خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ناصر واسعی کارآفرینی زنجانی است که پس از ده سال مصرف به شیشه، با ترک و پشت‌کار برای 15 نفر اشتغال‌زایی کرده است.


اعتیاد یک معضل اجتماعی است؛ معضلی که دامن‌گیر قشر یا طبقه خاصی از جامعه نیست و ممکن است در زندگی هرکسی رخ دهد، این معضل که در قالب یک مصیبت در زندگی انسان‌ها ظاهر می‌شود؛ امری است که روزهای اول نه کسی متوجه آن می‌شود و نه کسی از آن پیشگیری می‌کند؛ روزهای اول مصرف شخص داغ مصرف است و پس از مدتی که عوارض آن مشخص می‌شود؛ مصرف کننده تازه متوجه عوارض آن می‌شود.

در واقع اعتیاد معضلی است که ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن بسیار گسترده است، اعتیاد نه تنها خود زاییده مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و روانی است، بلکه به وجود آورنده عوارض مختلف جسمی، فکری و از همه خطرناک‌تر رکود اجتماعی است.

اعتیاد یکی از معضلات و چالش‌های جدی جامعه ایران به شمار می‌رود که بخش قابل توجهی از انرژی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط را به خود مشغول ساخته و طبق آمار منتشره که البته مؤید یک واقعیت تلخ نیز است، به عنوان یکی از جدی‌ترین آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، جمعیت جوان را نشانه رفته است. با این حال هستند، کسانی که پس از سال‌ها مصرف مواد مخدر به پاکی رسیده و زندگی پاک و عاری از مواد مخدر خود را با عزمی دوباره آغاز کرده‌اند.

ناصر واسعی یکی از معتادان بهبود یافته زنجانی است که پس از شروع دوباره و بهبودی اقدامات قابل توجهی در زمینه کمک به بهبودی معتادان و همچنین اشتغال‌زایی آنها انجام داده است.

واسعی که خود تجربه مصرف مواد مخدر را به مدت بیش از 10 سال دارد؛ حالا 15 سال پس از ترک اعتیاد خود به یک کارآفرین تبدیل شده و در کارگاه مسگری خود زمینه اشتغالزایی 15 معتاد بهبود یافته دیگر را نیز فراهم ساخته است.

 


این کارآفرین زنجانی که در حوزه مسگری فعالیت دارد؛ با اشاره به مصرف چندین ساله خود از نوع هروئین و شیشه اظهار کرد: در این مدت تجربه 12 بار حضور در زندان را داشتم.

وی با اشاره به اینکه در نهایت پس از رسیدن به بن بست در زندگی شخصی و اجتماعی و همچنین کارتن‌خوابی تصمیم به ترک گرفتم؛ افزود: دوره ترک را در کمپی در تهران انجام دادم و در حال حاضر نزدیک به 15 سال است که ترک هستم.

 


دوره‌های 28 روزه کمپ برای ترک اعتیاد
واسعی با اشاره به اینکه پس از ترک تصمیم به انتقال تجربیات خود به سایر معتادان در حال ترک گرفتم، اضافه کرد: برهمین اساس در سال 1392 کمپ ترک اعتیادی تأسیس کردم که در ابتدا تعداد معتادان در حال ترک آن پنج نفر بودند و هم اکنون به 50 نفر رسیده است.

این کارآفرین با اشاره به اینکه دوره‌های ترک اعتیاد این کمپ 28 روزه است؛ تصریح کرد: به منظور پایداری دوره‌های ترک اعتیاد 6 پرسنل از جمله روانپزشک؛ پزشک و مددیار نیز در این مجموعه فعالیت دارند.

 
وی با اشاره به اینکه در طی سالیان فعالیت کمپ تعداد پاکی‌های آن 700 تا 800 نفر بوده است، گفت: اکثر افراد مراجعه کننده و در نهایت ترک کننده 22 تا 50 سال بوده است.

واسعی با بیان اینکه همراه، فعالیت کمپ زمینه راه‌اندازی یک کارگاه مسگری را نیز فراهم ساخته است؛ تصریح کرد: در همین راستا در یک کارگاه مسگری 40 متری که از سال 1394 آغاز به کار کرده است؛ برای 15 معتاد بهبود یافته اشتغال‌زایی شده است.

این کارآفرین با اشاره به اینکه هم اکنون 15 معتاد بهبود یافته در حوزه قلم‌زنی مس مشغول فعالیت در کارگاه هستند؛ گفت: در صورت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی این آمار به 30 نفر نیز قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه شاخصه این کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان بهبود یافته است؛ تصریح کرد: به هر میزان که حمایت‌‌ها بیشتر شود؛ اشتغال‌زایی در کارگاه نیز افزایش می‌یابد.

واسعی در ادامه با توصیه به جوانان مبنی بر دقت در انتخاب دوست افزود: آنچه مسلم است؛ اکثر افرادی که روی به اعتیاد می‌آورند، در ابتدا به تعارف دوستان خود به این معضل دچار می‌شوند؛ از همین رو دقت در انتخاب دوست بسیار مهم است.

وی همچنین بر تغییر نگرش جامعه در مواجهه با معتادان نیز تأکید کرد و گفت: فرد معتاد در واقع یک بیمار است که باید همچون بیمار با وی برخورد شود تا زمینه ترک اعتیاد وی فراهم شود.

 


استان زنجان 20 هزار معتاد دارد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز پیش از این در تشریح وضعیت اعتیاد در استان اظهار کرد: با افزایش آمار معتادین در جامعه، روزبه‌روز بر دغدغه و نگرانی مردم و مسؤولین افزوده می‌‌شود.


عبدالرضا شهبازی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان زنجان به‌ طور متوسط 20 هزار معتاد دارد؛ تصریح کرد: بر اساس نتایج تحقیقات، هر معتاد با پنج نفر درگیر است که بر این مبنا معتادان استان با 100 هزار نفر به صورت مستقیم، در ارتباط‌ هستند و این امر موجب خطر شیوع اعتیاد، بیش از پیش را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این‌که آمار معتادین در دو قشر جوانان و زنان سیر صعودی دارد، گفت: این امر، نیازمند کنترل و مقابله جدی با مشارکت مردم  است؛ به طوری که اعتیاد در اولویت اول سیاست‌‌ها و برنامه‌‌های کاهش آسیب‌‌های اجتماعی کشور قرار دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با بیان اینکه خانواده رکن اصلی پیشگیری از اعتیاد است، اضاف کرد: متأسفانه 50 درصد  خانواده‌های معتادان پس از سه سال متوجه اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود می‌شوند که آمار مناسبی نیست.

شهبازی با اشاره به اینکه باید در پایان برنامه ششم توسعه ۲۵درصد آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد باید کنترل و کاهش  پیدا کند؛ گفت: باید برای حل این معضل تدابیری اندیشیده شود.

 


12 کمپ ترک اعتیاد در استان داریم
مدیرکل بهزیستی استان زنجان هم در همین‌باره اظهار کرد: هم اکنون ۱۲ کمپ در استان زنجان وجود دارد که سالانه بیش از ۱۲ هزار نفر از خدمات این کمپ‌ها بهره‌مند می‌شوند و در این مراکز خدماتی همچون ارائه خدمات درمانی، روانپزشکی، پیگیری و خدمات پس از درمان ارائه می‌شود.

محمد محمدی قیداری با اشاره به آسیب‌های ناشی از اعتیاد در جامعه تصریح کرد: پارسال نیمی از کودکانی که برای نگهداری به مراکز بهزیستی سپرده شده بودند، به خاطر اعتیاد والدین‌شان بود.

وی با اشاره به اینکه معضل اعتیاد امروز فراگیر شده و مختص گروه خاصی نیست، اضافه کرد: البته بهزیستی استان اقدامات قابل توجهی در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام می‌دهد؛ اما نیازمند حضور و ورود خیران در این حوزه هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه معتادان در واقع افرادی سربار خانواده هستند، تصریح کرد: امروزه هزینه‌های بسیاری در حوزه پیشگیری و همچنین درمان اعتیاد صورت می‌گیرد؛ اما نیاز است که اقدامات در این حوزه بیشتر و بیشتر شود.


منبع: خبرگزاری فارس
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید