خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یک زوج روستایی اهل شهر دمق با همت و تلاش و صرف سرمایه شخصی و شکیبایی توانسته‌اند چرخ تولید و کارآفرینی را به چرخش درآورده و برای چند نفر اشتغال‌زایی کنند.

این روزها بسیاری از جوانان از بیکاری گله‌مند بوده و رؤیای داشتن شغلی با درآمد مناسب را در سر می‌پرورانند و این موضوع در بین جوانان تحصیل‌کرده که در جستجوی کار دولتی هستند، شایع‌تر است.

این درحالیست که شرایط موجود کشور و منابع اعتباری دولت نشان می‌دهد که فرصت استخدام برای بیشتر جوانان وجود ندارد و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور بهتر است که جوانان، خود دست به کار شده و شغل مناسب را برای خودشان ایجاد کنند.

"رضا عزتی" و "سهیلا غریبی" زوج کارآفرین اهل روستای "قلعه شاطربالی" شهر دمق از توابع شهرستان رزن هستند که دوشادوش یکدیگر پله‌های پیشرفت را پیموده‌اند.

این زوج چند سال است که با راه‌اندازی کارگاه خیاطی و تولید عسل اقتصاد مقاومتی را معنا کرده و علاوه بر درآمدزایی برای خود، دست دیگر جوانان روستا را هم گرفته‌اند.

 

 

 

 


کارآفرینی برای 15 بانوی خانه‌دار در یک روستا
سهیلا غریبی که خود مدیر کارگاه است، در مورد چگونگی راه‌اندازی آن به "تسنیم" می‌گوید: از چند سال پیش در منزل کار خیاطی انجام می‌دادم تا اینکه 4 سال پیش با مشورت همسرم تصمیم به گسترش کار گرفته و به کمک او پس از گذراندن مراحل موردنظر و صرف مبلغی کارگاه را راه‌اندازی کردیم.

وی می‌افزاید: ابتدا شروع به آموزش بانوان مستعد و علاقه‌مند اهل روستا کردم تا کار با چرخ خیاطی و دوخت را یاد بگیرند و اکنون 15 نفر از اهلی شاطربالی و روستاهای اطراف برای ما کار می‌کنند.

غریبی بیان می‌کند: ما با تولیدکنندگان پوشاک در تهران ارتباط داشته و سفارش کار را از آن‌ها می‌گیریم به‌طوری‌که آن‌ها لباس‌ها را برش زده برای ما فرستاده و ما دوخته، اتو و آماده می‌کنیم.

وی اعلام می‌کند: در حال حاضر کار ما دوخت پوشاک بچه‌گانه است و با توجه به اینکه دوزندگان کار را یاد گرفته‌اند دیگر به کارگاه نیامده و در منزل کار می‌کنند تا بتوانند به امور زندگی خود هم برسند.

این کارآفرین رزنی می‌گوید: ابتدا با دو چرخ خیاطی شروع کرده و خودم و یک دوزنده دیگر لباس‌ها را آماده می‌کردیم و پس از مدتی از طرف فنی و حرفه ای 30 میلیون تومان وام گرفته، مبلغی هم بسیج سازندگی در قالب وام اقتصاد مقاومتی کمک کرد و درنهایت 70 میلیون تومان هم خودمان سرمایه‌گذاری کردیم تا انواع دستگاه‌های دوخت خریداری شده و کار به مرور زمان گسترش یافت.

غریبی با اشاره به سختی‌های کار تصریح می‌کند: خدا را شکر اوضاع خوب است و راضی هستیم به‌طوری‌که در یک هفته بین 200 تا 300 دست لباس دوخته می‌شود، اما مشکل اصلی کمبود نقدینگی است زیرا سفارش‌دهندگان، کار را نسیه می‌خریدند و چک مدت‌دار می‌دهند درحالی‌که ما باید به کارگر دستمزد بدهیم.

وی می‌گوید: همدان بازار خوبی برای این نوع کارها ندارد زیرا مردم بیشتر به قیمت توجه می‌کنند تا کیفیت و دوخت لباس، بنابراین سفارش کار را از تهران می‌گیریم.

غریبی با دعوت از بانوان برای قدم گذاشتن به عرصه تولید مطرح می‌کند: امروزه باوجود وسایل برقی و فراهم شدن امکانات زندگی، زنان خانه‌دار از وقت آزاد بیشتری برخوردارند که می‌توانند از آن بهتر استفاده کنند.

وی بیان می‌کند: زنان خانه‌دار با فعالیت در عرصه‌های تولیدی و کارهای هنری می‌توانند نه تنها اوقات فراغت خود را پر کنند که درآمدی نیز برای خود داشته و به اقتصاد خانواده کمک کنند.

 



تولید عسل رازیانه و کوه با خواص دارویی فراوان
رضا عزتی، همسر این بانوی کارآفرین نیز علاوه بر کمک به همسر برای اداره کارگاه از سال‌ها پیش در عرصه تولید فعالیت کرده و بیش از 20 سال است که به زنبورداری مشغول است.

وی در گفت‌وگو با  تسنیم" می‌گوید: ابتدا با 2 کندو آغاز به کرده، اما به مرور زمان افزایش یافته تا جایی که اکنون به 200 کندو رسیده است.

عزتی با بیان اینکه کار از پیشرفت خوبی برخوردار بوده مطرح می‌کند: زنبورداری سختی‌های خود را دارد و باید کندوها را در فصل گرم و سرد جا به جا کرد به‌طوری‌که زمستان‌ آن‌ها را به قم و ساوه برده و بهار به منطقه دمق شهرستان رزن باز‌می‌گردانیم.

وی بیان می‌کند: این کارها را به همراه یک نفر دیگر انجام می‌دهم، اما زمان برداشت عسل از چند نفر دیگر کمک گرفته و اشتغال‌زایی مقطعی داریم.

این زنبوردار اهل شاطر بالی دمق می‌گوید: سالیانه در صورت خوب بودن شرایط از هر کندو 7 تا 10 کیلو عسل مرغوب برداشت شده و علاوه بر عسل کوه، عسل تولید شده از گیاه "رازیانه" که خواص دارویی فراوان دارد را نیز تولید می‌کنیم.

عزتی اعلام می‌کند: 22 هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه به کشت گیاه دارویی رازیانه اختصاص دارد و برای تولید این نوع از عسل، کندوها را در فصل پاییز به مناطق کشت این محصول انتقال می‌دهیم تا زنبورها از گل این گیاه تغذیه کنند.

وی با بیان اینکه رازیانه برای درمان بیماری‌های مربوط به زنان کاربرد بسیاری داشته و عسل رازیانه نیز خواص زیادی دارد، می‌گوید: برای تولید عسل کوه نیز کندوها را به کوه‌های شمال رزن انتقال داده و زنبورها از انواع گیاهان خودرو مانند گون و آویشن تغذیه می‌کنند که هریک از این آن‌ها خواص دارویی زیادی داشته و عسل تولیدشده از مجموع گیاهان بسیار مفید است.

عزتی مطرح می‌کند: کار زنبورداری را با علاقه و سرمایه شخصی انجام داده و از جایی کمک نگرفته‌ام، البته به تازگی 30 میلیون تومان وام از صندوق توسعه ملی برای گسترش کار دریافت کرده‌ام.

وی تصریح می‌کند: شغل بیشتر اهالی روستای قلعه شاطربالی کشاورزی بوده و در فصل سرد سال بیکارند؛ بنابراین کارآفرینی و انجام کارهای تولیدی می‌تواند کمک زیادی به اقتصاد خانوارهای روستایی داشته باشد.

به گزارش تسنیم، همت و تلاش این زوج خوش ذوق، الگوی زیبایی از تحقق تولید و کارآفرینی است و نشان می‌دهد که برای داشتن شغل و درآمد نباید بیکار و منتظر نشست، بلکه اندکی همت و شکیبایی می‌خواهد.

دستیابی به تولید و کارآفرینی، رؤیایی است که یک شبه محقق نمی‌شود بلکه کار را باید با برداشتن گام‌های کوچک آغاز کرد و با تلاش و بردباری به شغل پایدار دست یافت.


گزارش از سمیه مظاهری
منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید