خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

الکساندر لازوتکین فضانورد برجسته روس: تپه های مریخی دامغان برای اجرای طرح های شبیه سازی زندگی در مریخ مناسب است.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری صداوسیما، این بخشی از صحبت های الکساندر لازوتکین فضانورد برجسته روس درباره تپه های سرخ دامغان است.
فضانوردی که سال1997 میلادی به فضا سفر کرد و طراح سامانه و تجهیزات فضانوردی در روسیه است.
او سه روز از تپه های مریخی دامغان بازدید کرده است، تپه هایی که در قسمت جنوبی دامغان و به فاصله 125کیلومتری از دامغان به سمت جاده جندق قرار دارد.
محدوده ای به وسعت بیش از هفت هزار هکتارکه تپه‌های رنگارنگ آن شباهت بی‌نظیری به سیاره مریخ دارد.
الکساندر لازوتکین پس از این بازدید معتقد بود تپه های مریخی دامغان برای اجرای طرح های شبیه سازی زندگی در مریخ مناسب است؛ طرح هایی که دانشمندان هوا و فضا برای سفر به مریخ در دست بررسی دارند .

 
سیاره سرخ در ایران
سفر به مریخ از مسیر دامغانسطح رنگارنگ، تنها ویژگی های تپه های دامغان نیست که آنها را شبیه به سیاره سرخ کرده است.
در این منطقه هیچ تنوع گیاهی وجود ندارد و دقیقا شبیه تصاویر ارسالی از دو کاوشگر "روح" و "فرصت" و مریخ‌نورد "کنجکاوی" از مریخ است.
خوشنویسان مدیر انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان می گوید:ساختار زمین‌شناسی خاص این منطقه باعث شده عوارض و پستی و بلندی‌های آن با هر بارندگی و سایر عوامل محیطی دستخوش تغییر شوند.
به این ترتیب با دو سال اخیر با ایجاد تونل‌ها و دالان‌ها و پستی و بلندی‌های جدید چشم‌اندازهای طبیعی تازه‌ای در تپه های مریخی دامغان معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
بافت و مکانیک خاک تپه های دامغان هم منحصر به فرد است.
خوشنویسان نوع خاک تپه ها را اینگونه تشریح می کند: خاک به قدری نرم است که گویی بر روی پر قو حرکت می‌کنیم، خاک آن در فضا گرد و غبار منتشر نمی‌کند؛ چرا که لایه‌های زیرین آن با نمک آمیخته شده و در نتیجه مکانیک خاک به گونه‌ای است که راه رفتن بر روی آن و پریدن از روی یک تپه به تپه دیگر بسیار لذتبخش است.


ظرفیت های جهانی در کویر دامغان
سفر به مریخ از مسیر دامغاندامغان که تاکنون فقط با پسته اش در دنیا معروف بود، این روزها با تپه های مریخی اش بار دیگر بر سر زبان ها افتاده.
سیروس برزو روزنامه نگار علمی مقیم روسیه و پیشگام ترویج دانش کیهان‌نوردی در کشور بر لزوم تبلیغات چشمگیر برای معرفی تپه های مریخی دامغان در سطح بین المللی تاکید دارد و معتقد است: ایجاد سایت شبیه سازی ماموریت های فضایی در تپه های مریخی دامغان می تواند فرصتی برای صنایع استان و حتی کشور باشد که با بهره گیری از این ظرفیت طبیعی و خدادادی برای جلب گردشگر استفاده و از حضور تیم های علمی خارجی بهره برداری های اقتصادی شود.
وی به خاطره ای از سفر آقای شریپف فضانورد روسی به تپه های مریخی دامغان اشاره کرد و گفت: شریپف با دیدن آنجا شگفت زده شده بود و به شوخی می‌گفت کاش لباس فضایی‌ام را آورده بودم و با آن چند عکس در اینجا می گرفتم و مدعی می شدم به مریخ سفر کرده ام!
 


کمپ گردشگری فضایی در دامغان
سفر به مریخ از مسیر دامغانکمپ گردشگری سفرهای شبیه سازی مریخ، یکی از طرح هایی است که برای معرفی تپه های مریخی دامغان در نظر گرفته شده است.
محمود خوشنویسان مدیر انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان گفت: در سال96 طرح جامعی برای تپه های مریخی دامغان طراحی شد که شامل ایجاد برق از طریق انرژی خورشیدی با امکان صدور، تامین آب آشامیدنی از روستای حسن آباد و بحث گرمایشی از انرژی خورشیدی، دسترسی به قنات، دسترسی به باغ های پسته برای ایجاد بازار مستقیم و محصولات جانبی و اقتصاد محلی، محیطی مناسب برای دیدن شهاب سنگ ها بود.
خوشنویسان گفت: برای اجرای این طرح سایت رصدی مجهز به تله کابین، سفرخانه با اقامت های مدرن، اینترنت پر سرعت، ایستگاه مجازی، خودروهای شن نوردی، شتر سواری، و ایستگاه پرواز طراحی و پیش بینی شده است.


مشکلات پیش روی معرفی تپه های مریخی
سفر به مریخ از مسیر دامغانبا این همه ظرفیت،به نظر می رسد تبدیل تپه های مریخی دامغان به محلی برای گردشگری فضایی ساده باشد ولی وجود پادگان نظامی در این منطقه باعث شده که رفت و آمد گردشگران به این منطقه به دلایل امنیتی با محدودیت هایی رو به رو شود.
مشکلی که یکی از موانع بر سر اجرای طرح جامع کمپ گردشگری سفرهای شبیه سازی است اما با این حال ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، درباره حل این مشکل ابراز امیدواری کرده است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی می گوید: این پادگان در مقاطع زمانی خاص، محل اجرای مانور و آزمایش های نظامی است ولی با همکاری استانداری سمنان، مکاتبات لازم با وزارت دفاع و نیروهای مسلح انجام شده است که امیدواریم با تشکیل جلسات و برنامه ریزی های لازم، طرح علمی و گردشگری این تپه های منحصر به فرد را عملیاتی کنیم.


ثبت تپه های دامغان در ناسا
سفر به مریخ از مسیر دامغانخبری که چندی پیش در صدر اخبار علمی ایران و جهان قرار گرفت ثبت تپه های مریخی در ناساست.
دکتر مرتضی براری، رییس سازمان فضایی ایران گفت: تپه های مریخی دامغان به عنوان شبیه ترین نقطه روی زمین به مریخ در سازمان هوا فضای آمریکا(ناسا) ثبت شده است.
مهترین مزیت ثبت این منطقه در ناسا سرمایه گذاری برای ایجاد پارک گردشگری فضایی برای جذب گردشگران خارجی و رونق گردشگری است.
فرصت خوبی که دوباره اجرای طرح کمپ گردشگری سفرهای شبیه سازی به مریخ در دامغان در دستور کار قرار گیرد.
طرحی که دولت به تنهایی قادر به اجرای آن نخواهد بود بلکه با حضور بخش خصوصی می توان با استفاده از این ظرفیت، موجب کارآفرینی، جذب گردشگر، پیشرفت اقتصادی این منطقه شود.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید