خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خلق ثروت و اثرگذاری در اقتصاد کشو، مهمترین هدف شرکت‌های دانش‌بنیان است که این هدف تنها با موفقیت در بازار تحقق می‌یابد.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ یکی از اهداف اصلی شرکت‌های دانش‌‎بنیان، خلق ثروت و اثرگذاری در اقتصاد کشور است. برای نیل به این هدف، موفقیت در بازار سرمایه و رقابت یک اصل است.

شرکت‌های دانش‌بنیان برای ادامه حیات خود دو راه بیشتر ندارد: یا محصول و خدمت قابل عرضه و رقابت در بازار کنونی تولید کنند و یا به سمت بازارسازی حرکت کنند. هر دو مسیر قطعاً نیازمند پیش نیازهایی است که بدون رعایت آنها نمی‌توان به جایگاه مطلوب رسید.

بر همین اساس، تلاش شد در قالب گفت‌وگو با جمعی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور، اهمیت بازارسازی و رقابت در بازار کنونی و همچنین مقتضیات آن مورد بررسی قرار بگیرد:

سعید اصغری؛ عضو هیئت‌علمی سازمان فضایی ایران با اشاره به لزوم توسعۀ دامنۀ محصولات دانش‌بنیان به بازارهای جهانی، می‌گوید: ممکن است محصولی در بازار بومی، مشتری نداشته باشد اما در بازار کشورهای دیگر، بتواند به موفقیت‌های چشمگیری برسد.

وی با اشاره به نقش و اهمیت مدیریت در حوزۀ بازار، می‌افزاید: حضور افرادی که مدیریت را بلد باشند و بتوانند بازارسازی و بازاریابی منطقی را انجام دهند، از دیگر نیازهای عرصۀ دانش‌بنیان است. به عبارت دیگر، برای موفقیت در این حوزه، باید متناسب با هر بخش، توان و تخصص لازم تزریق شود.

اصغری ادامه می‌دهد: برای محصولات دانش‌بنیان باید بازاراسازی بین‌المللی را به عنوان یک اولویت در سیاست‌ها و رویکردها قرار داد و به بازار داخلی بسنده نکرد چراکه ممکن است محصولی در بازار بومی، مشتری نداشته باشد اما به عنوان مثال در بازار کشورهای همسایه، بتواند به موفقیت‌های چشمگیر برسد؛ چگونگی بازاریابی و بازارسازی، مقتضیات تولید انبوه و نحوۀ ارتباط با مشتری، همگی از اموری است که در موفقیت در عرصه‌های دانش‌بنیان نقش بسزایی دارند.

حسین احمدی‌کیا؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان نیز با اشاره به اهمیت بازارسازی و بازاریابی برای محصولات دانش‌بنیان، تأکید دارد: استارت‌آپ نباید در بازار داخلی محدود و محصور شود چراکه بسیاری از محصولات دانش‌بنیان در فرامرزهای کشور، مشتری و خواهان دارد. برای رسیدن به این مهم و بازارسازی بین‌المللی می‌توان از ظرفیت متخصصان و محققان غیرمقیم نیز بهره برد.

وی اضافه می‌کند: علی‌رغم همۀ مشکلات و چالش‌های موجود، بستر لازم برای فعالیت دانش‌آموختگان و دانشجویان در عرصه‌های کارآفرینی و استارت‌آپ فراهم است و اگر خود افراد تلاش کنند و مهارت خود را افزایش دهند، قطعاً در این عرصه به موفقیت خواهند رسید به شرط آنکه ادبیات و مقتضیات بازار را بدانند و منطبق بر آن حرکت کنند.

محمدمجید ابراهیمی؛ عضو هیئت‌علمی مؤسسۀ تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نیز دید منطقی نسبت به بازار رقابت را عامل اصلی در موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا قلمداد و تصریح می‌کند: شرکت‌ها برای موفقیت باید پروپوزال دانش‌بنیان داشته باشند به این معنا که دقیقاً بدانند آیا بازار به محصول آنان نیاز دارد؟ این نیاز تا چه اندازه است؟ شرکت‌های رقابت‌کنند در چه سطحی هستند؟ محصولی تولید‌شده آنان می‌تواند در بخش مالی و کیفی نسبت به محصولات مشابه مزیت نسبی داشته باشد؟ مسائل حقوقی و مالیاتی محصول چگونه است؟ پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند درصد موفقیت را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

علیرضا امیرتیموری؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به دستاوردهای حاصل‌شده در سال‌های اخیر، ریسک‌پذیری در بازار را از ارکان موفقیت و درآمدزایی می‌داند و معتقد است: در چهار سال گذشته، با رعایت دو اصل اعتماد و ریسک‌پذیری، معاونت علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با راهبری هوشمندانه و نوآورانۀ دکتر ستاری توانست حمایت‌های بسیار خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد و همین موضوع و البته اصلاح رویکرد سبب شد امروزه این شرکت‌ها با بهبود کیفیت خدمات و کالاهای خود و همچنین توجه به مقتضیات بازار، با فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه جایگاه تثبیت‌شده‌ای در اقتصاد کشور داشته باشند.

علی‌اکبر تدیّن؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد نیز با تأکید بر نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در خلق ثروت و ارزش‌افزوده، بیان می‌کند: در اینکه ایجاد شرکت دانش‌بنیان تنها راه‌حل موجود کشور برای تبدیل علم و ایده به ثروت، خلق ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی است، شکی نیست اما نباید تأکید بیش از حد بر کمّیت، سبب غفلت از کیفیت این شرکت‌ها شود.

وی می‌گوید: در سال‌های اخیر با سیاست‌گذاری‌های مناسب و ارائه تسهیلات رشد چشمگیری در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌تبع آن اشتغال دانش‌آموختگان خاصه مستعدان‌برتر در این شرکت‌ها حاصل شده است که در شرایط کنونی باید به‌تدریج بیش از گذشته بر نوع فعالیت این شرکت‌ها، اهداف تجاری و اقتصادی، سودآوری و بهره‌وری مالی آنها و همچنین کیفیت محصولات و خدمات آنها نظارت شود تا صرف زمان و انرژی، خروجی بهینه داشته باشد؛ برای رسیدن به این مهم ایجاد بازار یک اصل است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید