خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نجف‌زاده جوان کارآفرینی است که از 13 سال پیش وارد دنیای ترش و شیرین و ملس زغال اخته، آلوی جنگی و زردآلوی بومی جنگل‌های ارسباران شده و با ایجاد کارگاه برای خود کسب و کار جدیدی راه انداخته است.


جنگل‌های زیبای ارسباران در قلب شهرستان کلیبر با داشتن طبیعت بکر و زیبا با داشتن انواع مختلف گونه‌های گیاهی و جانوری یکی از زیبایی‌های طبیعت کشورمان بوده و همه ساله پذیرای بسیاری از گردشگران از سراسر کشور است.

یکی از مهم‌ترین میوه‌ها و گونه‌های گیاهی شهرستان کلیبر زغال اخته است که به سبب خاصیت درمانی آن همه ساله مشتاقان زیادی برای تهیه زغال اخته به این شهرستان سفر می‌کنند.

زغال اخته میوه‌ای با خواص درمانی بالا بوده و میوه، برگ، پوست و ریشه درخت زغال اخته در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است، این میوه می‌تواند معرف خوبی برای توانمندی‌های گردشگری منطقه ارسباران در آذربایجان‌شرقی باشد.

زغال‌اخته حاوی مقادیر زیادی آهن، کلسیم، اسیدفولیک، ویتامین‌های E, B۱, B۲, C و فلانوئیدها است، این میوه خوشمزه کم‌کالری است و باعث اضافه وزن نمی‌شود همچنین این میوه منبع خوبی برای فیبر است و آنتی‌اکسیدان‌ها زیادی دارد که مقاومت بدن در برابر بیماری‌های غیرواگیر را بالا می‌برند و به پیشگیری از صدمه به سلول‌ها و بافت‌های بدن و در نهایت پیشگیری از بیماری‌هایی چون بیماری قلبی، سرطان، دیابت، تصلب‌شرائین، آب‌مروارید، آرتروز و آرتریت کمک به سزایی می‌کنند.

مصرف زغال‌اخته به کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، علت این امر سطح بالای آنتی‌اکسیدان طبیعی به نام آنتوسیانین است که در سبزیجات و میوه‌های با رنگ تیره یافت می‌شود.

در شهرستان کلیبر زغال اخته بیشتر به صورت تازه‌خوری به بازار عرضه شده و مابقی به فرآورده‌های مختلف تبدیل می‌شود.

از جمله فرآورده‌های خشکباری این میوه، خشک شده با هسته و برگه درون هسته و فرآورده‌های تبدیلی به شکل مربا، شربت، رب، ژله و مارمالاد تولید و عرضه می‌شود.

البته صنایع تبدیلی این محصول به صورت صنعتی در منطقه وجود ندارد اما به صورت خانگی در اکثر خانه‌ها و یا کارگاه‌های کوچک خانگی فرآوری‌های مختلفی از آن استحصال و به فروش می‌رسد.

با ذکر این توضیحات اگر می‌خواهید در زمینه کسب و کار در زمینه زغال اخته وارد بازار کار شوید، بدانید که این فکر با چاشنی ایده و همت می‌تواند باعث تغییر مسیر کاری به سمت آنچه که می‌خواهید می‌شود.

کارآفرینی نیاز به سابقه کار ندارد، فقط کافی است مشتاق موفقیت باشید و راهتان را درست انتخاب کنید.

نامدار نجف‌زاده 41 ساله و ساکن شهرستان کلیبر، دارای تحصیلات کارشناسی مدیریت صنعتی یکی از آن افرادی است که از ظرفیت بالای زغال اخته در جهت کارآفرینی و اشتغال استفاده کرده و آستین‌ها را بالا زده است.

جوان کارآفرینی که  از 13 سال پیش وارد دنیای ترش و شیرین و ملس زغال اخته، آلوی جنگی و زردآلوی بومی جنگل‌های ارسباران شده و با ایجاد کارگاه برای خود کسب و کار جدیدی راه انداخته است و حالا اگر دست همت مسؤولان به کمکش بیاید، درصدد است کارگاه تولیدی خود را توسعه داده و از روش سنتی گذر کرده و با استفاده از دستگاه‌های صنعتی محصولات خوشمزه‌ای از جنس لواشک، مربا، شربت و ... را تقدیم مسافران و گردشگرانی کند که بوی زغال اخته آنها را مست می‌کند.



در گفت‌‌وگویی کوتاه با نامدار نجف‌زاده پای صحبت‌هایش نشستیم تا از نحوه فعالیت‌هایش با ما سخن بگوید.

- آقای نامدار محصولات تولیدی شما در این کارگاه شامل چه محصولاتی است؟
عمده محصولات تولیدی فرآورده‌های زغال اخته به صورت شربت، مربا، رب ، لواشک و ... است و در کنار آن رب انار  محلی، لواشک آلوچه جنگلی و زردآلوی بومی و شیره توت سفید و ... نیز هست.

محصولات تولیدی با کیفیت عالی و طعم و مزه دلچسب بوده و مواد اولیه تهیه شده کاملاً ارگانیک و طبیعی است.


- مساحت اجرای طرح و میزان سرمایه‌گذاری اعم از آورده شخصی و تسهیلات گرفته شده چقدر است؟
مساحت کارگاه دایر شده حدود 150 متر مربع بوده و میزان سرمایه آن 35 میلیون تومان است و در کنار آن مبلغ 20 میلیون تومان از طرح‌های معرفی شده بسیج سازندگی شهرستان کلیبر تسهیلات اخذ شده  است.


- با توجه به اینکه شما 13 سال است که به صورت سنتی فعالیت می‌کنید یا برای فعالیت صنعتی اقدام کرده‌اید؟
بله حدود 13 سال است که در خصوص فرآوری میوه زغال اخته و میوه‌های بومی منطقه به صورت تولید سنتی فعالیت می‌کنم و 10 سال است قصد ارتقای سطح کارگاه تولیدی خود از سنتی به صنعتی را دارم که با صرف مبلغ 200 میلیون تومان در تهیه زمین مورد نیاز برای اخذ مجوزهای لازم به لطف بی‌مهری‌های بی‌حد و اندازه برخی از دوستان موفق به این کار نشدم.


- بازدهی و فروش فراورده‌های زغال اخته چگونه است؟
 از آن جایی که جنگل‌های زیبای ارسباران همه ساله مورد توجه و استقبال گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد و شهرستان کلیبر یک شهرستان توریست‌پذیر است، زغال اخته و فرآورده‌های آن  به عنوان سوغاتی مخصوص شهرستان  مورد استقبال  قرار گرفته و با عنایت به اینکه مواد اولیه به کار رفته ارگانیک است، از سوددهی خوبی برخوردار است.


- محصولات فرآوری شده  برای فروش بیشتر در کجا عرضه می‌شود؟
 فروش محصولات عمدتاً به صورت عرضه در فروشگاه‌های شهر، عرضه نمایشگاهی، شرکت در نمایشگاه‌های وزارت جهاد کشاورزی و سپاه پاسداران بوده، همچنین تجویز محصولات تولیدی توسط پزشکان به عنوان گیاهان دارویی است.


- میزان اشتغال‌زایی کارگاه شما؟
در کارگاه حاضر برای چهار نفر اشتغال فصلی 6 ماهه به صورت دائم ایجاد شده و در صورت اخذ کد بهداشتی، می‌تواند اشتغال در طول سال بوده و تعداد افراد بیشتری را جذب کرد.

به جهت تولید نیز برای اولین بار در ایران، زغال اخته به شکل محصولات تولیدی فرآوری شده است که می‌تواند پایه‌ای برای ایجاد کارگاه‌های بیشتر و اشتغال‌زایی چندین نفر باشد.


- میزان موفقیت کارگاه خود را از جهت سودآوری و با صرفه بودن چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به اینکه میزان تولید ما هر سال بیشتر از سال قبل بود و میزان کیفیت و تنوع محصول نیز هر سال بیشتر می شود، می‌توان این طرح را جزء طرح‌های موفق دانست، میزان سود بالای 30 درصد بوده و صرفه اقتصادی قابل توجیهی دارد.

و کلام پایانی...
بی‌شک از دید اینجانب و با توجه به سابقه پیگیری‌های اخذ مجوز و استعلامات لازم جهت احداث کارگاه صنعتی ارگان‌های دولتی مانع تولید هستند.

زمانی که یک کارمند دولتی،کارآفرینان را در سطوح پایین‌تری از خود می‌بیند، از معضلات اقتصادی و تحریم گذر نخواهیم کرد.


منبع: خبرگزاری فارس
گزارش از معصومه درخشان
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید