خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 2.75 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

زنان کارآفرین فعال در حوزه صنایع دستی در اولین دیدارشان با معاونان رییس‌جمهور، علی اصغر مونسان (رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) و معصومه ابتکار (معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده) است از مشکلاتشان در حوزه تولید گفتند.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایسنا، پویا محمودیان ـ معاون صنایع دستی کشور ـ درباره دلیل برگزاری این جلسه گفت: بیش از ۷۵ درصد فعالان تولید این حوزه بانوان هستند و این جلسه بهانه‌ای برای مطرح کردن حرف‌های آنان و بیان درد دلشان در حوزه طراحی، صادرات بازرگانی، آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی است.

او ادامه داد: ۴١٧٣۵٧ نفر در بانک اطلاعات صنایع دستی ثبت شده‌اند که ٣١٧۴٨٩ نفر آنان را بانوان تشکیل می‌دهند. بیش از ۵۰ درصد از بانوان در حوزه بازرگانی و تجارت الکترونیک، ۳۰ درصد در نمایشگاه‌های خارج از کشور، ۳۰ درصد در حوزه فروش و ۴۰ درصد در نمایشگاه‌های ملی بیش از ۳۰ درصد از بانوان در نمایشگاه‌های سراسری و بازارچه‌های موقت فعال هستند بالغ بر ۸۰ درصد آموزش را نیز زنان در این حوزه به خود اختصاص داده‌اند.

معاون صنایع دستی با بیان اینکه این جلسه سرآغاز دیگر نشست‌های معاونان رییس‌جمهور با بانوان فعال در این حوزه است، افزود: به بهانه این جلسه نمایشگاهی از توانمندی‌های زنان و عَلم‌هایی که توسط صنعتگران ساخته شده، در هشتی سازمان میراث فرهنگی برگزار شده است.

سپس به هر بانوی فعال در حوزه صنایع دستی سه دقیقه وقت داده شد تا خودشان را معرفی و مشکلاتشان در حوزه تولید را مطرح کنند.

اولین سخنرانان این مراسم بانوانی از روستای خراشاد در خراسان جنوبی بودند که قرار است ارزشیابان شورای جهانی صنایع دستی از روستای آنها بازدید تا پرونده ثبت جهانی حوله و توبافی در این روستا بررسی شود.

جریان معاون شرکت تعاونی روستای خراشاد بیان کرد: ما توانسته‌ایم هنر پارچه‌بافی که سال‌ها منسوخ شده بود را احیا و این هنر را ترویج دهیم. شرکت ما شش سال پیاپی جزو شرکت‌هایی بوده که بیشترین اشتغال‌زایی را داشته است. ما محروم نیستیم اما کمتر دیده شده‌ایم. شرایط در روستای ما به شکلی است که حتی مردان نیز مشغول حوله و توبافی شده‌اند. درخواست من این است شرایطی فراهم شود تا بتوانیم در نمایشگاه‌های خارج از کشور نیز حضور داشته باشیم.

کرم‌پور، نماینده سازمان میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: ما می‌توانیم توانمندی زنان روستایی را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم زیرا تولیدات ما بالاست اما برای فروش و عرضه مشکل و نیاز به حمایت داریم.


اولویت با برندهای خارجی است!
نرگس حیدری کارآفرین حوله‌بافی خراسان شمالی، دانشجوی دکتری رشته فیزیک بوده است اما بنا به دلایلی این رشته را رها کرده و فعالیت کاری خودش را معطوف به صنایع‌دستی کرده است. او در این مراسم بیان کرد: من کارم را با تغییر در پارچه‌های دست بافت روستای رویین شروع کردم و متوجه شدم محصولات من به خاطر آنکه برنده داخلی هستند از سوی فروشندگان و عرضه‌کنندگان پذیرفته نمی‌شود زیرا اولویت با برندهای خارجی است.

او ادامه داد: با آن که امسال را به عنوان سال حمایت از کالای ملی اعلام کرده اند اما متاسفانه هنوز این فرهنگ جا نیفتاده نگاهی که به خودروی ملی وجود دارد به صنایع دستی نیز وارد شده است تا زمانی که نپذیریم از محصولات داخلی استفاده کنیم این مشکل همچنان وجود دارد. با این وجود من سایتی طراحی کرده ام تا از همه کسانی که می‌توانند کار هنری انجام دهند جذب بازار کار شوند. اما مدتی است به دلیل کمبود مواد اولیه به ویژه نخ ابریشم فعالیت این سایت متوقف شده است. افزایش قیمت مواد اولیه موجب عدم استقبال از کالای ایرانی می شود. ما نمونه ای از یک محصول را تولید می‌کنیم اما زمانی که می خواهیم آن را به تولید انبوه برسانیم نمی‌توانیم آن رنگ یا نخ را پیدا کنیم.

مهسا مجیدی دکتری معماری از سخنرانان دیگر این مراسم بود، که با اشاره به عنوان هتل بوتیک اعلام کرد: این طرح را حدود چهار سال است که پیگیری می‌کنم تا به نتیجه برسد به همین دلیل ساختمان صد ساله‌ای را در محدوده خیابان نوفل لوشاتو تا ۷ ریشتر مقاومت سازی کرده‌ام و فضایی را برای نمایش و عرضه صنایع دستی در نظر گرفته ام این پروژه بعد از ماه صفر افتتاح می‌شود.


قلمزنی داروی کودکان مبتلا به اوتیسم
زهرا رحیمی کارشناس هنر اسلامی که ۱۲ سال در حوزه قلمزنی فعالیت می‌کند و درجه دو هنری دارد نیز اعلام کرد: من با کودکان کم توان ذهنی کار کرده‌ام که می‌توانند آثار خوبی در رشته قلم زنی تولید کنند. کار موجب اشتغالزایی این افراد و همچنین بالا بردن دقت و تمرکز آنها شده است اما آنها باید شیر خشکی مصرف کنند که از انگلستان وارد می‌شود و با وجود تحریم‌ها این شیرخشک وارد کشور نمی‌شود و با مشکلاتی روبرو شده اند. درخواست من این است که این مشکل برطرف شود از طرفی قرار است ۱۳ آذر ماه همزمان با روز جهانی معلولان، نمایشگاهی از آثار این بچه‌ها در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شود من از آقای مونسان می‌خواهم که از وزیر بهداشت دعوت کنند در این نمایشگاه حضور داشته باشد تا از نزدیک در جریان مشکلات این بچه ها قرار بگیرد.

او ادامه داد: بسیاری از این بچه‌ها با فروش صنایع دستی و محصولاتی که تولید می‌کنند، می‌توانند داروهایشان را تهیه کنند اما متاسفانه فضای دائمی برای تولید آثار ندارند. ما کودکانی داریم که ۵۰ اثر را در یک هفته تولید می‌کنند به عبارتی این هنر داروی آنها شده است، بنابراین تقاضا می‌کنم فضایی را برای ادامه فعالیت به این کودکان اختصاص دهید. اثر یکی از کودکان ما برای شرکت در المپیک پذیرفته شد اما چون مشکلات هزینه ای وجود داشت نتوانستیم برای اعزام او و کسی که همراهی اش کند کاری انجام دهیم.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ادامه صحبت‌های او اعلام کرد: امکان عرضه محصولات این بچه ها به صورت رایگان در کاخ موزه ها وجود دارد تا بتوانیم فضایی را به صورت دائمی برای آنها پیدا کنیم.

همچنین شارقی، مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تهران نیز اعلام کرد ما حاضریم فضایی را برای نمایشگاه دائمی آثار این کودکان در اختیارتان بگذاریم.

قادری دکتری جامعه شناسی فرهنگی به عنوان بانوی کارآفرین دیگر حاضر در این مراسم نیز بیان کرد: من مدرس دانشگاه آزاد بوده ام و بعد از ۴ سال تدریس زمانی که خواستم عضو هیات علمی شوم به من گفتند چون متارکه کرده‌ای نمی‌توانی با توجه به آن که رتبه بالایی هم داشتم ترجیح دادم به شیوه حق التدریس ادامه ندهم و به بخش مادی فرهنگ بپردازم. متاسفانه خلاء قوانینی بسیاری برای بانوان وجود دارد. به همین دلیل فروشگاه و کافه صنایع دستی در بازارچه صنایع دستی عودلاجان راه اندازی کردم و تصمیم گرفتم با زنان ایرانی کار کنم که سودی کمی حاصل از محصولات تولیدی آنها به دلیل واسطه ها به جیب شان می‌رفت. ۷۰ درصد تولیدات صنایع دستی توسط زنان انجام می شود اما تنها ۳۰ درصد محصولات توسط بانوان به فروش می رسد.

او با بیان اینکه از این طریق توانستیم واسطه ها را حذف کنیم، ادامه داد: در حال حاضر با ۲۳ بانوی فعال در حوزه صنایع‌دستی کار می‌کنم اما تداوم این کار نیاز به ساپورت مالی دارد و از آنجا که بازارچه صنایع دستی عودلاجان مهجور مانده است نیاز به تبلیغات دارد بنابراین از شما خواهش می کنم در زمینه تبلیغات به ما کمک کنید.


می‌توان بهتر از هنرهای تجسمی به صنایع دستی پرداخت
مرجان شکری، گالری دار نیز به عنوان بانوی دیگر حاضر در این مراسم گفت: حدود ۱۵ سال است که در زمینه هنر فعالیت می‌کنم، گالری دارم و به جز هنرهای تجسمی دغدغه عرضه صنایع دستی نیز دارم معتقدم می توان بهتر از هنرهای تجسمی به صنایع دستی پرداخت. در ۴۰ سال گذشته اتفاق خاصی در هنرهای تجسمی نیفتاده است اما می بینیم اتفاقات بسیاری در حوزه صنایع‌دستی افتاده است.

او بیان این که در حال حاضر با زنان اهالی هنر فعالیت می‌کند، اضافه کرد: با عده‌ای از زنان اهل جنوب کشور در حال همکاری هستم که به وسیله گلابتون بتوانند برقع دوزی کنند اما برای ادامه مسیر نیاز به حمایت دارم.

فاطمه نثاری، فعال در حوزه مینای سفال در همدان نیز به عنوان کارآفرین دیگر اظهار کرد: کارم را با ۲ میلیون تومان شروع کردم و در حال حاضر ۵۳ کارمند دارم که ۳۰ نفر از آنها لیسانس و هفت نفر فوق لیسانس دارند؛ در حالی که هیچ کدام از آنها در رشته صنایع دستی تحصیل نکرده‌اند. در بین تیم ما افرادی هستند که حتی دکترای حقوق جزا دارند اما با ناامیدی تمام در کارگاه من کار می‌کنند.

او که اهل نهاوند استان همدان است، اظهار کرد: با وجود آنکه نهاوند جاذبه های بسیاری دارد اما متاسفانه شهرستان محرومی است. داد افرادی که می‌خواهند در حوزه کارآفرینی فعالیت کنند کم نیست اما برای گرفتن وام مشکلات بسیاری دارند من نیز برای آنکه به این جا برسم هفت خوان رستم را رد کرده ام. با بچه های مبتلا به اوتیسم و معتادان نیز کار می‌کنم اما مشکل عرضه و فروش دارم.

نثاری درخواست کرد: شرایطی فراهم شود تا بتوانیم به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم یا محصولات این کارورزان را در خارج از کشور عرضه کنیم که کمک بزرگی در حوزه فروش است.

دلیری کارآفرین خراسان رضوی نیز بیان کرد: در کارگروه سوغات در معاونت گردشگری فعال هستم. مشکل من این است که این کارگروه به سایر استان‌ها نیز تعمیم داده شود. سال‌ها است که روی مشاغل خانگی کار می‌کنم و معتقدم با توجه به اینکه در بحران اقتصادی قرار داریم، مشاغل خانگی می‌توانند نقش موثری در حوزه اقتصاد کشور داشته باشد باید در این زمینه فرهنگ سازی شود تا جایگاه مشاغل خانگی را به دست بیاوریم.


اطلاعات جامعی درباره صنایع دستی وجود ندارد
شجاع نوری، مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه الزهرا به عنوان سخنران دیگر این مراسم نیز اظهار کرد: از مشکلات این حوزه ساماندهی اطلاعات صنایع دستی است. ما وقتی برای تحقیقات خودمان به سایت معاونت صنایع دستی مراجعه کنیم می‌بینیم که اطلاعات کافی و جامعی در این زمینه وجود ندارد.

در کنار مطرح کردن مشکلات دیگری در این حوزه از معاونان رییس جمهور خواست جوایز سالیانه‌ای برای پایان نامه‌های برتر دانشجویان در حوزه صنایع دستی در نظر بگیرند. همچنین به‌روز نبودن محصولات صنایع دستی و طراحی، تولید، بازاریابی و عرضه این محصولات از سوی هنرمند از جمله مشکلات دیگری بود که شجاع نوری به آن اشاره کرد.

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی در پاسخ به شجاع نوری گفت: آنچه از اطلاعات در سامانه ما ثبت و ضبط شده است مربوط به ۴۰۰ هزار هنرمند است که ما دیگران را هم تشویق می‌کنیم در این سامانه ثبت نام کنند تا بتوانیم مجموعه کاملی از این اطلاعات را جمع آوری کنیم.

رجحانه حسینی، فعال حوزه سرامیک نیز اعلام کرد: در آینده قرار است بینالی در حوزه سفال و سرامیک در کشور فرانسه برگزار شود که ۱۱ کشور را برای حضور در این بینال دعوت کرده‌اند و یکی از آنها ایران است ما تصمیم داریم آثار ۱۵ هنرمند صنایع دستی را به این نمایشگاه ببریم. نمایشگاه خاص و مهمی است و ما تنها مشکلی که داریم جابجایی و حمل این آثار به کشور فرانسه است. از آنجایی که صنایع دستی سنگین و شکستنی است درخواست می‌کنیم در این زمینه‌ ما را یاری کنید البته معاون صنایع دستی در این زمینه قول‌هایی داده است.

سِتُرگ، بانوی ایله قشقایی که از چهارم دبستان شروع به تولید صنایع دستی کرده است نیز از روستای مهرگرد اصفهان خواست: بودجه‌ای که برای گردشگری اختصاص داده می شود را به همان اندازه به صنایع دستی نیز اختصاص دهند زیرا به دلیل کمبود بودجه مجبور شدیم یک ترم از کلاس های صنایع دستی را تعطیل کنیم.


رسانه نقش مهمی دارد
نرگس شائقی، فعال کارآفرین چهارمحال و بختیاری و کارشناس ارشد صنایع دستی نیز بیان کرد: وقتی اسم صنایع دستی می‌آید، بسیاری از مردم با آن آشنا نیستند بنابراین رسانه نقش مهمی را دارد. ما در سریال‌های خارجی به ویژه ترکی می‌بینیم که شخصیت‌های مثبت را به عنوان فعالان حوزه صنایع دستی معرفی می‌کنند اما در فیلم‌هایی که در کشور ما ساخته می‌شود، معمولا نزول‌خوران را فروشنده فرش نشان می‌دهند.

او ادامه داد: با آنکه امکان تبلیغات رایگان در صداوسیما برای هنرمندان صنایع دستی به وجود آمده است اما واسطه‌ای به نام تهیه کننده درخواست مبلغ بالایی را به عنوان تیزر برنامه می‌کند. برای مثال به من پیشنهاد ساخت تیزر با مبلغ ۳۰ میلیون تومان را داده‌اند که هزینه بالایی برای من کارآفرین است. همچنین از زمانی که ارزش پول ملی کشور ما پایین آمده است، فروش صنایع دستی ما در خارج از کشور سه برابر شده اما مشکل انتقال پول داریم و واقعا نمی‌دانیم در این زمینه باید چه کاری انجام دهیم.

کیمیا مالکی، کارآفرینی که حدود پنج سال است در سیستان و بلوچستان در حوزه سوزن‌دوزی به شیوه سنتی و با نخ ابریشم فعالیت می‌کند، به عنوان سخنران دیگر مراسم بیان کرد: من مشکلی در حوزه برگزاری یا شرکت در نمایشگاه‌های داخلی یا خارجی صنایع دستی ندارم و تنها مشکل من نبودن فضایی برای انجام کار است. چندین بار از مسئولان چابهار درخواست کردم، در این زمینه حمایت کنند. آن‌ها نیز در ابتدای امر اعلام آمادگی می‌کنند اما دیگر خبری نمی‌شود. من حاضرم حتی برای گرفتن فضا به عنوان کارگاه پول هم بدهم اما به محض اینکه مسئولان صنایع دستی استان بخواهند این کار را انجام دهند، صدای هنرمندان دیگر درمی‌آید!


ما می‌توانیم گروه عظیم ارزآوری برای ایران باشیم
نرجس خاتون فیروزی به عنوان کارآفرین دیگر در این مراسم اظهار کرد: از سال ۱۳۵۱ روی انواع سوزن‌دوزی‌ها پژوهش کرده و توانستم ۱۸۰ رشته سوزن‌دوزی را کار کنم. از طرفی تصمیم گرفتم این هنر را با خانم‌های افسرده شروع کنم. بنابراین بعد از مشورت با یک پزشک، با ۹۰ بانوی افسرده وارد کار شدم. گروهی تشکیل دادیم و اسم آن را سوزن‌ها و نخ‌ها قصه می‌دوزند گذاشتیم. همچنین نمایشگاه‌هایی نیز برگزار کردیم.

او با بیان اینکه زنان ایرانی فضایی برای دیده شدن ندارند و از آن‌ها حمایت خاصی نمی‌شود، اظهار کرد: تمام موادی که ما با آن کار می‌کنیم حتی سوزن نیز وارداتی است. به همین دلیل قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است. با این وجود ما با چنگ و دندان ایستاده‌ایم و درخواست می‌کنم ویترینی برای نمایش آثار این بانوان در داخل و خارج فراهم کنیم زیرا هیچ کالایی بدون ویترین قابل دیدن نیست و ما می‌توانیم گروه عظیم ارزآوری برای ایران باشیم.


کمترین درخواست هنرمندان صنایع دستی
معاون صنایع دستی بعد از صحبت‌های فیروزی اعلام کرد: در واقع درخواست بانوان کارآفرین این است که مکان دائمی برای هنرمندان صنایع دستی کشور اختصاص داده شود. این کمترین درخواست آن‌هاست که حداقل یک نمایشگاه دائمی در پایتخت داشته باشند تا زمانی که گردشگران وارد کشور می‌شوند، بتوانند از دستاوردهای این زنان بازدید کنند.

فاطمه مهاجرانی، رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز به عنوان یکی از حاضران این مراسم اظهار کرد: مدارس استعداد درخشان با عنوان سمپاد شناخته شده است. سال‌ها پیش نگاهی بر این بود که دانش‌آموزان بااستعداد مورد توجه قرار بگیرند بنابراین این نهاد شکل گرفت زیرا آنچه در مدارس ما اتفاق می‌افتد جریان آموزشی است. بنابراین قرار شد تفاهم‌نامه‌ای داشته باشیم تا صنایع دستی به عنوان کارویژه وارد مدرسه شود و بچه‌ها بتوانند با روند صنایع دستی هر استان آشنا شوند. اگر این تفاهم‌نامه منعقد شود، برخی از زحمات ما به دوش بانوان کارآفرین حاضر در این جمع سوق داده می‌شود.


از بیمه محروم هستیم
سعیده آب‌روشن، کارآفرین برتر نیز با اشاره به مشکل بیمه اظهار کرد: مشکل بیمه کارآفرینی داریم. ما پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیاری داریم اما از بیمه محروم هستیم.

پروین هدایتی، مسئول کمیته صنایع دستی انجمن فعالان گردشگری و صنایع دستی نیز اظهار کرد: این انجمن حدود دو سال و نیم است که فعالیت می‌کند و حدود سه ماه است که در وزارت کشور ثبت شده است. فعلا حدود ۸۲ عضو داریم  که تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۳۰۰ عضو خواهیم رسید. مشکلی ما این است که دولت‌ها می آیند و می‌روند اما بحث بیمه هنرمندان همچنان وجود دارد و حل نشده است.


جلوی واردات و عرضه صنایع دستی چینی را بگیرید
زلیخا عادلی، از کارآفرینان استان گلستان نیز اظهار کرد: ۲۲ سال است که در حوزه فرش دستبافت فعالیت می‌کنم  و درجه یک هنری دارم  اما حلقه مفقود ما بازار فروش  و توسعه آن است. همچنین درخواست می‌کنم جلوی واردات و عرضه صنایع دستی چینی را در استان گلستان بگیرید.

ساناز نتاج، طراح پوشاک به عنوان کار آفرین دیگر نیز اعلام کرد: حدود ۱۰ سال است که با بانوان فعال در حوزه صنایع دستی جزیره قشم کار می‌کنم  و مشکل خاصی ندارم اما پیشنهاد می کنم مشکل مواد اولیه و بیمه هنرمندان را بررسی و حل کنید. ما در تولید محصولاتمان به نخ گلابتون نیاز داریم که در آخرین سفرم به پاکستان توانستم این نخ را تأمین کنم زیرا نخی که برای کارمان استفاده می‌کنیم محصول درجه سه است که از پاکستان وارد می‌شود اما من توانستم نخ درجه یک تهیه کنیم و تضمینی وجود ندارد که بتوانم برای تهیه آن دوباره به این کشور بروم.


برای گرفتن مجوزها مشکل داریم
سارا حاج‌ترخانی، یکی دیگر از کارآفرینان این مراسم نیز به مشکلاتی که برای گرفتن مجوزها وجود دارد، اشاره کرد و گفت: چون هنرمند نیستم حتی وقتی برای درخواست دستگاه کارت‌خوان اقدام می‌کنم،  با مشکل مواجه می‌شوم.

نورالله زاده، مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در پاسخ به این کارآفرین گفت: من می‌توانم دستگاه کارت‌خوان شما را بدون مجوز تأمین کنم.

هیام مطروح به عنوان کارآفرین فعال در استان هرمزگان نیز در این جلسه پیشنهاد داد: مدرسه کسب و کار روستایی در هرمزگان ایجاد شود زیرا اهالی روستایی برای آنکه به مرکز شهر بیایند، با مشکل مواجه هستند بنابراین باید ما به سراغ آنها برویم. همچنین کشور قطر چند غرفه برای عرضه محصولات دست‌ساز بانوان هرمزگان در اختیار ما قرار گذاشته است اما به دلیل آنکه مشکل اقامت داریم این فرصت از زنان این منطقه گرفته شده است بنابراین درخواست می‌کنم فکری برای این مشکل کنید.

پریچهر سلطانی، دبیر کارگروه زنان روستایی و عشایر مناطق محروم  معاونت امور زنان و خانواده نیز به تفاهم‌نامه‌ی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: از بانوان کارآفرین درخواست می‌کنم از این تفاهم‌نامه و مشوق‌هایی که در این زمینه در نظر گرفته شده است، استفاده کنند.


از سوبسید نمایشگاه‌های داخلی و خارجی استفاده کنید
شارقی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تهران نیز به بیمه روستایی اشاره و اظهار کرد: بانوان کارآفرین می‌توانند از این بیمه به جای بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند زیرا بازنشستگی بیمه روستایی نیز مشابه بیمه تامین اجتماعی است و فقط بحث سلامت را ندارد. حق بیمه روستایی سالانه ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین می‌توانید از بیمه زنان خانوار که هزینه آن نفری ۱۲۰ هزار تومان است، استفاده کنید.

او همچنین گفت: افرادی که تمایل به شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی دارند می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوبسید مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای نمایشگاه‌های داخلی و مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای نمایشگاه‌های خارجی استفاده کنند.  


متأسفانه در حوزه در نظام آماری رسمی و جهانی عقب هستیم
معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز بعد از شنیدن مشکلات زنان کارآفرین در حوزه صنایع دستی اعلام کرد: خیلی خوشحالم با وجود مشکلات و موانع موجود در کشور و جنگ اقتصادی که به راه انداخته شده است، بانوان کشور ما مباحث الهام‌بخشی را مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد زنان ما با انگیزه قوی هنری و معنوی با توجه به مشکلات عامدانه‌ای که در حوزه اقتصادی برای مردم ایران ایجاد می‌شود، در حال تلاش برای ادامه کار هستند.

او ادامه داد: صنایع دستی کشور ما یک جاذبه و فرصت بی‌بدیلی است که در کنار جاذبه‌های گردشگری قرار دارد. مردم با همه‌ی دشواری‌ها با امید ایستاده‌اند و زنان نیز در این زمینه پیشگام هستند. ما نیز باید تلاش کنیم تا مواد اولیه تأمین، تسهیلات و ضمانت‌ها انجام شود.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به توجه بیشتر به مهارت‌آفرینی اشاره کرد و گفت: ما در زمینه به کار بستن فناوری‌های نوین در حوزه صنایع دستی با معاونت علمی و فناوری تفاهم‌نامه‌ای داریم که می‌توانیم آن را سه‌جانبه کنیم.

ابتکار با بیان اینکه بازاریابی که مسأله اصلی همه است، افزود: از سال گذشته همکاری را با وزارت ارتباطات شروع کرده‌ایم، مجموعه دوره‌هایی را به صورت پایلوت در چند استان انجام داده‌ایم  که امیدواریم به صورت تخصصی‌تر در حوزه هم‌افزایی ادامه پیدا کند.

او همچنین اعلام کرد: در مشاغل خانگی مشکلاتی داریم زیرا بسیاری از این مشاغل ثبت نشده‌اند و در نظام آماری ما محاسبه نمی‌شوند. متأسفانه ما در این حوزه در نظام آماری رسمی و جهانی عقب هستیم  و با کمک شما می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم تا این موضوع به رسمیت شناخته شود.


ابراز شرمندگی مونسان برای بانوان کار آفرین
علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز بعد از شنیدن مشکلات زنان کارآفرین حوزه صنایع دستی گفت: نمی‌دانم در این شرایط سخت که شما کار آفرینان ایجاد اشتغال می‌کنید، باید چه بگویم. در همه‌ی دنیا اشتغال را در کسب و کارهای کوچک پیگیری می‌کنند اما در کشور ما به نظر می‌آید این اشتغالات مهم هستند.

او با بیان اینکه یکی از این اشتغالات کسب و کار کوچک صنایع دستی است، ادامه داد: من شرمنده‌ام که با بودجه اندک اجرایی نتوانستم شما را همراهی کنم و خوشحالم که شما بانوان با قدرت این اتفاقات را رقم زده‌اید. اگر اشتغال برای کشور اهمیت دارد، باید به این حوزه‌های کوچک توجه بیشتری شود تا بتوانیم زحمات شما را بیشتر و بهتر معرفی کنیم و کسانی که منابع توزیع کشور دستشان است، این موضوع را ببینند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: با تمام وجودم می‌گویم از اولین روزی که در این سمت مشغول به کار شدم، صنایع دستی بخش مهمی است که پیگیری می‌کنم اما منابع ما نسبت به سایر بخش‌ها اندک است اما خدا به آن برکت داده تا این اتفاقات مهم رقم زده شود. من بارها روی برندسازی تأکید کرده‌ام و تجاری‌سازی را مد نظر قرار داده‌ام. اعلام کرده‌ام که حق نداریم فله‌فروشی کنیم.

مونسان نیز به بیمه هنرمندان اشاره کرد و افزود: بیمه مطالبه بسیار به حقی است و در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم. هنرمندان و صنعتگران روستایی می‌توانند از بیمه روستایی به جز بحث درمان استفاده کنند اما در امور شهری پیگیر هستیم تا این موضوع مرتفع شود بنابراین منتظر دستور آقای نوبخت، معاون رییس‌جمهور هستیم تا این موضوع را تا پایان سال به سرانجام برسانیم.

او اعلام کرد: ممنوعیت فروش صنایع دستی وارداتی ابلاغ شده است  و اگر موردی وجود دارد یا می‌بینید، اطلاع دهید تا حتما پیگیری شود. همچنین سایت موزه‌های ما مثل کاخ سعدآباد، نیاوران و تخت جمشید به صورت رایگان در اختیار صنایع دستی است  و امکان برگزاری نمایشگاه به صورت رایگان در این فضاها وجود دارد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید