خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

وام اشتغال روستایی مورد تردید بسیاری از کارشناسان است. صندوق کارآفرینی امید در این زمینه تاکنون ۵۰۰میلیارد تومان وام داده که دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند واقعاً صرف اشتغال روستائیان شده یا نه.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری تسنیم، بدون تردید اهمیت رفع معضل بیکاری در روستاها به‌میزانی است که در سطوح کلان نیز ذهن مسئولان کشور را به خود مشغول ساخته است. به‌تَبَعِ دغدغه‌های موجود، تاکنون طرح‌ها و ایده‌های متعددی برای مهار و مدیریت هرچه شایسته‌تر این عارضه مطرح و ارائه شده است.

یکی از دستورکارهای تعریف‌شده برای مقابله با بیکاری در روستاها، طرح موسوم به تسهیلات توسعه اشتغال روستایی است که قرار است با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، اجرایی و عملیاتی شود. بر اساس این طرح قرار است معادل ریالی 1.5میلیارد دلار (حدود 6هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از مؤسسات مذکور حدود 12هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد. اما برخی کارشناسان معتقدند که اشتغالزایی در روستاها با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی موفق نیست و طرحی شکست‌خورده است، حتی کم نیستند کارشناسانی که معتقدند صرفاً با تزریق پول یا تسهیلات، نمی‌توان در مقابله با بیکاری موفق عمل کرد و تجارب گذشته در خصوص ارائه تسهیلات به مراکز تولیدی نشان می‌دهد وجود چنین دغدغه و تردیدهایی در ارتباط با میزان اطمینان از موفقیت طرح مذکور بی‌راه نیست.

تسهیلاتی که با وجود حصول برخی توفیقات غیر قابل انکار، عده‌ای از تولید کنندگان را بدهکار کرده است. اکنون  این هراس می‌رود که طرح تسهیلات توسعه اشتغال روستایی، روستائیان بیکار را به روستائیانی تبدیل کند که علاوه بر بیکاری با بدهی نیز مواجه شوند، هرچند در برخی از روستاها این تسهیلات نتیجه مثبتی داشته و باعث کاهش نرخ بیکاری شده است.

جزئیات تسهیلات اشتغال روستایی
علی اصغر نورالله‌زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه ایجاد شغل در روستاها باعث ماندگاری شغل در روستاها می‌شود گفت: باید با توجه به کسب‌وکار در کشور از مهاجرت بیش از حد جلوگیری شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار گرفته است و تا کنون 1000 میلیارد تومان طرح تصویب کرده‌ایم، از این میزان حدود 685 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است، یعنی افراد ضامن آورده‌اند ولی بقیه ضمانت نیاورده‌اند. یک بخشی در مرحله اول و یک بخشی در مرحله دوم و یک بخشی هم در مرحله دیگر پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: از 685 میلیارد تومان تسهیلات تصویب‌شده تا کنون 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. آنچه تصویب شده است نزدیک به 16هزار و 200 طرح است، از این میزان حدود 13 هزار و 670 طرح قرارداد منعقد شده است. به هر حال اگر هر کدام از این طرح‌ها حتی یک نفر اشتغالزایی کرده باشند، میزان اشتغالزایی چشم‌گیری خواهد شد. با یک برنامه هدفمند توسعه کسب‌وکار در روستاها را دنبال می‌کنیم، لذا در روستاها دو اقدام مهم در دستور کار قرار دارد؛ نخست اینکه شناسایی مزیت‌های رقابتی روستاها آغاز شده است که در راستای مزیت‌های رقابتی برخی از روستاها را شناسایی کردیم.

نورالله‌زاده با بیان اینکه "مزیت‌ روستاهای باقی‌مانده تا پایان سال شناسایی می‌شوند تا بتوانیم ساکنان روستاها و مناطق عشایری را متناسب با مزیت رقابتی همان منطقه توانمندسازی کنیم"، افزود: بخشی از سیاستگذاری اشتغال از محل شناسایی مزیت‌های رقابتی روستاها هدفگذاری شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: مخاطب اقدام دیگر در حوزه حمایت از کسب‌وکارها، کارآفرینان و متقاضیانِ دارای ایده و طرح‌های کسب‌وکار هستند که طرح مد نظر خود را باید در سامانه کارا ثبت کنند و در صورت تأیید طرح توسط دستگاه‌های اجرایی به مؤسسات عامل برای حمایت‌های مالی و تسهیلات ارزان‌قیمت معرفی می‌شوند.

وی  گفت: پرداخت‌ها مرحله‌ای است و متناسب با پیشرفت طرح صورت می‌گیرد. تسهیلات تماماً به‌شکل LC داخلی و عمدتاً در وجه سازنده واریز می‌شود. فرآیند پرداخت پول یک مسئله است و اینکه کسب‌وکارهای پایدار ایجاد و افراد در مناطق روستایی توانمند شوند و بازار داشته باشند، مسئله دیگری است. ما بیش‌تر روی پایداری کسب‌وکار تأکید داریم تا دادن وام چراکه هدف قانون اشتغال روستایی هم تنها وام دادن نیست و دولت هم مصمم است که پایداری و توسعه کسب‌وکار در مناطق روستایی اتفاق بیفتد، چه‌بسا اگر وام بدهیم و نظارت نکنیم نه‌تنها مشکلی از روستاها حل نکرده‌ایم بلکه بیش‌تر به مشکلات روستاییان اضافه کرده‌ایم.

نورالله‌زاده اظهار داشت: بخشی از این طرح‌ها قابلیت اجرایی یا توجیه مالی ندارند و یا نمی‌توانند مدارک لازم را ارائه کنند. ما بعد از بررسی، بهترین طرح‌ها را که توجیه مناسب و قابلیت اجرا در روستا را دارند، انتخاب و معرفی می‌کنیم تا فرایند پرداخت تسهیلات صورت گیرد. خوشبختانه طی دو سال گذشته نتیجه‌ نشان داده سیاست دولت در توسعه کسب‌وکارهای روستایی و پیاده‌سازی استراتژی صنعتی‌سازی در روستاها تحقق یافته است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید