خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بانوی کارآفرین میبدی با همت و تلاش خود توانسته است هنر «کاربافی» که با وجود قدمت هزارساله در آستانی فراموشی بود را مجدداً احیا کند.


«کاربافی» هنر منسوخ‌ شده‌ای است که قدمت آن به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد؛ هنری که با تاریخ و هویت ایرانیان گره خورده است. کاربافی، پارچه پنبه‌ای دستبافی است که زنان منطقه کویری از روزگار دور در خانه می‌بافتند.

این دست‌بافت‌های سنتی به‌عنوان پارچه مصرفی، پارچه پوشاکی و چه غیرازآن، ازجمله:چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال حوله کاربرد داشته و این هنر مختص زنان خانوار بوده است.

 این هنر از دیرباز تاکنون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در این میان افرادی وظیفه خود دانستند که این هنر را دوباره احیا و برای چند صد نفر اشتغال‌زایی ایجاد کنند.

خانم فاطمه شریف‌زاده، یکی از کارآفرینان نمونه برتر استان یزد است با پشتکاری که داشته است، توانسته شعار سال را که مقام معظم رهبری بنام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کردند را به منصه ظهور برساند.

وی با اشاره به اینکه پدرش زیلوباف است و حدود پنج الی شش‌ سالگی زیلوبافی را یاد گرفته و در این رشته فعالیت دارند، گفت: مادرم نیز کار کاربافی را انجام می‌دادند و به گفته خود ایشان 40 سال پیش هنر کاربافی در بین مردمان شهرستان میبد رونق زیادی داشته است و در کنار کار قالی‌بافی، کاربافی و بافت پارچه در اقتصاد خانواده نقش به سزایی داشته است.

این بانوی کارآفرین میبدی در خصوص شروع به کار خود تصریح کرد: بنده و همسرم حدود شش الی هفت سال کار سفال و سرامیک را انجام می‌دادیم و به خاطر مشکلات فروش، چون در محدوده‌ی کارگا‌ه‌های سفال و سرامیک نبودیم، به فکر این افتادیم تا رشته هنری خود را تغییر دهیم.

شریف‌زاده بابیان اینکه در آن زمان فروشگاهی در کاروانسرای شاه‌عباسی میبد راه‌اندازی کرده بودیم و طبق برآوردی که شد، نتیجه گرفتیم که وارد رشته نساجی شده و هنر کاربافی را دوباره احیا کنیم، اظهار داشت: در ابتدا داری در خانه مادری خود بر پا کردیم و شروع به بافت انواع پارچه‌های مختلف و رنگین کردیم که به‌تناسب بازار، هرروز بر تعداد بافندگان خود افزودیم و پارچه‌های با تراکم کم و تراکم زیاد بافت زدیم.

 


 وی ابراز داشت: در حال حاضر همسرم مسئول فروشگاه هستند و کار بازاریابی و تبلیغ هنر کاربافی در میبد را انجام می‌دهند؛ توجه به اینکه حدود 15 سال در این راستا فعالیت داشتم به کمک معاونت اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری جناب آقای محمدرضا دهقان، آقای مشتاقان و همچنین کمک‌های بی‌دریغ و ارزشمند فرماندار یزد، آقای فلاح توانستیم کارگاه‌های آموزشی متعددی در یزد و روستاهای میبد و اردکان راه اندازه کنیم.

این بانوی کارآفرین میبدی با اشاره به اینکه بیش از 600 نفر را در خصوص این هنر آموزش دادیم که هم‌اکنون 350 نفر بافنده فعال داریم، اذعان داشت: سالی که گذشت من به کمک شرکت تعاونی در شهرستان منوجان استان کرمان برای آموزش این هنر سنتی زیبا به این شهرستان رفتم و در حدود 50 نفر را آموزش دادم و اشتغال خانگی برایشان فراهم نمودم.

به گفته‌ی شریف‌زاده از اینکه توانستم امروز خود را به‌عنوان یک کارآفرین و کسی که توانسته باوجود تمام مشکلات و موانعی که بر سر راه بوده است، معرفی کنم احساس رضایت می‌کنم و از خداوند منان خواهانم که مرا همچنان در این راه کمک کند تا بتوانم برای جامعه خود فرد مفیدی باشم.

 وی راز موفقیت خود را در داشتن علاقه‌ی زیاد به این هنر دانست و عنوان کرد: باور داشتم که خواستن توانستن است اعتمادبه‌نفس خوبی دارم و برای رسیدن به اهدافم از هیچ‌چیز و هیچ مانعی ترس و وحشتی ندارم و تمام توان خود را به کار می‌گیرم تابه نتیجه‌ی مطلوب برسم.

این بانوی کارآفرین میبدی بزرگ‌ترین مشکل که در این راستا را نداشتن بودجه‌ی کافی برای ایجاد و احداث یک کارگاه ثابت و مستقل و نوسان قیمت مواد اولیه‌ی موردنیاز دانست و یادآور شد: حمایت از تولید ایرانی در صورت تداوم داشتن، پایدار خواهد ماند و بازارپسند و چیزی که نیاز مردم باشد را ما بتوانیم تولیدی در سطح عالی و باکیفیت داشته باشیم.

شریف‌زاده با اشاره به اینکه برای معرفی دست‌بافت‌های خود در اکثر نقاط ایران در قالب نمایشگاه‌های بین‌المللی و خصوصی شرکت نمودم و کار را معرفی کردم و مردم سرزمینم را با این بافته آشنا نمودم، خاطرنشان کرد: مشتریان عمده‌ای را از درون همین نمایشگاه‌ها به سمت بافت‌هایمان سوق دادیم؛ اوایل چون دست‌بافت‌ها را نمی‌شناختند، فروش بسیار سخت بود؛ اما کم‌کم با خرید و استفاده کردن به مزیت‌های کار پی برده و به تعداد خریداران اضافه شد و این روند همچنان ادامه دارد.


منبع: خبرگزاری فارس
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید