خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در استان کرمانشاه کشت زعفران طی سالیان اخیر در سطح استان رواج یافته است ولی تولید این محصول به صورت برجسته‌تر در روستای شاهینی که در محدوده جاده اصلی کرمانشاه به سمت کامیاران و اورامانات واقع شده، بیشتر دیده می‌شود.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایسنا، کمبود آب طی سالهای اخیر و آشنایی مردم مناطق مختلف با کاشت محصولات جدید و بعضا استراتژیک در کنار ایجاد راههای سهل‌تر برای فروش محصولات و ارزش افزوده برخی محصولات، اهالی روستاها و شهرهای دور و نزدیک را به کاشت انواع گیاهان سوق داده‌ است؛‌ گیاهانی که بعضا هیچ سابقه‌ای در آن منطقه نداشته و دو نمونه بسیار مشهور آن، خانواده پرشمار گیاهان دارویی و زعفران است.

کاشت زعفران در طول ۱۰ سال اخیر در استانهای غربی کشور با رشد قابل توجهی روبه رو بوده است و کیفیت این محصول نیز بر اساس ادعای کشاورزان و فروشندگان محصول نه تنها کمتر از مناطق شرقی و شمال کشور نیست، بلکه گاه بیشتر هم هست. در استان کرمانشاه کشت زعفران طی سالیان اخیر در سطح استان رواج یافته است ولی تولید این محصول به صورت برجسته‌تر در روستای شاهینی که در محدوده جاده اصلی کرمانشاه به سمت کامیاران و اورامانات واقع شده، بیشتر دیده می‌شود.

جمعیت روستای شاهینی بیش از ۵۴۰ نفر و شغل اصلی مردم این روستا به دلیل دارا بودن خاک حاصلخیز و منابع غنی آبهای سطحی و زیرزمینی اکثرا کشاورزی و دامداری است؛ عمده محصولات تولیدی بخش کشاورزی هم شامل گندم، کلزا، ذرت، چغندر، گوجه فرنگی، نخود و جو است که در سنوات اخیر و از سال ۱۳۹۰ زعفران نیز به آن اضافه شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اعلام حمایت از کشت و بسته‌بندی گیاهان استراتژیک درنقاط مختلف کشور به ایسنا، می‌گوید: صندوق کارآفرینی امید با حمایت از پشتیبانان مشاغل خانگی و کارگاهی، کسب و کارهای خرد و کوچک را به لحاظ تامین مواد اولیه و تامین بازار فروش حمایت می‌کند.

او درباره کشت زعفران در منطقه شاهینی کرمانشاه، می‌گوید: صرفنظر از تلاش و کوشش اهالی روستای شاهینی به خصوص بانوان این روستا ما تاکنون زمینه ایجاد اشتغال برای ۲۵ نفر را فراهم کرده‌ایم؛ به نحوی که ۱۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بابت کشت و تولید پیاز زعفران و ۱۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات به منظور فراوری و بسته‌بندی زعفران اختصاص دادیم که به اشتغالزایی ۲۵ نفر در این منطقه منجر شده است.

به گفته نوراله‌زاده، کیفیت بسته‌بندی زعفران شاهینی با وجود نوپا بودن کشت این محصول در استان کرمانشاه، هم سطح با استانهای پیشرو و یا حتی مناسب‌تر از آنها است، چرا که تولید کنندگان سود کمتر را به منظور جلب رضایت مشتریان انتخاب کرده و به منظور به دست آوردن بازار فروش، مبلغ بیشتری از سود را هزینه می‌کنند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره عرضه و فروش زعفران مردم شاهینی می‌گوید: بازاریابی و فروش محصولات در همه عرصه‌های تولیدی از جمله زعفران از جمله موضوعاتی است که به آن توجه داریم. زعفران استان کرمانشاه ابتدا به صورت فله‌ای در بازار به فروش می‌رسید ولی مشکلاتی از قبیل درخواست خرید با قیمتهای پایین و عدم اعتماد و اطمینان مشتریان باعث شد تا شیوه حمایت خود را تغییر دهیم.

وی طرح پشتیبان را یکی از روشهای حمایت صندوق عنوان کرده و می‌افزاید: در این طرح، فرد پشتیبان علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان خرد، در عرضه و فروش محصول نیز به تولیدکنندگان کمک می‌کند. در واقع به منظور تسهیل در امر فروش و بازاریابی، فرد پشتیبان ابتدا نسبت به تشکیل تعاونی تولید و بسته‌بندی اقدام می‌کند و سپس با طی کردن مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم، پروانه بهداشتی آن ثبت می‌شود.

به گفته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، پشتیبان طرح کاشت و فراوری و بسته‌بندی زعفران ضمن حمایت از افراد تحت پوشش، مشاوره‌های لازم را برای بهبود وضعیت محصولات آنها ارائه می‌کند به نحوی که در طرح پشتیبان زعفران روستای شاهینی ۴۰ نفر از افراد تحت پوشش در کاشت و برداشت زعفران و یک نفر هم در حوزه فراوری و بسته‌بندی مشغول کار شده‌اند.

گفتنی است، کشاورزی در کشور ما سابقه طولانی و دیرینه‌ای دارد و به دلیل ارتباط تنگاتنگ با تامین غذای انسان، یک فعالیت استراتژیک شناخته می‌شود؛ با این وجود در سالهای گذشته بحران آب، بخش اعظمی از فعالیتهای کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.با توجه به آن که در شرایط حاضر بسیاری از مناطق کشور با معضل کم آبی و خشکسالی روبه رو است، کشت محصولاتی نظیر زعفران علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری در مناطق محروم و روستایی، صرفه اقتصادی بالایی به لحاظ صادرات و ارزآوری برای کشور دارد.محصول استراتژیک زعفران علاوه بر مصرف در صنایع غذایی یک گیاه دارویی هم هست که در مناطق خشک عمل می آید و در صورت فراهم شدن امکانات و شرایط لازم در کشت و فراوری می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولاتی باشد که نیاز به آب بیشتری دارند.

به گفته دبیر ستاد گیاهان دارویی با وجود آن که ۹۲ درصد زعفران دنیا در ایران کشت می‌شود ولی این محصول به صورت خام صادر می‌شود در حالی که می‌توانیم با فرآوری آن ارزش افزوده بالاتری کسب کنیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز وجود کشاورزان خرد و نبود نقدینگی را دو چالش پیش روی تولید زعفران عنوان کرده و می‌گوید: تشکل‌های کشاورزی باید کمک کنند کارگاه‌هایی درست شود که با انتقال دانش و فناوری زمینه تولید و فراوری زعفران در داخل به شکل مطلوبی صورت گیرد.در طرح پشتیبان صندوق کارآفرینی امید که طی سالهای اخیر گسترش قابل توجهی داشته، فرد پشتیبان با حمایت از تولیدکنندگان خرد، ضمن ارائه مواد اولیه به آنها برای تکمیل تولید و بسته‌بندی کالاهای تولیدی تلاش کرده و در فروش محصولات نیز دخالت دارد.

بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی، صادرات زعفران ایران در سال جاری با افزایش ۵۵ درصدی همراه بوده است. هم‌اکنون زعفران ایران به بیش از ۴۶ کشور دنیا صادر می‌شود و کشورهای امارات، اسپانیا، چین، هندوستان و آلمان عمده‌ترین متقاضیان زعفران ایرانی به شمار می‌روند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید