خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.83 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خسرو باقری که فعالان صنعت کشور و بخش خصوصی او را با نام کارآفرین «کلاه نِمِدی» می‌شناسند از کسانی است که جوانی‌ خود را صرف اعتلای صنعت این استان کرده طوری که صنایع بزرگ و ریشه‌دار استان کهگیلویه و بویراحمد را به نام او می‌شناسند.


در استان کوچک اما زرخیز کهگیلویه و بویراحمد که همه آن را با طبیعت بکر، چشمه‌ساران و کوه‌های سربه‌فلک کشیده و جنگل‌های انبوهش می‌شناسند و کمتر از صنعت آن نامی برده می‌شود، هستند کسانی که با ایجاد اشتغال برای صدها جوان چرخه تولید را در این استان به حرکت درآورده‌اند.

حاج خسرو باقری که فعالان صنعت کشور و بخش خصوصی او را با نام کارآفرین «کلاه نمدی» می‌شناسند از کسانی است جوانی‌ خود را صرف اعتلای صنعت این استان کرده طوری که صنایع بزرگ و ریشه‌دار استان کهگیلویه و بویراحمد را به نام او می‌شناسند و او حالا با کارخانه آردی که بنا نهاد، با دنا صنعت، با کارخانه فولاد و با ایجاد اشتغال برای هزاران خانواده هم‌استانی برند و نماد صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

اما، اگر دیروز فرزندان عشایر این استان در کنار پدران خود در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در جنگ سخت مقابل دشمن حضور می‌یافتند، امروز فرزندان حاج خسرو پا جای پای پدر گذاشته و در جنگ اقتصادی به نبرد با تحریم‌های کمرشکن رفته‌اند تا با افزایش تولید داخلی نیاز ما را به کالاهای خارجی کاهش دهند.

فرزندان حاج خسرو هر کدام در گوشه‌ای از این استان صنعتگری شده‌اند برای خودشان و از میان آنها پسر کوچکش لهراسب به جسارات و شجاعت پدر در انجام کارهای بزرگ صنعتی شهره است. او ابتدا با مدیریت "دنا صنعت" چرخ بزرگ‌ترین کارخانه تولید لوله‌های پلی اتیلنی خاورمیانه را در اوج تحریم‌های به قول غربی‌ها "کمرشکن"، آن هم درست وقتی که مواد اولیه کارخانه‌اش باید از اروپا و آمریکا وارد می‌شد و ما تحریم بودیم به حرکت درآورد و نشان داد که هیچ چیزی در مقابل اراده جوان ایرانی قدرت ایستادگی ندارد.

حالا ما روبروی یک صنعتگر جوان اما کارآزموده نشسته‌ایم، کسی که اگرچه تنها 36 سال سن دارد، جوان‌ترین صنعتگر استان کهگیلویه و بویراحمد لقب گرفته و به‌عنوان جوان‌ترین کارآفرین در کوچک‌ترین استان کشور بارها برگزیده شده است،  اما سپیدی مویش نشان از طی راهی دور و دراز و تجربه‌های بسیار دارد.

 


کار صنعتی یعنی استرس و دوندگی
لهراسب باقری با بیان اینکه ما یک خانواده صنعتی و ادامه‌دهنده راه پدرمان هستیم که از ابتدای سال 49 تاکنون در مسیر بخش صنعت پا گذاشته است، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: پدرم از همان ابتدا که کارگر معمولی کارخانه قند یاسوج بود عزم خود را جزم کرد که دنبال یک واحد تولیدی برود و اوایل انقلاب بود که برای نخستین بار کارخانه سنگ‌شکن و شن و ماسه را در کهگیلویه و بویراحمد احداث کرد و بعد از مدتی نیز کارخانه آرد باقری، کارخانه فولاد باقری و مجتمع بین‌المللی دنا صنعت را بنا نهاد.

وی می‌افزاید: من هم پیرو مسیر پدر، علاوه بر عهده گرفتن مالکیت کارخانه قند یاسوج، جدیدا نیز مجوزات مجتمع بین‌المللی پتروشیمی دنا-بویراحمد را اخذ کرده و عملیات اجرایی آن را به تازگی شروع کرده‌ایم.

این کارآفرین جوان کهگیلویه و بویراحمدی با بیان اینکه سن و سالی نداشتم که به عنوان شاگرد در خدمت پدر به کار مشغول شدم، می‌گوید: کار صنعتی یعنی استرس، یعنی اینکه شب و روز باید پا به پای صنعتت دوندگی داشته باشی و راه بروی، زیرا اگر دوش به دوش صنعت راه نروی و حتی یک روز غفلت کنی و فاصله بگیری، تا بخواهی آن یک روز را جبران کنی 6 ماه دوندگی دارد تا به حالت اولیه خود برگردد.

باقری به مجتمع دناصنعت اشاره می‌کند که سومین تولیدکننده لوله های کامپوزیتی در خاورمیانه و تنها تولیدکننده لوله‌های دریایی در کشور است و می‌گوید: دناصنعت بزرگ‌ترین طرح اشتغال‌زایی استان کهگیلویه و بویراحمد است که توانایی تولید 272 نوع محصول دارد.

وی به مشکلات کنونی واحد تولیدی دنا صنعت اشاره کرده و می‌گوید: بحران شدیدی که در رابطه با دنا صنعت داریم به بازگشت سرمایه مربوط می‌شود، بیش از یک سال است که دولت در پروژه‌های بالای دو میلیارد و 500 میلیون تومانی بحث پیش پرداخت را حذف کرده  و دیگر چیزی به نام پیش پرداخت نداریم.

مدیرعامل واحد تولیدی دنا صنعت بیان می‌کند: ما باید پروژه را از صفر تا 100 انجام دهیم تا اگر دولت پول یا اوراق داشت به ما بدهد و بابت تأخیر در سرمایه در گردش‌مان که نزد دولت است هم هیچ چیزی عاید ما تولیدکننده‌ها نمی‌شود این در حالی است که اگر ما جنس‌مان را به موقع و طبق مفاد قرارداد در یک زمان معین تحویل ندادیم روزانه جریمه می‌شویم.

 


شمارش معکوس برای حرکت چرخ‌های پیرترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد
اما باقری پس از آنکه با دنا صنعت بارها کارآفرین برتر استانی و کشوری شد و برای دنا صنعتش از دست معاون رئیس‌جمهور تندیس صنعت سبز را هم گرفت، دل را به دریا زد و به سراغ کارخانه‌ای رفت که در اثر سوءمدیریت بخش‌های دولتی و شبه دولتی مانند کشتی به گل نشسته از مدار تولید خارج شده و چرخ‌های تولید آن زنگ زده بود.

پیر صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد یعنی همان کارخانه قند یاسوج در مدت 15 سال تنها ماه‌هایی به اندازه انگشتان دست فعال بود، برای پرداخت بدهی از سوی دولت به یکی از بانک‌ها واگذار شد اما در نهایت بانک هم به این نتیجه رسید که نجات این کارخانه فرسوده در گرو واگذاری به بخش خصوصی است.

باقری در مزایده ای که بدین منظور از سوی بانک برگزار شد، کارخانه را خرید و همان موقع قول داد که آن را راه‌اندازی می‌کند و حالا خبرهای خوبی از کارخانه همیشه تعطیل قند یاسوج مخابره می‌شود.

این صنعتگر جوان با بیان اینکه کارخانه قند یاسوج نماد صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد است که مردم این استان از ابتدای احداث تاکنون عِرق و علاقه‌ خاصی به آن داشته‌اند، می‌گوید: این کارخانه در ابتدا با نگاه سودآوری احداث نشد بلکه با نگاه اشتغال‌زایی و فرهنگسازی و اینکه یک صنعت در این استان بچرخد و مردم درگیر کار شوند، احداث شد.

باقری می‌افزاید: این کارخانه به جز در سال 81 که سودآوری اندکی داشت، از بدو احداث تاکنون کارخانه‌ای زیان‌ده بود و وجودش چه برای دولت، چه برای بانک و چه برای سازمان خصوصی‌سازی یک بحران بود، اما ما دل را به دریا زدیم و با اتکا به شعار "ما می‌توانیم" عزم‌مان را جزم کردیم تا این کارخانه را که در طول عمرش فقط زیان مطلق داشت به سودآوری برسانیم و بتوانیم یک بار دیگر چرخ این صنعت پیر را به حرکت درآوریم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 28 نفر در کارخانه قند یاسوج به کار مشغول هستند، عنوان می‌کند: به دنبال مجوز واردات شکر هستیم تا فناوری تبدیل شکر خام به شکر سفید را راه‌اندازی کنیم که با راه‌اندازی آن برای220 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

مالک کارخانه قند یاسوج البته این را هم می‌گوید که واردات شکر به همین راحتی نیست و باید  هیئت دولت و وزارت جهاد کشاورزی مجوز دهند و بیان می‌کند: انتظار داریم استاندار کهگیلویه و بویراحمد یک روز زودتر مجوز واردات شکر را بگیرد تا بتوانیم بار دیگر چرخ این پیر صنعت استان را به حرکت درآوریم.

 


احداث بزرگ‌ترین پتروشیمی بخش خصوصی کشور در کهگیلویه و بویراحمد
پسر کوچک حاج خسرو اما برای نشان دادن توانمندی بخش خصوصی در کشور کار بزرگ‌تری را هم استارت زده است. او می‌خواهد با همکاری فاینانسور ایتالیایی، بزرگ‌ترین پتروشیمی بخش خصوصی کشور را با سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلار در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث کند. چندی پیش فاینانسور خارجی این پروژه از محل احداث آن بازدید کرد و قول داد که هر اتفاقی در عرصه بین‌المللی بیافتد، کنار سرمایه‌گذار ایرانی پتروشیمی دنابویراحمد خواهند ماند.

لهراسب باقری در رابطه با این پروژه‌ بزرگ نیز می‌گوید: با وجود اینکه ما را در مورد پروژه پتروشیمی دنا-بویراحمد به حاشیه بردند برای همه افراد تحصیل‌کرده روشن بود که این طرح هیچ مشکل آلایندگی و زیست محیطی ندارد اما متأسفانه ما را وارد یک بازی سیاسی کردند، البته طبیعی است که در هر فضایی مسائل سیاسی وجود دارد اما خدا را شکر ما یک خانواده صنعتی هستیم و تاکنون وارد مسائل سیاسی نشده و نخواهیم شد.

وی می‌افزاید: در رابطه با پتروشیمی دنا-بویراحمد مسئولان همراهی خوبی داشتند و هیچ جا اجازه ندادند ما کوچک‌ترین دغدغه‌ای داشته باشیم زیرا هم دیدگاه رهبر معظم انقلاب حفظ و حمایت از تولید ملی بوده و هم سیاست دولت ایجاد اشتغال پایدار است.

این کارآفرین جوان کهگیلویه و بویراحمدی با بیان اینکه همه مجوزهای لازم از جمله آب، مجوزهای زیست‌محیطی، خوراک و غیره اخذ شده، عنوان می‌کند: عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و هم‌اکنون 18 ماشین‌آلات سنگین در پروژه در حال کار هستند.

 


میزان اشتغال‌زایی در چهار واحد اقتصادی استان
وی به اشتغال ایجاد شده در مجموعه‌های تحت مدیریتش اشاره کرده و می‌گوید: مجتمع بین‌المللی دنا صنعت 386 نفر اشتغال مستقیم دارد و در مجتمع تفریحی-ورزشی-اقامتی آزادی باقری که بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی-ورزشی-اقامتی جنوب کشور است و هم‌اکنون بالغ بر 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حال حاضر 36 نفر به کار مشغول هستند و با بهره‌برداری از این پروژه بالغ بر 180 شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

باقری به اشتغال پیش‌بینی شده برای مجتمع بین‌المللی پتروشیمی دنا بویراحمد اشاره کرده و می‌‌افزاید: هم‌اکنون 11 نفر در این پروژه به کار مشغول هستند و با بهره‌برداری  از آن بیش از دو هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود و اشتغال ایجاد شده در صنایع پایین دستی آن هم فراتر از دو هزار نفر خواهد بود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه هم‌اکنون 28 نفر در کارخانه قند یاسوج به کار مشغول هستند، می‌گوید: با اخذ مجوز واردات شکر و راه‌اندازی فناوری تبدیل شکر خام به شکر سفید، 220 فرصت شغلی مستقیم در این واحد تولیدی ایجاد می‌شود.


زمینه کار در کشور و استان فراهم است
باقری می‌گوید: متاسفانه وقتی بحث کار به میان می‌آید نگاه ما تنها به سمت کار دولتی می‌رود اما باید این نگاه را داشته باشیم که تعداد نیروهای دولتی نه تنها به اندازه کافی هست، بلکه در برخی بخش‌ها نیروی مازاد هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه جوانان استان ما باید بدانند که خواستن توانستن است، می‌افزاید: باید خودمان بخواهیم و تا انسان خودش نخواهد و عزمش جزم نباشد هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، اگر عزم‌مان جزم باشد زمینه کار در کشور و استان ما فراهم است.

این سرمایه‌گذار کهگیلویه و بویراحمدی بیان می‌کند: همه فکر می‌کنیم باید بستر لازم از صفر تا صد برای ما فراهم باشد تا بتوانیم کار کنیم اما پدر من ابتدا از صفر شروع کرد و حتی سهم‌آورده‌ای مثل آنچه امروز منِ فرزندش دارم را هم نداشت.



ما سرمایه‌دار استان نیستیم
وی با بیان اینکه ما خانواده باقری برخلاف آنچه مردم تصور می‌کنند سرمایه‌دار استان نیستیم، می‌گوید: ما سرمایه‌داران بسیاری در استان داریم که جزء مالکین بوده و به لحاظ تمکن مالی حرف برای گفتن دارند اما با توجه به اینکه کار صنعتی حاشیه‌ها و آسیب‌های خودش را دارد حاضر نیستند خودشان را وارد این دغدغه‌ها کنند.

 باقری بیان می‌کند: ما یک خانواده صنعتی هستیم و تنها افتخار ما این است که به عنوان سرباز این نظام توانستیم مسیر پدر را ادامه دهیم تا بتوانیم هم تولید ملی را راه‌اندزای کنیم و هم بتوانیم اشتغال پایدار در استان ایجاد کنیم.

وی ابراز می‌کند: بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که ما خانواده باقری داریم این است که به عنوان خادم این مردم زیر سایه نظام جمهوری اسلامی ایران توانستیم اشتغال پایدار برای ده‌ها جوان بومی و غیربومی این استان ایجاد کنیم.

این صنعتگر جوان می‌گوید: در استان افراد زیادی داریم که دارای تمکن مالی قابل قبولی هستند اما حاضر نیستند کار عمرانی یا کاری که منجر به اشتغال پایدار شود انجام دهند اما هر فرد دیدگاه شخصی خود را دارد، ما با همه پستی و بلندی‌هایی که کار صنعتی دارد در این عرصه ورود پیدا کردیم اما خیلی‌ها حاضر نیستند که آرامش و آسایش خود فدای کار صنعتی کنند.

باقری با بیان اینکه ما خانواده باقری هر چه داریم اول از خدا و بعد از نظام جمهوری اسلامی ایران است، می‌افزاید: به طور قطع اگر مسئولان این نظام حمایت نمی‌کردند و چوب لای چرخ یک صنعتگر می گذاشتند، پروسه‌های واحدهای صنعتی ما به صورت آبرومندانه به ثمر نمی‌نشست.


گفتنی است، در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد به زودی بخشی از توانمندی‌ها و فعالیت‌های صنعتی جوان‌ترین صنعتگر این استان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود تا نشان دهد که بخش خصوصی ایران به شرط اعتماد، بار بزرگی از اقتصاد و اشتغال را در کشور در هر شرایطی بر دوش می‌کشد، بنابراین سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید به سمت واگذاری کارها به بخش خصوصی و ایجاد اشتغال از طریق این بخش سوق داده شود.

 

 


منبع: خبرگزاری تسنیم

* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید