نیم پز شوند تا روز بعد روند تولید سریعتر و بی دردسر تر انجام شود. کیفیت را فراموش نکنید حتی اگر سود کمتری ببرید.

خانم‌های خانه‌دار دست به کار شوند/ مشاغل خانگی آرامش‌آور است
خانم طلبه گفت: خانم‌های خانه دار برای کمک به اقتصاد خانواده باید دست به کار شوند و خیلی از مشکلات خانوادگی با بهبود شرایط اقتصادی  حل خواهد شد. زن با بهتر شدن شرایط اقتصادی در منزل آرامش بیشتری خواهد داشت و  خانه ای که مشکلات اقتصادی کمتری داشته باشد قاعدتا ارامش بیشتری بین زن و مرد در خانه حاکم خواهد شد.

خانم‌ها همینکه سرگرم می‌شوند و هنر جدیدی را یاد می‌گیرند و از این هنر برای کسب درامد استفاده می‌کنند احساس رضایت بیشتری پیدا می‌کنند. خیلی از مشکلات اجتماعی و طلاق ناشی از مشکلات مالی در جامعه است اما وقتی همسر در اقتصاد خانواده به مرد خانوداده کمک می‌کند خیلی از معضلات اجتماعی سر و سامان می‌گیرد.

خانم‌هایی که پیش من مشغول به کار شدند خودشان می‌گفتند که الان خیلی راحت‌تر و بهتر زندگی میکنیم. می‌گفتند فکرمان راحت تر است و حداقل مایحتاج خودمان را از درامد این کار خرید می‌کنیم و فشار بر رو مرد خانه کمتر است.  مشاغل خانگی بهترین فرصت برای بانوان است. حتی کارهای هنری مانند عروسک یا قالی بافی می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد.

دولت مشاغل خانگی را سامان دهد/ خانم‌ها ظرفیت بالقوه‌ای برای اشتغال هستند
وی می‌افزاید: در آینده می‌خواهم رستوران بزنم. و به خانم‌های بی سرپرست بیشتر کمک کنم. متاسفانه بسیاری از خانم‌ها پیش من می‌آیند و تقاضای کار می‌کنند. خانم‌هایی که همسرشان معتاد است یا از دنیا رفته‌اند اما من مگر چقدر ظرفیت دارم که همه انها بتوانند در کارگاه من شاغل شوند. دولت باید در این زمینه توجه بیشتری نماید و از خانم‌های بد سرپرست و بی سرپرست حمایت کند. باید با برنامه ریزی خاصی از این ظرفیت موجود استفاده کرد. و خانم‌هایی که به دنبال امرار معاش هستند می‌توانند برای خودکفایی و اقتصاد کشور کمک باشند. خانم‌ها ظرفیت‌های بالقوه‌ای در منزل هستند و وقت دارند باید این ظرفیت‌ها بالفعل شوند.


منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر