خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه این نهاد، یک چهارم کل اشتغال کیفی در کشور را ایجاد کرده است، از اجرای آزمایشی طرح «نظام راهبری شغلی» برای اولین بار در کشور توسط کمیته امداد خبر داد.

به گزارش کارآفرین ناب، حجت‌الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره «جایگاه اشتغال در برنامه‌های کمیته امداد در کشور»، اظهار داشت: تقریباً 20 درصد آمار اشتغال کشور را کمیته امداد ایجاد کرده است اما به لحاظ کیفیت، بیش از یک چهارم مشاغل کیفی برای کمیته امداد است؛ علت آن، این است که این نهاد برخلاف اغلب دستگاه‌ها اولاً پیش‌کاری کرده و در مرحله دوم طرح‌ها را رها نکرده بلکه نظارت کافی دارد.

وی ادامه داد: انحراف طرح‌های ما زیر پنج درصد است یعنی فردی که وام بگیرد و طرح اقتصادی را اجرا نکند؛ البته کمیته امداد از مددجویان مجری طرح اقتصادی تعهد می‌گیرد که اگر اجرا نکنند، کمیته امداد به بانک اعلام می‌کند پول را پس بگیرد؛ یک سوم کل بیکاران در کشور مخاطب و مراجعه کننده به کمیته امداد هستند.

یک چهارم کل اشتغال کیفی کشور توسط کمیته امداد ایجاد می‌شود
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد بیان داشت: ما هیچ وقت منابعی که برای اشتغال دریافت کردیم بیش از پنج درصد از کل منابع کشور نبوده است، اما با این حال بیش از یک چهارم کل اشتغال کیفی در کشور را ایجاد کرده‌ایم.

عبدالملکی درباره «مهمترین برنامه اشتغال کمیته امداد»، ابراز داشت: در حال تقویت الگوی اشتغال کمیته امداد هستیم. ما یک الگوی کارشناس محور داشتیم؛ به این شکل که فردی که می‌خواهد اشتغال ایجاد کند تحت مشاوره و نظارت قرار دارد اما دستگاه‌های دیگر فقط  فرد را به بانک معرفی می‌کنند و هیچ مشاوره‌ای صورت نمی‌گیرد.

 وی اضافه کرد: نظام کارشناس محور ما کل فراِیند را انجام می‌دهد و این موضوع را با عنوان نظام هدایت شغلی اصلاح کردیم؛ به این معنا که فرد کارشناسی که قرار است فرد را راهنمایی و هدایت کند را توانمند کردیم و دوره آموزشی خوبی در نظر گرفتیم.کتاب و فیلم آموزشی در نظر گرفته و سه آزمون گرفته می‌شود و کارشناسان اشتغال کمیته امداد باید همه این آزمون را انجام دهند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خاطرنشان کرد: دومین کاری که برای کارشناسان خود انجام دادیم طراحی اپلیکیشنی است که عمده اطلاعات مربوط به مشاغل بارگذاری شده تا از طریق تلفن همراه و تبلت به اطلاعات مربوط به کسب و کار دسترسی داشته باشند و بتوانند مشاوره دهند.

عبدالملکی متذکر شد: سومین کار این است که با در نظر گرفتن پاداش بهره بری و کارایی، انگیزه آنها را بالا بردیم؛ به این شکل که مشاوره شغلی که منجر به شغل شود پاداش می‌گیرد؛ ضمن اینکه کار دیگری که انجام دادیم طراحی سامانه ضوابط کار است که تمام ضوابط مربوط به حوزه امداد را سریع در اختیار همکاران قرار می‌دهد تا به جای حجم عظیمی از بخشنامه‌ها در کمترین زمان، ضوابط مربوط را در اختیار بگیرند.

وی یادآورشد: کار بعدی، سیستم نظارت هوشمند است و از این طریق به همکاران به لحاظ کمی، کیفی و فیزیکی نظارت دقیق تری می‌شود و در مجموع، همه این کارها این است تا بهره وری همکاران در ایجاد اشتغال بالا برود.

اجرای نظام راهبری شغلی توسط کمیته امداد
معاون اشتغال و خودکفایی با بیان اینکه راهبرد دوم، نظام راهبری شغلی است و این الگو کارآفرین محور است،گفت: می‌خواهیم این را توسعه دهیم؛ به این معنا که به جای اینکه تعدادی بیکار مددجو را به کارشناس دهیم تا برای آنها شغل ایجاد کند این‌ها را به یک کارآفرین بیرونی می‌دهیم تا فرصت شغلی و طرح ایجاد کند.

عبدالملکی با اشاره به تعریف فرد کارآفرین، خاطرنشان کرد: کارآفرین به کسی می‌گوییم که سالها در یک رشته تخصصی خاص به شکل موفق فعالیت می‌کند و با مسائل مختلف این موضوع درگیر بوده با وجود همه این موارد کارآفرین موفقی است.

وی اضافه کرد: ما این کارآفرین‌های موفق را شناسایی می‌کنیم و می‌خواهیم برای مددجویان امداد فرصت شغلی طراحی‌کنند؛ البته نه استخدام کنند بلکه  یعنی زنجیره شغلی را تعریف کنند و خودشان راهبر آن زنجیره شغلی شوند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تصریح کرد: در این شرایط خود کارآفرین نیز منتفع می‌شود؛ مثلاً بخشی از این افراد مواد اولیه را تأمین می‌کنند؛ برخی در حین کار، کار مشاوره‌ای می دهند و بابت آن کارمزد می‌گیرند و برخی در آخر، بازار یابی می‌کنند و سود می‌برند؛ البته عده‌ای از کار آفرین‌ها هستند که دنبال سود نیستند و تنها قصد کمک را دارند.


عبدالملکی ابراز داشت: نام این را نظام راهبری شغلی گذاشتیم و اصل ایده این است که کشوری که صدها هزار نفر کارآفرین دارد، نباید بیکار داشته باشد. ما به جای اینکه دنبال کارآفرین‌های  موفق برویم و از آنها برای حل معضل بیکاری کمک بگیریم، آمده‌ایم در سازوکارهای دولتی دنبال راه حل بیکاری بودیم و این غلط است.

وی تأکید کرد: اگر هر کدام از کارآفرین‌های ما چند ده نفر بیکار را در این مدل تربیت کنند هیچ بیکاری نمی‌ماند و داریم یک مدل سازی برای کل کشور انجام می‌دهیم.

اجرای آزمایشی نظام راهبری شغلی در کمیته امداد
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خاطرنشان کرد: این طرح را به صورت پایلوت در کمیته امداد جلو می‌بریم  و دنبال این هستیم تا پایان امسال این مدل را چکش کاری‌ کنیم و نتیجه موفق بگیریم و بعد در کل کشور ترویج کنیم. قصد داریم این را به عنوان مدل برتر در کشور معرفی کنیم؛ ضمن اینکه ادعا داریم این مدل می‌تواند بیکاری در کشور را حل کند.





نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید