خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حوله بافی هنر ۳۰۰ ساله دستان توانمند و خوش ذوق زنان خراسان جنوبی در روستاها است که اکنون آوازه جهانی پیدا کرده است.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری مهر، علی رغم اینکه کشور ایران در دوره‌های مهم تاریخی سهم عمده‌ای در پیشرفت و تکامل صنعت نساجی در دنیا داشته و از مناطق پیدایش و تکامل این صنعت به شمار می ‌رود اما متاسفانه امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی صدمات زیادی به نساجی سنتی این سرزمین کهن وارد نموده است.

هنر صنعت حوله بافی ازگذشته‌های دور در استان خراسان جنوبی از رواج نسبتا خوبی برخوردار بوده که پس از چندین سال رکود با حمایت ها و برنامه‌ ریزی ‌های مسئولان خراسان جنوبی و  نظارت های متعدد و کارشناسانه و همچنین تلاش هنرمندان مجددا احیاء و در حال گسترش است.

حوله بافی یا توبافی از هنرهای دستی اصیل خراسان جنوبی است که محصول آن از پنبه، ابریشم یا کرک تهیه می شود و در بسیاری از روستاهای این استان رواج پیدا کرده و هنرمندان از این هنر سنتی، درآمد صادراتی نیز دارند.

 زنان خوش ذوق و هنرمند روستای خراشاد با احیا و گسترش این هنر توانسته اند آوازه این روستا را جهانی کنند تا هنر توبافی به نام این روستا ثبت جهانی شود.

حوله بافی هنری که مهر اصالت ملی گرفت
این هنر از آذر ماه سال ۹۲ در فهرست تولیدات دارای مهر اصالت ملی به ثبت رسیده است و هنرمندان همواره جهت دریافت مهر اصالت یونسکو نیز تلاش می کنند.

زهرا نوفرستی یکی از کارآفرینان نمونه هنر صنعت حوله بافی در خراسان جنوبی است که از حدود دو سال گذشته با سرمایه ای اندک کار خود را در روستای نوفرست آغاز کرد.

این بانوی کارآفرین در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: حدود دو سال گذشته کارگاه تولیدی در روستای نوفرست ایجاد کرده ایم.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد کارگاه اشتغال زایی برای مردم منطقه بوده است، افزود: در حال حاضر دو سوله برای این کارگاه آماده و ۱۵ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

نوفرستی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم حوزه کاری خود را افزایش دهیم و در این راستا نیاز زیادی به کمک مسئولین داریم.


بازاریابی حلقه مفقوده کار
وی با اشاره به اهمیت بازاریابی در حوزه تولیدات صنایع دستی، عنوان کرد: در حال حاضر تولید ما نسبت به عرضه بسیار پایین تر بوده و نیاز به بازاریابی بسیار محسوس است.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته در چندین نمایشگاه صنایع دستی در استان های زاهدان، تهران و خراسان جنوبی شرکت کرده ایم، اظهار داشت: بیشتر سفارشات و تولیدات کارگاه ما در حوزه حوله بافی است اما محصولات دیگری همچون گلیم، نمد، جاجیم، شال سر، سفره نانی و انواع دستمال های آشپزخانه در این کارگاه تولید می شود.

نوفرستی با اشاره به اینکه کارگاه صنایع دستی روستای نوفرست رتبه دوم را در سطح استان کسب کرده است، افزود: تولیدات این کارگاه با بافت بسیارمرغوب و رنگبندی بسیار متنوع عرضه می شود.

وی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی برای معرفی تولیدات بسیار عالی است اما محدودیت هایی برای حضور در این نمایشگاه ها وجود دارد که امیدواریم برطرف شود.

رونق حوله بافی در روستاهای خراسان جنوبی
حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در خصوص این هنر با اشاره به اینکه هنر دست بانوان روستایی که با مشکلات اقتصادی و رنج خشکسالی مواجه هستند می‌تواند کمکی برای اقتصاد خانواده باشد، افزود: در این راستا میراث فرهنگی با آموزش‌های لازم به بانوان روستایی باعث رونق صنایع دستی شده‌ است.

وی حوله بافی ، مله و برک را از نمونه های پارچه های سنتی در استان نام برد و گفت: با ایجاد تنوع در تولید پارچه، به دنبال رشد اقتصادی و توسعه فرهنگی این هنر هستیم.

 وی با اشاره به رونق حوله بافی در اکثر روستاهای استان گفت: روستایی خراشاد به دلیل هنر دستان زنان این منطقه ثبت جهانی شد و توبافی این روستا آوازه جهانی پیدا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صنایع دستی می تواند در جذب گردشگران تاثیر زیادی داشته باشد، افزود: ورود گردشگر به روستای هدف صنایع دستی می تواند در معرفی آداب، رسوم و مردم شناسی اثر گذار باشد و این استان را به کریدور گردشگری نیز تبدیل کند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید