1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

سمینار آموزشی «ساز و کارهایی برای ماندگاری استارتاپ ها»، به همت موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی در مرکز رشد خوشه فناوری این موسسه، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی، این سمینار آموزشی با حضور دکتر سعید سهامی از کارآفرینان برتر کشور در حوزه حمل و نقل و از صاحب نظران بازارکار و کارآفرینی در کشور و با شرکت جمع کثیری از کارآفرینان نوپا و علاقمندان به برگزاری استارت آپ، برگزار شد.
تشریح تاریخچه و اهداف تاسیس شرکت نیلی کارسهامی در ابتدای این سمینار آموزشی به تشریح تاریخچه و اهداف تاسیس کسب و کار کارآفرینانه خود اشاره کرد و گفت: برنامه کارآفرینان من و همکارانم در قالب شرکتی تحت عنوان «نیلی کار» به عنوان اولین و بزرگترین شرکت تخصصی واردات دستگاه های عیب یابی  و دیاگ در ایران، شکل گرفت. وی با بیان اینکه «بیش از 10 سال از تاسیس شرکت نیلی کار
می گذرد»، خاطرنشان ساخت: این شرکت از مهرماه سال 1383 اقدام به انتخاب و فروش
پیشرفته ترین دستگاه های عیب یابی نمود و خدمات متنوع آموزشی، پشتیبانی و مشاوره را به مشتریان ارائه می نماید. این صاحب نظر مقوله کارآفرینی، افزود: نمایندگی انحصاری فروش و خدمات پس از فروش بزرگترین و معتبرترین شرکت های سازنده دیاگ  شامل  DEC SuperScan, Nextech(Carman), GIT (GScan), Autoboss  در ایران، ارتباط تجاری و فنی با ده ها شرکت دیگر و در اختیار داشتن بزرگترین بانک نرم افزارهای خودرو در ایران شرکت نیلی کار را قادر ساخته تا بهترین گزینه ها را فراهم آورد.»ترجمه کامل متون مندرج در برنامه های عیب یابی دستگاه دیاگ سوپراسکن، دیاگ اتوباس و دیاگ جی اسکن»؛ «مهندسی و طراحی جهت اضافه کردن پوشش
عیب یابی خودروهای ایرانی به دیاگهای روز دنیا (سوپر اسکن و جی اسکن)» و «برگزاری دوره های آموزشی تعمیرات خودروهای داخلی و وارداتی (سبک و سنگین)»، را از جمله بخش های کلی عنوان کرد که شرکت نیلی کار به عنوان اولین شرکت ایرانی اقدام به بومی سازی دستگاه های عیب یاب و دیاگ، در آن بخش ها نموده است.
تشریح ماتریس BCG
این کارآفرینان برتر کشور، در ادامه به تشریح ماتریس BCG به عنوان یکی از روش های ارزیابی سبد محصولات یک شرکت پرداخت و گفت: این ماتریس توسط گروه مشاوران بوستون (Boston Consulting Group) در اوایل دهه ی 70 میلادی طراحی و معرفی شد و امروز تبدیل به یکی از شناخته شده ترین روش ها برای ارزیابی سبد محصولات یک شرکت شناخته
می شود. روشی که می تواند ضمن تعیین جایگاه یک محصول در چرخه عمر آن، اقدامات لازم برای بهبود شرایط را نیز تجویز کند.وی افزود: این روش
می تواند برای تعیین اولویت هایی که برای هر محصول می بایست در نظر داشت مورد استفاده قرار گیرد. ماتریس BCG دارای دو محور است، محور افقی سهم شرکت از بازار محصول را نشان می دهد و محور عمودی نمایانگر نرخ رشد بازار است.سهامی ادامه داد: ایده اصلی این ماتریس، تعیین جایگاه یک محصول بر اساس دو عنصر مذکور یعنی سهم از بازار و سرعت رشد بازار است. بر اساس این دو عامل چهار فضا را در جدول BCG تعیین می کنیم که هر یک از این 4 موقعیت دارای نام هستند و
برنامه های لازم برای محصولی که در هر یک از این موقعیت ها قرار دارد، مشخص شده است.وی ماتریس BCG را ابزاری برای مدیریت ترکیب محصولات شرکت و نحوه تخصیص سرمایه و میزان تمرکز بر آنها توصیف کرد و افزود: این ماتریس محصولات یک سازمان را، با توجه به سهم بازار آن محصول و پیش بینی رشد بازار مورد ارزیابی قرار می دهد.
 بر اساس این تکنیک می توان شناخت روشنی از نیازهای مالی محصولات در طول عمرشان و نیز توانایی آنها در ایجاد نقدینگی در سازمان، به دست آورد. این صاحب نظر مقوله کارآفرینی، «علامت سوال» ، «ستاره»؛ «گاوهای شیرده»و «سگ ها» را چهار فضای پیش بینی شده در جدول BCG عنوان کرد و گفت: در فضای «علامت سوال»، در جدول  BCG، بازار سریع رشد می کند اما سهم بازار کم است. واحدهای خودگردان این بخش اغلب واحدهای جوانی هستند که شرکت برای بالا بردن سهم بازار آنها نسبت به رقبا باید سرمایه گذاری زیادی انجام دهد و این کار هزینه می برد. وی سپس به فضای «ستاره ها»، در جدول BCG اشاره کرد و گفت: فضای «ستاره ها»، جایی است که در آن بازار سریع رشد می کند و سهم بازار زیاد است. «ستاره ها، میزان زیادی از نقدینگی را مصرف می کنند و معمولاً رهبر بازار هستند و به همین دلیل معمولاً فروش خوبی را هم برای شرکت در پی دارند اما این بدان معنا نیست که جریان نقدینگی مثبت بسیار زیادی از این واحد به سوی شرکت در جریان است. شرکت باید سرمایه گذاری زیادی برای مقابله با رقبا انجام دهد. این واحدها در صورت موفقیت به گاوهای شیرده تبدیل شده و سودآور خواهند شد. به گفته وی، ضرورت دارد با سرمایه گذاری بر روی ستاره ها سعی در حفظ سهم بازار داشت تا بتوان آنها را به گاوهای شیرده تبدیل نمود. سهامی سپس به فضای «گاوهای شیرده» در جدول BCG اشاره کرد و گفت: در این فضا بازار کند رشد می کند و سهم بازار زیاد است و از آنجا که رشد بازار کاهش یافته است، این واحدها و یا محصولات کمتر نیاز به سرمایه گذاری دارند و از آنجا که سهم بازار بالایی از این بازارها متعلق به شرکت است، این واحدها پول زیادی را وارد شرکت می کنند. پول حاصل از این واحدها صرف واحدهایی می شود که در بخش های دیگر قرار دارند.
وی افزود: معمولاً «گاوهای شیرده» همان «ستاره های» دیروز هستند و شالوده شرکت هستند که نقدینگی را برای دیگر بخش ها فراهم می آورند تا آنها هم روزی تبدیل به گاوهای شیرده شوند. به گفته وی، در فضای «گاوهای شیرده» شرکت باید بکوشد تا این واحدها را منحل کند یا تغییر دهد، مگر این که دلیل قانع کننده ای برای نگهداری آنها داشته باشد. این کارآفرین برتر کشور سپس به فضای «سگ ها» در جدول BCG اشاره کرد و گفت: در این فضا هم بازار کند رشد می کند و هم سهم بازار کم است. در این فضا واحدها دارای سود کم یا ضررده هستند. مدیریت موسسه معمولاً مجبور است زمان زیادی را صرف این واحدها کند. لازم به ذکر است، دکتر سعید سهامی دارای دکترای حمل و نقل و کارآفرینی از دانشگاه british Columbia  کانادا، می باشد و یکی از کارآفرینان برتر کشور در حوزه حمل و نقل محسوب می شود.

 




روزنامه تفاهم

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر