خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارآفرینان هم با چالش‌هایی جدید و هم با مشکلاتی قدیمی مثل عدم همکاری بانک‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از بخش‌های بسیار مهم برای توسعه اشتغال و مبارزه با بیکاری، حمایت از کارآفرینان است که همیشه با مشکلاتی در نظام اقتصادی ما دست و پنجه نرم می‌کنند.

در استان خراسان رضوی جایگاه کارآفرینان، جایگاه بسیار ویژه‌ای است چراکه بخش زیادی از اقتصاد این استان توسط بخش خصوصی و در واقع کارآفرینان اداره می‌شود و این بخش حضور بسیار پررنگی در بخش‌های مربوط به توسعه اقتصادی و کارهای مربوط به آن دارد.

کارآفرینان در نظر عده زیادی از مردم جامعه جایگاه بسیار مهم و مطلوبی دارند و همه مردم بر این باورند که اگر کارآفرینان نباشند، مشکلات بسیار زیادی در جامعه به وجود می‌آید.


نگاه شهروندان به کارآفرینان
بهروز د. یکی از شهروندان مشهدی است که در مورد جایگاه کارآفرینان می‌گوید: این موضوع وجود دارد که عده‌ای از کارآفرینان کارگران خود را آزار می‌دهند اما تعداد زیادی از آنها هم واقعا افراد خیرخواهی هستند.

وی ادامه می‌دهد: اخیرا یک برنامه در مورد کارآفرینی مشهدی دیدم که برای زندانیان آزاد شده و افراد سابقه‌دار شغل ایجاد کرده و آنها را استخدام کرده و به آنها زندگی دوباره می‌داد طبیعی است که این فرد مقام بسیار بالایی بین مردم و حتی در پیش خدا دارد و همه هم به وی احترام می‌گذارند.


تأمین مالی؛ مهم‌ترین مشکل کارآفرینان
رسول خ. یکی از فعالان در حوزه کارآفرینی بوده و در مورد مشکلاتی که برای کارفرمایان وجود دارد، می‌گوید: اصلی‌ترین مشکلی که هم‌اکنون کارآفرینان دارند تأمین نشدن از نظر مالی است و متأسفانه بانک‌ها هم در این حوزه با آنها همکاری لازم را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: البته معضلات دیگری در حوزه مالیات، تأمین اجتماعی و سایر مواردی از این دست نیز وجود دارد که عرصه را برای فعالیت کارآفرینان تنگ کرده است.

این فعال اقتصادی مشهدی سوءمدیریت را یکی دیگر از مشکلاتی می‌داند که در کارگاه‌های اقتصادی وجود دارد و خاطرنشان می‌کند: در واقع باید گفت که هم عوامل درون کارگاهی و هم عوامل برون‌کارگاهی، به فعالیت آنها اثر می‌گذارد اما مهم‌ترین مشکلات عدم تأمین مالی و تنگناهایی است که بعد از تحریم برای ما به وجود آمده است.


نیاز به ارائه تعریف جدید از کارآفرینی
محسن شرکا رئیس انجمن صنفی کارفرمایان خراسان‌رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: یکی از مشکلاتی که در مورد مبحث کارآفرینی در کشور ما وجود دارد این است که تعریف درستی از کارآفرینی برای ما وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: کارآفرین در واقع به کسی اطلاق می‌شود که با استفاده از یک ایده بتواند خلق ثروت داشته باشد که در انتهای این فرآیند اشتغال نیز ایجاد می‌شود اما اینکه ما میزان موفقیت یک کارآفرین را با تعداد شغلی که ایجاد کرده بسنجیم اشتباه است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: افرادی که در جامعه ما کارخانجاتی را ساخته و به سوددهی رسانده و اشتغال ایجاد کرده‌اند مدیران بسیار لایق و توانمندی هستند اما باید دید که کدام یک از آنها از راه ایده توانسته‌اند ثروت خلق کنند تا به آنها لقب کارآفرین داده شود.

شرکا تأکید می‌کند: به عقیده بنده نیاز است که مفهوم کارآفرینی تا حدود زیادی باز شده و در مورد آن تجدید نظر شود.


کارآفرینان اصیل را تقدیر می‌کنیم
احسان سهرابی عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار نیز در این زمینه می‌گوید: ما کارآفرینان شریف و بسیار مورد احترامی در استان خراسان رضوی داریم که برای کارگران خود کارهای زیادی انجام می‌دهند و همین حالا نیز تبدیل به برندهایی بسیار بزرگ شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در همین خراسان رضوی کارگرانی فعالیت دارند که با ورود به یک مجموعه صاحب خانه شده‌اند و یا کارفرما با تمام آنها همراهی کرده و از مشکلاتشان آگاه است و اصلا همین که یک فرد ثروتی را خلق می‌کند و عده‌ای را هم سر کار می‌آورد جای تشکر بسیار زیادی دارد.

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار خاطرنشان می‌کند: اما برخی از گلایه‌ها هم در این حوزه وجود دارد؛ در برخی از مجموعه‌ها به کارگران بی‎‌اعتنایی شده و حتی حقوق آنها ضایع می‌شود که تعداد بالای پرونده‌های که در اداره کار وجود دارد نشان از همین است.

سهرابی تأکید می‌کند: ما این را می‌دانیم که در وضعیت فعلی باز نگاه داشتن یک بنگاه اقتصادی برای اینکه عده‌ای شغل داشته باشند کار بسیار سختی است و باید از آنها تقدیر کرده و حتی دستشان را بوسید اما  در این میان باید رضایت تمام کارکنان نیز مد نظر قرار بگیرد تا برخی از آسیب‌ها در حوزه کارآفرینی کاهش پیدا کند.


مواجهه کارآفرینان با چالش‌های جدید
راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: کارآفرینی به معنی ایجاد و توسعه فعالیت است که در آن از سرمایه‌ها و نیروی انسانی و مواد اولیه استفاده کرده و ارزش افزوده ایجاد می‌کنیم در وضعیت کنونی مهم‌ترین شاخصه نگران کننده نبود ثبات و تغییر وضعیت بوده و طبیعتا فعالیت‌های کارآفرینی در این بین تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: ممکن است در وضعیت فعلی برخی از تردیدها در مورد فعالیت کارآفرینی به وجود آید و ممکن است فردی بخواهد بر موج تغییرات سوار شده تا سرمایه‌اش چند برابر شود اما در کارآفرینی توسعه، خلاقیت و ایجاد اشتغال در نظر گرفته می‌شود نه صرفا افزایش درآمد در شرایط موجود کارآفرین‌های ما که واحدهای مختلف در حال فعالیت هستند با مسائل جدیدی مواجه هستند که بخشی از آنها را باید بازتعریف کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجات خراسان رضوی بیان می‌کند: در وضعیت کنونی که ممکن است برای تأمین مواد اولیه مشکلاتی وجود داشته باشد باید برای توسعه تولید داخلی تلاش کرد و باید سعی کرد بازار را با تأمین زنجیره‌های قبلی و بعدی به آرامش رساند در واقع کارآفرینان برای تثبیت شرایط باید نوع تولید را بین خودشان به ثبات برسانند و با توافق با هم، تغییراتی را در تولید ایجاد کنند تا کالاهایی که در زنجیره‌ها قبلی و بعدی صنایع نیاز است هم در داخل کشور تولید شود.

علیرضایی بیان می‌کند: ما برای تأمین ارز مواد اولیه کارخانجات تولیدی و بحث‌های توسعه‌ای آنها در حال تلاش هستیم و همچنین بر نظارت و روان‌سازی شبکه‌های توزیع نیز اقداماتی انجام می‌شود تا بتوان محصولات تولیدکنندگان به فروش رساند همچنین برای فعالیت در بازارهای خارجی این افراد نیز برنامه‌هایی داشته‌ایم تا صادرات کالاهای ما به آنها تثبیت شود.


رسیدگی به مشکلات در ستاد تسهیل
قربان میرزایی؛ سرپرست استانداری خراسان‌رضوی اما در این زمینه می‌گوید: ما برای تمام صنعتگران واقعی احترام زیادی قائل هستیم و با توجه به اینکه آنها کارهای زیادی برای توسعه اقتصادی انجام می‌دهند ما هم در ستاد تسهیل و سایر جلسات به مشکلات آنها رسیدگی می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید فرق بین کارآفرین واقعی و کارآفرینی که فقط نام آن را یدک می‌کشد وجود داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: من در همین شهرک صنعتی توس در مشهد کارآفرینی را می‌شناسم که از ساعت 6 صبح تا 10 شب در محل کارخانه خود حاضر است و این در حالی است که این فرد با بیماری بسیار مهلکی دست و پنجه نرم می‌کند و طبیعی است برای این فرد که وضعیت موجود اقتصادی حاکم بر تمام کشور سبب بروز مشکل در کارگاهش شده هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم.

سرپرست استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: بنده به شخصه به  تک تک مواردی که به من ارجاع داده می‌شوند رسیدگی کرده و برای آنها وقت می‌گذارم تا افرادی که با هر شرایطی سفره‌ای را پهن کرده‌اند تا عده‌ای هم از آن ارتزاق کنند از فعالیت خود دلسرد نشوند.



نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید