خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نسل جدید صرفا به دنبال یافتن یک شغل مطمئن با درآمد ثابتی نیست، آنها می خواهند بخشی از یک کار بزرگ باشند که جامعه شان را متحول کند و بدون تردید آموزش کارآفرینی در سنین کودکی می تواند نقش اساسی در نیل به این هدف بازی کند.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایرنا، امروزه شاهد افزایش ذغدغه ها و نگرانی های خانواده ها در خصوص یافتن شغل مناسب برای فرزندانشان هستیم و با بدتر شدن اوضاع بازار کار نیز این نگرانی ها هم پر رنگ تر شده اند.
در چنین شرایطی به نظر می رسد کارآفرینی بهترین و موثرترین راه حل ممکن باشد. آموزش کارآفرینی در سنین کودکی می تواند یک ذهن خلاق و آماده برای آینده به آنها هدیه دهد.
کودکان توانایی تفکر را دارند و امکان رشد و پرورش مهارت های گوناگون را نیز دارا هستند بنابراین آموزش مهارت های کارآفرینی با ایجاد بسترهای لازم در این زمینه می تواند گامی مؤثر و مفید برای ایجاد چشم انداز مطلوب جوامع باشد.
در این خصوص پژوهشگر ایرنا با رضا زعفریان و فرهاد روشن مدرس و محققان حوزه کارآفرینی به گفت و گو پرداخت.

ضرورت آموزش کارآفرینی در سنین کودکی و نوجوانی
زعفریان با اشاره به ضرورت آموزش کارآفرینی در سنین کودکی و نوجوانی گفت: رفتار کارآفرینانه می تواند منجر به کاهش بیکاری در جامعه شود. این رفتار، پیش نیازی به نام نیت کارآفرینانه دارد و نیت کارآفرینانه نیز پیش نیازی به نام روحیه کار آفرینانه دارد. روحیه کارآفرینانه در سنین دانش آموزی بین 10 تا 15 سالگی قابل ایجاد است. زیرا دیگر در سنین دانشگاهی و یا بزرگسالی نمی توان این روحیه را ایجاد کرد و به آن قوام داد. مگر آنکه در فرد تحولی ایجاد شود. در دنیا هم همانطور که شاهد هستید در سنین دانش آموزی برنامه های آموزشی در نظر گرفته می شود. در حالیکه در ایران در این زمینه کارهای زیادی انجام نشده است.

 کتاب فنی حرفه ای نمی تواند روحیه کارآفرینی ایجاد کند
زعفریان در خصوص ماهیت کتاب های فنی حرفه ای و تاثیرشان در ایجاد روحیه کار آفرینی، بیان کرد: تقریبا 20 سال پیش حدود سال1376 کتاب هایی در قالب فنی و حرفه ای به دانش آموزان می دادند که به آنها از طریق این کتاب ها مهارت های مختلف را آموزش می دادند. اما این مهارت ها کارگاهی و کاربردی نبوده و تنها بصورت تئوری بود.

 یک تجربه کارآفرینی
زعفریان از تجارب کارآفرینی موفق گفت: وقتی دیدم خلایی در زمینه کارآفرینی دانش آموزان وجود دارد، شروع به کار کردن در این زمینه کردم. بنابراین همراه با دوستان یک طرح پژوهشی به نام کاشف تهیه کردیم. در بحث کاشف ویژگی هایی که یک فرد کار آفرین در دوران کودکی و یا نوجوانی باید داشته باشد را مشخص کردیم. این ویژگی ها را بر اساس 50 الگوی ایرانی درآوردیم و بر مبنای آنها برنامه ای برای استعداد سنجی طراحی کردیم که چگونه می توانیم بچه ها را استعداد سنجی کنیم. تقریبا 2 میلیون دانش آموز را در کل کشور استعداد سنجی کردیم و نتایج جالب آن را به آموزش و پرورش منعکس کردیم. از این 2 میلیون نفر، 40 هزار نفر انتخاب شدند و از این 40 هزار نفر، 15 هزار نفر تا حالا آموزش دیده اند و آنها تاکنون در کل کشور کارهای کارآفرینانه کوچک و بزرگی را به سرانجام رساندند.
وی افزود: اخیرا اولین شرکت دانش آموزی توسط بچه ها در زمینه برگزاری جشن ها و مراسم های مختلف ثبت شد. هم اولیا و هم دانش آموزان و هم مدرسه همه در فعالیت های کارآفرینی سهام دار هستند. ما به بچه ها آموزش مستقیم می دهیم که چگونه محصولی تولید کنند و چگونه آن را به فروش برسانند. دانش آموزان نیز می فهمند که بازار چه محصولی می خواهد چگونه آن را تولید کنند و چگونه درخواست وام و بیمه کنند. تقریبا به این صورت بچه ها قانون کسب و کار را بصورت تجربی و عملی یاد می گیرند.

موانع کارآفرینی
زعفریان در خصوص موانع پیش روی کارآفرینی دانش آموزان گفت: مدیران مدارس هنوز با اهمیت این مساله آشنا نیستند. اینکه منظور از کارفرینی چیست، هدف چیست و چه ضرورتی دارد. علاوه بر اینها والدین هم اهمیت کسب و کار و کارفرینی را نمی دانند و از بچه ها می خواهند که فقط درس بخوانند. همه این موارد نشان از بی اطلاعی است و این موارد کار را برای ما دشوار کرده است.

راهکار چیست
زعفریان برای بهبود وضعیت آموزش کارآفرینی به دانش آموزان گفت: در این زمینه کارهای مختلفی می توان انجام داد. مثلا می توانیم آموزش دهیم. مهمترین آموزش هم آموزش والدین و معلمان است. آنها باید آگاه شوند و با مسائلی که ما مطرح می کنیم برخورد منفی نکنند. در این صورت کار برای ما خیلی راحت تر می شود . اگاهی سازی و اطلاع رسانی .در این مورد بسیار ضرورت دارد.

 

نقش آموزش در ایجاد روحیه کارفرینی در میان دانش آموزان و تجربه این امر در میان کشورها
فرهاد روشن نیز در خصوص اهمیت آموزش در ایجاد روحیه کارآفرینی در بین دانش آموزان و تجربه این امر در سایر کشورها، گفت: اگر می خواهیم فرزندانمان در آینده یک فرد موثر باشد و نه یک فرد مهم، باید ذهن کارآفرینی در آنها ایجاد کنیم و این امر می تواند از فرایند آموزش و پرورش حاصل شود.
این مدرس و محقق حوزه کارآفرینی گفت: کمیسیون اروپا برای گسترش و تسهیل کارآفرینی، ایجاد قالب ذهنی مناسب در افراد و آموزش از سطوح پایین را پیشنهاد کرده است و کشورهای آسیایی نیز پروژه هایی را در این راستا به کار گرفته اند. یکی از استراتژی هایی که مالزی برای توسعه کارآفرینی در این کشور به کار برد، ایجاد وزارت پرورش کارآفرین است.
وی افزود: آموزش یکی از مهمترین ساختارهای این وزارتخانه است. این آموزش با هدف پدید آوردن فرهنگ کارآفرینی انجام می پذیرد و وظیفه آن ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه و در میان دانش آموزان مدارس و مؤسسه های آموزشی بالاتر است.

اهمیت آموزش فعالیت های اقتصادی در دوران کودکی
روشن در خصوص اهمیت آموزش فعالیت های اقتصادی در دوران کودکی گفت: داشتن توانایی فروش مهارتی بسیار ارزشمند در زندگی است. این مهارت در تمام تعاملات افراد در طول زندگی حرفه‌ای و به‌خصوص در حوزه‌ی کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از فروش کالا و خدمات به مشتریان تا افزایش سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران، مهارت فروش برای موفقیت در هر کسب‌وکاری الزامی است. با تشویق فرزندان به فروش کالاهای کوچک مثل اسباب‌بازی‌های قدیمی یا برپایی یک غرفه برای فروش مثلا آب میوه دست ساز خودشان، می توان آنها را برای انجام فعالیت های اقتصادی در آینده آماده کرد.
روشن افزود: آموزش‌‌های اقتصادی در سنین کم فرصتی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد که اغلب مدرسه‌ها زمان کافی برای این گونه آموزش ها اختصاص نمی‌دهند.

چگونه می توان مهارت کارآفرینی به کودکان آموزش داد
روشن در خصوص نحوه آموزش مهارت کارآفرینی به کودکان گفت: توجه به واحد کار، پول و خرید و فروش که معمولا در اکثر پیش دبستانی های کشور ارائه می شود، در این زمینه یاری رسان است. ایجاد هر یک از ویژگی های ذکر شده و ارائه راهکارهای مناسب آن در یک دوره کوتاه قطعا زمینه ای برای رشد و توسعه تفکر کارآفرینی در کودکان فراهم می کند.
وی افزود: مهمترین بخش پرورش کودکان کارآفرین این است که آنها راه‌های تشخیص فرصت را بخوبی بیاموزند. بسیاری از افراد هرگز موفق به شناخت کامل توانایی‌‌های خود نیستند، زیرا قادر نیستند فرصت‌ها را به موقع تشخیص دهند. کودکان و نوجوانان باید بدانند که هر مشکلی راه‌حلی دارد و نگاه به این موضوع به‌عنوان یک حقیقت در زندگی به آنها جرات خلق و توسعه‌ ایده‌های سودآور برای ایجاد کسب‌وکار را می‌دهد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید