خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

درآمد که باشد می‌توان به جنگ مشکلات زندگی رفت. برای افراد معلول و کم‌توان که هزینه‌ها و مشکلات بیشتری دارند درآمد مالی باارزش‌تر است و می‌تواند زندگی‌شان را زیر و رو کند. گاهی آب‌باریکه‌ای هم آب حیات است در شوره‌زار بی‌پولی!


محدودیت‌های افراد معلول و ضعف‌های فرهنگی و قانونی در جامعه، اشتغال را برای بسیاری از معلولان به یک رؤیا تبدیل کرده است. هر وقت هم کاری بیابند یا پاره‌وقت است یا درآمد چندانی ندارد. به همین دلیل اشتغال پایدار ۷۲۲ معلول توسط موسسه نیکوکاری رعد الغدیر خبری بسیار خوب محسوب می‌شود؛ خبری خوش برای جامعه و برای معلولان.

 

از خیاطی تا صنایع دستی
حرفه‌آموزی و کاریابی ۲ روش عمده ایجاد اشتغال در موسسه رعد الغدیر است. این موسسه که نامش را از تفألی به قرآن و از سوره مبارکه رعد گرفته در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شد و طی یک دهه اخیر که در حوزه کارآفرینی و اشتغال معلولان فعالیت جدی دارد به حرفه‌آموزی به هزاران نفر از معلولان در رده‌های سنی مختلف پرداخته است. نتیجه کار هم اینکه بیش از ۷۰۰ نفر از معلولان حالا شغلی دارند و زندگی‌شان را با توانایی‌های خودشان اداره می‌کنند. برخی از جوان‌ترها هم سروسامان گرفته‌اند و به مبارکی رفته‌اند سر زندگی جدید.

«علیرضا آتشک» مدیر اجرایی موسسه درباره اشتغال معلولان در این مرکز می‌گوید: «کارگاه‌های خیاطی و صنایع‌دستی و هنری در این موسسه به آموزش و اشتغال معلولان اختصاص دارد. یک مرکز پیام هم داریم که طرحی ابتکاری برای پاسخگویی به تماس‌های شرکت‌های تجاری و نهادهای اداری توسط افراد معلول است. روش دیگر برای اشتغال معلولان کاریابی از طریق ارتباط با شرکت‌ها و کارخانه‌ها است. بیشتر افرادی که با استفاده از این روش‌ها شاغل شده‌اند حدود ۱۸ تا ۳۵ ساله هستند و دخترها بیشترند.»

 

 


تن های کم رمق، دل های توانا
موسسه رعد الغدیر در مسابقات بین المللی اسیرپ فرانسه در سال ۲۰۱۶ یکی از ۵ موسسه برتر دنیا در حوزه کارآفرینی معرفی شد. علاوه بر آن تنها مرکز آموزش تخصصی نیروی انسانی توان یاب برای اپراتوری مراکز پیام در کشور محسوب می‌شود. خدمات متنوعی هم به افراد معلول ارائه می‌دهد و سالانه بیش از ۳ هزار نفر از این خدمات بهره مند می شوند. هرروز از امکانات ساختمان این موسسه در میدان الغدیر ۲۰۰ نفر برای اشتغال در کارگاه‌ها، ۷۵ نفر برای توان‌بخشی کودکان معلول و ۱۲۰ نفر برای حرفه‌آموزی در ۳۰ رشته هنری و مهارتی استفاده می‌کند. تنها با کارگاه خیاطی این مرکز بیش از ۱۰۰ شرکت و برند همکاری دارند و لباس‌های فرم و سازمانی را به خیاطان زبردست این کارگاه سفارش می‌دهند. خیاطانی که تن‌هایشان کم‌رمق ولی دل‌هایشان تواناست.

 


مهارت های شغلی معلولان
محصولات صنایع‌دستی موسسه رعد الغدیر که توسط معلولان تولید می‌شود بنا به اذعان صاحب‌نظران جزو مرغوب‌ترین‌ها و زیباترین‌ها هستند. «آتشک» دراین‌باره از توانایی‌های مهارتی معلولان این مرکز می‌گوید و اینکه پس از حرفه‌آموزی از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مدرک معتبر دریافت می‌کنند. در ادامه نیز می‌افزاید: «شرکت‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و نهادهای اداری و خدماتی می‌توانند از این مرکز، افراد دارای مهارت‌های شغلی متنوع درخواست کنند. اینجا در حوزه رایانه و فناوری اطلاعات، خیاطی و صنایع‌دستی افراد متخصص داریم و می‌توانیم به صاحبان کسب‌وکارهای مختلف معرفی کنیم. علاوه بر آن از کارفرمایان دعوت می‌کنیم به کارگاه خیاطی مرکز سفارش دوخت انواع لباس و ملزومات پارچه بدهند و برای اشتغال افراد معلول یار و یاور ما باشند. مدیران شرکت‌ها و مؤسسات نیز می‌توانند از صنایع‌دستی و آثار هنری تولیدشده در کارگاه‌های موسسه رعد الغدیر برای هدیه دادن به کارکنان و سایر افراد خریداری کنند.»

 


زندگی جدیدی می سازم
هر فرد معلولی که به حرفه‌آموزی یا اشتغال نیاز داشته باشد می‌تواند از خدمات مرکز رعد الغدیر استفاده کند. اشتغال و کسب درآمد پایدار برای بسیاری از معلولان این مرکز نیز مایه خیر شده و یک زندگی جدید آغاز کرده‌اند. تابه‌حال ۲۵ پیوند ازدواج میان شاغلان این مرکز ثبت‌شده که حاصل آن ۴۰ فرزند است. متقاضیان ازدواج با کمک و حمایت مرکز رعد الغدیر از خدمات مشاوره‌ای و ژنتیکی بهره‌مند می‌شوند تا فرزندانی سالم داشته باشند. ۵ نفر از معلولان نیز با افراد غیر معلول ازدواج ‌کرده‌اند. «شهرام» ۲۹ ساله یکی از شاغلان کارگاه خیاطی است که این روزها هوای ازدواج دارد. وی با معلولیت جسمی مواجه است اما حالا که درآمدی دارد و می‌تواند خرج زندگی بدهد برای ازدواج تصمیم قطعی دارد. خودش می‌گوید: «در زندگی خیلی محرومیت کشیده‌ام؛ اما مدتی است که در این کارگاه کار می‌کنم و درآمدم را پس‌انداز کرده‌ام تا ازدواج کنم. زندگی‌ام زیر و رو شده، خوشحال و سرحالم. خیاط حرفه‌ای شده‌ام. می‌خواهم زندگی جدیدی بسازم.»


گزارش از امین رحیمی
منبع: مجله فارس پلاس
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید