خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 2.64 (11 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

«ایمان حاج‌ملکی» جوان موفق در عرصه پرورش ماهی زینتی در روستای میان‌بر از توابع الموت شهرستان قزوین یکی از جوانان فعال عرصه اقتصادی ایران اسلامی است که با توجه به این‌که در رشته تحصیلی خود شغل مناسبی را پیدا نکرده در این عرصه برای خود و چند جوان دیگر اشتغال‌زایی و کسب درآمد کرده است.

امروزه با توجه به حجم بسیار جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور از رشته‌های مختلف، پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی یکی از دغدغه‌های جوانان کشور است.

برخی فارغ‌التحصیلان با این دغدغه خو گرفته و تفکراتی چون «من تنها در رشته خود فعالیت می‌کنم» از ورود به رشته‌ها و گرایش‌های دیگر بی‌میل و هراسانند و در این امر پافشاری می‌کنند.

از طرفی برخی دیگر با این تفکر که امروز در دنیای مدرن می‌توان در چند رشته و چند شغل غیرمرتبط با رشته تحصیلی نیز با کسب تجربه در فعالیت اقتصادی موفق بود، وارد عرصه بازار کار شده و با نوآوری و هم‌فکری با افراد شاخص در آن عرصه‌ها، در امور مورد علایق خود فعالیت می‌کنند.

با توجه به وجود تحریم‌ها و رکود بازار صنعت و تجارت خارجی و تأثیر بر بازارهای داخلی طی فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق اقتصاد از دریچه اقتصاد مقاومتی که سرمنشأ آن از سال 1392 آغاز و به مسئولان کشور ابلاغ شد، تحولی در رونق اشتغال و اقتصاد با توجه به تحریم‌های کشورهای غربی در کشور به وجود آورده است.

در این راستا برای تحقق اشتغال‌زایی و با توجه به ظرفیت‌های مطلوب در عرصه‌های مختلف منابع در کشور برخی جوانان باهمت و تغییر نگرش غلط فعال بودن تنها در رشته مرتبط تحصیلی خود پا به عرصه تحول اقتصادی در کشور نهاده و با ایجاد یک بنگاه زودبازده در عرصه اقتصاد مقاومتی استعداد و ظرفیت بالقوه خویش را به رخ جهانیان می‌کشانند.

«ایمان حاج‌ملکی» جوان موفق در عرصه پرورش ماهی زینتی در روستای «میان‌بر» از توابع منطقه الموت شهرستان قزوین یکی از این جوانان ایران اسلامی است که با توجه به این‌که در رشته تحصیلی خود شغل مناسبی را پیدا نکرده در این عرصه با تلاش مضاعف توانسته برای خود و چند جوان دیگر اشتغال‌زایی و کسب درآمد ایجاد کند، در ادامه گفت‌وگو ایسنا با این کارآفرین موفق را می‌خوانید:

 


 لطفاً خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید؟
بنده ایمان حاج‌ملکی متولد 1363 و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک و جامدات هستم و حدود 12 سال است که تحصیلات خود را در این رشته به پایان رسانده‌ام.

با توجه به رشته تحصیلی‌ام چند سالی را به دنبال شغل مناسب با درآمد متعارف با رشته  تحصیلی خویش که مهندسی مکانیک بود سپری کردم ولی نتیجه قابل قبولی حاصل نشد و در رشته تحصیلی خود موفق نبودم.


در حال حاضر در چه عرصه‌ای مشغول هستید؟
در دوران دانشجویی به ماهی‌های زینتی و آکواریومی علاقه وافر داشته و در خرید و فروش آن‌ها برای کسب درآمد و پرداخت شهریه دانشگاه اقدام می‌کردم.

کم‌کم با علاقه به این‌گونه از ماهیان و با کسب تجربه در این مورد، موضوع پرورش و تکثیر به ذهنم خطور کرده و در این امر همت خود را مضاعف کردم تا این مسیر را برای امرار معاش خود ادامه دهم.


از چه تاریخی به‌صورت جدی در عرصه پرورش ماهیان تزئینی وارد شدید؟
در حدود 12 سال است با کسب تجربه و شناخت انواع ماهیان تزئینی به این کار می‌پردازم اما با توجه به عدم توان مالی و نداشتن حمایت تسهیلاتی ابتدا نتوانستم این رؤیای خود یعنی احداث مرکز پرورش ماهیان تزئینی را عملی کنم.

اما با تلاش و پس از طی کردن 12 سال و حمایت و همفکری با والدینم زمین و املاک پدری که در روستای میان‌بر در منطقه الموت شهرستان قزوین قرار داشت و سال‌ها بدون استفاده بود را احیا کرده و در ابتدای امر بالاخره یک مرکز تخصصی پرورش ماهیان با متراژ 150 مترمربع احداث کردم که قابلیت گسترش نیز در زیر ساختار آن لحاظ شده است.



برای احداث این مرکز چقدر هزینه کرده‌اید؟
با احتساب قیمت زمین مبلغی بالغ‌بر 350 میلیون تومان برای احداث زیرساخت‌ها، احداث استخر، تجهیزات حرفه‌ای و تخصصی به علت حساس بودن ماهیان تزئینی و به‌کارگیری سیستم هوشمند گرمایشی و تصفیه آب در آن هزینه کرده‌ام.


نحوه فعالیت و هزینه‌ها در مراکز پرورش ماهیان تزئینی به چه صورت است؟
در ابتدا باید عرض کنم که اکثر ماهیان تزئینی و آکواریومی که در داخل کشور وجود دارد وارداتی بوده و در داخل کشور نیز تعداد اندکی با تجهیزات پیشرفته تکثیر می‌شوند که مشکلات و موانع خاص خود را دارد.

برای پرورش و تکثیر ماهیان تزئینی فضاهای استریل، گرمای مناسب محیط، میزان مناسب املاح، مواد غذایی، داروها و سموم برای دفع قارچ و میکروب‌ها مورد نیاز است که تمام محصولات وارداتی بوده و هزینه آن در مقایسه با دیگر ماهیان تولیدی داخل کشور گران‌تر است.

آغاز کار با خرید بچه ماهیان، نگهداری و پرورش آنان تا به مرحله بلوغ ادامه می‌یابد و در ادامه به عرضه و فروش در اماکن و فروشگاه‌های ماهیان تزئینی ختم می‌شود.


درآمد ماهیانه و یا متوسط شما چقدر است؟ آیا راضی هستید؟
به علت فصلی بودن فعالیت در این عرصه به‌طور متوسط در حدود 4 میلیون تومان در ماه درآمد دارم. بله خدا را شکر، با توجه به نبود بازار کار در رشته تحصیلی خودم، در این عرصه بیشتر درآمد کسب می‌کنم و به قولی هم فال است و هم تماشا.

کارم مانند برخی شغل‌های کسل‌کننده در ادارات و کارگاه‌های صنعتی نیست چون تنوع فعالیت و شناخت انواع ماهیان در این عرصه بسیار است.

با آغاز فصل تخم‌ریزی و تولد بچه ماهی‌ها یک شور و شوق تازه‌ای در من ایجاد می‌شود تا مانند یک پدر از فرزندان خود مراقبت کنم و در پرورش آن‌ها موفق باشم.


 برای چند نفر در عرصه پرورش ماهیان تزئینی با توجه به رکود بازار کار در جامعه ایجاد شغل کرده‌اید؟
در حدود 10 نفر در عرصه پرورش ماهیان تزئینی ازجمله نگهداری، مراقبت، پخش و فروش در استان قزوین و دیگر استان‌ها با بنده همکاری دارند.

خدا را شاکرم که با احداث این مرکز توانستم هم برای خود شغل و درآمد خوبی فراهم کرده و برای دو نفر دیگر به‌صورت مستقیم و هشت نفر دیگر به‌صورت غیرمستقیم تنها در استان قزوین اشتغال‌زایی کنم.


حوزه فعالیت شما در چند استان دیگر برای اشتغال‌زایی جوانان مهیا شده است؟
در عرصه‌های پخش و فروش ماهیان تزئینی بنده به چند استان دیگر در غرب، شمال و شرق ازجمله شهرهایی همچون ارومیه، تبریز، رشت، کرج و هشتگرد و شهرهای استان قزوین ماهیان زینتی و آکواریومی عرضه می‌کنم و تنها در استان قزوین فعالیت خود را محدود نکرده‌ام.


آیا از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اید؟ در تحقق اقتصاد مقاومتی چه ارگان‌هایی بیشترین همیاری و همکاری را با شما داشته است؟
بیشتر هزینه‌ها را از پس‌انداز خود که طی این سال‌ها کسب کرده بودم هزینه کردم ولی با توجه به هزینه‌های سنگین مصالح و تجهیزات پس‌اندازم کفاف نداد و با همفکری و مشاوره یکی از دوستانم از بسیج سازندگی با ارائه طرح خود وام دریافت کردم.

مسئولان سازمان بسیج سازندگی استان قزوین نیز با بررسی طرح و بازدید از مکان احداث‌شده قول همکاری و مساعدت در امر اجرایی شدن این طرح را دادند.

پس از اتمام کارهای ساختمانی و نصب تجهیزات موردنیاز فرآیند خرید تخم و بچه ماهیان زینتی را اجرا کردم که با بازدید و تشویق از سوی مسئولان استان قزوین و نمایندگان مردم شهر قزوین در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.


با توجه به ظرفیت خریدوفروش ماهیان تزئینی در داخل کشور آیا قادر به صادرات این ماهیان به خارج از کشور هستیم؟
بله، چراکه در این عرصه ظرفیت‌های خوبی برای عرضه در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای منطقه وجود دارد.

ورود به بازار جهانی در امر صادرات ماهیان تزئینی ملزم به توجه و مشارکت مسئولان به این عرصه است تا برای دولت و متولیان سودآوری و رونق اقتصادی به همراه داشته چراکه امروز متأسفانه 80 درصد از ماهیان تزئینی از کشورهایی همچون مالزی، اندونزی، تایلند و سنگاپور به داخل کشور واردشده و موفقیت در این عرصه می‌تواند در خروج ارز از کشور تا سطح چشم‌گیری مؤثر باشد.

امید است در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باهمت جوانان که سرمایه‌های این مرزوبوم هستند، مسئولان و متولیان این عرصه‌ نیز تلاش کرده و موانع پیشرفت را برای این سرمایه‌های انقلاب اسلامی برطرف کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - محمدعلی

    ممنون بابت گزارش مفید وجامعتون ،ببخشیدادرس یا شماره تلفنی می خواستم جهت ارتباط بامهندس ایمان حاج ملکی عزیز.بنده به عنایت پروردگار درصدد راه اندازیه یک مجموعه از پرورش و تکثیر ماهی های زینتی هستم ،ممنون از مساعدت و همکاری جنابعالی

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید